Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 07.11.2012 19:04

Sami93 kirjoitti: En hae tappelua mutta lainaus toisesta keskustelusta jossa alkuperäsenä aiheena corollan lohko

"kun asennat lisäjousen niin et saa poistaa alkuperäistä , mitä autoja koskee ? Kaikkia ! Myös te Astra ja Kadetti miehet pitäkää ne takajouset omilla paikoilla ennen kuin suunnittelette alumiinilohkoja"

Alkuun tulkitsin säännön että jousi omalle paikalle ja lisäjousia johkin jos tykkää, mutta luin uudestaan niin en sitten tiedäkkään.
Eihän näistä nyt tapella kannata koska kaikki me joskus ollaan väärässä.

Tuo on kirjoitettu tulkinnan mukaan mikä oli tullut AKK,n sivuille ja kirjattu tekniikan pöytäkirjaan ! MUTTA sääntöä ei ole muutettu 2012 !! nyt vasta tuo 2013 yrittää kertoo tuo kieltämisen. (tai ehkä ei) 8)

Tässä http://www.autourheilu.fi/lajit/tekniik ... 34156.aspx

HUOM!! Sääntöä ei oltu muutettu ! Tulkinta ei muuta sääntöä !!

Sami93
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 59
Liittynyt: 05.06.2011 18:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Sami93 » 07.11.2012 19:27

Frog kirjoitti:
Sami93 kirjoitti: En hae tappelua mutta lainaus toisesta keskustelusta jossa alkuperäsenä aiheena corollan lohko

"kun asennat lisäjousen niin et saa poistaa alkuperäistä , mitä autoja koskee ? Kaikkia ! Myös te Astra ja Kadetti miehet pitäkää ne takajouset omilla paikoilla ennen kuin suunnittelette alumiinilohkoja"

Alkuun tulkitsin säännön että jousi omalle paikalle ja lisäjousia johkin jos tykkää, mutta luin uudestaan niin en sitten tiedäkkään.
Eihän näistä nyt tapella kannata koska kaikki me joskus ollaan väärässä.

Tuo on kirjoitettu tulkinnan mukaan mikä oli tullut AKK,n sivuille ja kirjattu tekniikan pöytäkirjaan ! MUTTA sääntöä ei ole muutettu 2012 !! nyt vasta tuo 2013 yrittää kertoo tuo kieltämisen. (tai ehkä ei) 8)

Tässä http://www.autourheilu.fi/lajit/tekniik ... 34156.aspx

HUOM!! Sääntöä ei oltu muutettu ! Tulkinta ei muuta sääntöä !!
No sehän tässä vähän onkin hämmentävää, että kun lukee sääntökirjat viimeseltä 10 vuodelta, tiedotteet missä tarkennellaan juttuja niinkuin toi tiedote ja luetaan mahdolliset sähköpostit jos on kyselly akk:n tekniikka herralta jotain niin päästään vähintään 2 ratkasuun jotka on kiellettyjä ja sallittuja samaan aikaan.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 07.11.2012 19:49

Sami93 kirjoitti:
No sehän tässä vähän onkin hämmentävää, että kun lukee sääntökirjat viimeseltä 10 vuodelta, tiedotteet missä tarkennellaan juttuja niinkuin toi tiedote ja luetaan mahdolliset sähköpostit jos on kyselly akk:n tekniikka herralta jotain niin päästään vähintään 2 ratkasuun jotka on kiellettyjä ja sallittuja samaan aikaan.
Siksipä juuri olen yrittänyt selkeyttää ja samalla jarruttaa näitä "tulkintoja" koska ne vain sotkevat jo valmiiksi sekavia sääntöjä ! Toivotaan että saamme selkeemmät säännöt ensivuoden aikana ja uudet ryhmät kannustavat porukkaa uudempien autojen tekoon, mutta vanhemmat voisivat silti olla se "rakentajan" mahdollisuus.

Avatar
SunBar
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 18.09.2005 00:00
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja SunBar » 07.11.2012 20:01

Jos nyt kerran vielä kirjoitan ... ART. 252 Yleiset määräykset 1.1 KAIKKI MUUTOKSET,JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI,OVAT KIELLETTYJÄ. Tämän perusteella missään kohtaa F-ryhmän erityismääräyksissä EI sallita alkuperäisen jousen poistoa ,niin se on kielletty... Olkoon tämä omalta osaltani piste tälle keskustelulle !!!
--Escorttiin moniventtiili kansi--

Avatar
gianni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 20.08.2005 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja gianni » 07.11.2012 20:08

Soitin tänään AKK:hon ja viesti oli selvä! Tämä sääntö ei ole muuttunut mihinkään vain tarkennettu ja ollut voimassa piiiitkään. Kukaan vaan ei ole puuttunut siihen

Tämä on siis vuoden 2012 sääntökirjasta!! Eli Riegerit roskiin....

3.3.4 Lisäjousien asentaminen on sallittu, mikäli pääjousen
tyyppi ja toiminta (kannatettava auto ilman lisäjousta)
säilytetään alkuperäisenä.

ja ihmettelen miten bemareissa käytettyjä pelkkiä "omia" putkitukivarsia on saanut käyttää?
3.3 Pyöränripustus
3.3.1 Tukivarret ovat vapaat seuraavin rajoituksin.
• Pyöränripustuksen tyypin tulee säilyä (erillisjousitus
tai jäykkä akseli)
• Vain kyseiseen automalliin tarkoitettuja tehdasvalmisteisia
tukivarsia saa käyttää

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 07.11.2012 20:18

SunBar kirjoitti:Jos nyt kerran vielä kirjoitan ... ART. 252 Yleiset määräykset 1.1 KAIKKI MUUTOKSET,JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI,OVAT KIELLETTYJÄ. Tämän perusteella missään kohtaa F-ryhmän erityismääräyksissä EI sallita alkuperäisen jousen poistoa ,niin se on kielletty... Olkoon tämä omalta osaltani piste tälle keskustelulle !!!
Silloin kun osa tai asia on vapaa ! Saa sen poistaa tai korvata jollakin mulla (jollei siinä ole enempää toimintoja) jousi pätkä lankaa rullalla. Siinä on se salliminen ! Lehtijousta tai kierrejousta ei ole vapautettu vaan ainoastaan sen kiinnityspisteet eli paikka !

Bemarissa ja muissakin autoissa voi käyttää tarvike tai muuten tehdasvalmisteisia tukia ja varsia,. Itse en tee tukivarsia tai tukia kuin omaan käyttöön, vaikka ne kyseisensäännön mukaisia olisivatkin. Minä vedän myös päävirrat pois :lol:

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja ltr » 07.11.2012 20:43

Frog kirjoitti:
SunBar kirjoitti:Jos nyt kerran vielä kirjoitan ... ART. 252 Yleiset määräykset 1.1 KAIKKI MUUTOKSET,JOITA RYHMÄSÄÄNNÖT TAI YLEISET- JA TURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET EIVÄT SALLI,OVAT KIELLETTYJÄ. Tämän perusteella missään kohtaa F-ryhmän erityismääräyksissä EI sallita alkuperäisen jousen poistoa ,niin se on kielletty... Olkoon tämä omalta osaltani piste tälle keskustelulle !!!
Silloin kun osa tai asia on vapaa ! Saa sen poistaa tai korvata jollakin mulla (jollei siinä ole enempää toimintoja) jousi pätkä lankaa rullalla. Siinä on se salliminen ! Lehtijousta tai kierrejousta ei ole vapautettu vaan ainoastaan sen kiinnityspisteet eli paikka !

Bemarissa ja muissakin autoissa voi käyttää tarvike tai muuten tehdasvalmisteisia tukia ja varsia,. Itse en tee tukivarsia tai tukia kuin omaan käyttöön, vaikka ne kyseisensäännön mukaisia olisivatkin. Minä vedän myös päävirrat pois :lol:
Tarkoittaako tämä että ooppelista voi heittää sen "vakio" tyngän pois painamasta kun ei sillä käytännössä mitään funktiota ole.. Paitsi täyttää tietysti säännön kirjaimen..

Avatar
TPT
B-junnu
B-junnu
Viestit: 25
Liittynyt: 03.09.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja TPT » 07.11.2012 21:05

Ne jousethan sinne saa kyllä kätösteltyä ,mutta mites sen iskarin paikan laita nyt sitten on 2013 tarkennuksen kanssa.
Itse iskarihan on kyllä vapaa aktiivia/ajon aikana säätöä lukuun ottamatta ,mutta entä paikka ja sitä varten tehdyt kori muutokset??
Ainut pyöränripustuksen osa jossa sallitaan välttämättömät (luokittelemattomat) korimuutokset on lisätuennat?? Niinkö??

2013

3.3.2 Pyöränripustuksen osien kiinnityspisteet ovat vapaat.
(huom. ei paikka)
3.3.3 Lisätuentoja saa asentaa, vain välttämättömät korimuutokset
on sallittu.
3.3.4 Lisäjousien asentaminen on sallittu, mikäli pääjousen
tyyppi ja toiminta (kannatettava auto ilman lisäjousta)
sekä paikka säilytetään alkuperäisenä.
3.3.5 Aktiivijousitus ja ajon aikana muuttuva jousitus
on kielletty, muuten iskunvaimentimet ovat vapaat.

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja 2000 » 07.11.2012 21:28

Ajetaan vain cupin kisat kun kerta auto on kelvannut tähänki asti niin cupin kisoihin kelpaa jatkossakin ja muut kisat saa jäädä tämän säännön myötä ajamatta näin se menee!!!!!
Onnea vaan akk:n herroille jos meinaa saada kilpailijoita kisoihin vielä tämän jälkeen! Katotaan koska tulee ensimmäinen hylky tämän säännön takia!

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja 2000 » 07.11.2012 21:41

gianni kirjoitti:Soitin tänään AKK:hon ja viesti oli selvä! Tämä sääntö ei ole muuttunut mihinkään vain tarkennettu ja ollut voimassa piiiitkään. Kukaan vaan ei ole puuttunut siihen

Tämä on siis vuoden 2012 sääntökirjasta!! Eli Riegerit roskiin....

3.3.4 Lisäjousien asentaminen on sallittu, mikäli pääjousen
tyyppi ja toiminta (kannatettava auto ilman lisäjousta)
säilytetään alkuperäisenä.

ja ihmettelen miten bemareissa käytettyjä pelkkiä "omia" putkitukivarsia on saanut käyttää?
3.3 Pyöränripustus
3.3.1 Tukivarret ovat vapaat seuraavin rajoituksin.
• Pyöränripustuksen tyypin tulee säilyä (erillisjousitus
tai jäykkä akseli)
• Vain kyseiseen automalliin tarkoitettuja tehdasvalmisteisia
tukivarsia saa käyttää
Tarviiko sinne soitella kun riippuu keneltä kysyy ja tähänki asti autot kelvanneet, säännöt pitäis nyt tehä sellaiseksi kuin mitä autot tälllähetkellä on! Mut katotaan kuka innokas katsastusmies rupee jossain jumalan selijän takana mussuttaan ja laittaa autoja hylkyyn, vaikka ajettu iät ajat samoilla säännöillä ja autoilla! Onkohan tollasessa tapauksessa kilpailijalla mitään mahdollisuutta sit enää vaikuttaa! Luulempa vaan ettei kukaan ota sitä riskiä et kisojen jälkeen 70% autoista hylätty!

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja 2000 » 07.11.2012 21:47

2000 kirjoitti:
gianni kirjoitti:Soitin tänään AKK:hon ja viesti oli selvä! Tämä sääntö ei ole muuttunut mihinkään vain tarkennettu ja ollut voimassa piiiitkään. Kukaan vaan ei ole puuttunut siihen

Tämä on siis vuoden 2012 sääntökirjasta!! Eli Riegerit roskiin....

3.3.4 Lisäjousien asentaminen on sallittu, mikäli pääjousen
tyyppi ja toiminta (kannatettava auto ilman lisäjousta)
säilytetään alkuperäisenä.

ja ihmettelen miten bemareissa käytettyjä pelkkiä "omia" putkitukivarsia on saanut käyttää?
3.3 Pyöränripustus
3.3.1 Tukivarret ovat vapaat seuraavin rajoituksin.
• Pyöränripustuksen tyypin tulee säilyä (erillisjousitus
tai jäykkä akseli)
• Vain kyseiseen automalliin tarkoitettuja tehdasvalmisteisia
tukivarsia saa käyttää
Tarviiko sinne soitella kun riippuu keneltä kysyy ja tähänki asti autot kelvanneet, säännöt pitäis nyt tehä sellaiseksi kuin mitä autot tälllähetkellä on! Mut katotaan kuka innokas katsastusmies rupee jossain jumalan selijän takana mussuttaan ja laittaa autoja hylkyyn, vaikka ajettu iät ajat samoilla säännöillä ja autoilla! Onkohan tollasessa tapauksessa kilpailijalla mitään mahdollisuutta sit enää vaikuttaa! Luulempa vaan ettei kukaan ota sitä riskiä et kisojen jälkeen 70% autoista hylätty!
toi pykälä 3.3.4 toimii ainakin escorteissa mut iskarin paikka ei taida olla vakio!
Ja putkitukivarsia saa tehdastekoisina lähes joka automerkkiin ei pitäis olla siinäkään ongelmia!
Ja missään ei ole mainittu millainen todistus pitää tukivarsista olla!
Itellä kyllä todistus et valmistettu escortiin kisakäyttöön et pitäis riittää!

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 07.11.2012 22:32

2000 kirjoitti:
2000 kirjoitti:
gianni kirjoitti:Soitin tänään AKK:hon ja viesti oli selvä! Tämä sääntö ei ole muuttunut mihinkään vain tarkennettu ja ollut voimassa piiiitkään. Kukaan vaan ei ole puuttunut siihen

Tämä on siis vuoden 2012 sääntökirjasta!! Eli Riegerit roskiin....

3.3.4 Lisäjousien asentaminen on sallittu, mikäli pääjousen
tyyppi ja toiminta (kannatettava auto ilman lisäjousta)
säilytetään alkuperäisenä.

ja ihmettelen miten bemareissa käytettyjä pelkkiä "omia" putkitukivarsia on saanut käyttää?
3.3 Pyöränripustus
3.3.1 Tukivarret ovat vapaat seuraavin rajoituksin.
• Pyöränripustuksen tyypin tulee säilyä (erillisjousitus
tai jäykkä akseli)
• Vain kyseiseen automalliin tarkoitettuja tehdasvalmisteisia
tukivarsia saa käyttää
Tarviiko sinne soitella kun riippuu keneltä kysyy ja tähänki asti autot kelvanneet, säännöt pitäis nyt tehä sellaiseksi kuin mitä autot tälllähetkellä on! Mut katotaan kuka innokas katsastusmies rupee jossain jumalan selijän takana mussuttaan ja laittaa autoja hylkyyn, vaikka ajettu iät ajat samoilla säännöillä ja autoilla! Onkohan tollasessa tapauksessa kilpailijalla mitään mahdollisuutta sit enää vaikuttaa! Luulempa vaan ettei kukaan ota sitä riskiä et kisojen jälkeen 70% autoista hylätty!
toi pykälä 3.3.4 toimii ainakin escorteissa mut iskarin paikka ei taida olla vakio!
Ja putkitukivarsia saa tehdastekoisina lähes joka automerkkiin ei pitäis olla siinäkään ongelmia!
Ja missään ei ole mainittu millainen todistus pitää tukivarsista olla!
Itellä kyllä todistus et valmistettu escortiin kisakäyttöön et pitäis riittää!
eiköhän ne kaikki f-ryhmän takaveto mk1 ja mk2 escortit oo rakennettu niin että niissä on pystyiskari kotelot! Jos sääntöä on nyt ruvettu "tarkentamaan väärään" suuntaan niin tällä tavallahan niitä kilpailijoita saadaan karsittua lisää pois,jos niitä nyttenkään liikaa viivalla on ! Luulis kellikukantielläkin tajuuvan että mitä vähemmän autoja on viivalla sitä vähemmän sinnekin sitä rahaa virtaa !

ja mitä putkitukivarsiin tulee on ne ainakin astran luokkarin mukaan astrassa sallitut!

Avatar
TPT
B-junnu
B-junnu
Viestit: 25
Liittynyt: 03.09.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja TPT » 07.11.2012 22:35

Taitaapi olla rs2000 takaveto escortteihin luokiteltu (muistaakseni luokkarin nro 5566 ??) se pystyiskari sinne akselin päälle ,eli escortin kohdalla kyseinen rakenne pitäs kyllä kelvata.

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 07.11.2012 23:42

Mikä on muuttunut säännöissä?

Suututaanko nyt kun puututaan siihen, että noudatetaanko niitä! Se että jokin asia on ollut maan tapa ei poista sitä todellisuutta, että säännöt on ollut koko ajan olemassa.

Säännön laatijan vastuulla ei ole se, osaako toimija tulkita lukemaansa. Kyseistä asiaa varten meillä on omat instanssinsa, myös harrastuksessamme. Suomen lakikin tuntee murhan ja tapon, mutta ei "mä ammuin sen" termiä! Siittä huolimatta ettei tekoasi sinun omin termein ole kielletty, saat tuomion asiassa.

Kaikkea voi aina tehdä, jopa rikoksia tai vääryyksiä. Niistä kiinnijääminen vain pitää hyväksyä. Tietoinen riski!

Kuinka moni on lukenut suomen lakia? Vai toiminut elämänsä varrella oppimiensa sääntöjen mukaan? Oppimasi ja hyväksytyksi luulemasi tapa voi silti olla sääntöjen vastainen!

Loppuun lohdutuksen sana. Myös omassa kalustossani on sääntöjen vastaisia ratkaisuja, jotka nyt joudun korjaamaan!

Siis N/A liitteen sallimat muutokset + luokitustodistuksen sallimat muutkset + liite j f-ryhmän sallimat ja kieltämät muutokset + turvallisuus määräykset ja autosi on laillinen!

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja emppu » 08.11.2012 06:57

Frog kirjoitti:
....Toivotaan että saamme selkeemmät säännöt ensivuoden aikana....
Tämä on mielestäni liiton "ympäristöstrategian" jälkeen tärkein tehtävä vuodelle 2013. Kirjoittaa autoruheilun säännöt siten että ne aukeaa mahdollisimman monelle -ilman tulkintoja.
Se helpottaa toimimista niin kentällä kuin liitossakin.

Vastaa Viestiin