Ei se ajaminen mitään hullun kallista ole, kunhan valitsee alleen vähän edullisemman kaluston.
V1600 luokka on edullinen kaikilta osin.
Kaluston saa edullisesti, ei syö renkaita, huollot- ja muut ylläpitokulut vuodessa ovat todella pienet ja jos joku sanoo ettei autot kulje, niin tervetuloa sitten vaan ajamaan Vee autolla, niin näkee todellisuuden aika nopeasti, miten kovaa näillä vehkeillä mennään.
SM sarja sekä Suomi Cup on hieno yhdistelmä, joskin joo, noottia laittaisin minäkin TV tuotannon suuntaan, koska SM / Suomi Cupissa ajaa muutama muukin luokka kuin pelkät SM-luokat.
Olen joskus hieman vierestä seurannut TV töiden tekoa ja tiedän, että on erittäin haastavaa ja vaikeaa tehdä yhteen 23-26 minuutin TV lähetykseen tulokset useasta luokasta, mutta kyllä siihen vaan hyvin saa mahtumaan jopa 11 eri kilpaluokkaa ja jopa 23 minuutin lähetysajan sisälle.
TV lähetysten tekemiseen voisi ottaa hyvin oppia FHRA:n kisatapahtumien lähetyksistä. Kiihdytysajossa kun on luokkia niin että riittää, silloin tehdään samasta kisasta kaksi eri lähetystä, jotta saadaan tehtyä tasapuoliset TV ohjelmatuotannot kaikista kilpaluokista.
Minusta tämä rallin SM sarja + Suomi Cup yhdessä on ihan loistava kokonaisuus, koska siellä on mielekästä ajaa monipuolisen luokkajaon vuoksi.
Sarjasta voisi sanoa, että sieltä löytyy nyt luokka vähän jokaiselle kukkarolle ja saa ajaa nuotista kilpaa, jolloin kaluston tuhoamisvaarakin on aika paljon pienempi kun pimeissä kisoissa.
T: Timppa
ilmoittumismaksut
- Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: ilmoittumismaksut
[quote="Rallimax"]Ei se ajaminen mitään hullun kallista ole, kunhan valitsee alleen vähän edullisemman kaluston.
V1600 luokka on edullinen kaikilta osin.
Kaluston saa edullisesti, ei syö renkaita, huollot- ja muut ylläpitokulut vuodessa ovat todella pienet ja jos joku sanoo ettei autot kulje, niin tervetuloa sitten vaan ajamaan Vee autolla, niin näkee todellisuuden aika nopeasti, miten kovaa näillä vehkeillä mennään.
Ja tämä ei ole sitten mikään valitusviesti, vaan toivottavasti avuksi niille uusille kuljettajille jotka halajaa ajamaan tänne nuottipuolelle.
Alla vähän faktaa kuluista V1600 teamin osalta tällä kaudella Rallin SM-sarjassa luokassa SC6. Tunturiin emme kerenneet mutta se on käytännössä tuplahintainen tavalliseen talvi SM:ään verrattuna. Se kuluvertailu löytyy jostain vuoden 2011 alkupuolen kulukeskusteluista...
Rengaskulut jaettu per kisa ja talvirenkaat ovat edelleen lähes virheettömät. Kesärengaskustannukset optimistisesti kuten vuonna 2010 neljällä mennään.
Vaakunaralli Mikkeli
Ilmoittautuminen 450
Siirtokilvet 14
4 x pirelli WR5 yht 1440 € / 2 720
Majoitus Vaakuna Mikkeli 1 x 1vrk 2hh ja 1 x 2vrk 2hh 303
Ruokailut huolto 50
Huoltoauton polttoaineet Siuntio-Mikkeli-Siuntio 600 km 78 L x 1,56 121
Nuottiauton polttoaineet n 1000 km 60 L x 1,56 93
kilpurin polttoaineet ka. 50 L x 1,7 85
Yhteensä 1836
Itäralli Joensuu
Ilmoittautuminen 450
Siirtokilvet 17
4 x pirelli WR5 yht 1440 € / 2 720
Majoitus Atrium, 1 x 3vrk 2hh ja 1 x 2vrk 2hh 200
Ruokailut huolto 80
Huoltoauton polttoaineet Siuntio-JNS-Siuntio 1000 km 130 L x 1,56 202
Nuottiauton polttoaineet n 1500 km 90 L x 1,56 140
kilpurin polttoaineet ka. 50 L x 1,7 85
Yhteensä 1894
Laihia ralli
Ilmoittautuminen 450
Siirtokilvet 17
4 x pirelli K 165/70-15 yht 760 € / 4 190
Majoitus Tekla Vaasa 1 x 2vrk 2hh ja 1 x 1vrk 2hh 237
Ruokailut huolto 80
Huoltoauton polttoaineet Siuntio-Laihia-Siuntio 800 km 130 L x 1,56 165
Nuottiauton polttoaineet n 1300 km 90 L x 1,56 122
kilpurin polttoaineet ka. 50 L x 1,7 85
Yhteensä 1346
Muut kulut
Liikennevakuutus (1 vuosi) 396
lasinnostimen katkaisija 65,10
moottoriöljyt, suodatin. Tiivisteet 79,55
etujarrulevyt + palat 120,15
vaihteistoöljyt x 2 40,00
takaiskareiden huolto / muutos + uudet jouset 368,63
takapalat + vara etupalat 54,05
kaasuläppäkotelo 299,92
hanskaa, nippareita+muuta tarviketta kuittien mukaan n. 150,00
etuiskareiden korjaus/ muutostyöt 498,00
Yhteensä 2071,40
ja sitten kaikki yhteensä tähän mennessä: 7147 €
Tulopuolella on asiakastapahtumia n. puolet kauden kuluista, joten paljon raavitaan omasta kukkarostakin...
Jokainen voi sitten tahollaan miettiä miltä riviltä voi säästä ja kuinka paljon. Laitoin tuon Laihian kisankin tähän mukaan koska tuo raha menee vaikka keskeytäisimme katsastukseen
Laihialla nähdään!
V1600 luokka on edullinen kaikilta osin.
Kaluston saa edullisesti, ei syö renkaita, huollot- ja muut ylläpitokulut vuodessa ovat todella pienet ja jos joku sanoo ettei autot kulje, niin tervetuloa sitten vaan ajamaan Vee autolla, niin näkee todellisuuden aika nopeasti, miten kovaa näillä vehkeillä mennään.
Ja tämä ei ole sitten mikään valitusviesti, vaan toivottavasti avuksi niille uusille kuljettajille jotka halajaa ajamaan tänne nuottipuolelle.
Alla vähän faktaa kuluista V1600 teamin osalta tällä kaudella Rallin SM-sarjassa luokassa SC6. Tunturiin emme kerenneet mutta se on käytännössä tuplahintainen tavalliseen talvi SM:ään verrattuna. Se kuluvertailu löytyy jostain vuoden 2011 alkupuolen kulukeskusteluista...
Rengaskulut jaettu per kisa ja talvirenkaat ovat edelleen lähes virheettömät. Kesärengaskustannukset optimistisesti kuten vuonna 2010 neljällä mennään.
Vaakunaralli Mikkeli
Ilmoittautuminen 450
Siirtokilvet 14
4 x pirelli WR5 yht 1440 € / 2 720
Majoitus Vaakuna Mikkeli 1 x 1vrk 2hh ja 1 x 2vrk 2hh 303
Ruokailut huolto 50
Huoltoauton polttoaineet Siuntio-Mikkeli-Siuntio 600 km 78 L x 1,56 121
Nuottiauton polttoaineet n 1000 km 60 L x 1,56 93
kilpurin polttoaineet ka. 50 L x 1,7 85
Yhteensä 1836
Itäralli Joensuu
Ilmoittautuminen 450
Siirtokilvet 17
4 x pirelli WR5 yht 1440 € / 2 720
Majoitus Atrium, 1 x 3vrk 2hh ja 1 x 2vrk 2hh 200
Ruokailut huolto 80
Huoltoauton polttoaineet Siuntio-JNS-Siuntio 1000 km 130 L x 1,56 202
Nuottiauton polttoaineet n 1500 km 90 L x 1,56 140
kilpurin polttoaineet ka. 50 L x 1,7 85
Yhteensä 1894
Laihia ralli
Ilmoittautuminen 450
Siirtokilvet 17
4 x pirelli K 165/70-15 yht 760 € / 4 190
Majoitus Tekla Vaasa 1 x 2vrk 2hh ja 1 x 1vrk 2hh 237
Ruokailut huolto 80
Huoltoauton polttoaineet Siuntio-Laihia-Siuntio 800 km 130 L x 1,56 165
Nuottiauton polttoaineet n 1300 km 90 L x 1,56 122
kilpurin polttoaineet ka. 50 L x 1,7 85
Yhteensä 1346
Muut kulut
Liikennevakuutus (1 vuosi) 396
lasinnostimen katkaisija 65,10
moottoriöljyt, suodatin. Tiivisteet 79,55
etujarrulevyt + palat 120,15
vaihteistoöljyt x 2 40,00
takaiskareiden huolto / muutos + uudet jouset 368,63
takapalat + vara etupalat 54,05
kaasuläppäkotelo 299,92
hanskaa, nippareita+muuta tarviketta kuittien mukaan n. 150,00
etuiskareiden korjaus/ muutostyöt 498,00
Yhteensä 2071,40
ja sitten kaikki yhteensä tähän mennessä: 7147 €
Tulopuolella on asiakastapahtumia n. puolet kauden kuluista, joten paljon raavitaan omasta kukkarostakin...
Jokainen voi sitten tahollaan miettiä miltä riviltä voi säästä ja kuinka paljon. Laitoin tuon Laihian kisankin tähän mukaan koska tuo raha menee vaikka keskeytäisimme katsastukseen
Laihialla nähdään!
- mum
- Viestit: 3
- Liittynyt: 25.05.2007 00:00
Re: ilmoittumismaksut
Hevosmiesten tietotoimisto taas pisti uutisankan liikkeelle! Luulo/kuulopuhe ei ole tiedon väärtti! Kouvolan SM:n kilpailujohtaja, kumpikaan ei saa palkkaa. Ei ennen eikä tänään. Kyllä niille ilmoittautumismaksuille on rahareikiä.
Tälläkin foorumilla on vuosia selvitelty sitä, että mikä kilpailun järjestämisessä maksaa. Koko ajan kalliimpaa, voin vakuuttaa. Jo yksistään kilpailijoiden turvallisuuteen panostaminen ei ole halpaa. EVA auto/jokainen EK. Ambulanssit, useita, vähintää 2 valmiudessa reitillä+lääkäri+sateliitti EVA. Ja voin kertoa, näistä ketkään eivät talkoile henk.koht. ja kalusto hinnoiteltu erikseen. Ja nämä ovat heti pakollisia kuluja. Ja kaikki viranomaisluvat, suolaukset, kastelut tai auraukset etukäteen. Kilpailun jälkeen kun laskupino pöydällä kasvaa niin kyllä se pelottaa, että riittävät saadut tulot. Aina tulee yllätyksiä, tosi sateinen sää, jälkihoidot maksavat. Valtiontien jälkisuolaus 1000km. Eikä näiden kanssa neuvotella. Nyky urakoitsijat ottavat rahan. Kilpailun tekeminen on kuin yritystä pyörittäisi. Asiat tehtävä täysillä. Et voi olla asenteella "ett kyllä se siitä". On huomioitava kilpailijat, viranomaiset, reitin varrella olevat asukkaat, jne. jne lista on loputon. Kilpailunjohtajana kun laitat nimen lupiin niin vastaat yksityishenkilönä, koko setin tekemisistä. Esim. tietyssä osassa suomea joutuu laittamaan pankkitakauksen Destialle jälkihoitoja varten, ja siinä lapussa on enemmän kuin 3-nollaa. Ja sponsseista, jokainen joka on niitä etsinyt, tietää mitä se on, ei helppoa!!
Joten tervetuloa kisaa tekemään. Tee vuosia talkoohommia kisoissa, sitten käy koulutus ja kilpailunjohtajaksi viettämään unettomia öitä. On se palkitsevaakin kun on hyvä, osaava joukko. Ja varsinkin jos saa vielä kilpailijoilta kiitoksen hyvästä kisasta. Mutta minä tiedän mitä minä nykyään haluan. Teen nykyään muuta niinä kuukausina kun muut tekee kisoja. Ei leipätyön ohella jaksa kymmentä vuotta tehdä palkatonta lisätyötä, yötä myöten. Ja se kaikki sen vuoksi että toiset saa pitää pätkillä hauskaa, korvausta vastaan, turvallisesti! Terveisin SM-rallin entinen kilpailunjohtaja
Tälläkin foorumilla on vuosia selvitelty sitä, että mikä kilpailun järjestämisessä maksaa. Koko ajan kalliimpaa, voin vakuuttaa. Jo yksistään kilpailijoiden turvallisuuteen panostaminen ei ole halpaa. EVA auto/jokainen EK. Ambulanssit, useita, vähintää 2 valmiudessa reitillä+lääkäri+sateliitti EVA. Ja voin kertoa, näistä ketkään eivät talkoile henk.koht. ja kalusto hinnoiteltu erikseen. Ja nämä ovat heti pakollisia kuluja. Ja kaikki viranomaisluvat, suolaukset, kastelut tai auraukset etukäteen. Kilpailun jälkeen kun laskupino pöydällä kasvaa niin kyllä se pelottaa, että riittävät saadut tulot. Aina tulee yllätyksiä, tosi sateinen sää, jälkihoidot maksavat. Valtiontien jälkisuolaus 1000km. Eikä näiden kanssa neuvotella. Nyky urakoitsijat ottavat rahan. Kilpailun tekeminen on kuin yritystä pyörittäisi. Asiat tehtävä täysillä. Et voi olla asenteella "ett kyllä se siitä". On huomioitava kilpailijat, viranomaiset, reitin varrella olevat asukkaat, jne. jne lista on loputon. Kilpailunjohtajana kun laitat nimen lupiin niin vastaat yksityishenkilönä, koko setin tekemisistä. Esim. tietyssä osassa suomea joutuu laittamaan pankkitakauksen Destialle jälkihoitoja varten, ja siinä lapussa on enemmän kuin 3-nollaa. Ja sponsseista, jokainen joka on niitä etsinyt, tietää mitä se on, ei helppoa!!
Joten tervetuloa kisaa tekemään. Tee vuosia talkoohommia kisoissa, sitten käy koulutus ja kilpailunjohtajaksi viettämään unettomia öitä. On se palkitsevaakin kun on hyvä, osaava joukko. Ja varsinkin jos saa vielä kilpailijoilta kiitoksen hyvästä kisasta. Mutta minä tiedän mitä minä nykyään haluan. Teen nykyään muuta niinä kuukausina kun muut tekee kisoja. Ei leipätyön ohella jaksa kymmentä vuotta tehdä palkatonta lisätyötä, yötä myöten. Ja se kaikki sen vuoksi että toiset saa pitää pätkillä hauskaa, korvausta vastaan, turvallisesti! Terveisin SM-rallin entinen kilpailunjohtaja
-
Fuser
- Viestit: 1
- Liittynyt: 11.08.2012 17:47
Re: ilmoittumismaksut
Arvoisa SM- rallin entinen kilpailunjohtaja.
Tuo kirjoituksesi sisältö on täyttä asiaa, olen kanssasi aivan samaa mieltä. Kaikkensa on annettava, jos haluaa kisasta tulevan maksajille eli kilpailijoille, sponsoreille ym... tahoille rahalle vastinetta. Valitettavasti kaikki eivät tätä asiaa ymmärrä. On helppo arvostella aidalta asenteella, kunhan ei kukaan kysyisi minulta mitään. Lämmintä kesää !!
Tuo kirjoituksesi sisältö on täyttä asiaa, olen kanssasi aivan samaa mieltä. Kaikkensa on annettava, jos haluaa kisasta tulevan maksajille eli kilpailijoille, sponsoreille ym... tahoille rahalle vastinetta. Valitettavasti kaikki eivät tätä asiaa ymmärrä. On helppo arvostella aidalta asenteella, kunhan ei kukaan kysyisi minulta mitään. Lämmintä kesää !!
- Vihtis
- Viestit: 9
- Liittynyt: 24.05.2004 00:00
Re: ilmoittumismaksut
Niin kyllä oikeasti tilanne on se, että jos rallien järjestäminen olisi taloudellisesti todella kannattavaa liiketoimintaa, niin moni olisi perustanut yritystoiminnan ko. "busineksen" ympärille.
Itse aktiivisena kilpailijana olen pyrkinyt aina tuomaan vuosittain oman korteni kekoon rallien järjestelytehtävissä, missä puitteissa se vain on ollut mahdollista, oman kilpailemisenikin ohella.
Sanon sen nyt tässä, mitä niin pitkään olen halunnut.. Kilpailijat, menkää mukaan tekemään yksittäistä rallia, jos siihen aikaa liikenee; sulkumiehenä, lähettäjänä tms. roolissa. Monet aktiivikilpailijat ovat kuitenkin "penkalla" katsomassa kisoja, miksipä ei EK:n tekijöinä? Arvostuksenne rallikilpailuiden järjestämistä kohtaan nousee varmasti! Ja sitä kautta lisää (yksittäisiä tapahtuman-) tekijöitä lajin pariin.
Samalla olen myös voinut sanoa ääneen kaikille niille tahoille (esim. EK-järjestäjät AT-asemilla), joiden kilpailuihin olen osallistunut, että "kiitos että saadaan olla kilpailemassa". Se kun ei ole itsestäänselvyys, että rahallakaan kilpailemaan pääsisi, jos kilpailuita ei ole.
Meillä on hieno laji - autourheilu. Uskoakseni kaikki harrastajat haluamme, että lajimme voi hyvin? Tekemällä asioita kuten ennen lopputulos ei enää ole kuin ennen. Keskitytään niihin asioihin, mistä voidaan päättää ja mihin aidosti vaikuttaa - omaan tekemiseen ja aktiivisuuteen!
Itse aktiivisena kilpailijana olen pyrkinyt aina tuomaan vuosittain oman korteni kekoon rallien järjestelytehtävissä, missä puitteissa se vain on ollut mahdollista, oman kilpailemisenikin ohella.
Sanon sen nyt tässä, mitä niin pitkään olen halunnut.. Kilpailijat, menkää mukaan tekemään yksittäistä rallia, jos siihen aikaa liikenee; sulkumiehenä, lähettäjänä tms. roolissa. Monet aktiivikilpailijat ovat kuitenkin "penkalla" katsomassa kisoja, miksipä ei EK:n tekijöinä? Arvostuksenne rallikilpailuiden järjestämistä kohtaan nousee varmasti! Ja sitä kautta lisää (yksittäisiä tapahtuman-) tekijöitä lajin pariin.
Samalla olen myös voinut sanoa ääneen kaikille niille tahoille (esim. EK-järjestäjät AT-asemilla), joiden kilpailuihin olen osallistunut, että "kiitos että saadaan olla kilpailemassa". Se kun ei ole itsestäänselvyys, että rahallakaan kilpailemaan pääsisi, jos kilpailuita ei ole.
Meillä on hieno laji - autourheilu. Uskoakseni kaikki harrastajat haluamme, että lajimme voi hyvin? Tekemällä asioita kuten ennen lopputulos ei enää ole kuin ennen. Keskitytään niihin asioihin, mistä voidaan päättää ja mihin aidosti vaikuttaa - omaan tekemiseen ja aktiivisuuteen!
- saana
- KV

- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Re: ilmoittumismaksut
Nyt puhutaan eri asiasta jos puhutaan liiketoiminnasta josta maksetaan yhteiskunnalliset velvoitteet.Ei varmasti ole silloin kannattavaa.Ja eihän kukaan muissakaan "liikeyrityksissä"palkatta töitä tee eli talkoilla tulosta jollekin toiselle.Siitä ei Rallien järjestämisessä liene kysymys.Aina voidaan syyllistää Kilpailijoita jotka osallistuvat Rallin tekemiseen maksamalla monta sataa olevan osallistumismaksun joka MAHDOLLISTAA kilpailun järjestämisen ylipäätään.Onhan se kilpailija jo tehnyt töitä että on sen rahan kasaan saanut ja katsoo lajin olevan niin hieno että käyttää rahansa siihen.Lisäksi hän maksaa muut kisa kulut.Ilman kilpailijoita ei kisoja tarvitsekkaan kenenkään järjestää.Kaikkia tarvitaan tässä Hienossa lajissa!!Vihtis kirjoitti:Niin kyllä oikeasti tilanne on se, että jos rallien järjestäminen olisi taloudellisesti todella kannattavaa liiketoimintaa, niin moni olisi perustanut yritystoiminnan ko. "busineksen" ympärille.
- Vihtis
- Viestit: 9
- Liittynyt: 24.05.2004 00:00
Re: ilmoittumismaksut
Kirjoitin viestini yllä siksi, että olisi parempi ymmärrys siitä, miksi kilpailujen osallistumismaksut joudutaan pitämään sillä tasolla kun ne nyt on - kattamaan siis kilpalun järjestämisestä aiheutuvat kustannukset.
Toki itsekin toivoisin, että osallistumismaksut voisivat olla alhaisemmat, mutta täytyy suhtautua siihen niin, että kaikki kiva maksaa... Ja jos haluan kilpailla niin sitten se raha täytyy jostain tehdä, työn kautta tai jotenkin muutoin.
Kuitenkin itse koen, että kilpailjana en ole rallin tekijä, vaan sen järjestämisestä nauttiva, vaikka siitä maksankin - ja mielelläni, kun jotkut järjestämisen vaivan näkevät.
Toki itsekin toivoisin, että osallistumismaksut voisivat olla alhaisemmat, mutta täytyy suhtautua siihen niin, että kaikki kiva maksaa... Ja jos haluan kilpailla niin sitten se raha täytyy jostain tehdä, työn kautta tai jotenkin muutoin.
Kuitenkin itse koen, että kilpailjana en ole rallin tekijä, vaan sen järjestämisestä nauttiva, vaikka siitä maksankin - ja mielelläni, kun jotkut järjestämisen vaivan näkevät.
-
777
- Viestit: 2
- Liittynyt: 06.01.2013 17:12
Re: ilmoittumismaksut
no se on nyt nähty, eipä ollu paljon osallistujia kyseiseen kilpailuun.
