Tärkeää Turvakaari asiaa !

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
UU-PEE
Viestit: 16
Liittynyt: 21.07.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » 15.05.2013 13:52

miki81 kirjoitti:mielenkiintoista olis kuulla myös perusteluja miksi näin nyt päätettiin?? Heikentääkö se olennaisesti kaarien lujuuksia jos ne putket menee sinne takakonttiin vai onko jälleen kysymys vain politiikasta..?
Eihän tässä nyt mitään päätetty (ainakaan minun ymmärryksen mukaan)! Nyt vain kerrottiin, että on huomattu, että ajetaan sääntöjen vastaisella autolla. Ja sitten vielä tuodaan tämä sääntöjenvastaisuus esiin ENNAKOIDEN ja linkkittäen tännekkin likasankoon, jotta niilläkin, jotka ei jaksa sääntökirjaa lukee on mahdollisuus tehdä auto sääntöjenmukaiseks. Et kyllä mun mielestä enemmän kiltisti kun mul*usti tehty...

Se, et onko toi itse sääntö sitten hyvä / aiheellinen, niin siitäpä minä en tiedä enkä ota kantaa :lol:

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Frog » 15.05.2013 14:43

Paha kirjoitti:Jännä juttu kun vuosia laittoimilla lohkoilla olevat autot ovat tulossa sallituiksi F-ryhmän sääntöjen viilauksen yhteydessä (kuulopuhetta) ettei tätä BMW kaari asiaa saada samaan muutoskippoon. Tai, ei tuohon kippoon taida sopia kaikki automerkit.
Montako sääntöjenvastaista autoo tulisi tehdä että sääntö muutetaan? Pitkäiskuiset kampiakselit eivät olleet määrällisesti ilmeisesti riittävät. :mrgreen:

Fia on kieltänyt yli 2.5 litraset moniventtiilimoottorit rallissa jo 1991 ! Mutta meillä ne sallittiin 06-2012 vasta.

Kaariasiat varmaankin tulevat päivittymään jossakin vaiheessa kunhan FIA on ensin tehnyt työn, meillähän ajetaan KV kaarisäännöllä.

Jyrki Koivula
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 108
Liittynyt: 17.08.2011 11:48

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Jyrki Koivula » 15.05.2013 15:42

ignis kirjoitti:
Jyrki Koivula kirjoitti:Entäs jos ne luokiteltuja kaaria vastaavat omatekoiset ovat olleet jo vuodesta -95 sielä takaluukussa iskaritornien kyljessä? Koska niistä on tullu laittomat?
En tiedä milla autolla ajat mutta eiköhän se hieman riipu autosta ja siitä mikä osa autosta lasketaan kuuluvaksi ohjaamoon. Etuvetoississahan monesti ohjaamon ja tavaratilan rajan määritteleminen on hankalaa ja takaiskarit ovat takapenkkien kohdalla ja siten voi tulkita niiden olevan ohjaamossa joten äkkiä ajateltuna ne silloin voi olla ihan säännön mukaisetkin... Olikohan tarpeeksi monimutkaisesti selitetty???
Evo kolmonen mitsu ja luokitustodistuksen kuvien mukaiset, jonkiun itse väsäämät kaaret menee "paloseinän" läpi takaluukkuun iskaritorneihin.
Jos nämä kaaret on tehty -94 niin kiinnostaisi minkälainen sääntö tässä kaarihommassa on silloin ollut?
Voihan ne muuttaa mutta melkoinen homma rälläköidä putket pois, saattaa olla katon irroitus edessä jotta vanhat saadaan nätisti pois ja uudet takaisin, ja lätkät hitsata siihen kivien syömään sisälokasuojaan joka on ohut ku pierunkuori! Vai saako ne vanhaojen putkien tumpit jäädä törröttämään sinne :?:
No saispa painoa pois kun tekee minimivaatimuksilla ne uudet putket.
Olisko mitään jos vaikka 1.6.2013 jälkeen tilatuissa katsastuskortin omaavissa autoissa kaaret ei saa olla näin.

Pieni sisätilafiksaus puolenvuoden välein on paikallaan :lol: nimim. juuri sisämaalauksen suorittanut!

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Masa » 15.05.2013 17:21

Mikähän on syy tähän, että oma tekemät kaaret E36 Bemarissa ei saa mennä peräkontin puolelle?

Tuleeko autosta turvallisempi, kun putket on ohjaamon puolella.

Avatar
henuzki
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 22.02.2010 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja henuzki » 15.05.2013 17:22

Tuossa olis evo6:sen luokitustodistus jossa menee putket konttiin tukemaan vissiin takaperää ja tukivarsia. sama homma on penkinraudoissa että saa tehdä myös luokitustodistuksen mukaiset kiinnitykset vaikka ei sääntöjä ne täyttäisikään.

http://www.ralliart.com/content/dam/ral ... erEvo6.pdf selaa vähän ylipuolen välin niin löytyy kuvat.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja markomartini » 15.05.2013 17:48

[quote="Paha"]Jännä juttu kun vuosia laittoimilla lohkoilla olevat autot ovat tulossa sallituiksi F-ryhmän sääntöjen viilauksen yhteydessä (kuulopuhetta) ettei tätä BMW kaari asiaa saada samaan muutoskippoon. Tai, ei tuohon kippoon taida sopia kaikki automerkit.[/quote]



Kouvolafoorumissa ehdotin kansallista lisäystä /muutosta tästä kaari asiasta mutta ei suurta kannatusta kuulunu.
Ja monessa muussakin asiassa moni oli vain kuunteluoppilaana ei keskustelemassa.
Mutta täällähän nyt on hyvä avautua vaikka paikalla ei olisi ollutkaan.

Avatar
Skebe
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Skebe » 15.05.2013 20:42

Jo vuosia on kilpailuissa näkynyt sellaisia kaariputkia, joiden kuvaa ei sääntökirjasta löydy, eli tämä tuskin koskee pelkästään BMW merkkisiä ajoneuvoja. Se miksi ei kehikosta saa tehdä turvallisempaa, kuin sääntökirja minimissään vaatii ei mahdu meikäläisen kuuppaan. Jo vuosia sitten minua opastettiin, että sääntökirja määrittää minimivaatimikset, mutta ne voi aina ylittää. No ei muuta kuin laikkaamaan ylimääräiset tuet pois ja minimi kehikko.. Ja kuten tekniikka lajiryhmän puheenjohtaja uusimmassa liiton julkaisussa kertoo, sääntöjä ei tulkita, joten missään sääntöasiassa ei pitäisi olla keskustelemista, vai..

Avatar
toppa1
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 26.09.2010 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja toppa1 » 15.05.2013 21:05

8.3.2.5. Muita määräyksiä
Turvakehikko on sijoitettava pituussuunnassa kokonaisuudessaan pystysuuntaista kuormaa kantavien etu- ja
takapyöränripustuksien yläkiinnityspisteiden väliselle
alueelle (jouset ja iskunvaimentimet) jne....
Tää keskustelu taitaa olla ihan turha näistä kaarista

sääntökirjan sivu 299

PS. juham ja mikahele kannattais lukee sitä sääntökirjaa ennekuin rupee kommentoimaan täällä

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja Frog » 15.05.2013 21:27

Skebe kirjoitti:Jo vuosia on kilpailuissa näkynyt sellaisia kaariputkia, joiden kuvaa ei sääntökirjasta löydy, eli tämä tuskin koskee pelkästään BMW merkkisiä ajoneuvoja. Se miksi ei kehikosta saa tehdä turvallisempaa, kuin sääntökirja minimissään vaatii ei mahdu meikäläisen kuuppaan. Jo vuosia sitten minua opastettiin, että sääntökirja määrittää minimivaatimikset, mutta ne voi aina ylittää. No ei muuta kuin laikkaamaan ylimääräiset tuet pois ja minimi kehikko.. Ja kuten tekniikka lajiryhmän puheenjohtaja uusimmassa liiton julkaisussa kertoo, sääntöjä ei tulkita, joten missään sääntöasiassa ei pitäisi olla keskustelemista, vai..
Tottakai on keskustelemista ja siksihän tässä asiaa tuodaan esille !

Onko mahdollista ymmärtää se asia että meillä on KV kaarisäännöt ! Kuka on se isopoltsa joka ottaa vastuulleen jonkin muutoksen mikä olisi harrastajan mieleinen, oli auto merkki mikä hyväänsä. Ei tämä ongelma ole vain BMW merkkisissä !

Minun kuuppaan ei kans uppoa se miksi jokin kopio pitäisi hyväksyä ? Jos olette sitä mieltä että kopionne on yhtähyviä ja jopa parempia kuin orikinaalit niin miksi ette hyväksytä niitä ? Englannissa on firma joka sitä tekee ja maksaa 197,-£ kpl per automalli.

Ajatelkaa nyky yhteiskuntaa ja miten media toimii ! Harrastaja vetää leppään ja vammautuu pysyvästi, tutkijalautakunta totee että kaaret pettänyt ! Onko ne rakennettu minkä normien ja sääntöjen mukaan ja kuka katsastaja on auton hyväksynyt !

Sitten tullaan tilanteeseen jossa katsastaja on vapaa vastuusta kun kaaret on sääntöjen mukaiset jotka on Fia,n laatimat, mutta jos ne on juuri nuo mahdottoman hyvät kopiot niin kysytään katsurilta miksi olet kyseiset hyväksynyt

Tai lajiryhmältä miten olette asian varmistanut kun olette sääntöjä muuttanut ? Todellisuudessa toimenpiteillä ei varmaankaan ole mitään tekemistä tapahtuman kanssa mutta vastuun kantaja pitää löytää se on varma.

Asiaa on pohdittu päivittäin mutta emme ole Toistaiseksi löytänyt ratkaisua tähän kopio ongelmaan ! Jos teillä jollakin se ratkaisu on niin kertokaa ihmeessä.

P.S. Suurin ongelma on se että ne kaaret on vedetty keskelle konttia takakelkan kiinnityksiin ! Ja tuo lause korikiinnityksien väliselle alueelle ! Ei varmannkaan tarkoita että korikiinnikkeeseen !
THE END

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja ignis » 15.05.2013 21:43

toppa1 kirjoitti:8.3.2.5. Muita määräyksiä
Turvakehikko on sijoitettava pituussuunnassa kokonaisuudessaan pystysuuntaista kuormaa kantavien etu- ja
takapyöränripustuksien yläkiinnityspisteiden väliselle
alueelle (jouset ja iskunvaimentimet) jne....
Tää keskustelu taitaa olla ihan turha näistä kaarista

sääntökirjan sivu 299

PS. juham ja mikahele kannattais lukee sitä sääntökirjaa ennekuin rupee kommentoimaan täällä
Ei se tee huonoa kenellekään sääntöjen lukeminen:

8.2 Määritelmät:
8.2.1 Turvakehikko
Ohjaamoon asennettu putkirakenteinen kehikko, joka
on koottu putkista, liitoksista ja kiinnityspisteistä. Se on
suunniteltu estämään auton kokoon painumisen auton
joutuessa onnettomuuteen tai kaatuessa.

Tästähän tässä kai on osin kyse. BMW:n kaaret siis menee tavaratilaan joka siis ei ole ohjaamoa ja siten säännön vastaiset... Näin siis itse ymmärrän ja voin toki olla aivan metsässäkin...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 15.05.2013 22:11

Mikä on kilpaauton tavaratila ,jos ei ole tuliseinää onko tavaratila se paikka missä siviiliautossa kuljetetaan esim ostoksia ?

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja markomartini » 15.05.2013 22:27

[quote="Frog"][quote="Skebe"]Jo vuosia on kilpailuissa näkynyt sellaisia kaariputkia, joiden kuvaa ei sääntökirjasta löydy, eli tämä tuskin koskee pelkästään BMW merkkisiä ajoneuvoja. Se miksi ei kehikosta saa tehdä turvallisempaa, kuin sääntökirja minimissään vaatii ei mahdu meikäläisen kuuppaan. Jo vuosia sitten minua opastettiin, että sääntökirja määrittää minimivaatimikset, mutta ne voi aina ylittää. No ei muuta kuin laikkaamaan ylimääräiset tuet pois ja minimi kehikko.. Ja kuten tekniikka lajiryhmän puheenjohtaja uusimmassa liiton julkaisussa kertoo, sääntöjä ei tulkita, joten missään sääntöasiassa ei pitäisi olla keskustelemista, vai..[/quote]

Tottakai on keskustelemista ja siksihän tässä asiaa tuodaan esille !

Onko mahdollista ymmärtää se asia että meillä on KV kaarisäännöt ! Kuka on se isopoltsa joka ottaa vastuulleen jonkin muutoksen mikä olisi harrastajan mieleinen, oli auto merkki mikä hyväänsä. Ei tämä ongelma ole vain BMW merkkisissä !

Minun kuuppaan ei kans uppoa se miksi jokin kopio pitäisi hyväksyä ? Jos olette sitä mieltä että kopionne on yhtähyviä ja jopa parempia kuin orikinaalit niin miksi ette hyväksytä niitä ? Englannissa on firma joka sitä tekee ja maksaa 197,-£ kpl per automalli.

Ajatelkaa nyky yhteiskuntaa ja miten media toimii ! Harrastaja vetää leppään ja vammautuu pysyvästi, tutkijalautakunta totee että kaaret pettänyt ! Onko ne rakennettu minkä normien ja sääntöjen mukaan ja kuka katsastaja on auton hyväksynyt !

Sitten tullaan tilanteeseen jossa katsastaja on vapaa vastuusta kun kaaret on sääntöjen mukaiset jotka on Fia,n laatimat, mutta jos ne on juuri nuo mahdottoman hyvät kopiot niin kysytään katsurilta miksi olet kyseiset hyväksynyt

Tai lajiryhmältä miten olette asian varmistanut kun olette sääntöjä muuttanut ? Todellisuudessa toimenpiteillä ei varmaankaan ole mitään tekemistä tapahtuman kanssa mutta vastuun kantaja pitää löytää se on varma.

Asiaa on pohdittu päivittäin mutta emme ole Toistaiseksi löytänyt ratkaisua tähän kopio ongelmaan ! Jos teillä jollakin se ratkaisu on niin kertokaa ihmeessä.

P.S. Suurin ongelma on se että ne kaaret on vedetty keskelle konttia takakelkan kiinnityksiin ! Ja tuo lause korikiinnityksien väliselle alueelle ! Ei varmannkaan tarkoita että korikiinnikkeeseen !
THE END[/quote]




Vastuu kantaja tässä lakitekstin mukaan lainaten.
9 §
Vastuu ajoneuvon kunnosta, rekisteröinnistä ja katsastuksesta
Ajoneuvon omistaja tai hänen sijastaan rekisteriin ilmoitettu haltija sekä ajoneuvon kuljettaja ovat vastuussa siitä, että liikenteeseen käytettävä ajoneuvo on liikennekelpoinen ja, jos sitä edellytetään, rekisteröity ja asianmukaisesti katsastettu.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja j67 » 15.05.2013 22:37

Frog kirjoitti:
Skebe kirjoitti:Jo vuosia on kilpailuissa näkynyt sellaisia kaariputkia, joiden kuvaa ei sääntökirjasta löydy, eli tämä tuskin koskee pelkästään BMW merkkisiä ajoneuvoja. Se miksi ei kehikosta saa tehdä turvallisempaa, kuin sääntökirja minimissään vaatii ei mahdu meikäläisen kuuppaan. Jo vuosia sitten minua opastettiin, että sääntökirja määrittää minimivaatimikset, mutta ne voi aina ylittää. No ei muuta kuin laikkaamaan ylimääräiset tuet pois ja minimi kehikko.. Ja kuten tekniikka lajiryhmän puheenjohtaja uusimmassa liiton julkaisussa kertoo, sääntöjä ei tulkita, joten missään sääntöasiassa ei pitäisi olla keskustelemista, vai..
Tottakai on keskustelemista ja siksihän tässä asiaa tuodaan esille !

Onko mahdollista ymmärtää se asia että meillä on KV kaarisäännöt ! Kuka on se isopoltsa joka ottaa vastuulleen jonkin muutoksen mikä olisi harrastajan mieleinen, oli auto merkki mikä hyväänsä. Ei tämä ongelma ole vain BMW merkkisissä !

Minun kuuppaan ei kans uppoa se miksi jokin kopio pitäisi hyväksyä ? Jos olette sitä mieltä että kopionne on yhtähyviä ja jopa parempia kuin orikinaalit niin miksi ette hyväksytä niitä ? Englannissa on firma joka sitä tekee ja maksaa 197,-£ kpl per automalli.

Ajatelkaa nyky yhteiskuntaa ja miten media toimii ! Harrastaja vetää leppään ja vammautuu pysyvästi, tutkijalautakunta totee että kaaret pettänyt ! Onko ne rakennettu minkä normien ja sääntöjen mukaan ja kuka katsastaja on auton hyväksynyt !

Sitten tullaan tilanteeseen jossa katsastaja on vapaa vastuusta kun kaaret on sääntöjen mukaiset jotka on Fia,n laatimat, mutta jos ne on juuri nuo mahdottoman hyvät kopiot niin kysytään katsurilta miksi olet kyseiset hyväksynyt

Tai lajiryhmältä miten olette asian varmistanut kun olette sääntöjä muuttanut ? Todellisuudessa toimenpiteillä ei varmaankaan ole mitään tekemistä tapahtuman kanssa mutta vastuun kantaja pitää löytää se on varma.

Asiaa on pohdittu päivittäin mutta emme ole Toistaiseksi löytänyt ratkaisua tähän kopio ongelmaan ! Jos teillä jollakin se ratkaisu on niin kertokaa ihmeessä.

P.S. Suurin ongelma on se että ne kaaret on vedetty keskelle konttia takakelkan kiinnityksiin ! Ja tuo lause korikiinnityksien väliselle alueelle ! Ei varmannkaan tarkoita että korikiinnikkeeseen !
THE END

Ongelma on siinä että jos vetää siihen lepikkoon akk:n alaisuudessa järjestettävässä kisassa.

Kisan viranomaisluvat eivät määrittele kaaria eikä mitään muutakaan palikkaa autossa.
Ainut mikä määrittelee autojen tekniikkaa on tieliikennekatsastus/ tarrakilpi katsastus. Mutta näissä kummassakaan ei ole missään määritelty fia:n / akk:n tai minkään muunkaan järjestön ohjeistamia tekniikkamalleja.

Turvakaaret voi ja saa katsastettua ilman minkäänlaista kytköstä autourheiluun.
Joten ongelma lienee jälleen kerran sisäkutoinen viritelmä.
Kaarisääntöjen muuttaminen ei ole millään tavalla kytköksissä kenenkään syyllisyyteen tai syyttömyyteen onnettomuustilanteissa.
Ainoastaan siinä tapauksessa että ilmoittaan järjestävänsä kilpailun joidenkin olemassa olevien sääntöjen mukaan niin silloin syntyy syyllisyys kysymys.
Toki tässäkin on mahdollisuus tehdä kopioiden mukaiset säännöt jolloin varsinainen kopiointi ei olekkaan enää ongelma, edes onnettomuustilanteessa.

Ihan ilmainen neuvo kellokukantielle. Miettikää miten kyseinen ongelma toimii siviilipuolella ilman akk kytköstä.

Avatar
TeemuPetteri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 94
Liittynyt: 19.02.2010 00:00
Viesti:

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja TeemuPetteri » 15.05.2013 22:41

Ihan vain esimerkkinä tähän keskusteluun. Jos sallitaan sääntökirjan vastaiset kaarirakennelmat esim. bemariin. Niin millä perusteella voitaisiin kieltää minua tekemästä astraani vastaavan tukihässäkän pitämään etukelkan paikallaan? Ongelma kun on todellinen minullakin. Vai pitääkö vain tyytyä ostamaan aika-ajoin uusia kelkkoja ja noudattaa sääntöjä? Käsittääkseni kyse olisi vastaavasta tilanteesta? Uskoakseni kaaret ovat turvavaruste, eikä pyöränripustusten / voimansiirron kiinnityspisteiden tukirakenne.

Avatar
E__R
Yleinen
Yleinen
Viestit: 187
Liittynyt: 24.11.2005 00:00

Re: Tärkeää Turvakaari asiaa !

Viesti Kirjoittaja E__R » 15.05.2013 22:49

sunbeam1 kirjoitti:Mikä on kilpaauton tavaratila ,jos ei ole tuliseinää onko tavaratila se paikka missä siviiliautossa kuljetetaan esim ostoksia ?
Tähänkin kysymykseen löytyy sääntökirjasta liite J:stä heti neljänneltä sivulta vastaus ja oikein kuvan kera:

2.5.4. Matkatavaratila:
Matkatavaratilalla tarkoitetaan kaikkea sitä tilaa, joka on
erillään ohjaamosta ja moottoritilasta ja sijaitsee auton
sisäpuolella.
Tämä tila on rajoitettu pituussuunnassa kiinteällä
rakenteella, jonka valmistaja on toimittanut, ja/tai takaistuinten selkänojan takaosalla ja/tai jos on mahdollista selkänoja on kallistettu enitään 15° pystysuorasta
taaksepäin. Tämä tila on rajoitettu korkeasuunnassa
kiinteällä rakenteella ja/tai irrotettavalla osalla, jonka
valmistaja on toimittanut, tai näiden puuttuessa tämän
tilan rajoittaa vaakasuora taso, joka kulkee tuulilasin alareunan korkeudella.
2.5.5. Ohjaamo:
Sisätila, joka on tarkoitettu ohjaajalle ja matkustajille.

Eli sääntökirjan mukaan otetaan nyt esimerkkinä se Bmw niin se kohta missä on takakelkan taaemmat korikiinnitys pisteet ovat , on tavaratilaa. Se ei ole sisätilaa, joka on tarkoitettu ohjaajalle ja matkustajalle. Eli näin ollen kyseessä ei ole ohjaamo vaikka tuliseinää tai peltiä ei ole tai se on poistettu.

Vastaa Viestiin