Sivu 3/5
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 10:55
Kirjoittaja henkka_ok
j67 kirjoitti:Eli asennevikaisuus on vallanut lajin kun kilpailut ei täyty. Oliks tää nyt se pointti.
Juu. Ajellaan kalliilla kalustolla kun pitää olla rase ja kiroillaan kun on kallista ja renkaatkin kuluu. Halvemmallakii ois mahollista mut se ei sovi ajotyyliin/asenteeseen ja mitä ne kaveritki sanoo jos ajaa tupperikipolla.
"Kalliilla" (suhteellistahan se on) kalustollakin on monella vara ajaa kun sponssit on kunnossa, mut nyt saattaa näkyä jollakin sponssituloissakin vajetta.
Mut jatkahan maailmanparannusta, jos tekis töitä välillä.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 11:15
Kirjoittaja j67
Mä hakisin syytä kyllä muualta kuin asennevikaisuudesta mut saahan jokainen ajatella miten haluaa. Pääasia että näitten kommenttien taustatkin paljastuu. Joten jokainen voi niitä sit lukea miten tahtoo.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 12:31
Kirjoittaja Jukkiz
j67 kirjoitti:Mä hakisin syytä kyllä muualta kuin asennevikaisuudesta mut saahan jokainen ajatella miten haluaa. Pääasia että näitten kommenttien taustatkin paljastuu. Joten jokainen voi niitä sit lukea miten tahtoo.
kerro nyt oi kaikkitietävä mitkä ne syyt on niin joku keksii siihen jonkinlaisen ratkaisun, jos ei sulla itselläsi siihen rahkeet riitä.
Mutta se on kuitenkin fakta, ettei esimerkiksi hiihtäjä ja sienestäjä lähe rallia ajamaan vaikka siitä maksettaisiin, jos ei se rallia halua ajaa. Suurin kynnys itsellä oli rallin pariin lähtemisessä se, että mistä saan rahat kasaan siihen autoon ja varusteisiin. itseäni ei kiinnosta harrastaa maratooneja vaikka niiden juokseminen olis kuinka halpaa ralliin verrattuna.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 12:55
Kirjoittaja j67
Juurihan vastasit itse. Mistä rahat ja toinen syy lienee se että saako tälle panostukselle haluamaansa vastetta.
Ei kilpajuoksijat lähde juoksemaan pelkästään juoksemisen vuoksi, ainakaan kilpailuihin. Juosta voi heti kun ulko-oven avaa. Joten eiköhän näilläkin ole kilpailu, se mikä vetää radoille.
Käsittääkseni kohtuullisen monessa lajissa tuo kilpailu on se joka vetää mukaan. Rallissa ilmeisesti ei.
Jos joku haluaa ajaa ajamisen vuoksi niin ajakoon vaikka maailman ympäri. Mutta ei sitä kannata kaikille tarjota ainoaksi vaihtoehdoksi.
Useamman ukon voimin tätä ajamista ajamisen vuoksi on saarnattu mutta eipä näytä vetävän. Joten missähän vika? Asennevikaisuudessako.
Kannattaisko kysyä joltain jolla ei ole sitä neljän tonnin tai kolmen tonnin autoa et mikä siinä vaihtoehdossa rassaa.
Jokseenkin outoa on et aina kun tulee juttua kilpailija määrien vähyydestä niin aina tarjotaan vaihtoehdoksi jo olemassa olevia keinoja. Ihanko oikeesti joku luulee ettei porukalla ole tiedossa et millä kinnerillä tahansa voi osallistuu. Se on kai selvää lähes kaikille. Ikävää on et tämä vaan ei kelpaa. Näitä syitä vois joskus miettii. Voisko joku sittenkin haluta kilpailla???
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 13:04
Kirjoittaja henkka_ok
j67 kirjoitti:Voisko joku sittenkin haluta kilpailla???
Sinä se et ihan pienellä puheella ymmärrä. Halpaan, tasaväkiseen kilpailuun on luokka. Sille ei voi hirveesti mitään, jos vakioautolla ei kiinnosta ajaa. Itse kutsun sitä asenneongelmaks. Jos paalua on niin paljon, että voi kisata vaikkapa äffän kärkikalustolla, niin sitten se on vain asenne, ei ongelma.
Jos nyt kuitenkin kaiken tämän tyhjänlänkyttämisen lomassa keksit kaikille rasen ja hitekin janosille ukoille luokan, jossa on kytkyt-tölkit-250 heppaa-uutta piikkiä joka huollossa mutta autot on jokaisen yksinhuoltajasiivoojan ostettavissa ja kisan kustannukset saa olla enintään äkkilähtöloman (199e) hintasia niin lupaan osallistua.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 13:29
Kirjoittaja j67
Koittakaa pojat tavata sellaista sanaa kuin autokilpailu. Mitähän siinä lukee? Ajelu vai kilpailu?
XXX kilpailunjärjestäjä järjestää xxx nimisen ralliKILPAILUN , kuullostaako tutulta?
VAI
XXX kilpailunjärjestäjä järjestää xxx nimisen ralliAJELUN
Pitäikö näistä talleissa olevista autoista tehdä n miinus trophy laitteita. Olisko se nyt sitten ratkaisu.
Kertooka ihan oikeesti, pelkäättekö et toi trophy loppuu kun suurin vastustus kaikkeen uuteen tulee just kyseisestä luokasta tai vee luokasta. Pikku hisseistäkin jokunen vastustus on tullut. Pelkäättekö ihan tosissaan ettei ne kipot ole sit minkään arvoisia jos jotain uutta tulee rinnalle. Vai mistä lienee kysymys.
En tiedä osaako nää kaverit edes lukea mut ainakin omasta mielestäni olen esittänyt ettei tämä halpa olemassa oleva luokka jota tuodaan jatkuvasti esiin, VALITETTAVASTI NÄYTÄ KIINNOSTAVAN.
Ainakaan sillä ei ole kilpailuja täytetty. VAI ONKO??
Joten olisko jotain uutta tarjota. Nythän on jo useampi vuosi tuotu tätä luokkaa esiin. Siis sitä halpaa johon jokainen voi osallistuu. Pitäiskö tuoda esiin jotain mikä kiinnostais muitakin kuin kyseisen laitteen omistajia. Toki eihän siihen kannata uhrata ajatustakaan kun se kinneri tallissa on kuitenkin se, minkä ympärillä maailma pyörii. EIKÖ?
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 13:37
Kirjoittaja henkka_ok
j67 kirjoitti:Koittakaa pojat tavata sellaista sanaa kuin autokilpailu. Mitähän siinä lukee? Ajelu vai kilpailu?
XXX kilpailunjärjestäjä järjestää xxx nimisen ralliKILPAILUN , kuullostaako tutulta?
VAI
XXX kilpailunjärjestäjä järjestää xxx nimisen ralliAJELUN
Pitäikö näistä talleissa olevista autoista tehdä n miinus trophy laitteita. Olisko se nyt sitten ratkaisu.
Kertooka ihan oikeesti, pelkäättekö et toi trophy loppuu kun suurin vastustus kaikkeen uuteen tulee just kyseisestä luokasta tai vee luokasta. Pikku hisseistäkin jokunen vastustus on tullut. Pelkäättekö ihan tosissaan ettei ne kipot ole sit minkään arvoisia jos jotain uutta tulee rinnalle. Vai mistä lienee kysymys.
En tiedä osaako nää kaverit edes lukea mut ainakin omasta mielestäni olen esittänyt ettei tämä halpa olemassa oleva luokka jota tuodaan jatkuvasti esiin, VALITETTAVASTI NÄYTÄ KIINNOSTAVAN.
Ainakaan sillä ei ole kilpailuja täytetty. VAI ONKO??
Joten olisko jotain uutta tarjota. Nythän on jo useampi vuosi tuotu tätä luokkaa esiin. Siis sitä halpaa johon jokainen voi osallistuu. Pitäiskö tuoda esiin jotain mikä kiinnostais muitakin kuin kyseisen laitteen omistajia. Toki eihän siihen kannata uhrata ajatustakaan kun se kinneri tallissa on kuitenkin se, minkä ympärillä maailma pyörii. EIKÖ?
Etköhän mee vaikka kirjottamaan jotain blogia niin saat jatkaa yksinpuheluas ilman ikäviä keskeytyksiä. Silleen ne kommunistit ja muut erilaiset ihmisetkii tekee. Voit sitte rauhassa visioida, miten saahaan autot halvemmiks mutta kuitenkin kiinnostaviks. Bemariluokkakaan kun ei vedä yli 10 autoo kerrallaan kisaan vaikka on oikein kardaani.
Ois tietty hyvä jos ottasit ees jostain asioista selvää ennen joutavaa vaahtoomista, minunkii kalustolla ku mennään isossa äffässä eikä Veessä tai Trophyssa. Eikä se kippo oo minkään arvonen nytkään, että kovin saa hinnat puota ennen kun minua harmittaa.
Raisioon on muuten yli 20 pikkukippoo viivalla ja kisa varmasti kovaa, hienoo!
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 14:06
Kirjoittaja Jukkiz
Kerro meille millainen se kaikkia kiinnostava luokka on. itseäni kiinnostaa F-ryhmä vaikka hissellä ajankin. Hissellä on hauska harrastaa ja kisoissa on taakse jäänyt ajoissa jopa turbo porschekin. vähän niinkuin warrella wrctä vastaan. hauskaa se vois olla ajaa tasaväkisillä vakiokatiskoilla halvalla, mutta asenne vammasta johtuen haluan kuitenkin mennä kokeilemaan isojenpoikienleluilla vauhtia F-ryhmään kunhan vain joskus sen ***** kestäisi. Miten saat markkinoitua teinipojille jonkun mopoautoluokan johon niillä saattais olla varaakin. kun samassa kisassa pörisee liuta hiton nopeita ähväläisiä ja pari S2000sia jotka näyttää ja kuullostaa ja tuntuukin jopa kilpa-autoilta? Se on vaan siitä asennevammaisuutta joka mullakin on, että ei mua eikä montaa muutakaan kiinnosta niillä mopoautoilla rallata. Omat kriteerit kilpureille on nopee ja/tai vanha kunhan on takaveto.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 14:28
Kirjoittaja j67
Kaikkia kiinnostavaa luokkaa ei varmaan olekkaan. Mutta rajaukset joita nykyisin käytetään ei ainakaan lisää kiinnostavuutta. Trophy autoissa luokituspakko, veessä vuosimalliraja. Samoin on muissakin luokissa, luokitus vaatimuksena.
Jokkis on alkanut vetämään kun siellä ei ole luokituspakkoa. Joten tässä nyt edes jotain mitä pitäisi muuttaa.
En ole varma mutta, teho/kg luokkarajoilla , veen säännöillä ilman vuosimalli rajaa saattaisi löytyä jotain uuttakin. Niin ajatusmaailmassa kuin kalustossakin.
Samoin renkaille voisi olla vaihtoehtoinen sääntö. Vaikka olisikin liukkaampi mutta vastaavasti kestävämpi. Isompi nasta pienemmällä ulkonemalla.
Tuo teho/kg voisi olla muutenkin ratkaisu vanhentuneeseen kalustoon. Sitä en tiedä miten sen aukottomasti sitten valvoisi.
Nuorisoakin saataisi saada mukaan jos säännöt ei olis täyttä hepreaa.
Luistelee nytkin pitkin kyliä niin miksei pienellä panostuksella kisassakin.
Kauppakassi turvavarusteilla. Hoituisi huollot ja ylläpidot samaan tapaan kuin nykyisilläkin kakkosautoilla joita monessa taloudessa on.
Uskaltaisin väittää ettei ainakaan vapaanpaan suuntaan rakentelusäännöissä kannata mennä.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 15:30
Kirjoittaja Jukkiz
Noin sais mahdollisesti halvennettua V ja Trophy autja mutta kuinka paljon, jos haluaa voitosta ajaa? riittääkö se kun alustaan ja jarruihin palaa rahaa kuitenkin. ja sen luokan myös pitäis oikeasti olla kiinnostava myös amisten mielestä.
tehopaino suhde rajoilla viritellään autoja... roadsport on sellanen ratapuolella. suosittu kyllä, mutta halpako? jos haluaa pärjätä.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 15:37
Kirjoittaja j67
Jukkiz kirjoitti:Noin sais mahdollisesti halvennettua V ja Trophy autja mutta kuinka paljon, jos haluaa voitosta ajaa? riittääkö se kun alustaan ja jarruihin palaa rahaa kuitenkin. ja sen luokan myös pitäis oikeasti olla kiinnostava myös amisten mielestä.
tehopaino suhde rajoilla viritellään autoja... roadsport on sellanen ratapuolella. suosittu kyllä, mutta halpako? jos haluaa pärjätä.
Tokihan tehopaino suhde löytyy myös ihan vakiostakin ilman mitään virittämistä.
Veen autoista ei ole tietoa paljonko niihin palaa rahaa kun alustaa ja jarruja viritellään. Kovasti ovat ainakin yrittäneet rajata rakentelua jotta ei luisuisi ihan holtittomaksi kulujen osalta.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 16:07
Kirjoittaja Kurreliini
j67 kirjoitti:Jukkiz kirjoitti:Noin sais mahdollisesti halvennettua V ja Trophy autja mutta kuinka paljon, jos haluaa voitosta ajaa? riittääkö se kun alustaan ja jarruihin palaa rahaa kuitenkin. ja sen luokan myös pitäis oikeasti olla kiinnostava myös amisten mielestä.
tehopaino suhde rajoilla viritellään autoja... roadsport on sellanen ratapuolella. suosittu kyllä, mutta halpako? jos haluaa pärjätä.
Tokihan tehopaino suhde löytyy myös ihan vakiostakin ilman mitään virittämistä.
Veen autoista ei ole tietoa paljonko niihin palaa rahaa kun alustaa ja jarruja viritellään. Kovasti ovat ainakin yrittäneet rajata rakentelua jotta ei luisuisi ihan holtittomaksi kulujen osalta.

Jospa palattaisiin sääntöihin joilla itsekkin aloittelin, nyt kohta 39 vuotta tauotta kestäneen harrastajan urani rallin ajamisessa vuonna 1974.
Silloin ajettiin ns.1-ryhmän autoilla, eli siis me opintolainalla, ei edes opintotuella toimeen tulevat vähintään viisi rallia vuodessa.Autot vakioautoja KAIKILTA OSIN, ja niihin ei saanut tehdä muuta muutoksia kuin reijät takapenkkeihin turvakaaren putkia varten. Ei edes iskareita ja jarruja saanut repostella.Renkaat vakiorenkaat ja auto, se sama millä kaikki muutkin ajot ajettiin,vietiin kilpailupaikalle ajamalla.
Kyllä silloinkin oli kilvan ajamisen maku koska kilpailuluokat oli järkevästi porrastettu.
No, nyt joku tietenkin vastaa että mites se turvallisuuspuoli?Jos epäilee niin kaivakoon tilastot tuon ajan kuolleita ja luokkaantuneista rallikisoissa.Eipä taida olla tilasto kovin pitkä.
Nyt jälleen ajan samanlaisella autolla mikä on luonnollisesti historic-peli, mutta erona on että varusteet, renkaat,kuljetukset mym.ym. ovat kustannuksiltaan aivan eri maailmasta.
Niin tarkoitan tällä sitä että ajetaan kuitenkin edes teoriassa kilpailukykyisellä kalustolla kuten silloin ennen.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 19:06
Kirjoittaja kim75
Rallista ei saa halpaa harrastusta kuin siirtymällä ojan toiselle puolen katsojaksi.
Minusta on turhaa vaahdota jos joku muu tykkää toisesta luokasta kuin ite.
Minulla on 1-ryhmän historic Avenger. Järkevämpää olisi ajaa V1600 luokassa. Eniten kuitenkin kiinnostas vetää jollakin vanhalla takapotkulla tai nelivedolla jossa olis tehoa ja hyvät ajo-ominaisuudet (GT-korolla tai Audi kuatro). Nää tuppaa olemaan kompromisseja halujen, kykyjen ja varojen suhteen.
Rallikilpailuissa on paljon enemmän "ei kilpailijoita" mukana kuin vaikkapa 5000m juoksussa. Harrastelijat voi juosta missä vaan, mutta kyllä ralliautolla on käytännössä pakko lähteä kisaan vaikka itse kilpaileminen ei kiinnostaisi.
Monille (myös minulle) tuntuu olevan tärkeetä se, että tuntee itsensä katsojien, naapurien, äidin, lasten tms. silmissä sankariksi kun istuu sen ralliauton hytissä. Pikkukinnereiden kanssa ei ehkä ole tällaista turhaa "kunniaa" ruokkivaa efektiä. Siksi esim. v1600 ei kiinnosta vaikka niillä sais ehkä kaikkein mielenkiintoisimmat kisat aikasiksi. Jossain MM-rallissa ei paljo jaksa kiinnostaa odotella lööppien jälkeen jotain nuhasta etuveto rellua. Ajaminen saattaa olla ihan yhtä kivaa sillä rellulla kun wrc:lläkin.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 19:21
Kirjoittaja anssila
Lopettakaa nyt pikkupoijaat se kitinä ja vinkuminen.Suomi on vapaa maa ja ralliharrastus on vapaa ehtoista eikä kenenkään pakkotamista. Jokainen saa harrasta mitä haluaa ja laittaa rahulia just sen verran kun hyvälle tuntuu ja kykyjensä mukaan pystyy sekä ajaa just sellaisella kipolla kun omasta mielestä mielekkäältä tuntuu.
Re: Mikä mättää
Lähetetty: 24.01.2013 19:49
Kirjoittaja j67
Kurreliinin mainitsema 1-ryhmä ja N ryhmä oli aikoinaan niitä jotka veti porukkaa. Ei suinkaan kilpailuja täyteen mutta oli hyvänä lisänä. Nykyään ei vastaavia paljon viivalla näy, hissen ykkös ryhmää lukuunottamatta. Tosin niissäkin käynyt kato muutamien vuosien saatossa. Joku ajoi jopa pikku N Fiat pandalla jossa tehoista ei voinut edes uneksia. Näitä ja monia muita erikoisuuksia pitäisi viivalle saada.
Vaikka vapaus olisi mihin tahansa niin mahdollisuus teoreettiseen tasapuolisuuteen auttaisi varmaan kisojen täyttymiseen.
Epäselväksi on jäänyt onko sellaista tahtotilaa edes olemassa että kisat olisi täynnä.