Auton rakennus alkakoot

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Matox
A-Junnu
A-Junnu

Re: Auton rakennus alkakoot

Viesti Kirjoittaja Matox » 09.03.2013 13:52

jabajee kirjoitti:Teet itse vaan, jos rahat ja resurssit riittää.
Etkä osta ylihintaan mitään ns. nimimiesten loppuunajettuja romuja. Tulee vielä kalliimmiksi käydä sellaiset sitten osa osalta läpi ja rakentaa toiseen kertaan kokonaan uudestaan.
Ostat vaikka valmiiksi tehdyn hyvän korin jostain ja sitten osakokonaisuuksia (moottori, laatikko, alusta, jne.) jos haluat ajan/rahan säästöä.

Kun itse tekee, niin saa sellaisen kun sattuu tulemaan ;)
Samaa mieltä olen kyllä, uusi on aina uusi Ja sit ei voi, kuin itseä moittia;)

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 09.03.2013 13:58

Kisapirssi kirjoitti:Tervehdys.
Jokos moottoripuoli on muuten kasassa.
Minulta löytyisi 1kpl vw moottoria 2000cc 16v 238hv kaasareilla.täydellinen paketti ilman pakosarjaa.terv kristian
Juu moottori valmistuu pikku hiljaa, tulee uusilla osilla sekin, mutta nyt alkuun se rakennetaan omilla (kiillotetuilla) kangilla ja männillä. Kitcar vauhtipyörä, tehdas uusi kansi, uudet kireät nokat, loiskelevystö rakennettu öjlypohjaan yms. Sattui tutulta löytymään ylimääräisenä lähes valmis uusista osista kasattu moottori, niin ei tarvinnut osia erikseen hankkimaan. Pitäisi alkuun päästä:)

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 09.03.2013 20:27

Nyt on haettu varaosa auto, autosta ainakin tarkoitus olisi katto ottaa. Omassa yksilössä on kattoluukku ja on luultavammin helpompi vaihtaa koko katto, kuin tilkkiä kattoluukku umpeen. Lisäksi on kaaret helpompi tehdä katon ollessa pois paikoltaan.

Sami93
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Sami93 » 10.03.2013 11:39

Matox kirjoitti:Nyt on haettu varaosa auto, autosta ainakin tarkoitus olisi katto ottaa. Omassa yksilössä on kattoluukku ja on luultavammin helpompi vaihtaa koko katto, kuin tilkkiä kattoluukku umpeen. Lisäksi on kaaret helpompi tehdä katon ollessa pois paikoltaan.
Laitan vähän omaa kokemusta, saa käyttää mut ei oo pakko.
Ensin veistelin katon sopivaks eli ovi ja ikkuna aukot oikeen kokosiks. Katto hepattuna kaarien sovitus, sit hattu pois ja kaaret hepattuna ja lattiaan pultattuna hitsasin mahdollisimman paljon putkia kiinni. Kehikko lattialle ja loppujen hitsaus.
Auto täytyis tukee aika hyvin, heittää aika veteläks ku ottaa katon pois. Itelle tein ruuvi säätöset pukit niin ei haitannu pohjan korkeus erot.
Mutta ehkä koittasin tukkia luukun reiän ensin. Jos ei onnistu niin ei siinä kai mitään häviä. Omassa jutussa tuli kattoon niin iso lommo että piti vähän kaariakin vaihtaa.

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 10.03.2013 13:37

Laitan vähän omaa kokemusta, saa käyttää mut ei oo pakko.
Ensin veistelin katon sopivaks eli ovi ja ikkuna aukot oikeen kokosiks. Katto hepattuna kaarien sovitus, sit hattu pois ja kaaret hepattuna ja lattiaan pultattuna hitsasin mahdollisimman paljon putkia kiinni. Kehikko lattialle ja loppujen hitsaus.
Auto täytyis tukee aika hyvin, heittää aika veteläks ku ottaa katon pois. Itelle tein ruuvi säätöset pukit niin ei haitannu pohjan korkeus erot.
Mutta ehkä koittasin tukkia luukun reiän ensin. Jos ei onnistu niin ei siinä kai mitään häviä. Omassa jutussa tuli kattoon niin iso lommo että piti vähän kaariakin vaihtaa.
Golffissa pystyy onneksi vaihtamaan pelkän kattopellin, kattopelti on pistehitsattu muuhun koriin kiinni. Kattopelin pitäisi lähteä hyvin irti, kun poraa pistehitsit pois.

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 12.03.2013 11:32

Kenelläkään tietoa, mistä löytäisi kuvat noista "vaihdelaatikon" ja "moottorin" korvakkeista. Sillä tavalla, että vastaavat osat pystyisin teettämään.

JTH Racing Team
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja JTH Racing Team » 12.03.2013 12:10

Itse kyllä ostaisin ehdottomasti jo hyväksi havaitun ja nopean laitteen. Eihän se auto valmis ole silloin kun se käy, sitten vielä pitää saada se ajettavaksi. Kilpuri on niin herkkä laite, että samoilla osilla auto voi olla nopea tai hidas.

Toisekseen mikäli nämä budjetit pitää paikkansa niin minkälaisen auton saa jo 30 000€? Kattelin että Alistar Mcraen käyttämä kit car Golf maksaa 50 000€ ja kaikenlaisia kit careja saa euroopasta 15 000 - eli tehtaan tekemä kilpa-auto..

En toki mitenkään vähättele Suomessakaan myynnissä olevia vehkeitä. Mikäli autolla joku on menestynyt on todennäköistä, että joku muukin sillä voi pärjätä. Täysin uuden auton kohdalla ei ole tietoa onko siitä koskaan nopeaksi. Menestyvään autoon on ladattu niin paljon tietoa ja osaamista, että sitä ei ihan helpolla sisäistä.

Toisekseen itsehän ostin kohtuu valmiin auton, tosin sitäkin on joutunut laittamaan. Aina kilpailuihin lähteminen on oma hommansa, kun ei ole mitään "armeijaa" tallissa. Tallihommat on ihan kivoja, mutta kyllä mä lähtisin uuden kuljettajan kanssa siitä, että kilsoja alle ei tunteja tallissa. Moni sotkeutuu säätämään autoa, ennen kuin on muutenkaa vauhtia ja sittenhän onkin vaikeaa. Ensin opettelee pitää lapun lattiassa ja sitten ollaanki jo melko pitkällä.

Tässä omia ajatuksia, en mitenkään tyrmää uuden auton valmistamista mutta siinä on omat riskit. Kilpa-autoissa ei niinkään myymiseen vaikuta osat jne. vaan menestys. :mrgreen:

141697
Yleinen
Yleinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 141697 » 12.03.2013 16:04

Olisikohan tuosta apuja rakentamiseen.
http://www.bildon.com/catalog/about/TechDocs.cfm

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 12.03.2013 17:16

141697 kirjoitti:Olisikohan tuosta apuja rakentamiseen.
http://www.bildon.com/catalog/about/TechDocs.cfm

Todella hyvää dokumenttia aiheesta. Kiitos tästä!:)

JTH Racing Team
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja JTH Racing Team » 26.04.2013 10:03

Marko Tähkä
KV
KV

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 26.04.2013 17:58

Ei ole sama projekti ainakaan minun tietämyksen mukaan.

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 27.04.2013 10:57

Tätä ei kuule myyntiin laiteta samantien kun valmiiksi saadaan;)

Noniin, eli projekti etenee pikkihiljaa. Pyöränkotelot on suurenneltu tuossa ja sovitimme iskarin yläpäät paikalleen ja nekin on hitsailtu kiinni.

Olemme tässä viimepäivät raaputeltu koria massasta puhtaaksi ja tämän jälkeen olisi tarkoitus hieman vahvike hitsailla autoa. Olen pähkäillyt, että kannattaisiko poistaa varapyörän kotelo ja tehdä turvatankille sopiva kaukalo. Tällöin saisi tankin helposti ja varmasti pysymään paikoillaan.

Alusta valmistui ja se saapuu lähiaikoina minulle, alustaksi tuli siis Bigem:)) Samoin Derxlerin lukko on tilatti, mutta tehtaalta olivat loppuneet, mutta lupasivat 6v sisällä toimitella.

Kattoluukku on myös ummessa. Hitsasimme kuitenkin kattoluukun reijän umpeen. Kävin laikkaamassa romuttamon golffista katosta palasen, ja piirtelimme peltiin rajat ja aloimme hitaasi hioa tavaraa pois. Ala puolelta täppäilimme kiinni ja siitä tuli todella hyvä. Ei katto vedellyt mihinkään. Laitetaan vielä "kattoliimalla" vielä saumat umpeen ja kitti päälle niin kyllä tulee hyvä!

Kävin ostamassa mk1 Golf lokasuojien kaaret. Ne olisi tarkoitus sovitella paikalleen saadaan renkaalle lisää tilaa liikkua.

HBRteam
KV
KV

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 27.04.2013 21:59

tämä on mun mielestä tosi hyvin kirjoitettu!!
taisin tossa aikaisemmin jossain kirjoittaakkin siitä

jos saisin aloittaa alusta b junnuna niin ostaisin jostain hyvän valmiin kilurin
vaikka maksaisikin enemmän kuin itse tekemä.
ja laittaisin kaiken ylimääräisen energian siihen ajamiseen.

niitä kilometreistä kertyneitä sekunteja ei saa helposti rakentamalla eikä tallissa ruuvaamalla.
tämä on VAAN mun mielipide

tsemiä edelleen projektiin!
JTH Racing Team kirjoitti:Itse kyllä ostaisin ehdottomasti jo hyväksi havaitun ja nopean laitteen. Eihän se auto valmis ole silloin kun se käy, sitten vielä pitää saada se ajettavaksi. Kilpuri on niin herkkä laite, että samoilla osilla auto voi olla nopea tai hidas.

Toisekseen mikäli nämä budjetit pitää paikkansa niin minkälaisen auton saa jo 30 000€? Kattelin että Alistar Mcraen käyttämä kit car Golf maksaa 50 000€ ja kaikenlaisia kit careja saa euroopasta 15 000 - eli tehtaan tekemä kilpa-auto..

En toki mitenkään vähättele Suomessakaan myynnissä olevia vehkeitä. Mikäli autolla joku on menestynyt on todennäköistä, että joku muukin sillä voi pärjätä. Täysin uuden auton kohdalla ei ole tietoa onko siitä koskaan nopeaksi. Menestyvään autoon on ladattu niin paljon tietoa ja osaamista, että sitä ei ihan helpolla sisäistä.

Toisekseen itsehän ostin kohtuu valmiin auton, tosin sitäkin on joutunut laittamaan. Aina kilpailuihin lähteminen on oma hommansa, kun ei ole mitään "armeijaa" tallissa. Tallihommat on ihan kivoja, mutta kyllä mä lähtisin uuden kuljettajan kanssa siitä, että kilsoja alle ei tunteja tallissa. Moni sotkeutuu säätämään autoa, ennen kuin on muutenkaa vauhtia ja sittenhän onkin vaikeaa. Ensin opettelee pitää lapun lattiassa ja sitten ollaanki jo melko pitkällä.

Tässä omia ajatuksia, en mitenkään tyrmää uuden auton valmistamista mutta siinä on omat riskit. Kilpa-autoissa ei niinkään myymiseen vaikuta osat jne. vaan menestys. :mrgreen:

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 01.06.2013 23:10

Noniin, nyt soviteltiin mk1 Golf kaaria paikalleen ja sinne ne on nyt kiinni kolvattukkin. Ihan asialliset tuli. Nyt tuli vain mieleen, että oletteko käyttäneet koritinaa saumojen siistinnässä? Ajattelin, että pitäisikö koritinalla tehdä karkea siistintä, ja hieno säätö kitillä, vaiko pelkästään kitillä?

Matox
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja Matox » 02.06.2013 21:40

Tankkia olen tässä myös miettinyt. Vakio tankkia en ole ajatellutkaan käyttäväni, koska se on muovia ja enemmän oikealla puolella autoa. Painon jakautuminen ei ole tällöin kovinkaan palveleva. Ajattelin, että jos tekisi turvatankille sopivan kaukalon, johon se olisi hyvä upottaa. Säänöissä sanotaan kuitenkin, että kaukalon tulee olla yhtä vahva kuin aikaisemmin. Tämäkin on taas tulkinnan varainen juttu. Jos 1mm pellistä kanttaa kaukalon, niin luulisi sen olevan vahvuudeltaan sama kuin pyöränkotelo:)

Tankki? JAZ vai ATL. Suuri hinnan ero? Ja tämä pohjautuu pelkästään FIA:n leimasta? Ei taida kummassakaan tulla edes mittareita ja antureita vakiona? Kumman tankin olette itse valinneet?

Vastaa Viestiin