sääntöjen viilausta
- 141697
- Yleinen
- Viestit: 161
- Liittynyt: 20.11.2005 00:00
- Viesti:
Re: sääntöjen viilausta
Järkevin ja halvin olis ehkä jos hitsaukset hoitas se jolta löytyy hitsausluokka paperi, esim c luokka riittäis hyvin. Itselläkin on tuo puikolle hitsattu ja maksaa muutaman kympin, se kertois ainakin jotain hitsarin ammattitaidosta. Auton papereihin liitteeksi jonkinlainen todistus tehdystä työstä.
- jaki
- Yleinen
- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Johan taas alkoi joillakin lämpö nousta, kun aletaan epäillä tai kyseenalaistamaan kotiseppien taitoja.
Ensinnäkin: ei kai missään ole ehdotettu YHTÄ kaarien hitsajaa koko maahan, vai?
Minunkin mielestä jonkinlainen hyväksytyt lista tms voisi olla ok. Jos joku ei suostu "testille" tulemista, herää kyllä epäillys, onko taidot sitten riittävät. Varmasti kaikki nykyiset tunnetut kaarientekijät tuollaisen hyväksynnän läpäisivät. Helpottaisi tällaisen perusharrastajankin autonrakentamista, kun tietäisi, että tuolta saa turvallista jälkeä.
Valmiskaarista: yksi kaveri, joka osti helkutin kalliit merkkikaaret (siis Cromo) maailmalta, kertoi minulle, että ei enää ikinä sellaisia autoonsa laita. Putki oli aivan järjetttömän ohutta ja lisäksi koko kehikko muutenkin puutteellinen niin vahvistukien osalta kuin turvallisuudenkin kannalta. Mutta noihinhan ei saa tehdä yhtään mitään muuutoksia tai lisäyksiä. Sanoi, että seuraavaan auton tasan tehdään kaaret alusta pitäen Suomessa. Jotain hämärää noissa valmiskaaribusineksissä on.
Ensinnäkin: ei kai missään ole ehdotettu YHTÄ kaarien hitsajaa koko maahan, vai?
Minunkin mielestä jonkinlainen hyväksytyt lista tms voisi olla ok. Jos joku ei suostu "testille" tulemista, herää kyllä epäillys, onko taidot sitten riittävät. Varmasti kaikki nykyiset tunnetut kaarientekijät tuollaisen hyväksynnän läpäisivät. Helpottaisi tällaisen perusharrastajankin autonrakentamista, kun tietäisi, että tuolta saa turvallista jälkeä.
Valmiskaarista: yksi kaveri, joka osti helkutin kalliit merkkikaaret (siis Cromo) maailmalta, kertoi minulle, että ei enää ikinä sellaisia autoonsa laita. Putki oli aivan järjetttömän ohutta ja lisäksi koko kehikko muutenkin puutteellinen niin vahvistukien osalta kuin turvallisuudenkin kannalta. Mutta noihinhan ei saa tehdä yhtään mitään muuutoksia tai lisäyksiä. Sanoi, että seuraavaan auton tasan tehdään kaaret alusta pitäen Suomessa. Jotain hämärää noissa valmiskaaribusineksissä on.
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Mitään en kyllä kieltäis mutta jos se on saumoista kiinni niin näin putkihitsarina sanoisin että loppuu se lankakoneella valuttelu
Lankakone=kansankielellä MIG oikeammin MAG jos hitsataan terästä.soveltuu peltien hitsaamiseen.ei juuri muuhun jos laatua halutaan.tunkeuma on huono vaikka käyttäis virtaa.sauma on kova mutta hauras liian nopean jäähtymisen vaikutuksesta eli karkenee.ei kestä venymistä jota kaarissa juuri vaaditaan.
puikko on hyvä oikeastaan joka asiassa.tunkeuma hyvä.kuona suojaa jäähtymiseltä eli tulee miggiä pehmeämpi mutta erittäin sitkeä sauma.putken kunnolla hitsaaminen vaatii kaukosäätäjän lisäksi pätevän hitsarin.puikolla hitsatusta saumasta on helpoin päätellä silmämääräisesti laatu
Tig on hyvä.ehkäpä paras mutta myös hyvännäköistä saumaa saa vaikka todellisuus on pierunkuorta.vaatii pätevän hitsaajan.

puikko on hyvä oikeastaan joka asiassa.tunkeuma hyvä.kuona suojaa jäähtymiseltä eli tulee miggiä pehmeämpi mutta erittäin sitkeä sauma.putken kunnolla hitsaaminen vaatii kaukosäätäjän lisäksi pätevän hitsarin.puikolla hitsatusta saumasta on helpoin päätellä silmämääräisesti laatu
Tig on hyvä.ehkäpä paras mutta myös hyvännäköistä saumaa saa vaikka todellisuus on pierunkuorta.vaatii pätevän hitsaajan.
- i2000
- B-junnu
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25.11.2004 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Niinkuin ignis kertoi se on enempi kuin totta,niiden saumojen kestävyyksien kanssa ilman röngten tarkistusta.Oli sitten luokkahitsari tai kotiseppä,on paha sanoa mikä ok,mikä paska! Mutta Kotisepätkin on hitsannu iät ja ajat kaaret nippuun!! Mutta nyt kun eletään 2000 lukua,on entis ajasta kehittynyt tekniikka,tehot nousussa yms,nämäkin vaikuttaa rajuissa ulos ajoissa! Minusta suurimmat ongelmat ovat siinä,että 2000 luvulla hinkataan näissä meidän ralleissa vuodesta toiseen samoja pätkiä,korkeintaan ajosuunta voi muuttua! Sitten on myös nämä Incar/muut video tallenteet! Joita ei pahemmin 80-90 luvulla ollut!ignis kirjoitti:Hitsauksessa kun on sellainen juttu että edes ammattilainen ei pysty pelkästään ulkonäön perusteella sanomaan että onko sauma kunnolla sulanut vai ei, varsinkin kun kaaret on maalattu. Ulkonäkö pettää hitsauksessa. Hieno ja hyvännäköinen sauma voi olla ihan kuttaperkkaa ja ratketa pikku töksystä... Jos sauman haluaa tarkistaa niin se on tehtävä joko röntgenilla tai ulaamalla... Huonoja saumoja tekevät niin ammattilaiset kuin amatööritkin. Jos kaikki tekisivät työn kunnolla niin ei kai tällaista tarvitsisi edes pohtia??? Jos kerran ammattilaisetkin on keksineet laittaa sinne saumaan kittiä niin luuleeko joku ettei amatöörit keksi sitä samaa juttua?
Vaikea on nähdä että käytäntöä kuitenkin nykyisestä muutetaan mutta voihan asiaa aina pohtia.
-
- B-junnu
- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.04.2011 21:57
Re: sääntöjen viilausta
kokeiltiin kerran miten toi cromo putki kestää jos lyö männyn kupeeseen,oikein kivasti meni muotoonsa. Kyseessä oli enkuista tulleet kit car-auton kaaret,joku sanoi että kun cromo putki hitsataan päistään kiinni se muuttuu vahvaksi? Normi laillinen kaariputki ei kyllä antautunut männylle..
- saana
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Re: sääntöjen viilausta
i2000 puhuu asiasta josta olen kirjoittanut jo aikaisemminkin.Suomen täytyy olla maailman vähä teisin maa.Samoja pätkiä ajetaan jotka kaikki osaa vetää vaikka silmät sidottuina lappu lattiassa.Jos niistä pätkistä maksetaan niin luulisi rahan kelpaavan muillekkin tiehoitokunnille kuin aina niille samoille.Eikä niitä teitä aina uudestaan saisi jos ne paskaan kuntoon jätettäisi.No, kuitenkin,vauhti ei sillä tavalla ainakaan tipu ja aina se voiman edessä rautakin taipuu.Suomalainen mänty on alapäästä aika tukevaa tekoa vaikka sen joskus tuuli nurin puhaltaakin. 

- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Ei se cromo kyllä mihinkään muutu.Hitsaamalla sen voi pilata jos ei tee oikein.i2000 ja Saana puhuu asiaa mutta ei ois Suurajotkaan samassa maineessa jos kinttupolkuja ajettas.Lisää tehoa,lisää pitoa,lisää vauhtia,lisää lisää.Niinhän se menee.Kovat jätkät erottuu vauhdikkailla teillä.
-
- Yleinen
- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: sääntöjen viilausta
CrMo.....joo'o......
MM ralleissa FiA:n tekniikkapäällikkö Jerome Toque lentää paikanpäälle, kun on vähän tökänny auto johonkin ja jos on yksikin putki sivuttaisin lommolla, kieltää Jerome autolla jatkamisen.
Mites täälä suomes.....autolla jatketaan, jos vain pyörät on tallella autossa välittämättä siitä, onko pätkiä vielä jäljellä.
Hohhoijaa.....olen nähnyt pakkeloituja kaaria ja sikamassalla tehtyjä "hitsisaumoja". On sekin villin näköistä saumaa, kun on vedetty migillä ilman kaasua, niitäkin näkee joskus ja paljon paljon muutakin.
Sain myös juutuuppi pätkän jostain subarusta sähköpostiini, CrMo kaarien hitsisaumat revenneet ja osa putkista katkenneet, saumat (TIG) oli n.1-2mm paksuiset......huh huh.
Että selaasia luokkahitsareita.....
Ku ny ei vain sattuusi mitää..... (viirakon vanha sanonta)
MM ralleissa FiA:n tekniikkapäällikkö Jerome Toque lentää paikanpäälle, kun on vähän tökänny auto johonkin ja jos on yksikin putki sivuttaisin lommolla, kieltää Jerome autolla jatkamisen.
Mites täälä suomes.....autolla jatketaan, jos vain pyörät on tallella autossa välittämättä siitä, onko pätkiä vielä jäljellä.
Hohhoijaa.....olen nähnyt pakkeloituja kaaria ja sikamassalla tehtyjä "hitsisaumoja". On sekin villin näköistä saumaa, kun on vedetty migillä ilman kaasua, niitäkin näkee joskus ja paljon paljon muutakin.
Sain myös juutuuppi pätkän jostain subarusta sähköpostiini, CrMo kaarien hitsisaumat revenneet ja osa putkista katkenneet, saumat (TIG) oli n.1-2mm paksuiset......huh huh.
Että selaasia luokkahitsareita.....
Ku ny ei vain sattuusi mitää..... (viirakon vanha sanonta)
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: sääntöjen viilausta
Jos saumoja tehdään plasting paddingilla tai muilla "hitsaus" kiteillä niin ratkaisuksi riittäisi se että kaarien saumoissa olisi oltava 1-2 cm maalamaton alue, kaariputken ympäri menevällä osuudella, josta sokeampikin näkisi onko kyseessä hitsaus vai kitti. Taitaisi olla liian helppoa.
Toinen asia mikä tässä pohdinnassa ja sen alulle panevassa työryhmän toiminnassa ihmetyttää. Nimittäin se että eräässä autourheilu julkaisussa oli juttua peltotapahtumasta pohjanmaan suunnalta. Olipa tämä tapahtuma saanut viellä "hyväksynnän" kellokukantien suunnalta.
Kyseisessä tapahtumassa oli jopa siviiliautot sallittuja. Joten jos kaaret on isoin asia virallisella puolella , niin miten kaarettomuus onkin hyväksyttävää toisaalla.
Olisiko pääkonttorilla aika istua alas ja miettiä toisenkin kerran suuntaa mihin pitäisi panostaa. Vai onko järjestelmästä tehty koneisto jonka vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee saatikaan sitä mistä tekemiseen tulevat käskyt tulevat ja millä tavalla.
Viellä kun sekoittaa tähän kaarikeskusteluun esim. jokkiksen niin haluaisin vaan nähdä moniko tuon lajin harrastajista veisi kaarensa lisenssipajalle. Vai onko kaari ongelma jotenkin nivoutunut rallin ympärille?
Näyttä tämä kelirikkoaika aiheuttavan tekemisen puutetta muuallekkin kuin kilpureiden ohjaamoihin.
No oliskohan jo jotain sattunut????
Toinen asia mikä tässä pohdinnassa ja sen alulle panevassa työryhmän toiminnassa ihmetyttää. Nimittäin se että eräässä autourheilu julkaisussa oli juttua peltotapahtumasta pohjanmaan suunnalta. Olipa tämä tapahtuma saanut viellä "hyväksynnän" kellokukantien suunnalta.
Kyseisessä tapahtumassa oli jopa siviiliautot sallittuja. Joten jos kaaret on isoin asia virallisella puolella , niin miten kaarettomuus onkin hyväksyttävää toisaalla.
Olisiko pääkonttorilla aika istua alas ja miettiä toisenkin kerran suuntaa mihin pitäisi panostaa. Vai onko järjestelmästä tehty koneisto jonka vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee saatikaan sitä mistä tekemiseen tulevat käskyt tulevat ja millä tavalla.
Viellä kun sekoittaa tähän kaarikeskusteluun esim. jokkiksen niin haluaisin vaan nähdä moniko tuon lajin harrastajista veisi kaarensa lisenssipajalle. Vai onko kaari ongelma jotenkin nivoutunut rallin ympärille?
Näyttä tämä kelirikkoaika aiheuttavan tekemisen puutetta muuallekkin kuin kilpureiden ohjaamoihin.
No oliskohan jo jotain sattunut????
- vturunen
- Yleinen
- Viestit: 191
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Niin, mihinkähän jäljet johtaa? No yleensä sylttytehtaalle...Jonain päivänä paljastuu,kuka tai ketkä asian takana. Tarkoitan kun mahdollinen esitys/päätös tehdään.Enpä arvannutkaan että kaariasiasta on tullut näin vaikea, yksi perusjuttuja lajissa,jotka olisi luullut hoidetun ajat sitten.Säännöt tehty ja tarkistettu, autotkin syynätään ja vieläkin tuntuu olevan epäselvää.Perustetaan työryhmä kuin politiikassa tehdään .Se miettii ja syö ja juo pari vuotta ja keksitään joku sertifikaatti joka vaaditaan heti seuraavassa kisassa. Toivon ettei näin mene.
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: sääntöjen viilausta
Turvatyöryhmän kokous 12.4.2013
Paikalla: Kari Alppivuori, Juha Kukkonen, Timo Leppäharju (videoneuvottelu), Rami Ruuska, Juha Viitanen ja Jani Backman (esittelijä).
Tekniikan lajiryhmä 2013-2014
Olli Toivonen, pj.
Lahti olli.toivonen@pp.phnet.fi
0400 839 372
Timo Brilli timo.brilli@gmail.com
Kari Erola
Ari Saxberg
Jyväskylä
040 412 3458
Markku Suvanto
Askainen markku.suvanto@vauhtipiste.fi
0400 827 682
Turvatyöryhmä esitti asian tekniikkaryhmän pohdittavaksi.
Tämä oli nyt myös lainattua sieltä akk sivuilta.
Paikalla: Kari Alppivuori, Juha Kukkonen, Timo Leppäharju (videoneuvottelu), Rami Ruuska, Juha Viitanen ja Jani Backman (esittelijä).
Tekniikan lajiryhmä 2013-2014
Olli Toivonen, pj.
Lahti olli.toivonen@pp.phnet.fi
0400 839 372
Timo Brilli timo.brilli@gmail.com
Kari Erola
Ari Saxberg
Jyväskylä
040 412 3458
Markku Suvanto
Askainen markku.suvanto@vauhtipiste.fi
0400 827 682
Turvatyöryhmä esitti asian tekniikkaryhmän pohdittavaksi.
Tämä oli nyt myös lainattua sieltä akk sivuilta.

- janu
- Yleinen
- Viestit: 174
- Liittynyt: 12.06.2005 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Tässä viime vuonna Mynnilässä kaatuneen Fiesta R2:sen diagonaali kahdessa osassa.


- emppu
- KV
- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Pelkästään hyvä että turvallisuutta pohditaan. Ja myös hyvä että siitä täälläkin keskustellaan.
Kuten edellä kerrotut esimerkit tuo esille ei tehdasvalmisteiset ja sertifioidut kaaret ole takuu sille että ne olisi parhaat ja turvallisimmat.
Jos siihen on tarkoitus mennä että kaaria ei saisi valmistaa kuin joku hyväksytty taho, mennään kyllä väärään suuntaan. Tällöin jätetään iso osa harrastajakunnan omaa osaamista sivuun, joka on pääsääntöisesti tasokasta.
Jotenkin muuten pitää pystyä todentamaan että kaaret on valmistettu "hyväksyttävästi". Siihen varmasti löytyy keinot, jos sitä todella vaan halutaan.
Tuokin on tarkastelun arvoinen huomio että kaadon tai muun mällin jälkeen ei kukaan tee autolle tarkastusta, vaan sillä saa jatkaa jopa yleisen liikenteen seassa. Tärkeä turvallisuuskysymys tämäkin, joka vaikuttaa muidenkin turvallisuuten kuin vain kilpaililuun osallistuvien.
Kuten edellä kerrotut esimerkit tuo esille ei tehdasvalmisteiset ja sertifioidut kaaret ole takuu sille että ne olisi parhaat ja turvallisimmat.
Jos siihen on tarkoitus mennä että kaaria ei saisi valmistaa kuin joku hyväksytty taho, mennään kyllä väärään suuntaan. Tällöin jätetään iso osa harrastajakunnan omaa osaamista sivuun, joka on pääsääntöisesti tasokasta.
Jotenkin muuten pitää pystyä todentamaan että kaaret on valmistettu "hyväksyttävästi". Siihen varmasti löytyy keinot, jos sitä todella vaan halutaan.
Tuokin on tarkastelun arvoinen huomio että kaadon tai muun mällin jälkeen ei kukaan tee autolle tarkastusta, vaan sillä saa jatkaa jopa yleisen liikenteen seassa. Tärkeä turvallisuuskysymys tämäkin, joka vaikuttaa muidenkin turvallisuuten kuin vain kilpaililuun osallistuvien.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Minun mielestä meillä on hyvä kaarisääntö, kunhan harrastajat noudattaa niitä eikä rupee hakeen erivapauksia ! ( niitäkin on käsitelty ) Cromy kaarissa pitää ymmärtää tosiasia, kaaret yleensä hajoo näkyvästi, kun auto kaatuu. R2 autossa esim on kaaria sääntöjen määräämänä todella minimaalisesti.
Ne omatekoisetkin kaaret useimmin vääntyy vähän sieltä sun täältä, mutta sitä ei vaan huomaa !
Esim Lahdessa F cupin kisassa huomioitiin ! Harrastajat ovat ruvenneet kopioimaan sertifioituja kaarimalleja ! Esim omatekoisissa kaarissa kaaret eivät voi päättyä takakonttiin !
Sertifioiduissa kaarissa on asennusohjesääntö muuttunut 2003 ! Mutta meillä sitä ei ole koskaan tähänpäivään mennessä kansallistettu ja siksi useimmat sen jälkeen asennetut kyseiset kaaret ovat sääntöjen vastaiset tai puutteelliset merkinnoiltään.
Se että asioista keskustellaan on hyvä ja saa monen jopa sokeenkin näkemään asiat selkeemmin.
Minun mielestä suomalaisen harrastajan autossa on pääosin kaaret hyvin tehtyjä ja useimmiten ammattilaisen valmistamat.
Ne omatekoisetkin kaaret useimmin vääntyy vähän sieltä sun täältä, mutta sitä ei vaan huomaa !
Esim Lahdessa F cupin kisassa huomioitiin ! Harrastajat ovat ruvenneet kopioimaan sertifioituja kaarimalleja ! Esim omatekoisissa kaarissa kaaret eivät voi päättyä takakonttiin !
Sertifioiduissa kaarissa on asennusohjesääntö muuttunut 2003 ! Mutta meillä sitä ei ole koskaan tähänpäivään mennessä kansallistettu ja siksi useimmat sen jälkeen asennetut kyseiset kaaret ovat sääntöjen vastaiset tai puutteelliset merkinnoiltään.
Se että asioista keskustellaan on hyvä ja saa monen jopa sokeenkin näkemään asiat selkeemmin.
Minun mielestä suomalaisen harrastajan autossa on pääosin kaaret hyvin tehtyjä ja useimmiten ammattilaisen valmistamat.
- vturunen
- Yleinen
- Viestit: 191
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Kiitos, eipä tuohon edelliseen ole minun mielestä paljoa lisättävää,kattava näkemys pitemmältäkin ajalta.
Spelukolointia voi toki jatkaa maailman tappiin...ken tykkää.
Spelukolointia voi toki jatkaa maailman tappiin...ken tykkää.