MIKSI RALLI PERUTAAN??

Kotimaan ralli- ja sprintkilpailujen ennakkopuinti, voittajaveikkaukset ja muu ennen kilpailua tapahtuva spekulointi.
Avatar
TPT
B-junnu
B-junnu
Viestit: 25
Liittynyt: 03.09.2009 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja TPT » 21.02.2014 21:59

Onko renkaaseen on siis vain kaksi vaihtoehtoa , rouheinta mitä rahalla saa tai siviili gummit. Eikö olis ok vaihtoehto suunnitella jotain siitä väliltä??

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja MJT » 21.02.2014 22:04

Frog kirjoitti:Mihinkäs tämä johtaa ? Vastaus: Rallit vähenee, Ilmot nousee, harrastajat vähenee MUTTA osallistuja määrät kasvaa.

Siviilirengas vouhottajille voin kokemuksesta kertoa että se ei yksinkertaisesti toimi talvella ! 20 auton jälkeen on jarrutuspaikat kun linja-auto pysäkit. 80 luvun puolivälissä ajettiin kokeiluna jopa 2 kokonaista rallia tavan talvirenkailla kaikkien luokkien osalta ! Yleiskilpailu Akurallissa voitettiin Audi Quatrolla yleisessä ja Warrella junnuissa.
Muistan kisat. Laineen Antero taisi voittaa. Myös Sohlbergin Kari oli mukana Audilla. Meinasi tulla asia kahteen kertaan

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja j67 » 21.02.2014 22:09

TPT kirjoitti:Onko renkaaseen on siis vain kaksi vaihtoehtoa , rouheinta mitä rahalla saa tai siviili gummit. Eikö olis ok vaihtoehto suunnitella jotain siitä väliltä??
Voisi, mutta ei ole vaikea arvata miksi ei.
a)Ennen kun Akk huomaa että jotain on tehtävä on Suomen talvet ilmaston muutoksesta johtuen välimeren luokkaa.
b) rahan merkitys vähenee ja ajotaidon merkitys kasvaa. EI SOVI KAIKILLE.

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja Kollo » 21.02.2014 22:11

Olisko sekin oikeesti ihan mahdotonta että ajettais 4-5mm nastaulkonemalla?

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 21.02.2014 22:43

Kollo kirjoitti:Olisko sekin oikeesti ihan mahdotonta että ajettais 4-5mm nastaulkonemalla?
Tämä tuntuu olevan hirveän vaikea käsittää. Toiset on sitä mieltä että kitkarengas ei pidä jäällä ja toiset on sitä mieltä että piikkipyörä ruopii liikaa sulaa tietä. Kaikille pienempi nastaulkonema, jolloin tien jääpohja (jos sitä olis) kestää pidempään ja nasta pysyy paremmin kiinni. Tai enhän minä nastan liimauksesta taikka uusista piikkipyöristä mitään tiiä mutta teorian tasolla näin vois olla.

Ainut ongelmahan tässä on että äkkinäisellä sääntömuutoksella tällaset persaukiset kuten minä joutuis ostamaan kokonaan uusia pyöriä. Tarviis alottaa SM:stä ja oottaa pari kolme talvee että isomman ulkoneman pyörät on likimain loppuun ajeltu ennenkun niistä tehdään ainut vaihtoehto. Ja tämän jälkeen sallia tietysti nykyrenkaat vielä sprintissä ja jääradalla, jotta lopuillekin kumeille on joku sijoituspaikka. Toki niistä saa myös tyylikkäitä kukkapurkkeja johon ei perheen pienimmät mee lähelle.
Ei taitu!

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 21.02.2014 23:01

henkka_ok kirjoitti:
Kollo kirjoitti:Olisko sekin oikeesti ihan mahdotonta että ajettais 4-5mm nastaulkonemalla?
Tämä tuntuu olevan hirveän vaikea käsittää. Toiset on sitä mieltä että kitkarengas ei pidä jäällä ja toiset on sitä mieltä että piikkipyörä ruopii liikaa sulaa tietä. Kaikille pienempi nastaulkonema, jolloin tien jääpohja (jos sitä olis) kestää pidempään ja nasta pysyy paremmin kiinni. Tai enhän minä nastan liimauksesta taikka uusista piikkipyöristä mitään tiiä mutta teorian tasolla näin vois olla.

Ainut ongelmahan tässä on että äkkinäisellä sääntömuutoksella tällaset persaukiset kuten minä joutuis ostamaan kokonaan uusia pyöriä. Tarviis alottaa SM:stä ja oottaa pari kolme talvee että isomman ulkoneman pyörät on likimain loppuun ajeltu ennenkun niistä tehdään ainut vaihtoehto. Ja tämän jälkeen sallia tietysti nykyrenkaat vielä sprintissä ja jääradalla, jotta lopuillekin kumeille on joku sijoituspaikka. Toki niistä saa myös tyylikkäitä kukkapurkkeja johon ei perheen pienimmät mee lähelle.
Eihän tuon nyt niin iso ongelma pitäis kun annettas vaikka 3 vuoden siirtymä.

Avatar
Etuveto
KV
KV
Viestit: 300
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja Etuveto » 22.02.2014 01:35

On se vaan ihme miten kädettömiä kuskeja suomessa on verrattuna MM sarjassa ajaviin . Muistaakseni esim Montessa on lunta ja jäätä sekä sulaa assua sieltä se rengastyyppi ( EU määräys ) vain heti suomen SM sarjaan niin loppuu kertaheitolla (kalliiden) terävien ja pitkien nastojen käyttö. Tämä auttaa välittömästi tiekustannuksiin kun vielä nastan kärjenhalkaisijaa kasvatetaan 3 mm :liin syntyy kierrätyskelpoinen tuote jonka kulutuskestävyys on moninkertainen nykyisiin verrattuna. Vanhansäännön renkaat voidaan loppukäyttää A-B junioreilla ym. muissa harrasteloukissa 2-4 vuoden aikana . Tämäkään ei tietenkään sovi kaikille jotka haluaa isollarahalla menestystä koska vauhdit hiljenee pidon heikkenemisen vuoksi , samalla kun lisätehon tarve pienenee joutuu ajotaito koetukselle mikä on kipeä asia kun rahalla ei saa enään apuja ajamiseen . Ps. Mitenkähän mahtaa käydä kesärallien kun luonto ei auta tien kestävyys asiassa, niin kuin talvella. Tänä talvena on hyväpuoli se kun lunta ei ole tien pinnalla joka estäisi pinnan jäätymisen , tällöin saa sataa vettä vaikka viikon kun yöllä on yleensä pakkasta joka alla olevan paksun ruodan ansiosta tekee jäätyvästä baanasta luitinradan, samoin aurauskulut ovat minimissä.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja j67 » 22.02.2014 09:50

henkka_ok kirjoitti:
Kollo kirjoitti:Olisko sekin oikeesti ihan mahdotonta että ajettais 4-5mm nastaulkonemalla?
Tämä tuntuu olevan hirveän vaikea käsittää. Toiset on sitä mieltä että kitkarengas ei pidä jäällä ja toiset on sitä mieltä että piikkipyörä ruopii liikaa sulaa tietä. Kaikille pienempi nastaulkonema, jolloin tien jääpohja (jos sitä olis) kestää pidempään ja nasta pysyy paremmin kiinni. Tai enhän minä nastan liimauksesta taikka uusista piikkipyöristä mitään tiiä mutta teorian tasolla näin vois olla.

Ainut ongelmahan tässä on että äkkinäisellä sääntömuutoksella tällaset persaukiset kuten minä joutuis ostamaan kokonaan uusia pyöriä. Tarviis alottaa SM:stä ja oottaa pari kolme talvee että isomman ulkoneman pyörät on likimain loppuun ajeltu ennenkun niistä tehdään ainut vaihtoehto. Ja tämän jälkeen sallia tietysti nykyrenkaat vielä sprintissä ja jääradalla, jotta lopuillekin kumeille on joku sijoituspaikka. Toki niistä saa myös tyylikkäitä kukkapurkkeja johon ei perheen pienimmät mee lähelle.
Joskus 80/ 90-luvulla tehtiin muutos juuri näin.
Vanhat pitkäpiikkiset vaihdettiin nykyisen mallisiin.
Sitä en muista kuinka pitkä oli siirtymävaihe.
Jokkis käytti sitten lopuksi kaikki vanhat renkaat.
Suuria ongelmia ei silloin tullut vaihdosta.
Persaukisillekin löytyi aika nopeasti käytettyä pyörää. Ei mennyt vuosia, saman talven aikana alkoi olla käytettyä liikkeellä.

Avatar
PMS
Viestit: 3
Liittynyt: 31.08.2009 00:00

Re: MIKSI RALLI PERUTAAN??

Viesti Kirjoittaja PMS » 22.02.2014 16:57

Tuskin kukaan ihan huvikseen alkaa rallia perumaan kaiken työmäärän ja vaivan jälkeen mitä on kilpailua varten tehty, jos vaikka vilkaisee 15 vuorokauden ennustetta kouvolaan (http://www.foreca.fi/Finland/Kouvola/15vrk) niin ei siinä ole enää mitään muuta vaihtoehtoa kun perua kilpailu.. Itsekkään en ole ikinä ollut tekemässä rallia mutta vähän tiedän kuinka kovan työn järjestäjät joutuvat tekemään, perumis ajankohtaan mennessä on varmasti tehty helvetisti työtä ja ajettu kilometrejä..Jos perumispäätös osoittautuu oikeaksi niin kilpailupäivänä tuskin kovin moni ilmoittaa järjestäjille että teitte hyvän päätöksen kun peruitte kilpailun, jos taas tulisi hyvät pakkaskelit niin todella monen turvallisesti kotisohvalla makaavan on helppo netissä epäillä päätöksiä ja olla jälkiviisas, päätös on vaan tehtävä sen hetkisen tilanteen mukaan.. Uskoisin että jokaisella on mahdollisuus päästä järjestämään rallia ja näkemään kuinka kovan työn porukka joutuu tekemään, luulisi että viimeistään siinä vaiheessa arvostus järjestäjiä kohtaan kasvaa..

Vastaa Viestiin