Huolestumisen aihetta!?

Kotimaan ralli- ja sprintkilpailujen ennakkopuinti, voittajaveikkaukset ja muu ennen kilpailua tapahtuva spekulointi.
Vempula
B-junnu
B-junnu
Viestit: 49
Liittynyt: 19.02.2013 20:53

Re: Huolestumisen aihetta!?

Viesti Kirjoittaja Vempula » 14.05.2014 11:36

Itse otit aiheeksi motorin vaihdon toiseen autoon. En missään ole sellaista vaatinut jos nyt sais edes vaihdelaatikot vapaaksi autoihin. Jotenkin tuntuu et oletkohan turha mies istumaan missään päättäviss.....

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Huolestumisen aihetta!?

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 14.05.2014 15:17

Vuosi sitten istuin kahvilla yhden Trafin ihmisen kanssa ja keskustelimme tästä samasta aiheesta.
Trafia ei todellisuudessa ole koskaan kiinnostanut yksikään ralliauto pätkän vertaa.
AKK on itse rakentanut systeemin, jossa autot käytetään normaalissa tieliikenne katsastuksessa kerran vuodessa, miksi ? todennäköisesti asia perustuu erilaisiin vakuutusehtoihin tms, en edes tiedä.
Trafia ei myöskään kiinnosta se, onko ralliautoon vaihdettu esimerkiksi toisen auton moottori jne, koska se ei kuulu heille yhtään sen enempää, kuin sekään, että näihin autoihin on jo nyt vaihdettu voimansiirto, tukivarret ym ym.
Trafia ei myöskään todellisuudessa kiinnosta minkäänlainen autojen rakentelu, vaan kysymyksessä autojen rakentelussa on Suomen autoverojärjestelmästä, joka rajaa autojen rakentamista.
Ralliauto ei kuulu tähän ryhmään, joten kukaan muu ei rajoita ralliautojen rakentamista kun niihin tehdyt sääntökirjassa olevat säännöt ja luokitustodistus.

Tässä topicissa edellä kerrotut jutut ovat taas noita lapsellisia ja karrikoituja juttuja erilaisista tekniikkapaketeista ja muutoksista, mutta jos pysytään asiassa, miten Suomessa olevat F-ryhmän autojen säännöt täytyy poiketa muiden maiden vastaavien autojen säännöistä esimerkiksi siinä, että autoon saisi vaihtaa toisen auton moottorin.
Eikö se nyt edusta enemmän vielä jopa turvallisuutta, jos koko voimansiirtolinja ja moottori on samasta autosta kuten esimerkiksi Volvosta ?
En voi mitenkään ymmärtää, mitä eroa on vaikka viiden eri automerkin 16v 2.0 moottorilla teknisesti ajateltuna ?

Jos minä saisin päättää, sallisin F-ryhmän autoihin turbot.
Lajista tulisi laakista halvempi kun asiaa vertaa siten, miten paljon helpompaa ja edullisempaa on virittää turbokone, nykyajan "minuuttimoottoreihin" verrattuna.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: Huolestumisen aihetta!?

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 14.05.2014 18:05

Tai sitten kaikkien pitäis olla bimmereitä niin ei tarvis virittää :lol: Kyllähän se turbo ois vaihtoehto mutta sitten ne pitäs olla ruohonleikkurin moottoreita tai rajusti kuristettuja mitä ahdetaan muuten tulee "B-ryhmäläisiä"

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Re: Huolestumisen aihetta!?

Viesti Kirjoittaja emppu » 15.05.2014 10:48

Rallimax kirjoitti:V
Jos minä saisin päättää, sallisin F-ryhmän autoihin turbot.
Lajista tulisi laakista halvempi kun asiaa vertaa siten, miten paljon helpompaa ja edullisempaa on virittää turbokone, nykyajan "minuuttimoottoreihin" verrattuna.
Ja jos minä saisin päättää niin en missään nimessä sallisi turboja.
Siitäkin syystä että menisi nykyiset moottorit vaihtoon ja turvallisuuskin laskisi, kun tehoja tulee lisää.
Laskeeko kustannukset kun vanhat laitetaan sulattoon ja rakennetaan kaikki uusiksi?
Mitä tulee muiden maiden sääntöihin, miksi ei vaadita että he muuttavat sääntönsä meille sopiviksi.
Uskon että jokaisessa maassa on kansallisesti aivan omat sääntönsä, yhteneväisiä sääntöjä ei ole kuin FIA:n hyväksymissä sarjoissa.
Mitä tulee minuuttimoottoreihin, niin eipä nämä F-Cupin kärjen moottorit sen useammin rikkoonnu kuin esimerkisi FIA:n säännöillä ja turboilla ajavienkaan.
Niin, nämä oli minun mielipiteitä, ja muilla saakin olla toisenlaisia mielipiteitä. Ei sen vuoksi tarvitse kommentoida.

Avatar
rabbi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 29
Liittynyt: 22.08.2007 00:00

Re: Huolestumisen aihetta!?

Viesti Kirjoittaja rabbi » 15.05.2014 11:43

Harrasteautojaan rakentavien elämä helpottuu jatkossa, kun auton rakenteen muuttamista koskevaa poikkeuslupaprosessia uudistetaan.

Lupaprosessin kokeilu on käynnistetty yhdessä yhden alan harrastejärjestön, Finnish Hot Rod Association FHRA ry:n kanssa. Vuosi 2014 on pilottivaihe, jonka aikana uutta käytäntöä testataan.

Toivottavasti AKK aktiivisesti mukana hankeessa koska jos katuautoon
voi vaihtaa eri valmistajan moottorin niin punakilpiseen se pitäisi onnistua jopa helpommin.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288660763308.html

Avatar
ripeka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Huolestumisen aihetta!?

Viesti Kirjoittaja ripeka » 16.05.2014 09:36

Ei mikään estä vaihtamasta nykylaissakaan eri valmistajan moottoria katuautoon. Ja onnistuu ilman tuota poikkeuslupaakin. Tuo uusi poikkeuslupa helpotus koskee tapauksia, joissa mennään esim. moottorissa yli noiden 20/25% tehojen/tilavuuksien/painon suhteen, jolloin tarvitaan poikkeuslupa. Hotrod miehet tarttee noita lupia, kun laitetaan kauheita kaseja kakskytäluvun autoon ja pitää osoittaa, että auton saa pysymään tiellä ja vielä pysähtymäänkin.....
Tällä hetkellä tuota lupaa on saaneet odotella joissain tapauksissa vuodenkin.

Ei AKK:n tartte tuon asian suhteen tehdä mitään. Punakilpiseen kilpuriin ei tartteta mitään poikkeuslupia ja saat laittaa ihan minkä moottorin haluat tai tehdä vaikka itse.

Vastaa Viestiin