Mikä auto paras?
- insane
- KV
- Viestit: 337
- Liittynyt: 23.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Laihia
- Viesti:
- SPH
- Yleinen
- Viestit: 252
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Littoinen
ESP järjestelmät ovat ABS-jarrujen jälkeen huonoin keksintö automaailmassa sitten etuvedon.Unto kirjoitti:Audi! Siihen olen mieltynyt. Quattro ESP ajonvakautus järjestelmällä on suomen talvessa aivan ehdoton!! Toivottavasti oman Golffin raadon sais joskus vaihdettua tuomoiseen.
Tarvii muuten olla tavanomaista puusilmempi kuljettaja jos onnistuu suistumaan tieltä ESP:llä varustetulla Audilla.
ESPillä auto suistuu huomattavasti pienemmästä vauhdista kuin ilman ESPiä, ABS:llä jarrutusmatka irtosoralla/-lumella lähes tuplaantuu!
ESPn kohdalla kyse on siitä, että tangentin suuntaa, eli massaa suoraa vievää ominaisuutta vastaan kampittavaa vetovoimaa ei ole käytettävissä, vaan autoa hallitaan jarruin. Jarru aina korostaa massan suoraa menevää ominaisuutta, vaikka ESPllä jarrutellaankin sisäkurvin rengasta. ESP-jarrun toinen akilleen kantapää on painonsiirtymät, ESPillä jarrutus siirtää auton painoa eteen ja varsinkin etupainoisissa Audeissa tämä aiheuttaa ohentuvaa perän pitoa, vaikka juuri tätä varten ESP:t on rakennettu. Kun ESP:llä pilatun auton peräpään pito menetetään ESP tyhmyyttään jarruttaa vain lisää vaikka kuski kuinka yrittäisi vedättää, ja perä tulee yli.
Koittakaa viedä ESP-auto rajoille esim. rajuilla vastaheitoilla ympäri menee kuin vasaraa heittäisi tilanteissa, joissa sama auto oikenee vielä hienosti ESP poiskytkettynä.
ABS:n kohdalla taas kyse on siitä, ettei järjestelmä kykene analysoimaan irtosora tai -lumi tilanteessa käytettävissä olevaa pitoa, eikä pureudu lukkojarrutuksen tavoin irtosoran/-lumen läpi pitävään pintaan. Rengas jää kellumaan pöperön päälle, eikä hidastavia voimia ole käytettävissä juuri lainkaan. Tässä tilanteessa insinööri selittää, että ohjautuvuus säilyy, suhteellisen laiha lohtu! ABS-jarruttomassa autossa kuljettaja voi ihan itse päättää milloin maksimoidaan jarrutus, milloin kääntyvyys, ja tämän valinnan soisin myös nykyautojen kuljettajille.
Unto, oletko milloinkaan ajatellut miksei yhdessäkään ralliautossa ole:
a) ABS-jarruja
b) ESP-järjestelmää?
PS. Onko jollakulla tietoa ABS-järjestelmien poiskytkennästä. Itse olen selvitellyt asiaa monelta taholta, mutta BMW-maahantuoja totesi, että jonkinlainen ajonesto menee päälle jos tätä yrittää. Olen kyllä asian kanssa aika epätoivoisessa tilanteessa, ESP:n saa (=pitää ottaa) aina pois, mutta ABS:ää ei! Miksiköhän!?
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
On se mukavaa kun mielipide asioistakin "täytyy" edes pikkasen kinastellaSPH kirjoitti:ESP järjestelmät ovat ABS-jarrujen jälkeen huonoin keksintö automaailmassa sitten etuvedon.Unto kirjoitti:Audi! Siihen olen mieltynyt. Quattro ESP ajonvakautus järjestelmällä on suomen talvessa aivan ehdoton!! Toivottavasti oman Golffin raadon sais joskus vaihdettua tuomoiseen.
Tarvii muuten olla tavanomaista puusilmempi kuljettaja jos onnistuu suistumaan tieltä ESP:llä varustetulla Audilla.
ESPillä auto suistuu huomattavasti pienemmästä vauhdista kuin ilman ESPiä, ABS:llä jarrutusmatka irtosoralla/-lumella lähes tuplaantuu!
ESPn kohdalla kyse on siitä, että tangentin suuntaa, eli massaa suoraa vievää ominaisuutta vastaan kampittavaa vetovoimaa ei ole käytettävissä, vaan autoa hallitaan jarruin. Jarru aina korostaa massan suoraa menevää ominaisuutta, vaikka ESPllä jarrutellaankin sisäkurvin rengasta. ESP-jarrun toinen akilleen kantapää on painonsiirtymät, ESPillä jarrutus siirtää auton painoa eteen ja varsinkin etupainoisissa Audeissa tämä aiheuttaa ohentuvaa perän pitoa, vaikka juuri tätä varten ESP:t on rakennettu. Kun ESP:llä pilatun auton peräpään pito menetetään ESP tyhmyyttään jarruttaa vain lisää vaikka kuski kuinka yrittäisi vedättää, ja perä tulee yli.
Koittakaa viedä ESP-auto rajoille esim. rajuilla vastaheitoilla ympäri menee kuin vasaraa heittäisi tilanteissa, joissa sama auto oikenee vielä hienosti ESP poiskytkettynä.
ABS:n kohdalla taas kyse on siitä, ettei järjestelmä kykene analysoimaan irtosora tai -lumi tilanteessa käytettävissä olevaa pitoa, eikä pureudu lukkojarrutuksen tavoin irtosoran/-lumen läpi pitävään pintaan. Rengas jää kellumaan pöperön päälle, eikä hidastavia voimia ole käytettävissä juuri lainkaan. Tässä tilanteessa insinööri selittää, että ohjautuvuus säilyy, suhteellisen laiha lohtu! ABS-jarruttomassa autossa kuljettaja voi ihan itse päättää milloin maksimoidaan jarrutus, milloin kääntyvyys, ja tämän valinnan soisin myös nykyautojen kuljettajille.
Unto, oletko milloinkaan ajatellut miksei yhdessäkään ralliautossa ole:
a) ABS-jarruja
b) ESP-järjestelmää? (Muistaakseni seatissa oli jotain abs tyypistä viritelmää asfaltille voin muistaa väärinkin)
PS. Onko jollakulla tietoa ABS-järjestelmien poiskytkennästä. Itse olen selvitellyt asiaa monelta taholta, mutta BMW-maahantuoja totesi, että jonkinlainen ajonesto menee päälle jos tätä yrittää. Olen kyllä asian kanssa aika epätoivoisessa tilanteessa, ESP:n saa (=pitää ottaa) aina pois, mutta ABS:ää ei! Miksiköhän!?

Olen lyhyen elämäni varrella ajanut eri olosuhteissa erinnäisillä autoilla jotka ovat tasapuolisesti raapineet edestä ja takaa on ollut tehoa joskus enemmän joskus vähemmän on ollut abs ja esp:tä automaattia ja manuaalia.
Omakohtaiset kokemukset ovat olleet sen suuntaisia että jos saisin valita millä autolla 80km/h talvisella kantatiellä joutuisin refleksin omaisesti väistämään esim: hirveä valitsisin alleni auton jossa olisi abs jarrut ja esp (t.m.v) ajonvakautus järjestelmä!
Muistan kun olin 18-20v pojan koltiainen, olin minäkin sitä mieltä että auton pitää liirata ja luistella, renkaitten pitää mennä jarruttaessa lukkoon jne... Mutta nykypäivänä rupee katsomaan asioita kait vähän eri kantilta? (sitä taitaa tulla vanhemmiten nössöksi) Alkujaan kun isän Audilla ajeli, ja kun siinä on poistettu vasemman jalan jarrutus mahdollisuus, sitä kirosi. Nykyään kun yleisessä liikenteessä ajelee niin miettii että mihin sitä vasurilla liimaamista oikein liikenteessä tarvitaan???
Kun ajaa niin kuin muutkin ihmiset joustavasti ja ennakoiden, sääolosuhteiden mukaan, niin väitän että nykypäivän ajonvakautusjärjestelmät ei tee kenestäkään huonompaa kuljettajaa. On täysin eriasia jos haluaa ehdoin tahdoin vaarantaa oman ja kanssa liikkujien terveyden piittaamattomalla ajotyylillä.
Oletko SPH koskaan tullut ajatelleeksi siviiliauton ja ralliauton käyttötarkoituksia ja niissä ilmeneviä eroavaisuuksia?
Nämä asiat on tietenkin mielipide asioita ja näistä voidaan väitellä hamaan tulevaisuuteen. En halua ketään leimata "edesvastuuttomaksi kaahariksi" (en edes sinua SPH) vaikka me kaikki sitä nuorena ollaan luultavasti oltu, minä mukaan lukien.
Lopuksi haluaisin kaikille sanoa sen, mitä autourheilu seurani jäsen tiedoitteen takasivulla aikoinaan oli tapana lukea
"KYLÄN RAITTI EI OLE RALLI REITTI!"
- SPH
- Yleinen
- Viestit: 252
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Littoinen
Kiitos palautteesta Unto, mutta ymmärsit minua ilmeisesti hieman väärin.Unto kirjoitti:
On se mukavaa kun mielipide asioistakin "täytyy" edes pikkasen kinastella![]()
Olen lyhyen elämäni varrella ajanut eri olosuhteissa erinnäisillä autoilla jotka ovat tasapuolisesti raapineet edestä ja takaa on ollut tehoa joskus enemmän joskus vähemmän on ollut abs ja esp:tä automaattia ja manuaalia.
Omakohtaiset kokemukset ovat olleet sen suuntaisia että jos saisin valita millä autolla 80km/h talvisella kantatiellä joutuisin refleksin omaisesti väistämään esim: hirveä valitsisin alleni auton jossa olisi abs jarrut ja esp (t.m.v) ajonvakautus järjestelmä!
Muistan kun olin 18-20v pojan koltiainen, olin minäkin sitä mieltä että auton pitää liirata ja luistella, renkaitten pitää mennä jarruttaessa lukkoon jne... Mutta nykypäivänä rupee katsomaan asioita kait vähän eri kantilta? (sitä taitaa tulla vanhemmiten nössöksi) Alkujaan kun isän Audilla ajeli, ja kun siinä on poistettu vasemman jalan jarrutus mahdollisuus, sitä kirosi. Nykyään kun yleisessä liikenteessä ajelee niin miettii että mihin sitä vasurilla liimaamista oikein liikenteessä tarvitaan???
Kun ajaa niin kuin muutkin ihmiset joustavasti ja ennakoiden, sääolosuhteiden mukaan, niin väitän että nykypäivän ajonvakautusjärjestelmät ei tee kenestäkään huonompaa kuljettajaa. On täysin eriasia jos haluaa ehdoin tahdoin vaarantaa oman ja kanssa liikkujien terveyden piittaamattomalla ajotyylillä.
Oletko SPH koskaan tullut ajatelleeksi siviiliauton ja ralliauton käyttötarkoituksia ja niissä ilmeneviä eroavaisuuksia?
Nämä asiat on tietenkin mielipide asioita ja näistä voidaan väitellä hamaan tulevaisuuteen. En halua ketään leimata "edesvastuuttomaksi kaahariksi" (en edes sinua SPH) vaikka me kaikki sitä nuorena ollaan luultavasti oltu, minä mukaan lukien.
Lopuksi haluaisin kaikille sanoa sen, mitä autourheilu seurani jäsen tiedoitteen takasivulla aikoinaan oli tapana lukea
"KYLÄN RAITTI EI OLE RALLI REITTI!"
Mistään kaahaamisesta ei ollut kysymys, vaan kaikki kommenttini viittasivat ajoturvallisuuden parantamiseen. (Itse olen ajanut 40000km vuodessa vuosikausia, 4 vuotta ralliakin, eikä ensimmäistäkään ylinopeussakkoa ole osunut kohdalle.)
Kysymyksessä ei ole myöskään mielipideasia, vaan yllämainitut argumentit perustuvat kiistamattomiin tosiasioihin ja fysikaalisiin totuuksiin.
Eli totuus on, että kun hirvi hyppää auton eteen yllättävässä tilanteessa, ESP ja ABS heikentävät taitavan kuljettajan mahdollisuuksia selviytyä tilanteesta. ESP ja ABS ovat kompromissiratkaisuja osaamattomalle kuljettajalle, jolle ei ole selvinnyt, että lukkiutuva pyörä ei ohjaa ja että vapaasti pyörivä pyörä ei myöskään ohjaa tehokkaasti!
Olet kuitenkin oikeassa siinä, että henkilökohtainen kokemus ABS:stä ja ESP:stä on erilainen. Osalle kuljettajista nämä minulle hampaiden kiristystä aiheuttavat ja omaa liikenneturvallisuuttani vaarantavat värkit ovat hengenpelastus. Valitettavan monelle ne ovat myös syy ajaa kovempaa. Siksi halusin tuoda tämän nyt vielä niidenkin viimeisten foorumilaisten tietoon, jotka vielä pyyhkivät Audeillaan kuolemattomina teknologiauskovaisten synkässä kavalkadissa...
- AKI
- Viestit: 17
- Liittynyt: 16.07.2004 00:00
- Paikkakunta: KUIKKA
- Viesti:
- Ege
- Yleinen
- Viestit: 176
- Liittynyt: 28.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Huittinen
kyllähän se on niin että itellä ollu pelkkiä fiatteja perseen alla siviilissä ritmo abarth 130 tc ollu ehdottoman hauska auto ajaa varsin kin kun noi bmw heebot on aina elvistelemäs niil tehoilla ikää tosin vast20v mut fiatteja ollu ajossa 3. kilpurina ollu escortia ja fiatia ja nykyään golfi 17 r:f. golffi todella hyvä auto ajaa. ei tehot vaan se ajettavuus ja tehopaino suhde
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Vetvotaan viälä vähän!SPH kirjoitti:Unto kirjoitti:
Kiitos palautteesta Unto, mutta ymmärsit minua ilmeisesti hieman väärin.
Mistään kaahaamisesta ei ollut kysymys, vaan kaikki kommenttini viittasivat ajoturvallisuuden parantamiseen. (Itse olen ajanut 40000km vuodessa vuosikausia, 4 vuotta ralliakin, eikä ensimmäistäkään ylinopeussakkoa ole osunut kohdalle.)
Kysymyksessä ei ole myöskään mielipideasia, vaan yllämainitut argumentit perustuvat kiistamattomiin tosiasioihin ja fysikaalisiin totuuksiin.
Eli totuus on, että kun hirvi hyppää auton eteen yllättävässä tilanteessa, ESP ja ABS heikentävät taitavan kuljettajan mahdollisuuksia selviytyä tilanteesta. ESP ja ABS ovat kompromissiratkaisuja osaamattomalle kuljettajalle, jolle ei ole selvinnyt, että lukkiutuva pyörä ei ohjaa ja että vapaasti pyörivä pyörä ei myöskään ohjaa tehokkaasti!
Olet kuitenkin oikeassa siinä, että henkilökohtainen kokemus ABS:stä ja ESP:stä on erilainen. Osalle kuljettajista nämä minulle hampaiden kiristystä aiheuttavat ja omaa liikenneturvallisuuttani vaarantavat värkit ovat hengenpelastus. Valitettavan monelle ne ovat myös syy ajaa kovempaa. Siksi halusin tuoda tämän nyt vielä niidenkin viimeisten foorumilaisten tietoon, jotka vielä pyyhkivät Audeillaan kuolemattomina teknologiauskovaisten synkässä kavalkadissa...
Yleisessä liikenteessä ajaessa (ainakin itse) kokeneet kuljettajat on usein muissa ajatuksissa ja ajaminen sujuu rutiininomaisesti ehkä hieman alitajuntaisesti. Vasen käsi "lepää" ratin puolalla oikea käsi räplää radioo, vasen jalka lepuutus asennossa ja pahimmassatapauksessa vakionopeuden säädin 80km/h. Ajatukset viimeviikonlopun ralli kisassa tai ralliauton taka-akseVI**U! HIRVI!!! Se kuka talvisella tiellä paniikkiin joutumatta suorittaa kaikki jarrutuksesta väistötoimenpiteisiin virheettömästi ilman hyvää tuuria on kova jätkä (tahi likka) :D
On aivan eri asia jos pystyy ajamaan kilometrin peräjälkeen täysin valppaana ja keskittyneenä, samalla intesiteetillä kuin esim. rallin erikoiskokeella.
Ajovakautus järjestelmällä refleksin omainen jarrun painaminen (periaatteessa) rittää ja eikun kokeilemaan väistöyritystä.
Itse aikoinaan yllätyin kun ajoin isin audilla kuinka "kovasta" vauhdista abs yrittää tehdä sen lopullisen pysäytyksen eli ei enään anna renkaan pyöriä. 89 sierrassa ABS:t oli aivan kammottavat talvella, juuri sen takia koska jarrut ei suorittanut tuota viimeistä pysäytystä kuin vasta kävelyvauhdusta. Joten kehitystä on onneksi tapahtunut.
Se minkä takia kehun ESP järjestelmää on että se luultavasti on pelastanut henkeni. Oltiin matkalla Karstulaan muutama vuosi sitten. Oli myöhäis syksyä ja alla ensimmäinen ajamani ESP Audi A3 1.6 alla talvirenkaat. Takarontissa viina pullo poikineen vähän hämärtyvä ilta, Olevinaan kiire mökille (juomaan), edessä mutkainen asfalttitie. Aavistelin että saattaa olaa liukasta, mutta itsepintaisesti halusin ajaa rajoituksen sallimaa 80:piä. Kunnes alamäessä olevassa pitkässä oikeassa oli mustaa jäätä! kuljettajana sen huomasin kun esp puuttui peliin ja eliminoi puskemisen jarruttamalla eka takapäällä, jonka jälkeen välittömästi otti (ilmeisesti renkaita ristiin jarruttamalla) luiston haltuun. Näin ollen auto pysyi kuin pysyikin omalla kaistallaan eikä kopsahtanut vastaan tulevan auton nokkaan. Kaverit jotka oli kyydissä ei edes huomannut koko episodia, mutta minun piti mennä jännä kakalle heti seuraavaan mahdolliseen vessaan!
Karstulan reissun jälkeen menin ammattikoulun laajalle ensilumiselle tyhlälle parkkipaikalle kokeilemaan A3:ta ESPi päällä ja pois. Auto ei todellakaan käyttäytynyt siten miten edellä mainitsit. Auton tietokone ilmeisesti haistelee erisuuntaisia kiihtyvyyksiä eturenkaiden asentoa kaasupolkimen asentoa ja ties mitä muuta... Fysiikan asettamia rajoja auto ei pystynyt tietenkään ylittää, mutta muuten olin erittäin vakuuttunut. Auto tosiaan meni siihen suuntaan kun kuljettaja halusi, jos vauhtia oli liikaa suhteessa yrittämääni kääntö säteeseen, tietokone teki aluksi autosta voimakkaasti yliohjaavan, antoi vedon olla päällä jonka aikana jarruja hyväksi käyttäen tappoi luiston ja suoristi auton ja vasta sen jälkeen tappoi moottorin. Jos onnistui pitämään vauhdin ja kääntösäteen sopivana mahdollisti esp hurjan kaarrenopeuden, kuitenkaan vauhtia liikaa tappamatta. (Kuten SPH kirjoitit tämä ei kuitenkan ole järjestelmän tarkoitus). Simuloitaessa keilan väistö koetta eli "paiskottaessa" autoa puolelta toiselle A3 käyttäytyi todella tasapainoisesti, mutta tappoi myös vauhdin ja käytännössä pysäytti auton. A3 oli "vain" etuvetoinen joten voin vain kuvitella millainen olisi isokoneinen Quattro!
On totta että ajonvakautusjärjestelmä vaatii täysin erillaista ajotapaa ääritilanteissa ja järkevää asennoitumista kuljettajalta. Jos omistat ajovakautusjärjestelmällä varustetun auton suosittelen hakeutumaan tilaisuuteen tai paikkaan jossa turvallisesti voi tutustua auton ominaisuuksiin ja opetella niiden vaatima toiminta tapa (ammatikoulun parkkialue ei ole hyvä paikka

Täytyy kuitenkin muistaa että monet ihmiset on ajanut satojatuhansiakilometrejä ajo-ominaisuuksiltaan huonoilla autoilla, vrt. nykypäivään autoihin, ilman suuria onnettomuuksia, pärjänneet jopa surkeissa olosuhteissa. Joka tapauksessa loistavaa ajotaitoa tai huipputurvallista-autoa tärkeämpää on kuljettajan oikea asenne.
Päätän tämän liikenneturvallisuus valistuksentältä erää tähän -kiitos-
- SPH
- Yleinen
- Viestit: 252
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Littoinen
Kokeilepa Unto sillä Audillas vähän paremman pidon olosuhteissa paiskata reippaat vastaheitot. Erityisen ongelmallisia ESPille ovat irtosorainen pinta, mutta myös kuivalla asfaltilla jos oikein roiskaisee, saa ESPin vipuun ihan kunnolla.
Menepä vasuriin sillai ennakkoluulottomasti sisään, ja käännä rajusti oikealle jarruttaessa, käännä vasemmalle ja irroita jarrut. Perä tulee humisemalla ohi vaikka löisit kaasun pohjaan. Tämä johtuu siitä, että ESP jää nuokkumaan jarrulle, auton paino siirtyy eteen ja vaikka jarrutus kohdistuukin lähinnä vasempaan eturenkaaseen, keventynyt perä ja vastaheiton aiheuttama hämäys lamaannuttaa systeemin täysin.
Kaikkein surkeimpia laitoksia on nyt markkinoille tulleet (useammallakin merkillä) "urheilulliset ESP:t" (naurettava termi sinänsä!), jotka päästävät autoa hieman luisuun ennen toimenpiteitä. Tässä kohtaa viimeistään paljastuu ESP:n todellinen luonne, jota ylikireillä reagoinneilla ollaan hyväuskoisilta insinöörikuluttajilta pimitetty. Nämä "urheilu-espit" mahdollistavat hienot luistuttelut, jopa lukkoperä toimii, mutta juuri kun kuljettaja on päästänyt auton euforiseen tappisladiin, eli auto kulkee juuri hallitusti laajalla luistokulmalla vastaohjaus tapissa, ESP ottaa herneet nenään ja alkaa poloinen jarruttaa sisäkurvin etupyörää. Ei tarvi viiltävää päättelykykyä ymmärtää, että tuossa asennossa etenevä auto pyörähtää välittömästi ja vieläpä todella rajusti. "Sisäkurvin" pyörä onkin sivuluisussa etenevässä autossa itse asiassa "takapyörä" ja efekti on kuin käsijarrusta vetäisi!
Kuljettajalle ei teknologiauskovainen betoniteiden prinsessa, saksalaisinsinööri, ole jättänyt reagointimahdollisuuksia!
Ja Unto, ennen kuin erehdyt taas tekemään vääriä päätelmiä, tuo edellämainittu sivuluisutilannehan ei siis syntynyt kaahailun yhteydessä, vaan esimerkiksi juuri tuossa mainitsemassasi mustan jään mutkassa tai hirvenväistössä.
Menepä vasuriin sillai ennakkoluulottomasti sisään, ja käännä rajusti oikealle jarruttaessa, käännä vasemmalle ja irroita jarrut. Perä tulee humisemalla ohi vaikka löisit kaasun pohjaan. Tämä johtuu siitä, että ESP jää nuokkumaan jarrulle, auton paino siirtyy eteen ja vaikka jarrutus kohdistuukin lähinnä vasempaan eturenkaaseen, keventynyt perä ja vastaheiton aiheuttama hämäys lamaannuttaa systeemin täysin.
Kaikkein surkeimpia laitoksia on nyt markkinoille tulleet (useammallakin merkillä) "urheilulliset ESP:t" (naurettava termi sinänsä!), jotka päästävät autoa hieman luisuun ennen toimenpiteitä. Tässä kohtaa viimeistään paljastuu ESP:n todellinen luonne, jota ylikireillä reagoinneilla ollaan hyväuskoisilta insinöörikuluttajilta pimitetty. Nämä "urheilu-espit" mahdollistavat hienot luistuttelut, jopa lukkoperä toimii, mutta juuri kun kuljettaja on päästänyt auton euforiseen tappisladiin, eli auto kulkee juuri hallitusti laajalla luistokulmalla vastaohjaus tapissa, ESP ottaa herneet nenään ja alkaa poloinen jarruttaa sisäkurvin etupyörää. Ei tarvi viiltävää päättelykykyä ymmärtää, että tuossa asennossa etenevä auto pyörähtää välittömästi ja vieläpä todella rajusti. "Sisäkurvin" pyörä onkin sivuluisussa etenevässä autossa itse asiassa "takapyörä" ja efekti on kuin käsijarrusta vetäisi!
Kuljettajalle ei teknologiauskovainen betoniteiden prinsessa, saksalaisinsinööri, ole jättänyt reagointimahdollisuuksia!
Ja Unto, ennen kuin erehdyt taas tekemään vääriä päätelmiä, tuo edellämainittu sivuluisutilannehan ei siis syntynyt kaahailun yhteydessä, vaan esimerkiksi juuri tuossa mainitsemassasi mustan jään mutkassa tai hirvenväistössä.
- Kartanlukija
- KV
- Viestit: 477
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Huonoin on paras !
Sph-Unto-Sph-Onto-Sph
Alan jäämään koukkuun tähän teidän juttuunne, se tekee jo väkisin vaikutuksen :D
On nykypäivänä erittäin harmillista, ettei 99% tielläliikkujista ole paljoakaan mahdollisuuksia tai kiinnostusta tutustua oman autonsa liukkaan kelin käyttäytymiseen. Omasta nuoruudestani muistan miten Mk 1-golfilla polttelin lukemattomia tankillisia bensaa jääradalla, ja opin kymmenien ja satojen puskemisten, luistojen ja pyörähdysten ansiosta tuntemaan auton käyttäytymistä jo melko hyvin.
Vielä nykypäivänäkin huonoilla talvirenkailla ja aamu-unipöpperöisillä aivoilla suoritetussa työmatkaliikenteessä ei pienet puskemiset, vähäiset nelipyöräluisut ajourissa. tms. tunnu missään. Auton liikkeet ja niihin oikeanlainen reagointi tulee selkäytimestä.
Sääliksi käy autoilijoita, jotka ajavat koko ajan "uuden teknologian turvalimiitillä". Sillä varovyöhykkeellä, joka on tarkoitettu ihmishenkien pelastamiseksi tai muuten vakavien vaaratilanteiden välttämiseksi.
Sitten kun auto karkaa kintaasta ei osata tai ei ole enää mahdollista tehdä mitään. Kuljettajalta, jonka ajotyylillä ABS-jarrut puuttuvat peliin likimain jokaisen liukkaankelin jarrutuksen yhteydessä, tai ajonvakautusjärjestelmä kaarreajossa, puuttuu kokonaan kyky ennakoida liikennettä ja arvioida tilanteeseen sopiva nopeus.
Yhteiskunnan pitäisi järjestää vapaasti käytettäviä liukkaan kelin harjoitusratoja, talvisin jääratoja tms. Ja määrätä muutama tunti pakollista ajoharjoittelua kaikille ajokortin omaaville/ vuosi. Ajaisko ihmiset sitten sen jälkeen vielä lujempaa, en tiedä, mutta perstuntuma tiehen ja autoon olisi ihan toista luokkaa. Ja väkisin jäis monta tieltäsuistumista, peräänajoa ja muuta vaaratilannetta joka päivä syntymättä.
Alan jäämään koukkuun tähän teidän juttuunne, se tekee jo väkisin vaikutuksen :D
On nykypäivänä erittäin harmillista, ettei 99% tielläliikkujista ole paljoakaan mahdollisuuksia tai kiinnostusta tutustua oman autonsa liukkaan kelin käyttäytymiseen. Omasta nuoruudestani muistan miten Mk 1-golfilla polttelin lukemattomia tankillisia bensaa jääradalla, ja opin kymmenien ja satojen puskemisten, luistojen ja pyörähdysten ansiosta tuntemaan auton käyttäytymistä jo melko hyvin.
Vielä nykypäivänäkin huonoilla talvirenkailla ja aamu-unipöpperöisillä aivoilla suoritetussa työmatkaliikenteessä ei pienet puskemiset, vähäiset nelipyöräluisut ajourissa. tms. tunnu missään. Auton liikkeet ja niihin oikeanlainen reagointi tulee selkäytimestä.
Sääliksi käy autoilijoita, jotka ajavat koko ajan "uuden teknologian turvalimiitillä". Sillä varovyöhykkeellä, joka on tarkoitettu ihmishenkien pelastamiseksi tai muuten vakavien vaaratilanteiden välttämiseksi.
Sitten kun auto karkaa kintaasta ei osata tai ei ole enää mahdollista tehdä mitään. Kuljettajalta, jonka ajotyylillä ABS-jarrut puuttuvat peliin likimain jokaisen liukkaankelin jarrutuksen yhteydessä, tai ajonvakautusjärjestelmä kaarreajossa, puuttuu kokonaan kyky ennakoida liikennettä ja arvioida tilanteeseen sopiva nopeus.
Yhteiskunnan pitäisi järjestää vapaasti käytettäviä liukkaan kelin harjoitusratoja, talvisin jääratoja tms. Ja määrätä muutama tunti pakollista ajoharjoittelua kaikille ajokortin omaaville/ vuosi. Ajaisko ihmiset sitten sen jälkeen vielä lujempaa, en tiedä, mutta perstuntuma tiehen ja autoon olisi ihan toista luokkaa. Ja väkisin jäis monta tieltäsuistumista, peräänajoa ja muuta vaaratilannetta joka päivä syntymättä.
www.veku.net -autourheilukauppa netissä
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Ei näillä ranteilla uskalla ehdoin tahdoin autoa asfaltilla luistatta
Mutta jos siviili auto lähtee asfaltilla pidon toisellepuolelle rupee vauhtiakin olemaan jo sen verran että auton kun auton "näpeissä pitäminen" vaati jo tekijä miestä (tahi naista).
Oman näkemykseni mukaan silloin kun ESP järjestelmä puuttuu ääritilanteessa etenemiseen kuljettajan on painettava jarrua niin penteleesi aivan loppun asti kunnes auto on käytännössä pysähtynyt.
Nyt saatan puhua vastoin parempaa tietoa, mutta ääritilanne hirven väistö mtv. jossa ESP toimii radikaalisti, tulisi kuljettajan painaa kokoajan jarrua. Koska ESP on suunniteltu näissä tilanteissa pienentämään tietyn renkaan jarrutus tehoa. Kun kuljettaja nousee jarrupolkimelta vaikka autoon vaikuttaa sivuttais kiihtyvyyksiä (normaali reaktio kuljettajalta joka "tietää mitä tekee") ESP:n toiminta suunta muuttuu. Tällöin varmasti syntyy tilanne jossa edes ESP ei tiedä mitä tehdä, ja toimii todennäköisesti väärin
Tämän takia olisikin elin tärkeää että opeteltaisiin ajotapa joka vastaa ajovakautusjärjestelmän asettamiin vaatimuksiin.
Ajovakautusjärjestelmän yhtenä tavoitteena on varmaankin nopeuden mahdollisimman äkillinen tappaminen ääritilanteissa, jotta mahdollisen osumisen sattuessa vältyttäisiin henkilövahingoilta. Tämä "pakollinen ominaisuus" sotii vastaan sitä ajatusta, että suuremman vahingon uhalla vältytään koko vahingolta. Fysiikan lakeja ei voi kumota, tästä johtuen (myös) ESP:n kuljettajalta vaaditaan oikeaa asennetta. Taitava kuljettaja osaa varmasti toimia oikein esim: auton jouduttua sivuluisuun. Mutta jos otetaan mukaan yllätys momentti niin mielestäni ESP oikein käytettynä on hyvä.
Noista urheilu espeistä en tohdi kommentoida mitään ja paremman tiedon puutteessa uskon sokeasti kaiken mitä SPH niistä kertoo.
Ps: Kalevi Ahon kansaa näistä asioista sinun SPH pitäisi keskustella. Muistaakseni "Kilu" pitää tai piti koulutus tilaisuuksia kaikille jotka osti Quattro Audin uutena Autotalo Laakkoselta, kurssilla koulutettiin juuri tuota ESP:n käyttöä ääritilanteissa.
Edit: Voi poja VOI POJAT musta on tullu A-JUNNU :D
:D Äkkiä AKK-lle lisenssi anomusta täyttämään... 

Oman näkemykseni mukaan silloin kun ESP järjestelmä puuttuu ääritilanteessa etenemiseen kuljettajan on painettava jarrua niin penteleesi aivan loppun asti kunnes auto on käytännössä pysähtynyt.
Nyt saatan puhua vastoin parempaa tietoa, mutta ääritilanne hirven väistö mtv. jossa ESP toimii radikaalisti, tulisi kuljettajan painaa kokoajan jarrua. Koska ESP on suunniteltu näissä tilanteissa pienentämään tietyn renkaan jarrutus tehoa. Kun kuljettaja nousee jarrupolkimelta vaikka autoon vaikuttaa sivuttais kiihtyvyyksiä (normaali reaktio kuljettajalta joka "tietää mitä tekee") ESP:n toiminta suunta muuttuu. Tällöin varmasti syntyy tilanne jossa edes ESP ei tiedä mitä tehdä, ja toimii todennäköisesti väärin

Tämän takia olisikin elin tärkeää että opeteltaisiin ajotapa joka vastaa ajovakautusjärjestelmän asettamiin vaatimuksiin.
Ajovakautusjärjestelmän yhtenä tavoitteena on varmaankin nopeuden mahdollisimman äkillinen tappaminen ääritilanteissa, jotta mahdollisen osumisen sattuessa vältyttäisiin henkilövahingoilta. Tämä "pakollinen ominaisuus" sotii vastaan sitä ajatusta, että suuremman vahingon uhalla vältytään koko vahingolta. Fysiikan lakeja ei voi kumota, tästä johtuen (myös) ESP:n kuljettajalta vaaditaan oikeaa asennetta. Taitava kuljettaja osaa varmasti toimia oikein esim: auton jouduttua sivuluisuun. Mutta jos otetaan mukaan yllätys momentti niin mielestäni ESP oikein käytettynä on hyvä.
Noista urheilu espeistä en tohdi kommentoida mitään ja paremman tiedon puutteessa uskon sokeasti kaiken mitä SPH niistä kertoo.
Ps: Kalevi Ahon kansaa näistä asioista sinun SPH pitäisi keskustella. Muistaakseni "Kilu" pitää tai piti koulutus tilaisuuksia kaikille jotka osti Quattro Audin uutena Autotalo Laakkoselta, kurssilla koulutettiin juuri tuota ESP:n käyttöä ääritilanteissa.
Edit: Voi poja VOI POJAT musta on tullu A-JUNNU :D

