PENKKIEN KIINNITYS 2012

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Frog » 20.04.2012 20:40

Ei se mikään "läppä" ollu ! Vaan vinkki vitonen jos on holkki siellä ja siinä 8 mm reikä niin ei tarvii kuin jenkatapin ja uudet pultit ja homma täyttää säännön ! Se että onko tuo kiinnitys sääntö järkevä vai ei onkin ihan toinen tarina. Rentoo vetoo vaan niin hyvä tulee :mrgreen:

Avatar
Tomsak
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 19.05.2005 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Tomsak » 20.04.2012 21:37

Tarkoitin omaa kirjoitustani, "läppänä" sen ainakin kirjoitin.
Omat holkit on sen kokoiset ettei niihin tehdä mitään kierteitä. Jokainen laittakoot tyylillään ja katsastusmiehet ratkaiskoot.

Ei vain jaksaisi juuri valmistunutta koria alkaa heti leikkelemään pohjaa auki että saa holkit hitsattua alapuolelta kiinni.Tilaa kanssa tosiaan se 2cm eikä sinne tahdo muuten päästä.Ei tahdo auto koskaan valmistua kun säännöt muuttuu sitä tahtia että hirvittää.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 21.04.2012 13:14

Tomsak kirjoitti:Tarkoitin omaa kirjoitustani, "läppänä" sen ainakin kirjoitin.
Omat holkit on sen kokoiset ettei niihin tehdä mitään kierteitä. Jokainen laittakoot tyylillään ja katsastusmiehet ratkaiskoot.

Ei vain jaksaisi juuri valmistunutta koria alkaa heti leikkelemään pohjaa auki että saa holkit hitsattua alapuolelta kiinni.Tilaa kanssa tosiaan se 2cm eikä sinne tahdo muuten päästä.Ei tahdo auto koskaan valmistua kun säännöt muuttuu sitä tahtia että hirvittää.
saahan se jenka olla isompi ku 8mm, ei siitä nyt paljoo painoo tuu vaikka tekis 12mm jengan sinne.

kuten jo tänki topicin alla mainittu monet kerrat tuo sääntö on ollu jo hiton kauan eli kyllä se sääntökirja kannattaa lukee enneku alkaa autoo tekeen.

Itekki tavasin kyllä monet kerrat turvakaariosiot, sekä penkkikiinnityksen.

Avatar
TPT
B-junnu
B-junnu
Viestit: 25
Liittynyt: 03.09.2009 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja TPT » 21.04.2012 16:52

saahan se jenka olla isompi ku 8mm, ei siitä nyt paljoo painoo tuu vaikka tekis 12mm jengan sinne.

kuten jo tänki topicin alla mainittu monet kerrat tuo sääntö on ollu jo hiton kauan eli kyllä se sääntökirja kannattaa lukee enneku alkaa autoo tekeen.



Eipä ole ollut kovin montaa vuotta, suora lainaus 2008 sääntökirjasta.
- Kansallinen sääntö.
- Penkin kiinnitys kiinnitysputkeen min.8mm LÄPIPULTEILLA

Ja vaikka kierteet olisikin helppo tehdä yläkautta niin holkki joka on tarkoitettu vain ettei putki luttaannu kiristettäessä (seinämä 2,5mm) ei välttämättä kärsi enää kierteitä että pysyisi vahvana.
No toivottavasti edes tässä asiassa järki voittaa...

Avatar
Tomsak
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 19.05.2005 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Tomsak » 21.04.2012 18:11

TPT kirjoitti:saahan se jenka olla isompi ku 8mm, ei siitä nyt paljoo painoo tuu vaikka tekis 12mm jengan sinne.

kuten jo tänki topicin alla mainittu monet kerrat tuo sääntö on ollu jo hiton kauan eli kyllä se sääntökirja kannattaa lukee enneku alkaa autoo tekeen.



Eipä ole ollut kovin montaa vuotta, suora lainaus 2008 sääntökirjasta.
- Kansallinen sääntö.
- Penkin kiinnitys kiinnitysputkeen min.8mm LÄPIPULTEILLA

Ja vaikka kierteet olisikin helppo tehdä yläkautta niin holkki joka on tarkoitettu vain ettei putki luttaannu kiristettäessä (seinämä 2,5mm) ei välttämättä kärsi enää kierteitä että pysyisi vahvana.
No toivottavasti edes tässä asiassa järki voittaa...


JUURI NÄIN!!!

Itselle ei ongelma myöskään tehdä niitä kierteitä ei edes M12 kierteitä. Kyse oli siitä kun AKK lehdessä vuonna 2008 jolloin viimeksi ajoin, kehotettiin lattiakiinnitykset korvaamaan putkilla. Lattiakiinnitys laillinen edelleen mutta putkisäännöt muuttuneet tästä on kysymys.

Joka tapauksessa kierteet on nyt tehty ja penkit kiinni ja pysyy.

Avatar
margo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 118
Liittynyt: 27.08.2004 00:00
Viesti:

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja margo » 21.04.2012 21:00

Itse hitsailin noi putket paikoilleen 2008, ei silloin ollu puhetta mistään kierreholkeista. Tuli vieläpä laitettua m10 pulteilla kiinni. Nyt kun putken ja lattian välissä on 1,5cm rako, niin eipä sinne paljoa hitsailla mitään holkkeja. Tää on taas tätä akk:n perseilyä.

Avatar
jjs
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 18.06.2004 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja jjs » 22.04.2012 19:35

muutama ihmettelyn aihe:

Kumpi on turvallisempi, läpipultti ja holkki, vai kierreholkki jossa pahimmillaan onneton seinämävahvuus (jota ei voi tarkistaa) ja/tai tee-se-itse-ketuiksi -kierteet jotka korkkaavat?

Eli, pultti pitää olla 8.8 min mutta "kuka vastaa" kierteiden kestosta kun ne väännetään tylsällä tapilla kuivana kurarautaputkeen, tai hitsataan halpahallin 5.8 ilmastointijatkoholkkimutteri putkeen?
Ja milläs tarkistat onko holkkien hitsisauma asiallista ja vedetty ympäriinsä? Kun ainakin yläpäässä sen joutunee hiomaan alas.


Läpipultti vaikuttaisi äkkijärkeilyllä paremmalle, helpommin valvottavalle vaihtoehdolle.

ovlov
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 20.09.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja ovlov » 23.04.2012 18:16

Juupa juu. Akk:n mukaan linkin kuvan mukainen ratkaisu EI ole sallittu ryhmässä f ( http://aijaa.com/0008310063507" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false; ). Tiedän että tätä kiinnitystapaa on käytetty monessa f-ryhmän autossa. Sitä en tiedä, että onko niihin autoihin joskus luokiteltu kyseinen kiinnitystapa. Niin tai näin, mulla joutuu repimään irti ja korvaamaan jollain himskutin kanttiputkella ja venäläisillä pystykierteillä olevilla holkeilla. Kyllä sitten on PALJON parempi. Harmittaa...

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Jankos » 23.04.2012 19:17

Tuo F-ryhmäläisen penkin kiinnitys on mun mielestä aika tulkinnallinen. Koska koria saa vahvistaa ja muoto ei tarvitse seurata alkuperäista niin tuo ovlov:n esittämä poikkirautahan on toisaalta korin vahvistus ja koriin taas saa kiinnittää sivukiinnitysraudat kunhan molemmilla puolilla on ne määrätyt latikat.

Eli nykysäännöillä äffäläisessä korin ja penkin kiinnitysrautojen välinen rajapinta on ihan siinä missä sen haluaa olevan.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

ovlov
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 20.09.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja ovlov » 23.04.2012 19:59

Jankos kirjoitti:Tuo F-ryhmäläisen penkin kiinnitys on mun mielestä aika tulkinnallinen. Koska koria saa vahvistaa ja muoto ei tarvitse seurata alkuperäista niin tuo ovlov:n esittämä poikkirautahan on toisaalta korin vahvistus ja koriin taas saa kiinnittää sivukiinnitysraudat kunhan molemmilla puolilla on ne määrätyt latikat.

Eli nykysäännöillä äffäläisessä korin ja penkin kiinnitysrautojen välinen rajapinta on ihan siinä missä sen haluaa olevan.
Ehkä niin, mutta Akk:n mielestä asia on nyt kertakaikkisesti niin, että ei vaan käy. Tässä versiossa poikkiputket 38mm kaariputkea ja penkin sivuraudat kiinnitetään käyttäen 8kpl 8mm pulttia per penkki. Mikä tässä mättää? Sama systeemi toimii "oikeissakin" ralliautoissa. Muuten sama systeemi, mutta putkien päissä ei ole niitä kuuluisia pultteja. Kansallisestihan saa hitsata suoraan koriin.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Frog » 23.04.2012 20:09

Turvakaariputki on Ok koska minimi pyöreäputki vaatimus on 35mm ja 2.5 mm seinämä ! Ainoastaan kiinnityspultti ei ole keskellä putkea niin kuin on ohje / sääntö . Huomioikaa että taas KV ja kansallinen sääntö poikkeaa ja kansallinen 20 x 40 profiili ei käy KV kisoissa. Mutta 35 x 35 käy kansallisissa. Ryhmässä F kannattaa loveta nuo profiilit lattia tasoon.

ovlov
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 20.09.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja ovlov » 23.04.2012 20:51

Frog kirjoitti:Turvakaariputki on Ok koska minimi pyöreäputki vaatimus on 35mm ja 2.5 mm seinämä ! Ainoastaan kiinnityspultti ei ole keskellä putkea niin kuin on ohje / sääntö . Huomioikaa että taas KV ja kansallinen sääntö poikkeaa ja kansallinen 20 x 40 profiili ei käy KV kisoissa. Mutta 35 x 35 käy kansallisissa. Ryhmässä F kannattaa loveta nuo profiilit lattia tasoon.
Mitäs jos tekis sen t-mallisen kierteytetyn holkin leveestä päästä niin leveen kun se penkin kiinnitysraudan alaosa on (halkaisija esim. n.70mm ja leikkaamalla kaventais toisilta reunoilta n. 30 milliseksi )ja hitsais sen holkin ton pyöreän poikkiputken päälle. Silloin penkin kiinnitysrauta olis holkkia vasten ( esim.70mm#30mm ). Varmaan riittävä pinta-ala. Ja sais hitsattuakin kunnolla. Vai pitääkö holkki olla ehottomasti hitsattuna poikkiputken alapuolelle ? Tällä tyylillä ei tarviis repiä noita poikkiputkia irti.

Avatar
labaru1600
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 23.04.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja labaru1600 » 23.04.2012 21:31

ovlov kirjoitti:
Jankos kirjoitti:Tuo F-ryhmäläisen penkin kiinnitys on mun mielestä aika tulkinnallinen. Koska koria saa vahvistaa ja muoto ei tarvitse seurata alkuperäista niin tuo ovlov:n esittämä poikkirautahan on toisaalta korin vahvistus ja koriin taas saa kiinnittää sivukiinnitysraudat kunhan molemmilla puolilla on ne määrätyt latikat.

Eli nykysäännöillä äffäläisessä korin ja penkin kiinnitysrautojen välinen rajapinta on ihan siinä missä sen haluaa olevan.
Ehkä niin, mutta Akk:n mielestä asia on nyt kertakaikkisesti niin, että ei vaan käy. Tässä versiossa poikkiputket 38mm kaariputkea ja penkin sivuraudat kiinnitetään käyttäen 8kpl 8mm pulttia per penkki. Mikä tässä mättää? Sama systeemi toimii "oikeissakin" ralliautoissa. Muuten sama systeemi, mutta putkien päissä ei ole niitä kuuluisia pultteja. Kansallisestihan saa hitsata suoraan koriin.
hymyilyttää aina ku kattelee kuvia säännöistä penkin raudat hitsaataan ja pultitetaan koriin hullunlailla yms: ja jakkara on kuitenki 4 pultilla lasikuitukäikäleessä kiinni no säännöt on säännöt ja katsastus miehiä joka junaan toisille kelpaa ja toisille ei..

Avatar
henuzki
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 22.02.2010 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja henuzki » 24.04.2012 23:01

Katsatusmiehillekkin kun opetettais että se "korvaläppä" mikä on siinä penkissä niin ei ole sitä varten että siitä revitään penkki mutkalle ja ihmetellään miksi se antaa niin paljon periksi.

Avatar
karisuho
Viestit: 3
Liittynyt: 14.05.2004 00:00
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja karisuho » 05.06.2012 19:56

poikki putki kiinnityksessä vaaditaan kierre holkit ja kesäkuussa katsastuksissa ruvetaan vaatimaan tämä, on minun viimeinen tieto akk:sta

Vastaa Viestiin