Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013
Lähetetty: 06.05.2013 17:42
Minun mielestäni kotimaisella tasolla voi tehdä peruskoriin, vaikka FIAn kanta onkin toinen. MM kilpailuissa esim Mitsuista luokituksen mukaisuutta on tarkistettu valmistenumerosta alkaen, eli jos KV tasolle jossain vaiheessa mielit, niin varminta on tehdä auto siitä luokitellusta versiosta. Tässä esimerkkitapauksessa FIA perusteli kantaansa sillä, ettei Mitsubishi itsekään pystynyt sanomaan mitä kaikkia eroavaisuuksia eri vientimalleilla oli.
Mutta minun mielestäni siis kotimaisella tasolla voit tehdä Peugeot 106:sen vaikka Fiestasta, kunhan se vaan valmiina on TÄSMÄLLEEN luokitellun mallin mukainen. Ja tässä piilee se vaikeus, sillä kun teet auton jostain muusta kuin luokitellusta mallista, niin sinun vastuullasi on tietää, mitkä kaikki osat täytyy vaihtaa. Automalleja on niin paljon, ettei kukaan katsastaja voi tietää kaikkia eri mallien eroavaisuuksia. Riskillä voit tietysti ajaa vähän väärälläkin varustetasolla, mutta joskus joku katsastaja saattaa olla erikoistunut juuri sinun autoosi ja silloin saattaa käydä käry..
Mutta se rautalankamalli:
1. Sinun pitää ottaa selvää, mitkä ovat "peruskorisen" ja luokitellun mallin erot
2. Perusajatus tästä eteenpäin on että auton pitää olla luokitellun kanssa identtinen, jos sääntö ei erikseen vapauta kyseistä osaa.
Otetaan esimerkiksi mainitsemasi ruisku.
- Jos auto on ryhmään N, niin luetaan säännöistä artikla 252 Yleiset määräykset ja art 254 erityismääräykset ryhmälle N. Todetaan että sääntö vaatii alkuperäisen ruiskutusjärjestelmän käytön ( ja tässä siis tarkoitetaan alkuperäistä luokiteltua järjestelmää..). sallitut muutokset alkuperäiseen järjestelmään löytyy sääntökirjan sivulta 305.
- Jos auto on ryhmään A, niin luetaan taas art 252 yleiset määräykset ja lisäksi art 255 erityismääräykset ryhmälle A. Todetaan että alkuperäinen ruiskutusjärjestelmä alkuperäisellä paikalla tulee A-ryhmässäkin säilyttää. Sallitut muutokset imupuolelle löytyy sääntökirjan sivuilta 314-316.
- Jos auto on ryhmään F, tulee yksi mutka lukemiseen lisää. Koska F-ryhmä perustuu ryhmään A ja siinä on lisävapauksia, niin ensin täytyy lukea art 252 yleiset määräykset, sitten ryhmä A, (jossa alkuperäinen tulee säilyttää) ja viimeiseksi ryhmä F jossa kerrotaan että imujärjestelmä on turboa lukuunottamatta vapaa. Eli jos on ristiriitaisuuksia ryhmän A ja ryhmän F sääntöjen välillä, F-ryhmän sääntö on tietenkin F-ryhmässä voimassa..
Ei tämä lopulta ole niin vaikeaa kuin miltä tämä nyt kuulostaa. Tee tämä homma muutaman kerran niin se on itse asiassa ihan simppeliä puuhaa. Tietysti olisi ihan kunnianarvoisa asia jos esim F -ryhmän säännöt kirjoitettaisiin täydellisinä, ettei tarvitsisi lukea sekä A- että F-ryhmän sääntöjä yhtä aikaa.. Mutta tällä mennään toistaiseksi..
Helppoa kuin heinän teko...

Mutta minun mielestäni siis kotimaisella tasolla voit tehdä Peugeot 106:sen vaikka Fiestasta, kunhan se vaan valmiina on TÄSMÄLLEEN luokitellun mallin mukainen. Ja tässä piilee se vaikeus, sillä kun teet auton jostain muusta kuin luokitellusta mallista, niin sinun vastuullasi on tietää, mitkä kaikki osat täytyy vaihtaa. Automalleja on niin paljon, ettei kukaan katsastaja voi tietää kaikkia eri mallien eroavaisuuksia. Riskillä voit tietysti ajaa vähän väärälläkin varustetasolla, mutta joskus joku katsastaja saattaa olla erikoistunut juuri sinun autoosi ja silloin saattaa käydä käry..
Mutta se rautalankamalli:
1. Sinun pitää ottaa selvää, mitkä ovat "peruskorisen" ja luokitellun mallin erot
2. Perusajatus tästä eteenpäin on että auton pitää olla luokitellun kanssa identtinen, jos sääntö ei erikseen vapauta kyseistä osaa.
Otetaan esimerkiksi mainitsemasi ruisku.
- Jos auto on ryhmään N, niin luetaan säännöistä artikla 252 Yleiset määräykset ja art 254 erityismääräykset ryhmälle N. Todetaan että sääntö vaatii alkuperäisen ruiskutusjärjestelmän käytön ( ja tässä siis tarkoitetaan alkuperäistä luokiteltua järjestelmää..). sallitut muutokset alkuperäiseen järjestelmään löytyy sääntökirjan sivulta 305.
- Jos auto on ryhmään A, niin luetaan taas art 252 yleiset määräykset ja lisäksi art 255 erityismääräykset ryhmälle A. Todetaan että alkuperäinen ruiskutusjärjestelmä alkuperäisellä paikalla tulee A-ryhmässäkin säilyttää. Sallitut muutokset imupuolelle löytyy sääntökirjan sivuilta 314-316.
- Jos auto on ryhmään F, tulee yksi mutka lukemiseen lisää. Koska F-ryhmä perustuu ryhmään A ja siinä on lisävapauksia, niin ensin täytyy lukea art 252 yleiset määräykset, sitten ryhmä A, (jossa alkuperäinen tulee säilyttää) ja viimeiseksi ryhmä F jossa kerrotaan että imujärjestelmä on turboa lukuunottamatta vapaa. Eli jos on ristiriitaisuuksia ryhmän A ja ryhmän F sääntöjen välillä, F-ryhmän sääntö on tietenkin F-ryhmässä voimassa..
Ei tämä lopulta ole niin vaikeaa kuin miltä tämä nyt kuulostaa. Tee tämä homma muutaman kerran niin se on itse asiassa ihan simppeliä puuhaa. Tietysti olisi ihan kunnianarvoisa asia jos esim F -ryhmän säännöt kirjoitettaisiin täydellisinä, ettei tarvitsisi lukea sekä A- että F-ryhmän sääntöjä yhtä aikaa.. Mutta tällä mennään toistaiseksi..
Helppoa kuin heinän teko...