V1600 auto F-luokkaan
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: V1600 auto F-luokkaan
Niin se vaan tämäkin ketju osoitti että, jos et tiedä kaikkea lajista ralli, niin pysy siitä hyvin kaukana.
Muutama sääntöreiskan kommentit antaa mukaan haluaville VARSIN POSITIIVISEN KUVAN lajin parissa olevista.
Kannattaa jatkaa samaan malliin myös 2014 niin eiköhän se ralli saada tapettua. Tai ainakin uusien kuskien mukaantulo torpattua maanrakoon niin syvälle etteivät tule vanhoja partoja häiritsemään.
Onnea ja menestystä vuodelle 2014.
Muutama sääntöreiskan kommentit antaa mukaan haluaville VARSIN POSITIIVISEN KUVAN lajin parissa olevista.
Kannattaa jatkaa samaan malliin myös 2014 niin eiköhän se ralli saada tapettua. Tai ainakin uusien kuskien mukaantulo torpattua maanrakoon niin syvälle etteivät tule vanhoja partoja häiritsemään.
Onnea ja menestystä vuodelle 2014.
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Tämä ketju osottaa lähinnä sen, että 25e on iso raha ja ikinä ei oo mikään hyvin. Vaikka ois valmis luokka omalle autolle niin jotenkin pitää silti saaha asiat näyttämään siltä ku ois pahasti pielessä.j67 kirjoitti:Niin se vaan tämäkin ketju osoitti että, jos et tiedä kaikkea lajista ralli, niin pysy siitä hyvin kaukana.
Muutama sääntöreiskan kommentit antaa mukaan haluaville VARSIN POSITIIVISEN KUVAN lajin parissa olevista.
Kannattaa jatkaa samaan malliin myös 2014 niin eiköhän se ralli saada tapettua. Tai ainakin uusien kuskien mukaantulo torpattua maanrakoon niin syvälle etteivät tule vanhoja partoja häiritsemään.
Onnea ja menestystä vuodelle 2014.
J67:lta lienee perinteisesti turha ootella tähänkään asiaan perusteltua mielipidettä, joten etköhän kuoppaa lajin ihan keskenäs. Myö ajellaan ainakin jos vaan kelit sallii. Ja kim75 on minun puolesta erinomaisen tervetullut mukaan junnu-SM:ään harrastamaan hyvillä lähtönumeroilla ja spoorittomilla teillä.
Ei taitu!
- saana
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
On se kyllä lajia ihan v..usti kehittävää että saadaan otsikosta V1600 auto F-luokkaan siihen mihin asiantuntijat päätyivät noin monia ja rakentavia ehdotuksia ,ainakin loppuvaiheessa. 

- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Se on F-RYHMÄ, eikä mikään F-luokka!saana kirjoitti:On se kyllä lajia ihan v..usti kehittävää että saadaan otsikosta V1600 auto F-luokkaan siihen mihin asiantuntijat päätyivät noin monia ja rakentavia ehdotuksia ,ainakin loppuvaiheessa.
-
- Yleinen
- Viestit: 213
- Liittynyt: 21.07.2011 15:06
Re: V1600 auto F-luokkaan
Kiitoksia tähän mennessä kirjoitetuista vastauksista. Myös niistä negatiivissävytteisistä. Tähän mennessä olen ymmärtänyt sen verran, ettei ole ihan yksinkertaista saada V1600 BMW:tä Äffään. Tai oli tuolla kyllä seassa joku sellainenkin vastaus, jonka mukaan olisi hyvinkin helppoa. Minun osaamisellani ja kokemuksellani on vaan vaikea ymmärtää kuka on oikeasti oikeassa jos neuvoja tulee hyvinkin erilaisia.
Ralliharrastuksen aloittamisesta tän päivän tunnelmia...Kyllä minusta rallia pitäisi pystyä ajamaan vaikka ei tietäisi tekniikkamääräyksistä juuri mitään.
Jos osaa hyvin rallitutkinnossa vaadittavat "RALLISÄÄNNÖT, JÄRJESTÄMISOHJEET JA KILPAILUSÄÄNNÖT" ja ostaa valmiin hyväksytyn/luokitellun/katsastetun yms./tms. auton niin pitäisi päästä ajamaan rallikilpailuun.
Voi olla, että vanhojen konkareiden on vaikea käsittää kun joku ei ymmärrä luokituksista yms. mitään vaikka on lukenut sääntökirjan. Minä en ole autoasentaja. Enkä ole opetellut autoremontteja edes kantapään kautta. Eikä suvussa tai kaveripiirissä ole ollut koskaan yhtään autourheiluharrastajaa. Tällaisella pohjalla kun rupeaa yksinään nelikymppisenä tavaamaan tekniikkasääntöjä niin ei ole ihme jos ei osu ja uppoa. No minä yritän taas joku yön seutu lukea tuota 2013 sääntökirjaa joka on yöpöydälläni...
Ralliharrastuksen aloittamisesta tän päivän tunnelmia...Kyllä minusta rallia pitäisi pystyä ajamaan vaikka ei tietäisi tekniikkamääräyksistä juuri mitään.
Jos osaa hyvin rallitutkinnossa vaadittavat "RALLISÄÄNNÖT, JÄRJESTÄMISOHJEET JA KILPAILUSÄÄNNÖT" ja ostaa valmiin hyväksytyn/luokitellun/katsastetun yms./tms. auton niin pitäisi päästä ajamaan rallikilpailuun.
Voi olla, että vanhojen konkareiden on vaikea käsittää kun joku ei ymmärrä luokituksista yms. mitään vaikka on lukenut sääntökirjan. Minä en ole autoasentaja. Enkä ole opetellut autoremontteja edes kantapään kautta. Eikä suvussa tai kaveripiirissä ole ollut koskaan yhtään autourheiluharrastajaa. Tällaisella pohjalla kun rupeaa yksinään nelikymppisenä tavaamaan tekniikkasääntöjä niin ei ole ihme jos ei osu ja uppoa. No minä yritän taas joku yön seutu lukea tuota 2013 sääntökirjaa joka on yöpöydälläni...
- makeracing
- B-junnu
- Viestit: 29
- Liittynyt: 21.01.2008 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
"Jos osaa hyvin rallitutkinnossa vaadittavat "RALLISÄÄNNÖT, JÄRJESTÄMISOHJEET JA KILPAILUSÄÄNNÖT" ja ostaa valmiin hyväksytyn/luokitellun/katsastetun yms./tms. auton niin pitäisi päästä ajamaan rallikilpailuun."
Kyllä mun käsityksen mukaan juurikin noilla edellytyksillä pääsee ajamaan rallia. Kysehän olikin ilmeisesti se että se ajaminen on 25 euroa liian kallista tai just niissä kisoissa ei ole sopivaa luokkaa jossa haluis ajaa.
Kyllä mun käsityksen mukaan juurikin noilla edellytyksillä pääsee ajamaan rallia. Kysehän olikin ilmeisesti se että se ajaminen on 25 euroa liian kallista tai just niissä kisoissa ei ole sopivaa luokkaa jossa haluis ajaa.
- JoneLampinen
- KV
- Viestit: 308
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
makeracing kirjoitti:"Jos osaa hyvin rallitutkinnossa vaadittavat "RALLISÄÄNNÖT, JÄRJESTÄMISOHJEET JA KILPAILUSÄÄNNÖT" ja ostaa valmiin hyväksytyn/luokitellun/katsastetun yms./tms. auton niin pitäisi päästä ajamaan rallikilpailuun."
Kyllä mun käsityksen mukaan juurikin noilla edellytyksillä pääsee ajamaan rallia. Kysehän olikin ilmeisesti se että se ajaminen on 25 euroa liian kallista tai just niissä kisoissa ei ole sopivaa luokkaa jossa haluis ajaa.
Nythän on käsittääkseni ongelmana se että KIM75 haluaisi osallistua F-Cupin kisoihin, F-Cupin sarjasäännöissähän lukee selkeästi että V1600-luokan autot kelpaa mutta...
AKK:n sääntökirjasta kun tavaa erityisehdot F-ryhmän ajokille niin sen täytyy olla luokiteltu ja BMW 316 Compact ei sitä ole. Mutta esim. Joni Viitala kiersi kuluvan kisat V1600 Meganella kun siitä nuo luokkarit löytyy mutta jos autossa on oltava kardaani niin vaihtoehdot ovat vähissä. Toki voishan sitä Volvo originaalillakin harrastaa mutta sitten ei taas pääse V1600-luokkaan.
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Noh, kerrataanpa. V1600-auton ja f-ryhmän turvallisuusmääräyksissä ei ole merkittäviä eroja, eli turvallisuusmääräykset eivät estä veeautolla ajamista f-ryhmäläisten seassa. Myöskään V1600-auton teknisissä ratkaisuissa ei lähtökohtaisesti ole mitään sellaista, mikä ei äffässä kävisi, vakio kun yleensä käy.kim75 kirjoitti:Tähän mennessä olen ymmärtänyt sen verran, ettei ole ihan yksinkertaista saada V1600 BMW:tä Äffään. Tai oli tuolla kyllä seassa joku sellainenkin vastaus, jonka mukaan olisi hyvinkin helppoa. Minun osaamisellani ja kokemuksellani on vaan vaikea ymmärtää kuka on oikeasti oikeassa jos neuvoja tulee hyvinkin erilaisia.
Ralliharrastuksen aloittamisesta tän päivän tunnelmia...Kyllä minusta rallia pitäisi pystyä ajamaan vaikka ei tietäisi tekniikkamääräyksistä juuri mitään.
Jos osaa hyvin rallitutkinnossa vaadittavat "RALLISÄÄNNÖT, JÄRJESTÄMISOHJEET JA KILPAILUSÄÄNNÖT" ja ostaa valmiin hyväksytyn/luokitellun/katsastetun yms./tms. auton niin pitäisi päästä ajamaan rallikilpailuun.
Voi olla, että vanhojen konkareiden on vaikea käsittää kun joku ei ymmärrä luokituksista yms. mitään vaikka on lukenut sääntökirjan. Minä en ole autoasentaja. Enkä ole opetellut autoremontteja edes kantapään kautta. Eikä suvussa tai kaveripiirissä ole ollut koskaan yhtään autourheiluharrastajaa. Tällaisella pohjalla kun rupeaa yksinään nelikymppisenä tavaamaan tekniikkasääntöjä niin ei ole ihme jos ei osu ja uppoa. No minä yritän taas joku yön seutu lukea tuota 2013 sääntökirjaa joka on yöpöydälläni...
F-ryhmä on kuitenkin ryhmä autoille, joiden kansainvälinen luokitus on vanhentunut. Esimerkiksi E36 Compactilla sitä ei ole koskaan ollutkaan. Syy on BMW:n joka ei ole sitä luokitellut, ei Mahosen taikka ralli.netin näsäviisaiden. Jonelle tarkennetaan, että ei ole muuten ph2 Meganeakaan luokiteltu, mutta F-Cupin luokkajaossa pikkuluokkaan hyväksyttiin myös V1600-autot. Taidetaan hyväksyä tulevanakin vuonna? Lienee kuitenkin olemassa joitain autoja, jotka käyvät sekä V1600 että A/F-ryhmiin. Saxo, 106, Clio 2, Corsa B, Corolla ja Samara mutulla ainakin. Tämä ei toki bemarimiestä lohduta.
Vaihtoehdot saada E36 Compact äffäläisten sekaan on siis:
1) Löytää luokka, jossa ne ajavat sulassa sovussa (eli säännöissä esim B-juniorit, V1600, N ja A alle 1600cc, F alle 1600cc tjsp).
2) Luokitella E36 Compact kansallisesti (ei ehkä ihan vielä tälle talvelle ajankohtainen)
Näistä kohta 1) on kilpailunjärjestäjästä kiinni, ja tällaisia luokkia on välillä lisäluokkina ollutkin. Kaikki eivät tietysti pidä siitä, että vakioautolla joutuu kilpa-autojen sekaan. Joku j67 protestoi tällaisia luokkia isoon ääneen aiemmin, nyt se haluaa niitä kisoihin. Otappa selvä.
Vaihtoehto 2) edellyttää melkoista teknistä omistautumista ja perehtymistä vakioajoneuvoon, dokumentointiin ja yleisiin luokituksen sisältöihin. Ja rahaa. Ja hirmuisesti viitseliäisyyttä.
Eli siis, valmiin auton ostamalla ja rallin kilpailusäännöt osaamalla pääsee kyllä ajamaan, ja hyvä niin. Mutta jos tekniikka ja säännöt ei kiinnosta, niin en suosittele yrittämään muuttaa sääntöjä tai ryhtyä luokittelemaan omaa kalustoaan äffään, koska autollesi on nimenomaan oma luokka useissa kisoissa.
Siihen, miksi lisäluokkien junioriluokista sarjakisoissa monesti puuttuu V1600, en tiedä selitystä. Ehkä se on unohtunut, ehkä ajatellaan ettei ne tänne kuitenkaan tule. Painostusta järjestäjien suuntaan että se V1600 on säännöissä junioreille joko omana luokkanaan tai pikkuännän lisänä.
Perustavanlaatuiset keskustelut siitä, miksi autoilla tarvitsee olla luokitukset, voin käydä joskus toiste.
Ei taitu!
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: V1600 auto F-luokkaan
Vaikka meneekin ohi aiheen niin tarkennetaan hiukan sitä mitä olen yrittänyt tavoitella.
Jos kilpailussa on henkka_ok mainitsema luokkavaihtoehto 1 niin se ei ole kaiketi lähelläkään luokkaa jossa kaikki lisenssiluokat/ja tai kuutiotilavuusluokat ajavat yhdessä.
Toki voi olla vaikea ymmärtää eroa V-1600 luokan autolla ajavan b-juniorin ja f-ryhmän BMW:llä ajavan yleisen luokan kuljettajalla.
Jos ajatusmaailmaan ei mahdu mitään eroavaisuutta em. kuljettajien välillä niin ei kaiketi kannata, ainakaan kovin isoon ääneen puuttua keskusteluun siitä millä autolla kenenkin pitäisi ajaa ja missä.
Jone Lampinen oli sisäistänyt ongelman jota tämän ketjun aloittaja tarkoitti. Vastauskin oli sama kuin lähes aina autourheilussa tapaa olla, muuten kävisi mutta...
Aina löytyy syy, miksi ei, kun jonkun pitäisi harrastaa halvalla.
Harvempi vaan tuo näitä syitä selkeästi esille ilman selvittelyjä.
Jos kilpailussa on henkka_ok mainitsema luokkavaihtoehto 1 niin se ei ole kaiketi lähelläkään luokkaa jossa kaikki lisenssiluokat/ja tai kuutiotilavuusluokat ajavat yhdessä.
Toki voi olla vaikea ymmärtää eroa V-1600 luokan autolla ajavan b-juniorin ja f-ryhmän BMW:llä ajavan yleisen luokan kuljettajalla.
Jos ajatusmaailmaan ei mahdu mitään eroavaisuutta em. kuljettajien välillä niin ei kaiketi kannata, ainakaan kovin isoon ääneen puuttua keskusteluun siitä millä autolla kenenkin pitäisi ajaa ja missä.
Jone Lampinen oli sisäistänyt ongelman jota tämän ketjun aloittaja tarkoitti. Vastauskin oli sama kuin lähes aina autourheilussa tapaa olla, muuten kävisi mutta...
Aina löytyy syy, miksi ei, kun jonkun pitäisi harrastaa halvalla.
Harvempi vaan tuo näitä syitä selkeästi esille ilman selvittelyjä.
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Mitähän sinäkii taas mussutat? F-Cuppiin PÄÄSEE V1600-autolla, oli luokiteltu tai ei! Ja oikein beejunnuihin. Mutta sarjamaksun siinäkin joutuu maksamaan, jotta f-cuppiin pääsee. Ihan kuten RSJM:ssä mediamaksu, mikä oli ekan viestin pääasiallinen ongelma. Eli kenen halvalla harrastamista tässä nyt j67 mielestä torpataan, kun yritetään opettaa, että mistä tahansa autosta ei saa tehdä äffäläistä?j67 kirjoitti:Vaikka meneekin ohi aiheen niin tarkennetaan hiukan sitä mitä olen yrittänyt tavoitella.
Jos kilpailussa on henkka_ok mainitsema luokkavaihtoehto 1 niin se ei ole kaiketi lähelläkään luokkaa jossa kaikki lisenssiluokat/ja tai kuutiotilavuusluokat ajavat yhdessä.
Toki voi olla vaikea ymmärtää eroa V-1600 luokan autolla ajavan b-juniorin ja f-ryhmän BMW:llä ajavan yleisen luokan kuljettajalla.
Jos ajatusmaailmaan ei mahdu mitään eroavaisuutta em. kuljettajien välillä niin ei kaiketi kannata, ainakaan kovin isoon ääneen puuttua keskusteluun siitä millä autolla kenenkin pitäisi ajaa ja missä.
Jone Lampinen oli sisäistänyt ongelman jota tämän ketjun aloittaja tarkoitti. Vastauskin oli sama kuin lähes aina autourheilussa tapaa olla, muuten kävisi mutta...
Aina löytyy syy, miksi ei, kun jonkun pitäisi harrastaa halvalla.
Harvempi vaan tuo näitä syitä selkeästi esille ilman selvittelyjä.
Ei taitu!
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: V1600 auto F-luokkaan
Jos tarkastellaan ongelmaa muultakin kuin 25€ mediamaksun kannalta joka tuntuu olevan isoin mörkö puoleen tai vastaan olevilla.
Oletetan ettei koko maksua ole. Onko järkeä että jollakin autolla on pakko osallistua sm-luokkaan rallissa jos aikoo kyseisessä kisassa ajaa.
Esim RSJM kisoissa BMW E36 compact on juuri tälläinen. Saattaa olla muitakin.
Eli jos omistat em. auton mutta et minkäälaisia ajotaitoja niin ainoa vaihtoehto on lähteä pujottelukepiksi sm-kisaan jos yleensäkin haluat viihdyttää itseäsi ratin takana ko. rallitapahtumassa.
Tämä kaikki siksi ettei säännöt anna mahdollisuutta tehdä E36 compact mallista äffäläistä.
Toinen vaihtoehto onkin jo kuopattu usean tietäjän toimesta hyvin syvälle maanrakoon. Oma luokka em. autoille sm-sarjan ulkopuolelle.
Mutta kuten sanottu sehän ei käy.
Lukekaa vaikka vanhoja ketjuja viime keväältä ja talvelta. Täysin päätöntä laittaa omaa luokkaa niille jotka eivät omaa sm-tasoista ajotaitoa. Kaikki vaan sm-sarjaan mediamaksua kartoittamaan.
Saa nähdä miten luokkien lisäystä vastustavat ratkaisevat tämän vai kääntyykö takki?
Oletetan ettei koko maksua ole. Onko järkeä että jollakin autolla on pakko osallistua sm-luokkaan rallissa jos aikoo kyseisessä kisassa ajaa.
Esim RSJM kisoissa BMW E36 compact on juuri tälläinen. Saattaa olla muitakin.
Eli jos omistat em. auton mutta et minkäälaisia ajotaitoja niin ainoa vaihtoehto on lähteä pujottelukepiksi sm-kisaan jos yleensäkin haluat viihdyttää itseäsi ratin takana ko. rallitapahtumassa.
Tämä kaikki siksi ettei säännöt anna mahdollisuutta tehdä E36 compact mallista äffäläistä.
Toinen vaihtoehto onkin jo kuopattu usean tietäjän toimesta hyvin syvälle maanrakoon. Oma luokka em. autoille sm-sarjan ulkopuolelle.
Mutta kuten sanottu sehän ei käy.
Lukekaa vaikka vanhoja ketjuja viime keväältä ja talvelta. Täysin päätöntä laittaa omaa luokkaa niille jotka eivät omaa sm-tasoista ajotaitoa. Kaikki vaan sm-sarjaan mediamaksua kartoittamaan.
Saa nähdä miten luokkien lisäystä vastustavat ratkaisevat tämän vai kääntyykö takki?
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: V1600 auto F-luokkaan
Siinä on iso järki. Pääset ajamaan SM-luokkaan hyvillä lähtönumeroilla ja voit kehuskella olevasi SM-tason urheilija. Ajotaidoilla ollu ennenkää mitää merkitystä. Se, että kisa on SM-arvoinen ei tee kaikista kuskeista todellakaan seuraavia Latvaloita tai Hirvosia.
Kuinkas iso pujottelukeppi V1600 autolla on F-ryhmän joukossa, väitän et isompi mitä muiden V1600 autojen joukossa...? Tänä vuonna F-cupissa ei tahtonu 1400 Trophylle riittää ees 3 minuutin lähtöväli oikeisiin äffäläisiin.
Terveisin yks pujottelukeppi ens vuoden RSJM sarjaan.
Kuinkas iso pujottelukeppi V1600 autolla on F-ryhmän joukossa, väitän et isompi mitä muiden V1600 autojen joukossa...? Tänä vuonna F-cupissa ei tahtonu 1400 Trophylle riittää ees 3 minuutin lähtöväli oikeisiin äffäläisiin.
Terveisin yks pujottelukeppi ens vuoden RSJM sarjaan.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
-
- Yleinen
- Viestit: 213
- Liittynyt: 21.07.2011 15:06
Re: V1600 auto F-luokkaan
No nyt löytyi sopivan paksu rautalanka. Ymmärsin ja opin. Kiitos!henkka_ok kirjoitti:Noh, kerrataanpa. V1600-auton ja f-ryhmän turvallisuusmääräyksissä ei ole merkittäviä eroja, eli turvallisuusmääräykset eivät estä veeautolla ajamista f-ryhmäläisten seassa. Myöskään V1600-auton teknisissä ratkaisuissa ei lähtökohtaisesti ole mitään sellaista, mikä ei äffässä kävisi, vakio kun yleensä käy.kim75 kirjoitti:Tähän mennessä olen ymmärtänyt sen verran, ettei ole ihan yksinkertaista saada V1600 BMW:tä Äffään. Tai oli tuolla kyllä seassa joku sellainenkin vastaus, jonka mukaan olisi hyvinkin helppoa. Minun osaamisellani ja kokemuksellani on vaan vaikea ymmärtää kuka on oikeasti oikeassa jos neuvoja tulee hyvinkin erilaisia.
Ralliharrastuksen aloittamisesta tän päivän tunnelmia...Kyllä minusta rallia pitäisi pystyä ajamaan vaikka ei tietäisi tekniikkamääräyksistä juuri mitään.
Jos osaa hyvin rallitutkinnossa vaadittavat "RALLISÄÄNNÖT, JÄRJESTÄMISOHJEET JA KILPAILUSÄÄNNÖT" ja ostaa valmiin hyväksytyn/luokitellun/katsastetun yms./tms. auton niin pitäisi päästä ajamaan rallikilpailuun.
Voi olla, että vanhojen konkareiden on vaikea käsittää kun joku ei ymmärrä luokituksista yms. mitään vaikka on lukenut sääntökirjan. Minä en ole autoasentaja. Enkä ole opetellut autoremontteja edes kantapään kautta. Eikä suvussa tai kaveripiirissä ole ollut koskaan yhtään autourheiluharrastajaa. Tällaisella pohjalla kun rupeaa yksinään nelikymppisenä tavaamaan tekniikkasääntöjä niin ei ole ihme jos ei osu ja uppoa. No minä yritän taas joku yön seutu lukea tuota 2013 sääntökirjaa joka on yöpöydälläni...
F-ryhmä on kuitenkin ryhmä autoille, joiden kansainvälinen luokitus on vanhentunut. Esimerkiksi E36 Compactilla sitä ei ole koskaan ollutkaan. Syy on BMW:n joka ei ole sitä luokitellut, ei Mahosen taikka ralli.netin näsäviisaiden. Jonelle tarkennetaan, että ei ole muuten ph2 Meganeakaan luokiteltu, mutta F-Cupin luokkajaossa pikkuluokkaan hyväksyttiin myös V1600-autot. Taidetaan hyväksyä tulevanakin vuonna? Lienee kuitenkin olemassa joitain autoja, jotka käyvät sekä V1600 että A/F-ryhmiin. Saxo, 106, Clio 2, Corsa B, Corolla ja Samara mutulla ainakin. Tämä ei toki bemarimiestä lohduta.
Vaihtoehdot saada E36 Compact äffäläisten sekaan on siis:
1) Löytää luokka, jossa ne ajavat sulassa sovussa (eli säännöissä esim B-juniorit, V1600, N ja A alle 1600cc, F alle 1600cc tjsp).
2) Luokitella E36 Compact kansallisesti (ei ehkä ihan vielä tälle talvelle ajankohtainen)
Näistä kohta 1) on kilpailunjärjestäjästä kiinni, ja tällaisia luokkia on välillä lisäluokkina ollutkin. Kaikki eivät tietysti pidä siitä, että vakioautolla joutuu kilpa-autojen sekaan. Joku j67 protestoi tällaisia luokkia isoon ääneen aiemmin, nyt se haluaa niitä kisoihin. Otappa selvä.
Vaihtoehto 2) edellyttää melkoista teknistä omistautumista ja perehtymistä vakioajoneuvoon, dokumentointiin ja yleisiin luokituksen sisältöihin. Ja rahaa. Ja hirmuisesti viitseliäisyyttä.
Eli siis, valmiin auton ostamalla ja rallin kilpailusäännöt osaamalla pääsee kyllä ajamaan, ja hyvä niin. Mutta jos tekniikka ja säännöt ei kiinnosta, niin en suosittele yrittämään muuttaa sääntöjä tai ryhtyä luokittelemaan omaa kalustoaan äffään, koska autollesi on nimenomaan oma luokka useissa kisoissa.
Siihen, miksi lisäluokkien junioriluokista sarjakisoissa monesti puuttuu V1600, en tiedä selitystä. Ehkä se on unohtunut, ehkä ajatellaan ettei ne tänne kuitenkaan tule. Painostusta järjestäjien suuntaan että se V1600 on säännöissä junioreille joko omana luokkanaan tai pikkuännän lisänä.
Perustavanlaatuiset keskustelut siitä, miksi autoilla tarvitsee olla luokitukset, voin käydä joskus toiste.
Eikös kaikkien rallikilpailujen säännöt käy AKK:ssa hyväksyttävänä? Voisko ottaa sellaisen käytännön, että AKK:ssa katsottaisiin onko kaikilla luokka ja lisenssivaihtoehdoilla mahdollista päästä ajamaan. Ja jos joku yhdistelmä on unohtunut niin AKK:sta kysyttäisiin kilpailujärjestäjiltä, että haluaisivatko he antaa osallistumismahdollisuuden unohdetuille kuskeille. Joskus on toki kisoja, joissa ei ole tarkoituksenmukaistakaan päästää kaikkia pujottelukeppejä sekaan. Yleensä kyllä taitaa olla kyse unohduksesta/tiedon puutteesta.
- JoneLampinen
- KV
- Viestit: 308
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
No huh, oliskohan kuinka hankalaa poistaa nuo luokitukset tästä kansallisaarteestamme (F-ryhmä) ? Poislukien omavalmisteautot, joku tuo kuitenkin leimalle itsekuidutetun 037:n vaparina. Kyse on kuitenkin tällaisesta sisääntuloluokasta rallin pariin ja toivottavasti sellaisena pysyykin, SM-sarja on jo kuihdutettu MM-muottiin vänkäämisellä.
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: V1600 auto F-luokkaan
Eikös kaikkien rallikilpailujen säännöt käy AKK:ssa hyväksyttävänä? Voisko ottaa sellaisen käytännön, että AKK:ssa katsottaisiin onko kaikilla luokka ja lisenssivaihtoehdoilla mahdollista päästä ajamaan. Ja jos joku yhdistelmä on unohtunut niin AKK:sta kysyttäisiin kilpailujärjestäjiltä, että haluaisivatko he antaa osallistumismahdollisuuden unohdetuille kuskeille. Joskus on toki kisoja, joissa ei ole tarkoituksenmukaistakaan päästää kaikkia pujottelukeppejä sekaan. Yleensä kyllä taitaa olla kyse unohduksesta/tiedon puutteesta.[/quote]
Kilpailuja on erilaisia. On MM, EM, SM, aluemestaruus ym. kisoja.
AKK myöntää nämä kilpailut pääasiassa järjestäjien hakemuksien perusteella. Näiden kisojen perusteella järjestäjä myöskin harkintansa ja kilpailun tason mukaan määrittelee mukaanotettavat luokat. Aina he eivät kaikkia "täyteluokkia" ota mukaan.
Toivoisin että kääntyisit näissä asioissa oman jäsenyhdistyksesi = edustamasi lisennsiseura puoleen. Jos yhdistys on sellainen joka ei järjestä kilpailuja, voit liittyä jäseneksi sellaiseen seuraan joka toimii aktiivisesti. Siellä nämä asiat on varmasti hyvinkin tiedossa ja ainakin edustamassani yhdistyksessä ( OriUA) on kerran viikossa jäsenilta jossa käsitellään rallikuvien katselun yhteydessä myös ajankohtaisia asioita myös kilpailijoiden kuin järjestäjienkin puolelta. Näistä yhdistyksistä valitaan AKK:n päättävät elimet ja sitä kautta jäsenistöllä on mahdollisuus vaikuttaa. AKK:n palkattu henkilöstö toteuttaa vain kentältä tulleita päätöksiä ja esityksiä jotka AKKn:n hallitus on siunannut.
Osa asioista luonnollisesti pohjautuu FIA:n sääntöihin ja ohjeisiin. Eli ota reilusti yhteyttä seurasi toimivaan johtoon ja mene itse toimintaan mukaan. Sitä kautta voit vaikuttaa. Tätä kautta kirjoittelemalla vaikutukset on vähäiset. Luule että RalliNet´iin kirjoittajistakin iso osa ei koskaan ole ollut mukana järjestötoiminnassa, saati sitten kisoja järjestämässä. Koskee lähinnä arvostelijoita, joiden mielestä mikään ei saisi maksaa mitään, tai ainakin minimaalisesti.
Kilpailuja on erilaisia. On MM, EM, SM, aluemestaruus ym. kisoja.
AKK myöntää nämä kilpailut pääasiassa järjestäjien hakemuksien perusteella. Näiden kisojen perusteella järjestäjä myöskin harkintansa ja kilpailun tason mukaan määrittelee mukaanotettavat luokat. Aina he eivät kaikkia "täyteluokkia" ota mukaan.
Toivoisin että kääntyisit näissä asioissa oman jäsenyhdistyksesi = edustamasi lisennsiseura puoleen. Jos yhdistys on sellainen joka ei järjestä kilpailuja, voit liittyä jäseneksi sellaiseen seuraan joka toimii aktiivisesti. Siellä nämä asiat on varmasti hyvinkin tiedossa ja ainakin edustamassani yhdistyksessä ( OriUA) on kerran viikossa jäsenilta jossa käsitellään rallikuvien katselun yhteydessä myös ajankohtaisia asioita myös kilpailijoiden kuin järjestäjienkin puolelta. Näistä yhdistyksistä valitaan AKK:n päättävät elimet ja sitä kautta jäsenistöllä on mahdollisuus vaikuttaa. AKK:n palkattu henkilöstö toteuttaa vain kentältä tulleita päätöksiä ja esityksiä jotka AKKn:n hallitus on siunannut.
Osa asioista luonnollisesti pohjautuu FIA:n sääntöihin ja ohjeisiin. Eli ota reilusti yhteyttä seurasi toimivaan johtoon ja mene itse toimintaan mukaan. Sitä kautta voit vaikuttaa. Tätä kautta kirjoittelemalla vaikutukset on vähäiset. Luule että RalliNet´iin kirjoittajistakin iso osa ei koskaan ole ollut mukana järjestötoiminnassa, saati sitten kisoja järjestämässä. Koskee lähinnä arvostelijoita, joiden mielestä mikään ei saisi maksaa mitään, tai ainakin minimaalisesti.