tuonti autot...???

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 27.08.2007 13:40

northwest kirjoitti:-Suomi on perseestä-

Ainakin mitä tulee autoihin liittyviin pykäliin.
Voi voi - kyllä täällä suomessa vaan asiat hoituu hyvin joustavasti nopeasti ja helpolla byrokratialla ja ystävällisellä palvelulla. Laki on laki, eikä niitä soveltava virkamies voi muuta tehdä kuin niitä noudattaa.. ei muuten ole Suomessa edes viranomaisten "palvelu"maksuissa ryöstöä.. Kokeilkaapa vaan saada vastaavaa palvelua ulkomailla.

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja jaki » 30.09.2007 21:53

Eli, jos auto on tuotu kilpailutarkoituksiin = ei verotettu, sitä ei voi siirtää kodistaan korjaamolle ajamalla? = 7 pv:n tarroilla? Vaan pitää viedä trailerilla tai hinaamalla, voiko sitenkään?

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Korjaamolle trailerilla

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 01.10.2007 02:43

jaki kirjoitti:Eli, jos auto on tuotu kilpailutarkoituksiin = ei verotettu, sitä ei voi siirtää kodistaan korjaamolle ajamalla? = 7 pv:n tarroilla? Vaan pitää viedä trailerilla tai hinaamalla, voiko sitenkään?
Jos nuo tarrat on haettu tullin "kilpailukäyttöluvalla" jotain kilpailua varten, saa autoa käyttää vain kilpailun aikana ja reitillä". Korjaamoajoa varten tulli tuskin lupia myöntää, joten niihin ei saa kilpiäkään eikä ilman kilpiä saa ajella.

- hannulehessaari

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 02.10.2007 15:51

A5-Kit kirjoitti:Ja lisää...

Viime talvena pikku treenit jäällä.
Konttorilta siis hakemaan siirtokilpiä, ei saa. Annetaan vain kilpailuun ja sitä liikennevakuutustahan ei saa ilman niitä tarroja..
No, eipä ne punakilvet ois paljoa auttanut, kun polliisi tuli lopetti touhun ja kertoi auton tarvitsevan olevan Suomeen rekisteröity jos täällä ajamista jatkat. Tarrakilvillä ei jäälläkään ajella tuontiautoilla!
Häh!? Mää ihmettele tätä kauhiast. Kui helveti taval toi o mahollist ? Minun tietääkseni jääpeitteisellä vesialueella ja siellä sujetulla radalla saa ajaa kilvettömällä, siis myös siirtokilvettömällä, laitteella. Vai onks jollakulla parempaa tietoa ?

Hiukkasen hämmästyttää myös toi juttu, et siirtolappuja ei saa kun kisoja varten. Onhan niitä kilvettömiä kärryjä ennenkin siirretty paikasta A paikkaan B siirtokilpien kanssa ja ihan vaan on kilvet konttorilta haettu. Esimerkkikin muistuu mieleen. Vai saaks niitä punakilpiä ilman lupalappuja vaan suomiautoihin ? Jos asia on näin, niin se tulevaisuudessa ehkä joskus häämöttävä vakio Bemari lienee järkevämpää rakentaa suomikärrystä.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Ennen oli ennen ja nyt on nyt!

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 02.10.2007 16:17

Spoileri kirjoitti: Onhan niitä kilvettömiä kärryjä ennenkin siirretty paikasta A paikkaan B siirtokilpien kanssa ja ihan vaan on kilvet konttorilta haettu.
Kun minä olin autokoulussa, ei Porin kaupungin alueella ollut nopeusrajoitusta, kuten ei maanteilläkään. Vielä viime vuonna ravintolat saivat päättää, saavatko heidän asiakkaansa tupakoida sisätiloissa vai eivät. Eikä tästä niin kovin kauaa ole, kun Neuvostoliittokin oli vielä olemassa.

Ajat muuttuvat ja lainsäädäntö sekä erilaiset määräyksen siinä samalla. Noin yleisesti ottaen muutos menee suuntaan, jossa ihmisen eloa ja oloa rajoitetaan yhä enenevässä määrin.

- hannulehessaari

Avatar
lane
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 12.05.2004 00:00
Paikkakunta: hamina

Re: Ennen oli ennen ja nyt on nyt!

Viesti Kirjoittaja lane » 02.10.2007 16:32

hannulehessaari kirjoitti:
Spoileri kirjoitti: Onhan niitä kilvettömiä kärryjä ennenkin siirretty paikasta A paikkaan B siirtokilpien kanssa ja ihan vaan on kilvet konttorilta haettu.
Kun minä olin autokoulussa, ei Porin kaupungin alueella ollut nopeusrajoitusta, kuten ei maanteilläkään. Vielä viime vuonna ravintolat saivat päättää, saavatko heidän asiakkaansa tupakoida sisätiloissa vai eivät. Eikä tästä niin kovin kauaa ole, kun Neuvostoliittokin oli vielä olemassa.

Ajat muuttuvat ja lainsäädäntö sekä erilaiset määräyksen siinä samalla. Noin yleisesti ottaen muutos menee suuntaan, jossa ihmisen eloa ja oloa rajoitetaan yhä enenevässä määrin.

- hannulehessaari
mihin siinä tullia tarvii kun siirtokilvet hakee,katsastuskonttorilta vaan tarrat ja selitys jokaisesta päivästä erikseen missä liikkuu ja mitä varten.3 päiväksi kun ottaa luvan niin ei mitään onkelmia!

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Ennen oli ennen ja nyt on nyt!

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 02.10.2007 16:54

lane kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti:
Spoileri kirjoitti:
mihin siinä tullia tarvii kun siirtokilvet hakee,katsastuskonttorilta vaan tarrat ja selitys jokaisesta päivästä erikseen missä liikkuu ja mitä varten.3 päiväksi kun ottaa luvan niin ei mitään onkelmia!
Juuri tästä on kysymys. Jos auto tuodaan maahan kilpailutarkoituksiin, eikä siitä makseta autoveroa, tms. maksuja, sitä saadaan käyttää vain tullin luvalla. Tulli antaa "pysyvän" luvan enintään 7 päivän mittaiseen käyttöön autokilpailussa. Katsastuskonttori voi tuon luvan omaavalle antaa siirtotarrat VAIN kilpailun ajaksi ja reitille. Kaikki muukin laillinen käyttö vaatii tällaisen auton kohdalla tullin luvan. Muuten käyttö on lainvastaista ja sakkojen sun muiden lisäksi veroseuraamus on mitä ilmeisin (vaikkei autoa sen jälkeenkään saataisi rekisteriin Suomessa, kuten esim Mitsu Evo 8 MR:ää ei saa.)

Jos auto taas on rekisteristä poistettu entinen suomenkilpinen, käsittely on hieman erilainen.

- hannulehessaari

Avatar
A5-Kit
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 114
Liittynyt: 13.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja A5-Kit » 02.10.2007 21:14

Spoileri kirjoitti: Häh!? Mää ihmettele tätä kauhiast. Kui helveti taval toi o mahollist ? Minun tietääkseni jääpeitteisellä vesialueella ja siellä sujetulla radalla saa ajaa kilvettömällä, siis myös siirtokilvettömällä, laitteella. Vai onks jollakulla parempaa tietoa ?

Hiukkasen hämmästyttää myös toi juttu, et siirtolappuja ei saa kun kisoja varten. Onhan niitä kilvettömiä kärryjä ennenkin siirretty paikasta A paikkaan B siirtokilpien kanssa ja ihan vaan on kilvet konttorilta haettu. Esimerkkikin muistuu mieleen. Vai saaks niitä punakilpiä ilman lupalappuja vaan suomiautoihin ? Jos asia on näin, niin se tulevaisuudessa ehkä joskus häämöttävä vakio Bemari lienee järkevämpää rakentaa suomikärrystä.
Jos moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa vesistöllä käyttää, Jäällä saa ajaa vain jos omistat vesialueen tai sinulla on KAIKKIEN vesialueen omistajien lupa ja eristät esim. lippusiimalla ko. alueen "riittävän"? kauaksi. Ja liikennevakuutus silti vahingon varalle ois plussaa...

Ja tuonti kilpuriin niitä tarrakilpiä/vakuutusta ei saa kuin kilpailuun!

Vanhoihin Suomi autoihin kyllä tarroja jaellaan...

Jos vaikka poliisinauhalla eristäisi ensi talvena jääradan niin olis siinä paikalle saapuville sheriffeille heti alkuun vähän ihmettelemistä 8O

Avatar
lane
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 12.05.2004 00:00
Paikkakunta: hamina

Re: Ennen oli ennen ja nyt on nyt!

Viesti Kirjoittaja lane » 03.10.2007 10:07

hannulehessaari kirjoitti:
lane kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti:
Juuri tästä on kysymys. Jos auto tuodaan maahan kilpailutarkoituksiin, eikä siitä makseta autoveroa, tms. maksuja, sitä saadaan käyttää vain tullin luvalla. Tulli antaa "pysyvän" luvan enintään 7 päivän mittaiseen käyttöön autokilpailussa. Katsastuskonttori voi tuon luvan omaavalle antaa siirtotarrat VAIN kilpailun ajaksi ja reitille. Kaikki muukin laillinen käyttö vaatii tällaisen auton kohdalla tullin luvan. Muuten käyttö on lainvastaista ja sakkojen sun muiden lisäksi veroseuraamus on mitä ilmeisin (vaikkei autoa sen jälkeenkään saataisi rekisteriin Suomessa, kuten esim Mitsu Evo 8 MR:ää ei saa.)

Jos auto taas on rekisteristä poistettu entinen suomenkilpinen, käsittely on hieman erilainen.

jos hakee punakilpiselle kilpa-autolle SIIRTOA varten esim.korjaamolle katsastus konttorilta kilvet esim.3 päiväksi niin siinä ei mitään veroseuraamuksia tule tai sakkoja.se on sitten pelkkä siirto eikä harjoitusajot!

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Ennen oli ennen ja nyt on nyt!

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 03.10.2007 12:08

lane kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti:
jos hakee punakilpiselle kilpa-autolle SIIRTOA varten esim.korjaamolle katsastus konttorilta kilvet esim.3 päiväksi niin siinä ei mitään veroseuraamuksia tule tai sakkoja.se on sitten pelkkä siirto eikä harjoitusajot!
Tarkalleen ottaen ei ole olemassa sellaista kuin punakilpinen kilpa-auto, jolle voitaisiin hakea siirtolupaa. Eli kyse on Suomessa rekisteröimättömistä autoista, joita on karkeasti ottaen kahta lajia:

a) autoverolliset ajoneuvot, joita ei rekisteröidä SuomeenNäitä "punakilvissä kilpailevia" autoja näkee eniten A, N ja n -luokissa eli niissä, joiden aihiot tuodaan maahan uusina ja joita ei konsaan rekisteröidä Suomessa ja joista ei myöskään makseta veroja.

b) Suomessa rekisteröidyt tai autoverottomat ajoneuvot
Näitä ovat mm. rekisterissä olevat, mutta katsastamattomat tai ajokiellossa olevat sekä Suomen rekisteristä poistetut. (Autoverottomia ovat lähinnä tietyt erikoisajoneuvot, joilla ei ole merkitystä tämän asian kannalta). Tyypillinen "punakilpinen F-ryhmäläinen" kuuluu tähän luokkaan.

Tullin lupa tarvitaan luokkaan a) kuuluville autoille siirtolupaa haettaessa eikä sitä pääsääntöisesti myönnetä kuin kilpailukäyttöön ja kilpailun ajaksi. Korjaamosiirtoihin ei lupaa saa, vaan auto pitää kuskata trailerilla tai muulla sopivalla tavalla. Jos tällaista autoa käyttää tullin lupaehtojen vastaisesti, on vero- yms. seuraamukset mahdollisia.

Luokkaan b) kuuluviin autoihin haetaan lupa katsastuskonttorilta eikä auton käytöstä lupaehtojen mukaisesti voi olla mitään seuraamuksia, koska käyttö on lainmukaista. Jos sensijaan käyttää autoa luvasta poikkeavasti, voi siitä syntyä seuraamuksia ja jopa veroseuraamuksia, jos autoa on muutettu niin paljon, että sitä voidaan pitää uutena autona, josta ei ole koskaan veroja maksettu, tms.

Asiasta seikkaperäisemmin:

http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1995/19951598
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Suo ... tolupa.htm
http://www.tulli.fi/fi/04_Julkaisut/01_ ... /index.jsp
Asiakastiedote nro 14 3/2007

- hannulehessaari

PRF
Yleinen
Yleinen
Viestit: 180
Liittynyt: 30.09.2004 00:00

Kuka ei ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja PRF » 03.10.2007 13:07

Tullin toteamus samaan asiaan, kaikki muu on soveltamista ja säätöä;

Kun on kyseessä kilpa-auto, jota ei ole rekisteröity
missään maassa. Ajoneuvoa voidaan
käyttää siirtomerkeillä varustettuna YKSINOMAAN kilpailutarkoituksiin yhtäjaksoisesti
enintään seitsemän paivää. VAIN KILPAILUAIKANA, KILPAILUPAIKALLA..

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Kuka ei ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 03.10.2007 13:44

PRF kirjoitti:Tullin toteamus samaan asiaan, kaikki muu on soveltamista ja säätöä;

Kun on kyseessä kilpa-auto, jota ei ole rekisteröity
missään maassa. Ajoneuvoa voidaan
käyttää siirtomerkeillä varustettuna YKSINOMAAN kilpailutarkoituksiin yhtäjaksoisesti
enintään seitsemän paivää. VAIN KILPAILUAIKANA, KILPAILUPAIKALLA..
Sisällöllisesti varmaan näin on, mutta "Tullin toteamus" ei ole se, joka lähtökohtaisesti määrää. miten maassa toimitaan. Lähtökohtana Suomen kaltaisessa valtiossa ovat lait ja asetukset ja tullin toteamuksetkin ovat jo soveltamista ja säätöä :D

- hannulehessaari

PRF
Yleinen
Yleinen
Viestit: 180
Liittynyt: 30.09.2004 00:00

niin..

Viesti Kirjoittaja PRF » 03.10.2007 16:32

Anteeksi väärä sanamuoto, teksti lainattu ajoneuvolaista ja sen pykälistä. Sen pituinen se!

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: niin..

Viesti Kirjoittaja MJT » 03.10.2007 20:14

Miten käy autovahinkokeskukselta ostetun kolariauton kanssa. Pitääkö korjata ja rekisteröidä ennen käyttöön ottoa? Eli ostin AVK:lta kilpurin aihion, joka oli poistettu kilvistä vaurioituneena.
a) voiko tehdä punakilpisen rallikilpurin "laillisesti"?
b) onko käyttö kilpurina vain rata- ja sprint-käyttö?
c) Onko hylsyllä muuta kuin varaosakäyttö?

:oops: :cry: :?:
PRF kirjoitti:Anteeksi väärä sanamuoto, teksti lainattu ajoneuvolaista ja sen pykälistä. Sen pituinen se!

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Ruttu auto

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 03.10.2007 20:36

Suomessa voi tehdä verovapaan kilpurin siis RALLIAUTON vaikka ostamalla pelkän lokasuojan ja sitten rakentaa loppu varaosista, jos kysymyksessä on veroton rakennelma tarvii siitä aina ilmoittaa tullille, auton omistamisella ei ole ilmoitus tarvetta vaan ainoastaan KÄYTÖLLÄ. jos rakennat auton osista niin meistaat siihen runkonumeron, jos ei esim siinä ole ja sitten tulliin kuittien kanssa että mistä olet osat saanut, sen jälkeen normaali kuvio, kolari auto voi myös olla verovapaa tai vero helpoitettu, mutta yleensä silloin lapussa lukee "purkuun" ei papereita, esim vaikka kolari Taxi. 8O normaalissa tapauksessa korjaat auton ja rekistöröit sen kilpiin tai sitten et, juttele konttorisi kanssa mitä ovat innokkaita tekeen, vaihtoehtoja on todella paljon, yleisesti ovat laiskoja ja sanovat että tee kilpuri ilmoitus varoseuraamuksen johdosta :oops: mutta ei sitä aina tarvii tehdä jos haluu kuiteskin pitää vaikka laput esim: Historiikkiä silmälläpitäen. :wink:
"Tuhatsatayksitoista"

Vastaa Viestiin