Sivu 3/6

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 25.11.2011 21:32
Kirjoittaja MJT
Hannu on kirjoittanut PELKKÄÄ asiaa siitä miten oikeassa yhdistystoiminnassa päätökset ja asiat hoidetaan ja miten valitaan henkilöt jotka päätöksiin vaikuttavat. Itse en ole kuin seurani vpj. mutta tiedän tarkkaan että hallitus päättää asioista, oli nuijan varressa pj. tai vpj. Seuran kuten liitonkin vuosikokouksissa tehdään päätökset henkilövalinnoista. Jos valinnat osoittatuvat vääriksi voi katsoa peiliin . Minä voin katsoa peiliin hyvillä mielin. Olen ollut tekemässä ja edes auttamassa päätöstä jolla Kari O. aikoinaan saatiin pj. tehtäviin . Olen asiasta ylpeä. Hän on hoitanut pestinsä mallikelpoisesti ja toivon vielä hänelle jatkoa tehtävässään. Tiedän että puheenjohtajan tehtävä ei ole ollut vuosien saatossa hänelle helppo riitaisan kentän kanssa. Huomenna asia selviää. Kun voittaja selviää, niin "Pulinat pois"

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 01:47
Kirjoittaja Kenda1.0
Jos kentän ääntä haluttais kuunnella niin sekä puheenjohtaja että hallitus valittais suoralla "kansanäänestyksellä" (kaikki lisenssinhaltijat sais äänestää) eikä kekkosenaikaisella valitsijamies-tsydeemillä :roll:

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 03:09
Kirjoittaja hannulehessaari
Kenda1.0 kirjoitti:Jos kentän ääntä haluttais kuunnella niin sekä puheenjohtaja että hallitus valittais suoralla "kansanäänestyksellä" (kaikki lisenssinhaltijat sais äänestää) eikä kekkosenaikaisella valitsijamies-tsydeemillä :roll:
Viittaus Kekkosen aikaan hieman ontuu. Ei meillä Suomen hallitusta vieläkään valita kansanäänestyksellä, kuten ei valittu Kekkosenkaan aikana eikä sitä ennenkään. Hallitus saa valtuutensa kansalaisia edustavalta eduskunnalta. Kansanedustajatkin valtaan alueellisesti puolueiden asettamista ehdokkaista. Presidentti valitaan nykyisin suoralla kansanvaalilla, mutta siinäkään eivät kaikki saa mieleistään, kun virkaan valitaan vain yksi kerrallaan.

AKK on liitto ja siinäkin jäsenet ovat valitsemassa suoraan hallituksen puheenjohtajaa ("presidenttiä"). Niinikään jäsenet valitsevat suoraan liittovaltuuston ("eduskunnan"). Käytössä ei ole kuitenkaan yksi mies ja yksi ääni periaatetta, vaan äänimäärät on suhteutettu jäsenten koon mukaan. Nyt vaan pitää huomata, että AKK:n jäseninä ovat seurat eivätkä henkilöt eli kentän ääni on seurojen ääni. Seuroissa puolestaan valta kuuluu niiden henkilöjäsenille, joita on muitakin kuin vain lisenssinhaltijoita. Ja koko hommaa säätelevät yhdistysten jäsenistön päättämät säännöt ja yhdistyslainsäädäntö.

Tietysti niin AKK:ssa kuin koko valtakunnassakin asiat voisivat olla toisinkin. Se edellyttäisi melkoista remonttia niin AKK:n järjestörakenteeseen kuin maan lainsäädäntöönkin. En usko, että siihen löytyy Suomesta järin paljon haluja. Egyptissä, Tunisiassa, Libyassa ja Syyriassa on viimeaikoina ollut pyrkimystä kansanvallan lisäämiseen ja olisivat varmaan tyytyväisiä jo siihen tasoon, missä meillä ollaan.

En oikein usko, että ne, jotka eivät nytkään ole aktiivisesti vaikuttamassa omien seurojensa edustajien valintaan, kovin paljon aktivoituisivat äänestämään tuntemattomia nimiä hallitukseen. Autourheiluseuroissa järjestötoiminta kiinnostaa aika pientä osaa jäsenistöstä; pääkiinnostus on itse lajiin liittyvissä jutuissa eli kilpailemisessa ja kilpailujen järjestämisessä. Ja näyttää niitä muutoksia tapahtuvan tälläkin järjestelmällä, sillä ainakin minun kuulemani mukaan liittovaltuusto ei valinnut yhtään erovuoroista uudelleen hallitukseen ja vielä neljäskin jäsen on uusi.

- hannulehessaari

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 10:44
Kirjoittaja Group4
Vox Repomies, Vox dei. Kontiovaara lopettaa aamutelevisiossa ja hakee Pasilan poliisiaseman johtoon. Repomies ei pärjää epäolennaisuuksiin keskittyvässä mielikuvien politiikassa.
Tässä Pasilan jaksossa (osa 3) nimet voisi vaihtaa Sohlbergiksi ja Pakariksi:)

http://ohjelmat.yle.fi/pasila/jaksot" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 14:44
Kirjoittaja saana
Lehessaari.Ainakin minä elän semmosessa maailmassa missä esim. euroalue saattaa hajota, markka tulla takasin ja Suomessakin voi "Taivas varjele" jopa Hallituskin kaatua.Mutta AKK ei sitten voi varmaankaan muuttua vaikka ensin lähtee Jokkispuoli,sitten Rallipuoli,mikä lie seuraavaksi ja ilmeisesti sitten Sohlberg sulkee viimesenä oven ja sammuttaa valot.Niinkö? Että hyvää sabloonaa ei kannata muuttaa vaikka pieleen menee?Menihän Reikassakin hyvin siihen asti kun sitten ei enää mennykään? Ei AKK:ssa tarvita muutoksen tuulia jos kaikki asiat on ool rait. :roll:

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 15:32
Kirjoittaja hannulehessaari
saana kirjoitti:Lehessaari.Ainakin minä elän semmosessa maailmassa missä esim. euroalue saattaa hajota, markka tulla takasin ja Suomessakin voi "Taivas varjele" jopa Hallituskin kaatua.Mutta AKK ei sitten voi varmaankaan muuttua vaikka ensin lähtee Jokkispuoli,sitten Rallipuoli,mikä lie seuraavaksi ja ilmeisesti sitten Sohlberg sulkee viimesenä oven ja sammuttaa valot.Niinkö? Että hyvää sabloonaa ei kannata muuttaa vaikka pieleen menee?Menihän Reikassakin hyvin siihen asti kun sitten ei enää mennykään? Ei AKK:ssa tarvita muutoksen tuulia jos kaikki asiat on ool rait. :roll:
Miksi Saana osoittaa kysymyksensä minulle? En ole mielestäni esittänyt, etteikö muutoksia tarvita. Olen ollut viime vuosina ehkä liiankin äänekäs kritisoidessani AKK:ta ties mistä asiasta ja toimista. Olen monessa yhteydessä systemaattisesti painottanut myös erityisesti aloittelevien kilpailijoiden ja lajin harrastuspuolen tärkeyttä ja panostanut mielestäni enemmän harrastajien huomioimiseen kuin edes kohtuudella voidaan yhdeltä eläkeläiseltä odottaa.

Liittovaltuusto valitsi eilen hallitukseen "uuden enemmistön". Se heijastaa jäsenistön halua muutoksiin, enkä ole tuosta vaihdoksesta kommentoinut mitään negatiivista ja miksi kommentoisinkaan. Olisi itsensä nostamista rajusti muiden yläpuolelle, jos katsoisi, että liittovaltuusto toimii typerästi ja vain minä olen oikeassa. Enkä ole toistaiseksi törmännyt ensimmäiseenkään asiaan, josta olisin eri mieltä kuin tämä uusi hallitus.

Puheenjohtajakysymyksessä olen esittänyt ja mielestäni perustellutkin oman kantani ja todennut, että olisi ollut parasta, jos viimevuotinen suunnitelma etsiä Sohlbergille työn jatkaja, olisi toteutunut. Nyt vallitsevassa tilanteessa pidän nykyisen puheenjohtajan jatkoa yhden kauden verran parempana kuin uuden valitsemista nyt esillä olleista tarjokkaista. Jos liittokokous päättää puheenjohtajaa vaihtaa, niin sitä päätöstä on kunnioitettava ja tuettava sitä hallintoa, mikä on sääntöjen mukaan valittu. En minä ainakaan sitä epäile, etteivätkö valitut haluaisi tehdä parastaan autourheilun eteen.

Juuri äsken oli Finlandiatalolla keskustelutilaisuus lajien strategioista. Siellä oli esillä kiintoisia asioita ja ehdotuksia huomisen turvaamiseksi. Siellä todettiin myös, että seurojen jäsenkunnalla on pitkin matkaa mahdollisuus tuoda kantojaan esille ja tehdä ehdotuksiaan. Minä ainakin käytän noita mahdollisuuksia, jos koen siihen tarvetta. Ja sain suuni auki tuossa keskustelutilaisuudessakin. Sen paremmin minä kuin kukaan muukaan paikalla olija ei tuntunut olevan sitä mieltä, etteikö mitään muutoksia tarvita.

- hannulehessaari

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 16:00
Kirjoittaja jaki
hannulehessaari kirjoitti: En ole mielestäni esittänyt, etteikö muutoksia tarvita. Olen ollut viime vuosina ehkä liiankin äänekäs kritisoidessani AKK:ta ties mistä asiasta ja toimista. Olen monessa yhteydessä systemaattisesti painottanut myös erityisesti .............
Liittovaltuusto valitsi eilen hallitukseen "uuden enemmistön". Se heijastaa jäsenistön halua muutoksiin,

Juuri äsken oli Finlandiatalolla keskustelutilaisuus lajien strategioista. Siellä oli esillä kiintoisia asioita ja ehdotuksia huomisen turvaamiseksi.
Juu, eihän Hannu esitä tuota nykyistä mallia, niin, että se olisi ideaali, näin sen käsitin.
Olin minäkin tänään samassa tilaisuudessa "aukomassa päätäni" 8)

Olin tällä viikolla myös yhdessä PV:hen liittyvässä tilaisuudessa ja aloin tuolla Finlandia-talolla pohtimaan joutessani, että olisikohan tässä sama tilanne, kun asymmetrisessä sodankäynnissä. Vastustaja = tyytymättömät harrastajat + uudet kuten drifting time attack jne, ovat valinneet aivan oman strategian: nettisaitit, keskustelupalstat, twitter, facebook, ratapäivät jne. Eli työkalut joita AKK ei käytä oikeastaan lainkaan. Siksi AKK on tavallaan "pulassa", koska reitille on asetettu "tienvarsipommeja", joihin ei ole oltu koskaan edes varauduttu. Eikä mitään hajua, miten niihin pitäisi suhtautua. Tämä vaatisi mielestäni aivan uudenlaista ajattelutapaa.
Ihan samoin, ,kun esittäessäni tänään kysymyksen, miksi ympäristö- & uudet teknologiat oli täysin unohdettu koko strategiapaperissa, olin kuulevinani naurunpurskahduksen takarivistä... :roll:
Jos sähkö, hybridi, flexifuel- autoille ei tule luokkaa AKK:n puolelta. Se tulee jostakin muualta.

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 16:49
Kirjoittaja ltr
Kuten kaikissa toimivissa demokratioissa on aina joskus aika sanoa sanottavansa.

Jostain syystä ne ketä nuo päätökset eniten koskevat olivat saapuneet varsin pienin joukoin ko. tilaisuuteen?

Jos ei ole vaalipäivänä uurnilla niin mielestäni sopii olla seuraavan kauden ajan ihan hiljaa. Se kun on meille yksittäisille se ainoa mahdollisuus vaikuttaa päätöksiin millään lailla.

Otin mukaani myös erään sivustakatsojan, jonka mieleen tilaisuudesta jäi se että lieneekö sätkynukella kuitenkaan väliä, jos naruista vetelijät ovat samat?

Tänään tuolla kokouksessa sivuttiin useita hyviä ideoita joiden toteuttaminen on helpompaa ja halvempaa kuin moni muu moottoriurheilussa.

Faktaa on kuitenkin se että monissa lajeissa kipeätkin suunnankorjaukset olisi tehtävä juuri nyt. Maailmantalous on mikä on ja tukijoiden löytäminen hyvälläkään menestyksellä ei ole itsestään selvää.
Eihän tämä toki koske kuin köyhää, mutta jos isillä tai äipällä onkin hilloa ei junnusta silti välttämättä tule uutta Aleenia tai Grönholmia.

Rallissa meillä on todella huolestuttava tilanne kaiken kaikkiaan.

SM-sarja ei tällä hetkellä kiinnosta yleisöä, ei sponsoreita. Näin ollen ei sillä ole pitkään myöskään tulevaisuutta.

Vastaavasti F-cup pärjää ja voi hyvin. Kilpailijamäärät ovat koko ajan kasvussa ja katsojatmäärät myös. Voidaanko siis olettaa että tämä konsepti toimii. Jopa niin hyvin että ulkomailtakin tullaan katsomaan suomalaisia sorateiden gladiaattoreita pimeisiin ralleihin..

Monesti on huoltotauolla käyty kilpakumppaneidemme kanssa keskustelua autokannan uudistamisesta sarjassa, mutta..
Mikäli F-ryhmään saisi tehdä vuosimallia 2011 olevan auton, olisi se viimeinen niitti nykyiselle SM-sarjalle.

Suomenmestaruus, siinäpä titteli. Miten saisimme takaisin ne ajat jolloin nopeat ja äänekkäät oikeat kilpa-autot kiersivät siinä sarjassa?
Ja SM-sarjan kärkimiehistä oli haastamaan jopa tehdaskuskeja kotimaamme omassa osakilpailussa?

Toivottavasti edessä olevat korjaustoimet eivät kohdistu F-ryhmää heikentäen vaan SM-sarjan vahvistamiseen. Takuuvarmasti myös kaikkien meidän aktiivikilpailijoiden tukijoille se olisi huomattavan tärkeää ja positiivistä näkyvyyttä.

Ja tässä siihen yksi ehdotus:

Nykyinen FIA:n R-sarja ajattelumalli onkin hiukan kuin F-cup.

Kuitenkin sillä erolla että osakitin saa toimittaa vain se tietty valmistaja. Tämä ei yleensä ole kuitenkaan autovalmistaja itse jonka tuotto tulee luonnollisesti myytävistä vakioautojen massasta, vaan yksityinen yritys jonka tavoitteena on tuottaa voittoa firmalle itselleen.
Hyvästä työstä pitää luonnollisesti saada kunnon korvaus, mutta kun valmistaja voi siis hinnoitella ahneuksissaan osat kuinka haluaa ja näin 50k€ auto saadaan maksamaan yli 100k€ ja 100k€ auto melkein 300k€.

Autoteollisuudessa voi uusiin autoihin alkaa vasta 2-vuoden mallisuojan jälkeen valmistamaan tarvikeosia.

Tuleva R4T-luokka (sarjavalmisteinen 1.6l turbo muutettuna KIT-paketilla nelivedoksi)pitäisi ajaa sisään SM-sarjaan ykkösluokaksi mahdollisimman pian ja lukita säännöt turvallisuuspäivityksiä lukuunottamatta esim. vuoteen 2018. Tällöin investoiminen nuoriin lupauksiin olisi yrityksille huomattavasti kannattavampaa kun "suunta" olisi selvä.

R1-R3 luokat taas SM2-luokaksi.

Jotta tämä olisi mahdollisimman monelle mahdollista pitäisi AKK:n ajaa FIA:lle läpi asia, jotta sertifioiduilta yrityksiltä voisi tilata saman KIT-sarjan.

Terve kilpailu saa kaikki voimaan paremmin, niin kilpailijat, kilpailun järjestäjät, kattojärjestön, sponsorit jne.

Näin saadaan eloa ja osaamisen kasvamista myös suomen kituvalle metalliteollisuudelle, vaikka tiedän että me moottoriurheilijat olemme marginaaliryhmä.

Ympäristöasioita ei voida tänä päivänä enää lakaista maton alle. Olen ollut puuharyhmässä mukana hakemassa lupia sprint- ja ralli-harjoittelu radalle helsingin ja turun välimaastoon ja voin kertoa että se on vasta helppoa

Mitä Time Attackkiin tulee niin ne autot alkavat pahimmillaan olla B-ryhmän tasossa suorituskyvyltään joten sen konseptin kehittäminen ei ole mahdollista muuta kuin rata-alueella turvallisesti. Kustannuksista nyt puhumattakaan.
Vaikka 700hv 4-veto kuulostaakin perin kiehtovalta..

Vähän tekstiä, mutta paljon asiaa varmasti epäselvästi muotoiltuna.

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 17:06
Kirjoittaja Marko Tähkä
Sehän tässä vaarana onkin että kun F-cup siirtyy sellaisten siipien suojaan joka on jo tehnyt sm-sarjasta mielenkiinnottoman niin miten mahtaa käydä,ei kai niin että suomessa on kaksi sarjaa jotka eivät kiinnosta ketään.

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 17:22
Kirjoittaja jahnu
No nyt sitten nähdään mitä tapahtuu. Paljon tuli muutoksia nimiin, toivottavasti myös asioihin

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 17:28
Kirjoittaja evolook
http://www.autourheilu.fi/31803.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 18:07
Kirjoittaja hannulehessaari
Äänet menivät kuulemma: 248-130. "Tarina ei kerro" kuinka suurta osaa annetut 378 ääntä edustivat liittokokouksen mahdollisesta kokonaisäänimäärästä. Annettujen äänien kohdalla ehdokkaiden saamien äänien ero on kuitenkin iso ja lopputulos on yksikäsitteisen selkeä.

Onnittelut ja menestystä Juhani Pajarille ja kiitokset 30 vuodesta Kari O. Sohlbergille!

- hannulehessaari

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 18:30
Kirjoittaja ohc
Loistava uutinen!!! Jo oli aikakin saada k.o.s vaihtoon.

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 18:35
Kirjoittaja Vieras
Joo hyvältä kuulostaa :P Seuraavaksi sitten lajiryhmiin muutoksia ainakin rallin puolella, niin eiköhän tässä jotain voi jopa tapahtuu.

Ei se ainakaan huononpaa voi mennä.

Re: Muutoksen tuulia AKK:ssa?

Lähetetty: 26.11.2011 18:49
Kirjoittaja leppis
hannulehessaari kirjoitti:
Äänet menivät kuulemma: 248-130. "Tarina ei kerro" kuinka suurta osaa annetut 378 ääntä edustivat liittokokouksen mahdollisesta kokonaisäänimäärästä. Annettujen äänien kohdalla ehdokkaiden saamien äänien ero on kuitenkin iso ja lopputulos on yksikäsitteisen selkeä.

Onnittelut ja menestystä Juhani Pajarille ja kiitokset 30 vuodesta Kari O. Sohlbergille!

- hannulehessaari
Meni sitten oma kommentti Huitsin Nevadaan, bittiavaruuteen, mutta ei sen väliä. 8O