Sivu 3/3

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 06.05.2013 17:42
Kirjoittaja Pilkunviilaaja
Minun mielestäni kotimaisella tasolla voi tehdä peruskoriin, vaikka FIAn kanta onkin toinen. MM kilpailuissa esim Mitsuista luokituksen mukaisuutta on tarkistettu valmistenumerosta alkaen, eli jos KV tasolle jossain vaiheessa mielit, niin varminta on tehdä auto siitä luokitellusta versiosta. Tässä esimerkkitapauksessa FIA perusteli kantaansa sillä, ettei Mitsubishi itsekään pystynyt sanomaan mitä kaikkia eroavaisuuksia eri vientimalleilla oli.

Mutta minun mielestäni siis kotimaisella tasolla voit tehdä Peugeot 106:sen vaikka Fiestasta, kunhan se vaan valmiina on TÄSMÄLLEEN luokitellun mallin mukainen. Ja tässä piilee se vaikeus, sillä kun teet auton jostain muusta kuin luokitellusta mallista, niin sinun vastuullasi on tietää, mitkä kaikki osat täytyy vaihtaa. Automalleja on niin paljon, ettei kukaan katsastaja voi tietää kaikkia eri mallien eroavaisuuksia. Riskillä voit tietysti ajaa vähän väärälläkin varustetasolla, mutta joskus joku katsastaja saattaa olla erikoistunut juuri sinun autoosi ja silloin saattaa käydä käry..

Mutta se rautalankamalli:
1. Sinun pitää ottaa selvää, mitkä ovat "peruskorisen" ja luokitellun mallin erot
2. Perusajatus tästä eteenpäin on että auton pitää olla luokitellun kanssa identtinen, jos sääntö ei erikseen vapauta kyseistä osaa.

Otetaan esimerkiksi mainitsemasi ruisku.

- Jos auto on ryhmään N, niin luetaan säännöistä artikla 252 Yleiset määräykset ja art 254 erityismääräykset ryhmälle N. Todetaan että sääntö vaatii alkuperäisen ruiskutusjärjestelmän käytön ( ja tässä siis tarkoitetaan alkuperäistä luokiteltua järjestelmää..). sallitut muutokset alkuperäiseen järjestelmään löytyy sääntökirjan sivulta 305.

- Jos auto on ryhmään A, niin luetaan taas art 252 yleiset määräykset ja lisäksi art 255 erityismääräykset ryhmälle A. Todetaan että alkuperäinen ruiskutusjärjestelmä alkuperäisellä paikalla tulee A-ryhmässäkin säilyttää. Sallitut muutokset imupuolelle löytyy sääntökirjan sivuilta 314-316.

- Jos auto on ryhmään F, tulee yksi mutka lukemiseen lisää. Koska F-ryhmä perustuu ryhmään A ja siinä on lisävapauksia, niin ensin täytyy lukea art 252 yleiset määräykset, sitten ryhmä A, (jossa alkuperäinen tulee säilyttää) ja viimeiseksi ryhmä F jossa kerrotaan että imujärjestelmä on turboa lukuunottamatta vapaa. Eli jos on ristiriitaisuuksia ryhmän A ja ryhmän F sääntöjen välillä, F-ryhmän sääntö on tietenkin F-ryhmässä voimassa..

Ei tämä lopulta ole niin vaikeaa kuin miltä tämä nyt kuulostaa. Tee tämä homma muutaman kerran niin se on itse asiassa ihan simppeliä puuhaa. Tietysti olisi ihan kunnianarvoisa asia jos esim F -ryhmän säännöt kirjoitettaisiin täydellisinä, ettei tarvitsisi lukea sekä A- että F-ryhmän sääntöjä yhtä aikaa.. Mutta tällä mennään toistaiseksi..

Helppoa kuin heinän teko... 8O :mrgreen:

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 06.05.2013 18:21
Kirjoittaja j67
Jos tuosta vetää nopean johtopäätöksen niin aika moni auto kelpaa ryhmään F.
Koreissa ei juurikaan ole eroa noissa eri kirjain versioissa joita automerkit harrastaa. Ja äffässä kai lohko ja kansi on suunniilleen niitä jotka määrittää onko kone sama.

Meni päin mäntyä??

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 06.05.2013 18:53
Kirjoittaja henkka_ok
j67 kirjoitti:Jos tuosta vetää nopean johtopäätöksen niin aika moni auto kelpaa ryhmään F.
Koreissa ei juurikaan ole eroa noissa eri kirjain versioissa joita automerkit harrastaa. Ja äffässä kai lohko ja kansi on suunniilleen niitä jotka määrittää onko kone sama.

Meni päin mäntyä??
Nopea johtopäätös on tosiaan, että ryhmään F kelpaa melkein mikä vaan. Kunhan lohko on ulospäin sama kuin luokitellussa. Näin siksi, koska:
-sylinteritilavuutta saa muuttaa poraamalla, putkittamalla ja iskua lyhentämällä
-kannen saa vaihtaa tuotantoautossa käytettyyn
-nokka-akselin saa vaihtaa
-imusarjan ja polttoaineensyötön saa vaihtaa
-lokasuojien levikkeet saavat olla melko suuret
-vaihdelaatikko ja muu voimansiirto on käytännössä vapaa

Kaikissa edellämainituissa on erinäisiä rajoituksia, mutta en ala nyt kirjoittaa sääntökirjaa uusiksi tähän. Liite J käteen, sieltä ne parhaiten selviää vaikka miten rautalangasta väännetään.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 06.05.2013 19:25
Kirjoittaja Frog
j67 kirjoitti:Jos tuosta vetää nopean johtopäätöksen niin aika moni auto kelpaa ryhmään F.
Koreissa ei juurikaan ole eroa noissa eri kirjain versioissa joita automerkit harrastaa. Ja äffässä kai lohko ja kansi on suunniilleen niitä jotka määrittää onko kone sama.

Meni päin mäntyä??
Lohko ja iskunpituus ovat rajoittavin tekijä ryhmässä F, kannenkin voi otta jopa toisesta merkistä kunhan venttiilien lukumäärä pysyy samana kuin luokiteltu. Jos en väärin muista niin ryhmään F on tällä hetkellä yli 65 eri automalli mahdollisuutta 8O

Sitten on rokkiralli, Radalle.com, HRF ja Harrasteralli ! Uskon että kaikki halukkaat voi rakentaa ja ajaa kilpaa millä autolla hyväänsä. Se että joku valitsee jonkun edellisistä järjestöistä on vain kaikkien etu. Koska silloin on kaveri saatu lajiin ja pois ostarin pihalta. :mrgreen:

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 06.05.2013 20:33
Kirjoittaja j67
Jos en ihan väärin asiaa ymmärtänyt niin tuon 65 voi kertoa muutamalla mahdollisuudella.

esim. tuo peugeot 106 xsi tuo mahdollisuuksia muista 1360 kuutioisista malleista. XN,XR,XS muunmuassa. Sama lienee monessa muussakin automerkissä.
Viellä kun kansallisiin ralleihin saadaan tuo f alle 1400 joka on jo äffä cupin puolella niin uskoisin että tulijoita löytyy.
Rallin kalleus saa ainakin halvemman hintaluokan kun selvittelee mihin hintaan em. kalustostakin saa viivalle kelpaavan.
Esimerkkinä ei pakollisista mutta useasti välttämättömista hankinnoista alusta. Bilstein iskarit kierros 620€.

Samoin lähtöhinta ehjille ja kunnossa oleville autoille on luokkaa 1000-2000 joten kokonaisuutena auton kokonaishinta ei viivalle valmiina ole mitenkään kova ainakaan jos vertaa siihen mitä pyydetään käytetyistä ralliautoista.
Ja lähtökohtaisesti tuollaisen rakentaminen kuitenkin antaa paremman kuvan kaluston kunnosta jolla ajaa. Kohtalainen auton läpi käynti on kuitenkin suhteellisen helppoa ja halpaa oikeisiin kilpureihin nähden.
Joten uskoakseni sama sijoitus käytetyn tai "uudesta" rakennetun ralliauton välillä kallistuu uudesta tehdyn puolelle.

Tietysti ensimmäiseksi tulee mieleen että onko tuollaisella mitään tekemistä ralliautoilun kanssa. Sitä voi tutkia esim. v-1600 autojen sijoituksia vertailemalla oikeiden kilpa-autojen suorituksiin. Kalustohan on periaatteellisesti samanlaista.

Enää puuttuukin yleinen hyväksyntä joka lienee suurin kynnys siihen ettei edellä mainittua kalustoa ralleissa näy.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 07.05.2013 14:05
Kirjoittaja markomartini
Luokka f alle 1400 ei vielä ole saanut suurta kannatusta f-cupissa, eikä harrasterallin vastaava viri alle 1400 miksikö?

Trophy kilpurit menee järjestäjien v1600 luokan kanssa samaan ja useammat f starat aja alle 1600cc.

Vaihtoehtojan on ollut mutta ei kisaajia.

Mutta jos koiraa ei haudata kokonaan olisko jako tehtävä vielä uusiksi alle 1400 alle 2050 ja 3050 :?: nythän bmw saa tulevan ehdotuksen mukaan kaulaa lisää 50 cc.

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 07.05.2013 15:32
Kirjoittaja ignis
markomartini kirjoitti:Luokka f alle 1400 ei vielä ole saanut suurta kannatusta f-cupissa, eikä harrasterallin vastaava viri alle 1400 miksikö?
Paha sanoa koska alle 1400cc autoja on kuitenkin F:n kelpaavia jo aika paljon. Kai se juontaa siitä että tuo trophy-luokka on kuitenkin aika suosittua ja porukka ei halua muuttaa sen autoja F-ryhmään... Kuitenkin esim. Polosta saisi aika maukkaan laitteen F-ryhmään...

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 07.05.2013 16:27
Kirjoittaja Mopoilija
ignis kirjoitti:
markomartini kirjoitti:Luokka f alle 1400 ei vielä ole saanut suurta kannatusta f-cupissa, eikä harrasterallin vastaava viri alle 1400 miksikö?
Paha sanoa koska alle 1400cc autoja on kuitenkin F:n kelpaavia jo aika paljon. Kai se juontaa siitä että tuo trophy-luokka on kuitenkin aika suosittua ja porukka ei halua muuttaa sen autoja F-ryhmään... Kuitenkin esim. Polosta saisi aika maukkaan laitteen F-ryhmään...
Pakkoko niitä muuttaa on? Kunhan kaaret täyttää äffän vaatimuksen...
Ja onhan ne lähtijämäärät sentään jo kasvaneet, mutta fakta on kyllä se, että muissa sarjoissa pääsee ajamaan samalla autolla aika paljon paremmilla lähtönumeroilla...

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 07.05.2013 17:18
Kirjoittaja Frog
markomartini kirjoitti:Luokka f alle 1400 ei vielä ole saanut suurta kannatusta f-cupissa, eikä harrasterallin vastaava viri alle 1400 miksikö?

Trophy kilpurit menee järjestäjien v1600 luokan kanssa samaan ja useammat f starat aja alle 1600cc.

Vaihtoehtojan on ollut mutta ei kisaajia.

Mutta jos koiraa ei haudata kokonaan olisko jako tehtävä vielä uusiksi alle 1400 alle 2050 ja 3050 :?: nythän bmw saa tulevan ehdotuksen mukaan kaulaa lisää 50 cc.
0,50mm poraus on ihan eri asia kuin 50 cm3 :mrgreen: 6 pyttysen kohdalla tekee 23 cm3

1400 ralliluokkaan tulee varmaankin kuskeja joilla on ralliauto sprintissä, tai sitten jäävät sprintin syöveröihin. Sääntö nuorille alle 1400 cm3 on ollut vasta sen 1.5 vuotta

Re: Rallin tekninen foorumi Kouvolassa 27.4.2013

Lähetetty: 07.05.2013 18:11
Kirjoittaja j67
Pakkoko niitä muuttaa on? Kunhan kaaret täyttää äffän vaatimuksen...
Ja onhan ne lähtijämäärät sentään jo kasvaneet, mutta fakta on kyllä se, että muissa sarjoissa pääsee ajamaan samalla autolla aika paljon paremmilla lähtönumeroilla...


Jos pikkuluokat laittaisi kärkeen ajamaan niin antaisi lisäpontta ajaa pienemmillä autoilla.
Järjestäjällekkin olisi etua tien kulumisen muodostuessa toisenlaiseksi kuin nyky systeemillä.
Pikkulaitteilla harvemmin roikutaan ojien päällä, isoilla laitteilla taas lähestulkoon aina. Mutta jos spoori tai oikeammin puhdas ura kulkisi tiellä niin isotkaan autot ei lähtisi ojien päälle irtosoralle tai lumelle.