
PENKKIEN KIINNITYS 2012
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Ei se mikään "läppä" ollu ! Vaan vinkki vitonen jos on holkki siellä ja siinä 8 mm reikä niin ei tarvii kuin jenkatapin ja uudet pultit ja homma täyttää säännön ! Se että onko tuo kiinnitys sääntö järkevä vai ei onkin ihan toinen tarina. Rentoo vetoo vaan niin hyvä tulee 

- Tomsak
- A-Junnu
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19.05.2005 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Tarkoitin omaa kirjoitustani, "läppänä" sen ainakin kirjoitin.
Omat holkit on sen kokoiset ettei niihin tehdä mitään kierteitä. Jokainen laittakoot tyylillään ja katsastusmiehet ratkaiskoot.
Ei vain jaksaisi juuri valmistunutta koria alkaa heti leikkelemään pohjaa auki että saa holkit hitsattua alapuolelta kiinni.Tilaa kanssa tosiaan se 2cm eikä sinne tahdo muuten päästä.Ei tahdo auto koskaan valmistua kun säännöt muuttuu sitä tahtia että hirvittää.
Omat holkit on sen kokoiset ettei niihin tehdä mitään kierteitä. Jokainen laittakoot tyylillään ja katsastusmiehet ratkaiskoot.
Ei vain jaksaisi juuri valmistunutta koria alkaa heti leikkelemään pohjaa auki että saa holkit hitsattua alapuolelta kiinni.Tilaa kanssa tosiaan se 2cm eikä sinne tahdo muuten päästä.Ei tahdo auto koskaan valmistua kun säännöt muuttuu sitä tahtia että hirvittää.
- ariwalk
- KV
- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
saahan se jenka olla isompi ku 8mm, ei siitä nyt paljoo painoo tuu vaikka tekis 12mm jengan sinne.Tomsak kirjoitti:Tarkoitin omaa kirjoitustani, "läppänä" sen ainakin kirjoitin.
Omat holkit on sen kokoiset ettei niihin tehdä mitään kierteitä. Jokainen laittakoot tyylillään ja katsastusmiehet ratkaiskoot.
Ei vain jaksaisi juuri valmistunutta koria alkaa heti leikkelemään pohjaa auki että saa holkit hitsattua alapuolelta kiinni.Tilaa kanssa tosiaan se 2cm eikä sinne tahdo muuten päästä.Ei tahdo auto koskaan valmistua kun säännöt muuttuu sitä tahtia että hirvittää.
kuten jo tänki topicin alla mainittu monet kerrat tuo sääntö on ollu jo hiton kauan eli kyllä se sääntökirja kannattaa lukee enneku alkaa autoo tekeen.
Itekki tavasin kyllä monet kerrat turvakaariosiot, sekä penkkikiinnityksen.
- TPT
- B-junnu
- Viestit: 25
- Liittynyt: 03.09.2009 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
saahan se jenka olla isompi ku 8mm, ei siitä nyt paljoo painoo tuu vaikka tekis 12mm jengan sinne.
kuten jo tänki topicin alla mainittu monet kerrat tuo sääntö on ollu jo hiton kauan eli kyllä se sääntökirja kannattaa lukee enneku alkaa autoo tekeen.
Eipä ole ollut kovin montaa vuotta, suora lainaus 2008 sääntökirjasta.
- Kansallinen sääntö.
- Penkin kiinnitys kiinnitysputkeen min.8mm LÄPIPULTEILLA
Ja vaikka kierteet olisikin helppo tehdä yläkautta niin holkki joka on tarkoitettu vain ettei putki luttaannu kiristettäessä (seinämä 2,5mm) ei välttämättä kärsi enää kierteitä että pysyisi vahvana.
No toivottavasti edes tässä asiassa järki voittaa...
kuten jo tänki topicin alla mainittu monet kerrat tuo sääntö on ollu jo hiton kauan eli kyllä se sääntökirja kannattaa lukee enneku alkaa autoo tekeen.
Eipä ole ollut kovin montaa vuotta, suora lainaus 2008 sääntökirjasta.
- Kansallinen sääntö.
- Penkin kiinnitys kiinnitysputkeen min.8mm LÄPIPULTEILLA
Ja vaikka kierteet olisikin helppo tehdä yläkautta niin holkki joka on tarkoitettu vain ettei putki luttaannu kiristettäessä (seinämä 2,5mm) ei välttämättä kärsi enää kierteitä että pysyisi vahvana.
No toivottavasti edes tässä asiassa järki voittaa...
- Tomsak
- A-Junnu
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19.05.2005 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
TPT kirjoitti:saahan se jenka olla isompi ku 8mm, ei siitä nyt paljoo painoo tuu vaikka tekis 12mm jengan sinne.
kuten jo tänki topicin alla mainittu monet kerrat tuo sääntö on ollu jo hiton kauan eli kyllä se sääntökirja kannattaa lukee enneku alkaa autoo tekeen.
Eipä ole ollut kovin montaa vuotta, suora lainaus 2008 sääntökirjasta.
- Kansallinen sääntö.
- Penkin kiinnitys kiinnitysputkeen min.8mm LÄPIPULTEILLA
Ja vaikka kierteet olisikin helppo tehdä yläkautta niin holkki joka on tarkoitettu vain ettei putki luttaannu kiristettäessä (seinämä 2,5mm) ei välttämättä kärsi enää kierteitä että pysyisi vahvana.
No toivottavasti edes tässä asiassa järki voittaa...
JUURI NÄIN!!!
Itselle ei ongelma myöskään tehdä niitä kierteitä ei edes M12 kierteitä. Kyse oli siitä kun AKK lehdessä vuonna 2008 jolloin viimeksi ajoin, kehotettiin lattiakiinnitykset korvaamaan putkilla. Lattiakiinnitys laillinen edelleen mutta putkisäännöt muuttuneet tästä on kysymys.
Joka tapauksessa kierteet on nyt tehty ja penkit kiinni ja pysyy.
- margo
- A-Junnu
- Viestit: 118
- Liittynyt: 27.08.2004 00:00
- Viesti:
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Itse hitsailin noi putket paikoilleen 2008, ei silloin ollu puhetta mistään kierreholkeista. Tuli vieläpä laitettua m10 pulteilla kiinni. Nyt kun putken ja lattian välissä on 1,5cm rako, niin eipä sinne paljoa hitsailla mitään holkkeja. Tää on taas tätä akk:n perseilyä.
- jjs
- Yleinen
- Viestit: 281
- Liittynyt: 18.06.2004 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
muutama ihmettelyn aihe:
Kumpi on turvallisempi, läpipultti ja holkki, vai kierreholkki jossa pahimmillaan onneton seinämävahvuus (jota ei voi tarkistaa) ja/tai tee-se-itse-ketuiksi -kierteet jotka korkkaavat?
Eli, pultti pitää olla 8.8 min mutta "kuka vastaa" kierteiden kestosta kun ne väännetään tylsällä tapilla kuivana kurarautaputkeen, tai hitsataan halpahallin 5.8 ilmastointijatkoholkkimutteri putkeen?
Ja milläs tarkistat onko holkkien hitsisauma asiallista ja vedetty ympäriinsä? Kun ainakin yläpäässä sen joutunee hiomaan alas.
Läpipultti vaikuttaisi äkkijärkeilyllä paremmalle, helpommin valvottavalle vaihtoehdolle.
Kumpi on turvallisempi, läpipultti ja holkki, vai kierreholkki jossa pahimmillaan onneton seinämävahvuus (jota ei voi tarkistaa) ja/tai tee-se-itse-ketuiksi -kierteet jotka korkkaavat?
Eli, pultti pitää olla 8.8 min mutta "kuka vastaa" kierteiden kestosta kun ne väännetään tylsällä tapilla kuivana kurarautaputkeen, tai hitsataan halpahallin 5.8 ilmastointijatkoholkkimutteri putkeen?
Ja milläs tarkistat onko holkkien hitsisauma asiallista ja vedetty ympäriinsä? Kun ainakin yläpäässä sen joutunee hiomaan alas.
Läpipultti vaikuttaisi äkkijärkeilyllä paremmalle, helpommin valvottavalle vaihtoehdolle.
-
- B-junnu
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20.09.2006 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Juupa juu. Akk:n mukaan linkin kuvan mukainen ratkaisu EI ole sallittu ryhmässä f ( http://aijaa.com/0008310063507" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false; ). Tiedän että tätä kiinnitystapaa on käytetty monessa f-ryhmän autossa. Sitä en tiedä, että onko niihin autoihin joskus luokiteltu kyseinen kiinnitystapa. Niin tai näin, mulla joutuu repimään irti ja korvaamaan jollain himskutin kanttiputkella ja venäläisillä pystykierteillä olevilla holkeilla. Kyllä sitten on PALJON parempi. Harmittaa...
-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Tuo F-ryhmäläisen penkin kiinnitys on mun mielestä aika tulkinnallinen. Koska koria saa vahvistaa ja muoto ei tarvitse seurata alkuperäista niin tuo ovlov:n esittämä poikkirautahan on toisaalta korin vahvistus ja koriin taas saa kiinnittää sivukiinnitysraudat kunhan molemmilla puolilla on ne määrätyt latikat.
Eli nykysäännöillä äffäläisessä korin ja penkin kiinnitysrautojen välinen rajapinta on ihan siinä missä sen haluaa olevan.
Eli nykysäännöillä äffäläisessä korin ja penkin kiinnitysrautojen välinen rajapinta on ihan siinä missä sen haluaa olevan.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
-
- B-junnu
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20.09.2006 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Ehkä niin, mutta Akk:n mielestä asia on nyt kertakaikkisesti niin, että ei vaan käy. Tässä versiossa poikkiputket 38mm kaariputkea ja penkin sivuraudat kiinnitetään käyttäen 8kpl 8mm pulttia per penkki. Mikä tässä mättää? Sama systeemi toimii "oikeissakin" ralliautoissa. Muuten sama systeemi, mutta putkien päissä ei ole niitä kuuluisia pultteja. Kansallisestihan saa hitsata suoraan koriin.Jankos kirjoitti:Tuo F-ryhmäläisen penkin kiinnitys on mun mielestä aika tulkinnallinen. Koska koria saa vahvistaa ja muoto ei tarvitse seurata alkuperäista niin tuo ovlov:n esittämä poikkirautahan on toisaalta korin vahvistus ja koriin taas saa kiinnittää sivukiinnitysraudat kunhan molemmilla puolilla on ne määrätyt latikat.
Eli nykysäännöillä äffäläisessä korin ja penkin kiinnitysrautojen välinen rajapinta on ihan siinä missä sen haluaa olevan.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Turvakaariputki on Ok koska minimi pyöreäputki vaatimus on 35mm ja 2.5 mm seinämä ! Ainoastaan kiinnityspultti ei ole keskellä putkea niin kuin on ohje / sääntö . Huomioikaa että taas KV ja kansallinen sääntö poikkeaa ja kansallinen 20 x 40 profiili ei käy KV kisoissa. Mutta 35 x 35 käy kansallisissa. Ryhmässä F kannattaa loveta nuo profiilit lattia tasoon.
-
- B-junnu
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20.09.2006 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Mitäs jos tekis sen t-mallisen kierteytetyn holkin leveestä päästä niin leveen kun se penkin kiinnitysraudan alaosa on (halkaisija esim. n.70mm ja leikkaamalla kaventais toisilta reunoilta n. 30 milliseksi )ja hitsais sen holkin ton pyöreän poikkiputken päälle. Silloin penkin kiinnitysrauta olis holkkia vasten ( esim.70mm#30mm ). Varmaan riittävä pinta-ala. Ja sais hitsattuakin kunnolla. Vai pitääkö holkki olla ehottomasti hitsattuna poikkiputken alapuolelle ? Tällä tyylillä ei tarviis repiä noita poikkiputkia irti.Frog kirjoitti:Turvakaariputki on Ok koska minimi pyöreäputki vaatimus on 35mm ja 2.5 mm seinämä ! Ainoastaan kiinnityspultti ei ole keskellä putkea niin kuin on ohje / sääntö . Huomioikaa että taas KV ja kansallinen sääntö poikkeaa ja kansallinen 20 x 40 profiili ei käy KV kisoissa. Mutta 35 x 35 käy kansallisissa. Ryhmässä F kannattaa loveta nuo profiilit lattia tasoon.
- labaru1600
- A-Junnu
- Viestit: 77
- Liittynyt: 23.04.2006 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
hymyilyttää aina ku kattelee kuvia säännöistä penkin raudat hitsaataan ja pultitetaan koriin hullunlailla yms: ja jakkara on kuitenki 4 pultilla lasikuitukäikäleessä kiinni no säännöt on säännöt ja katsastus miehiä joka junaan toisille kelpaa ja toisille ei..ovlov kirjoitti:Ehkä niin, mutta Akk:n mielestä asia on nyt kertakaikkisesti niin, että ei vaan käy. Tässä versiossa poikkiputket 38mm kaariputkea ja penkin sivuraudat kiinnitetään käyttäen 8kpl 8mm pulttia per penkki. Mikä tässä mättää? Sama systeemi toimii "oikeissakin" ralliautoissa. Muuten sama systeemi, mutta putkien päissä ei ole niitä kuuluisia pultteja. Kansallisestihan saa hitsata suoraan koriin.Jankos kirjoitti:Tuo F-ryhmäläisen penkin kiinnitys on mun mielestä aika tulkinnallinen. Koska koria saa vahvistaa ja muoto ei tarvitse seurata alkuperäista niin tuo ovlov:n esittämä poikkirautahan on toisaalta korin vahvistus ja koriin taas saa kiinnittää sivukiinnitysraudat kunhan molemmilla puolilla on ne määrätyt latikat.
Eli nykysäännöillä äffäläisessä korin ja penkin kiinnitysrautojen välinen rajapinta on ihan siinä missä sen haluaa olevan.
- henuzki
- A-Junnu
- Viestit: 54
- Liittynyt: 22.02.2010 00:00
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Katsatusmiehillekkin kun opetettais että se "korvaläppä" mikä on siinä penkissä niin ei ole sitä varten että siitä revitään penkki mutkalle ja ihmetellään miksi se antaa niin paljon periksi.
- karisuho
- Viestit: 3
- Liittynyt: 14.05.2004 00:00
- Paikkakunta: kuopio
- Viesti:
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
poikki putki kiinnityksessä vaaditaan kierre holkit ja kesäkuussa katsastuksissa ruvetaan vaatimaan tämä, on minun viimeinen tieto akk:sta