j67 kirjoitti:
Esimerkkejä siitä mitä akk voisi ottaa opikseen harrasterallilta.
Kilpailuun tehdään luokat kysynnän mukaan, ei kuukausia etukäteen arvaten mikä luokka milloinkin kiinnostaa.
Asia jota olen akk:lle ehdottanut, vakioauto luokka ilman vuosimalli rajaa.
Halutessa tämän voisi tehdä yhdellä vuosimalli rajan pudotuksella. Mutta kun ei niin ei.
Turvavaruste puolen rajaukset siten että aloitus taso olisi matalampi ja ohjeistuksella tuotaisiin suosituksia kattavammasta varustetasosta.
Uskon että se hanssikaan ei olisi ihan mahdoton hankinta sen jälkeen kun on päässyt toteamaan onko laji sitä mitä on hakenut. Toisin sanoen pitääkö välttämättä panostaa nykyisen tason mukaisesti päästäkseen toteamaan ettei tämä ollutkaan mun juttuni?
Toisaalta Markon kirjoitus sääntöjen lainauksesta tuo mieleen sen että kasvattaessaan suosiota harrasteralli on "pakoitettu" sääntöjen laadintaan. Samoin monet muut akk:ta rasittavat tekijät tulevat tutuiksi.
Onko siis järkeä tehdä olemassa olevat asiat uudestaan?
Kysymyksessä luulisi kuitenkin olevan niinkin yksinkertainen asia kuin autourheilun harrastaminen.
Lainaus J67 kirjoituksesta: "Kysymyksessä luulisi kuitenkin olevan niinkin yksinkertainen asia kuin autourheilun harrastaminen."
Kysymys ei ole niin yksinkertainen kuin luulet!
Jokainen joka on ollut kilpa-autossa tai siviiliautossa ulosajon sattuessa ovat varmasti kiitelleet sitä että turvavarusteet autossa ovat olleet riittävät, loppuis pian muuten harrastajat kokonaan !
Lainaus J67 tekstistä: "Turvavaruste puolen rajaukset siten että aloitus taso olisi matalampi ja ohjeistuksella tuotaisiin suosituksia kattavammasta varustetasosta."
eli tapetaan ensin kokemattomammat nulikat ja ne jotka pysyy hengissä saavat ostaa varusteet jos haluavat !?
J67 näkemys: "Uskon että se hanssikaan ei olisi ihan mahdoton hankinta sen jälkeen kun on päässyt toteamaan onko laji sitä mitä on hakenut"
ei ne niskat tarvii kun kerran vetää nurin niin ei tarvii sitä hanssin hankintaa enään miettiä !
Miksi J67 luulet että hanssit on tuotu noihin kilpa-autoihin ? ihan vaan kiusaksi ja kilpailijoiden lompakkoa kiristämään? Jos laji tuntuu kokeilun jälkeen väärältä voi myös myydä hanssin ja varusteet eteenpäin, näin säästyy isoilta tappioilta, tai jos on epävarma siitä onko laji sitä mitä haluaa, niin voi myös vuokrata tai lainata varusteita (toki jos ei ole koskaan seura/kerho illoissa käynyt ei voi myöskään tietää että sellainenkin vois hyvässä harrastaja seurassa olla mahdollista, kysyminen kun ei mitään maksa) ! ei se hanssi tai muutkaan varusteet voi olla kynnyskysymys lajin aloitukselle, saamattomuutta se pikemminkin on ja turhaa ruikuttamista jos ei viitsi nähdä asian eteen vaivaa, ja taas on akk:n syy !
usko tai älä kaikki turvavarustemääräykset on tehty ihan vaan kilpailijoiden turvallisuuden vuoksi ei kiusallaan! Ja mielestäni niistä ei pidä eikä saa tinkiä !
meillä on jo V1600 luokka sen halvemmaksi ei enään harrastamista voi turvallisesti ja "edullisesti" tehdä!
eikö noista kuolonkolareista saa ihan tarpeeksi iltapäivälehdistä lukea: kun holtittomasti kaahataan, siviiliautoilla !?
autourheilu/ralli ei tarvitse yhtään ylimääräistä otsikkoa "Taas kuolonkolari rallikilpailussa" Koska muuten räsäset ja kumppanit rupeaa kieltämään kohta koko lajin ! siis pidetään siviililiikenne ja siviili autot erillään kilpailusta ja ralliautoista, koska ne ovat kuin yö ja päivä,enkä yhtään ihmettele jos sinut on sieltä päämajan konttorista naurettu pihalle!
Akk, on onnistunut turvallisuusjutuissa mainiosti, kuolemaan johtaneita kolareita on todella vähän lajin riskikertoimeen katsottaessa ja kun vauhdit on kasvaneet on myös turvavarusteet kehittyneet ja niin pitää ollakin jos meinataan maailmallakin pärjätä!
Voidaankin puhua yhestä turvallisimmista harrastemuodoista, miksi tätä pitäisi ruveta madaltamaan ja riskikerrointa nostamaan?
Akk teki hyviä päästöksiä mm. siinä että nosti penkkien ja vöiden parasta ennen päiväyksen 5vuodesta 10vuoteen kansallisesti ! fiksua ja lompakkoystävällistä,eikö?
täällä vaan on nämä samat sankarit jotka syyttää kaikesta aina isoa pahaa akk:ta vois miettiä hiljaa peilin edessä onko jutuissa aina mitään järkeä ?
kaikessa huokuu vaan katkeruus kun et ole J67 koskaan saanut itseäsi kilpa-auton rattiin yrität väkisin kehittää jotain vakio autoluokkaa mitä et saanut sinne salon pellolle järjestettyä !
Itsellä meni akk:hon maku kun tuli kaikennäköistä 5vuoden penkkisääntöä, kalsaripakkoa, hanssipakkoa ja milloin mikäkin leimameni vanhaksi. Mutta tarkemmin kun ajattelee penkki/vyösääntö kansallisesti muuttui 10vuoteen loisto juttu taloudellisesti ! hanssi ei se paha homma oo jos niskat ulosajon jälkeen on vielä kunnossa, kypäräkin on hyvä tietyn väliajoin uusia,aikamoisia henkivakuutuksia! kalsareita en tänäkään päivänä vielä ymmärrä että mikä virka niillä on , jos autossa on palon roihuessa niin siinä ei paljon kalsarit auta.
Harrasteralli kuulostaa ihan fiksulta yhdistykseltä ,mutta en ymmärrä tätä kiihkoilua mitä nämä perustaja jäsenistö täällä harrastaa, iso paha akk sitä ja tätä. ei osata tai haluta tehdä tärkeetä yhteistyötä tai kehittää omaa tuotetta vaan haukutaan akk:Ta , miksi? yritetään viedä omaa tuotetta ylempään arvoon?
Suurin osanottaja kato on varmasti vallitseva taloustilanne ja epävarmuus siitä onko kenelläkään varaa harrastaa mitään ! se ei ole akk:n eikä sen enempää harrasterallinkaan syy! Eikä kumpikaan pysty näitä lukuja räjähdysmäisesti kasvattamaan tai tekemään sellaisia sääntöuudistuksia että se näkyisi kilpailijoiden lompakoissa radikaalisesti !
Ja niin kauan kuin päällekkäin kisoja järjestetään niin tottakai se syö toiselta kisalta osallistujia ja mitä pidemmälle kausi etenee sitä enemmän on myös kalustoja tallissa oottamassa uutta peltiä ja tekniikkaosia rikkoutuneiden tilalle ja taas osallistujia on poissa !