Kyllä tähänkin voisi käyttää sitä talkoo henkeä.
Jos olet huomannut niin kilpailujen kuin kilpailijoidenkin määrät laskee.
Kilpailujen osalta syitä on varmasti kaksi ylitse muiden, tekijäpula ja edellisten kisojen miinusmerkkiset tulokset ei innosta tekemään.
Tekijäpulaa voi paikata osittain ostamalla, ja kuten edellä on kerrottu niin lajillahan menee hyvin, niin riskin ottaminen tekijoitä ostamalla ei siis olekkaan riski. Myös edellisten kisojen miinukset on jostain muusta riippuvaisia kuin osallistujamääristä.
Ihan näiden kahden asian oikaiseminen lisäisi varmasti kilpailuja ja sitä kautta kilpailijamääriä. Koska lajillahan menee hyvin kuten olet monen muun kirjoittajan kanssa todennut. Tämä tieto olisi hyvä saada kentälle.
Etteivät ihmiset vaan jäisi väärän tiedon takia ulos lajista.[/quote]
Uskomatonta !
Kerro meille kaikille esimerkiksi se www. osoite, mistä näitä tietoja saa, joista voisi lukea miten kaikilla autourheiluseuroilla menee ja kuka järjesti tappiollisen kisan ja kuka voitollisen tai jotain näiden kahden välistä.
Minäkään en ymmärrä tätä sinun mielipidehuutoa jatkuvasti tästä samasta asiasta miten seuroilla menee huonosti ja kisoja ei kannata järjestää, kun itsekin ihan jotain tiedän todellisuudesta kun olen yli 20 vuotta tehnyt motorsporttia ammattikseni ja minun tiedot väittämistäsi asioista on aika paljon erilaiset.
Jokainen varmaan tietää sen todellisuuden, että me elämme nyt taloudellisessa taantumassa vaikeita aikoja.
Lisäksi jokainen autourheiluseura tietää tai ainakin niiden tulisi tietää, että jos järjestää kilpailun, sen täytyy tuottaa voittoa.
Jos ilmoittautumisajan loputtua näyttää siltä että ilmoittautuneita on liian vähän ja kisa menee miinukselle, tulisi varmaan suurella vakavuudella harkita, otetaanko vähämmän tappiota ja peruutetaan kilpailu, vai viedäänkö kilpailu läpi ja otetaan paljon tappioita. Ensimmäinen vaihtoehto on ainoa oikea vaihtoehto silloin, jos seuran kassa on tyhjä.
Jos taas toinen vaihtoehto voidaan toteuttaa sillä että aiemmista kilpailuista on kassanpohjalle jäänyt rahaa joilla voidaan varmasti peittää tulevat tappiot, tätä minä kutsun suureksi urheiluhengeksi mutta en silti urheilulliseksi ratkaisuksi, koska seuratoimintahan perustuu tulevaisuuden tekemiseen ja urheilullisen kehitystyön ylläpitämiseen, eli parempi rahat tuottavaan toimintaan kun tappioiden maksuun.
Miten minusta tuntuu, että jotkut ovat unohtuneet menneiden vuosien aikakaudelle, kun kaikki oli vielä toisin ja asiat vain tehtiin talkoohengellä ja eritavalla monilta muiltakin osin.
Mennyt ei vain palaa enää, se on meidän kaikkien uskottava.
Maailman eteenpäin menemisen ja esimerkiksi teknologisen kehityksen myötä, rallissakin on siirrytty nykyaikaan ja se on lisännyt kuluja esimerkiksi tuloslaskennan / ajanoton tiimoilta jne.
Talkootyö on menneiden vuosien hieno harrastustyön vanha ajattelumuoto, joka ei vain yksikertaisesti tässä yhteiskunnassa enää ole se sama talkootyö kun ennen.
Kilpailujen järjestämisen kustannuksiin liittyviä asioita on iso lista.
Tämä lista on samalla kilpailun alkubudjetin kokoava suunnittelupohja ja kulujen lopputulos täytyy kattaa tuloilla jotka pitää jostain löytää.
Ehkä se todellisuuden ymmärtäminen Suomessa on vasta tulossa samaan kun Euroopassa, eli laatu korvaa määrän.
Tarkoitan tällä sitä, että järjestetään vähemmän kilpailuja liiketaloudellisesti vankemmalla pohjalla, joka vastaavasti tulee vähentämään kilpailujen määrää mutta nostaa samalla huomattavasti niiden laadullista tasoa. Laadullisen tason nostolla saavutetaan suurempia katselija- ja kilpailija määriä, mutta tähän kuuluu samalla myös VIP alueet joiden myyntituloilla katetaan kuluja ja luodaan laatua jne, nykyisin kun asioita siis vain tehdään- ja toteutetaan toisin, jotta voidaan saavuttaa kannattava lopputulos.
Se aika mennyt kun ei vain enää palaa.
Minäkin haluaisin vielä joskus ajaa Impillä rallia mutta kun.... !
T: Timppa Rintanen