Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
-
PetriH
- Yleinen

- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja PetriH » 29.10.2014 18:25
-Syyläri kirjoitti:Olikos aikasemmin niin että B-junnu ei saa kilpailla turbo/4wd kalustolla? Nyt näky olevan vaan että 4wd kielletty.
Kyllä !
On olemassa turbollisia 2 WD kalustoa ihan FIA luokiteltuna,
joille on myös Fian sarjoja olemas. Nähty myös rallin sm sarjassa SM 4 luokas viime ja tänä vuonna.
Nelareita kun on turbollisia ja turbottomia.
-
Charter
- Yleinen

- Viestit: 251
- Liittynyt: 01.07.2005 00:00
- Paikkakunta: Kiuruvesi
Viesti
Kirjoittaja Charter » 29.10.2014 21:31
2016 vuodesta lähtien yleiseen nousee jo 20 pisteellä! Ensi vuosi kuitenkin mennään vielä vanhalla säännöllä. Mitähän "hyötyä" tästä lienee!?
Buhhahhaa...!
-
MasaLe
- KV

- Viestit: 305
- Liittynyt: 21.01.2011 21:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja MasaLe » 29.10.2014 22:05
Charter kirjoitti:2016 vuodesta lähtien yleiseen nousee jo 20 pisteellä! Ensi vuosi kuitenkin mennään vielä vanhalla säännöllä. Mitähän "hyötyä" tästä lienee!?
En myöskään ymmärrä mikä on ollut ideana. Nykyisellä säännölläkin jos kiire on ollut on voinut nousta jo 20 pisteellä ja sitten "ikijunnut" voi odottaa 30 pisteeseen saakka. Nyt käytännössä junnujen ja mahd. myös ylipäätään kilpailijoiden määrä vähenee ensi vuoden jälkeen merkittävästi. Menestyshaaveissa kalustoa pitää päivittää ja osa saattaa jopa lopettaa siihen vedoten ettei omalla kalustolla ehdi yleisessä.
Mielenkiintoista nähdä, kuin myös olisi kuulla perustelut tälle sääntömuutokselle?
-
emppu
- KV

- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja emppu » 30.10.2014 08:20
Yleisetkin kahteen kategoriaan, b-, ja a-yleinen.
Joo, en ollut tosissani, kai...

-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Viesti
Kirjoittaja Jankos » 30.10.2014 09:05
Mites tuo nyt sitten menee menestyvän b-junnun kohdalla. Eli 9-nousupisteellä vaikka f-cuppiin b-junnuna ja kausi onnistuu niin yli 20 pistettä on kasassa. Sittenkö mennään suoraan yleiseen?
Näin minä sen ainakin tulkitsen.
Oikeastaan a/b-junnut saisi lopettaa jo kokonaan, kilpailijoita on sen verran vähäisesti että pelkät junnut riittäisi ja viimeistään 20 nousupisteellä yleiseen.
Näin olisi mahdollisuus pitää useampi luokka auton mukaan ja silti olisi luokissa väkeä. Nyt kuitenkin on joissakin luokissa vain muutama auto a- ja b-junnuissa. Ja usein on molemmissa junnuissa vain yksi f-luokka. Näin senkin saisi pitää tilavuusrajoilla!
Ja jos joku haluaa yleiseen helpolla niin sitten minimivaatimukseksi vaikka kolmessa kisassa maaliin. Näitäkin olisi ketkä haluaa kv-lisenssillä muualle ajamaan, rallituristeja on muissakin maissa niin miksi suomessa näin vaikeaa...
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
-
hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 30.10.2014 11:45
PetriH kirjoitti:-Syyläri kirjoitti:Olikos aikasemmin niin että B-junnu ei saa kilpailla turbo/4wd kalustolla? Nyt näky olevan vaan että 4wd kielletty.
Kyllä !
On olemassa turbollisia 2 WD kalustoa ihan FIA luokiteltuna,
joille on myös Fian sarjoja olemas. Nähty myös rallin sm sarjassa SM 4 luokas viime ja tänä vuonna.
Nelareita kun on turbollisia ja turbottomia.
FIA tekniikkasääntöihin on jo ilmoitettu 1.1.2015 voimaanastuvaksi muutos, jolla sallitaan turbomoottorit kaikissa "R-luokissa". Siis myös R1 ja R2 autoihin tulee turbomoottorillisia luokituksia jo varmaan 2015 aikana. Pidemmällä tähtäimellä ei kv-luokitelluissa ralliautoissa olekaan kuin turbomoottorisia autoja. B-junnuille ei jäisi mitään kv-luokiteltua autoa, jos ei voisi ajaa turbollisella autolla. Siksi muutos.
-
ripez12r
- Yleinen

- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ripez12r » 30.10.2014 13:38
Nousupisteistä soitto akk:hon selvensi vähän asiaa.
Ensi vuosi mennään 2014 mallilla, eli kesken kauden ei nousta yleiseen. 30p jälkeen on noustava ja 20p jälkeen voi nousta yleiseen.
2015 on suunnitelmis muuttaa niin että 20p:llä on noustava. Tämä ei vielä ole täysin lukkoon lyöty asia ole ja nyt siihen voi vaikuttaa. Halu tähän muutokseen on tullut kilpailijoilta, jotka haluaa yleiseen, maailmalle tai nelivedon rattiin nopeammin. Tämä ei taida kuitenkaan kattaa valtaosaa harrastajista.
Tähän olisi helpompikin keino, esimerkiksi pudottaa alarajaa vaikka 15 pisteeseen milloin saa nousta yleiseen ja pakko nousta kunn30p täynnä. Itseäni ei haittaa vaikka joku ajaa junnuna pitempäänkin
-
emppu
- KV

- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja emppu » 30.10.2014 14:35
ripez12r kirjoitti:Nousupisteistä soitto akk:hon selvensi vähän asiaa.
Ensi vuosi mennään 2014 mallilla, eli kesken kauden ei nousta yleiseen. 30p jälkeen on noustava ja 20p jälkeen voi nousta yleiseen.
2015 on suunnitelmis muuttaa niin että 20p:llä on noustava. Tämä ei vielä ole täysin lukkoon lyöty asia ole ja nyt siihen voi vaikuttaa. Halu tähän muutokseen on tullut kilpailijoilta, jotka haluaa yleiseen, maailmalle tai nelivedon rattiin nopeammin. Tämä ei taida kuitenkaan kattaa valtaosaa harrastajista.
Tähän olisi helpompikin keino, esimerkiksi pudottaa alarajaa vaikka 15 pisteeseen milloin saa nousta yleiseen ja pakko nousta kunn30p täynnä. Itseäni ei haittaa vaikka joku ajaa junnuna pitempäänkin
Tuon liiton vastauksen jälkeen, minäkään en enää ymmärrä mistä tässä sääntömuutoksessa oli alunalkujaan kyse?
Tuo että raja nousuun olisi alimmillaan 15 pojoa, 30 nousee olisi varmasti hyvä jatkossa.
Se että pakotettaisiin 20 pojolla nousemaan, ei taida olla oikein hyvä muutos. Onneksi vetivät takaisin tämän vielä.
-
ripez12r
- Yleinen

- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ripez12r » 30.10.2014 15:19
Ymmärtääkseni päätöstä ei ole vedetty pois, ainoastaan siirretty vuodella, vuodesta 2014 vuoteen 2015. Siellä on tulossa huomenna kokous jossa tästä keskustellaan lisää. Aika paljon kysymyksiä tullut jo niin puolesta kuin myös vastaan.
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Viesti
Kirjoittaja Jankos » 30.10.2014 19:36
Tuo perustelu että joku haluaa maailmalle nopeammin on melkolailla ontuva, pisteitä kun tarvitsee juurikin saman 20 kuin aiemminkin...
Muutenkin tuo dokumentointi akk:ssa on lapsen kengissä kun tiedotteissa ei ole mitään päivämääriä eikä viitata edes sääntökohtiin mihin muutoksia/korjauksia tehdään jne.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
-
emppu
- KV

- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja emppu » 30.10.2014 21:21
Jankos kirjoitti: Muutenkin tuo dokumentointi akk:ssa on lapsen kengissä kun tiedotteissa ei ole mitään päivämääriä eikä viitata edes sääntökohtiin mihin muutoksia/korjauksia tehdään jne.
Samaa huomioinut jo kauan. Sekin että kun tiedotteet ja muuta poistuu etusivulta niiden löytäminen on erittäin hankalaa, ja joissain tapauksissa jopa täysin mahdotonta.
-
Sami93
- A-Junnu

- Viestit: 59
- Liittynyt: 05.06.2011 18:34
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja Sami93 » 31.10.2014 00:28
ripez12r kirjoitti:Nousupisteistä soitto akk:hon selvensi vähän asiaa.
Ensi vuosi mennään 2014 mallilla, eli kesken kauden ei nousta yleiseen. 30p jälkeen on noustava ja 20p jälkeen voi nousta yleiseen.
2015 on suunnitelmis muuttaa niin että 20p:llä on noustava. Tämä ei vielä ole täysin lukkoon lyöty asia ole ja nyt siihen voi vaikuttaa. Halu tähän muutokseen on tullut kilpailijoilta, jotka haluaa yleiseen, maailmalle tai nelivedon rattiin nopeammin. Tämä ei taida kuitenkaan kattaa valtaosaa harrastajista.
Tähän olisi helpompikin keino, esimerkiksi pudottaa alarajaa vaikka 15 pisteeseen milloin saa nousta yleiseen ja pakko nousta kunn30p täynnä. Itseäni ei haittaa vaikka joku ajaa junnuna pitempäänkin
Niin samat 20 pojoo tarvii silti siihen että pääsee yleiseen. Tämä yllä mainittu 15 minimi 30 maksimi kuulostaa mun kuulovaurioiseen korvaan hyvältä. Pääsee kovat luut sitten ajoissa puolustaan Suomen ralli mainetta ja minunlaiset muka rallimiehet pysyy pois jaloista. Itellä just se 20 pojoo eli riippuen kuinka päätökset tulee on ajovuosia rallissa 0-1.
-
Isoreisi
- A-Junnu

- Viestit: 81
- Liittynyt: 07.02.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja Isoreisi » 31.10.2014 12:12
Yhtä jyrkkä se mutka on, tai yhtä pitkä se suora on huolimatta siitä ajatko junnuissa tai yleisessä.
Jos A-junnuissa on tottunut ajamaan sijoista 10-20, niin se nyt on ihan sama sen jälkeen ajaako yleisessä sijoista 30-40; Kaukana kärjestä joka tapauksessa mennään, eikä kotona pääse henkseleitä paukuttelemaan tai kavereille leuhkimaan. Junnujen kärjessä ajava kuski löytää joka tapauksessa itsensä nopeasti yleisen luokasta, oli vaadittu pisteraja sitten 20 tai 30.
Tosin tänä vuonna Cupissa näytti syystä tai toisesta junnujen ja yleisen välillä olevan vauhdillisesti runsaasti eroa, mutta tuota en lähtisi yleistämään aiempiin vuosiin + tulevaisuuteen.
Terv. Antti A-junnu 28 pistettä.
-
Sami93
- A-Junnu

- Viestit: 59
- Liittynyt: 05.06.2011 18:34
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja Sami93 » 31.10.2014 13:32
Isoreisi kirjoitti:Yhtä jyrkkä se mutka on, tai yhtä pitkä se suora on huolimatta siitä ajatko junnuissa tai yleisessä.
Jos A-junnuissa on tottunut ajamaan sijoista 10-20, niin se nyt on ihan sama sen jälkeen ajaako yleisessä sijoista 30-40; Kaukana kärjestä joka tapauksessa mennään, eikä kotona pääse henkseleitä paukuttelemaan tai kavereille leuhkimaan. Junnujen kärjessä ajava kuski löytää joka tapauksessa itsensä nopeasti yleisen luokasta, oli vaadittu pisteraja sitten 20 tai 30.
Tosin tänä vuonna Cupissa näytti syystä tai toisesta junnujen ja yleisen välillä olevan vauhdillisesti runsaasti eroa, mutta tuota en lähtisi yleistämään aiempiin vuosiin + tulevaisuuteen.
Terv. Antti A-junnu 28 pistettä.
Sijotuksista en juurikaan ole välittäny ennenkään. Mutta jos mut laitetaan sopivaan väliin yleisessä niin perään lähtijää saattaa alkaa vituttaan pöly tai ohituspaikan hakeminen auton levysellä tiellä.
Meni off topic, ei jatku.
-
CorollaGTi
- Yleinen

- Viestit: 160
- Liittynyt: 14.03.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja CorollaGTi » 01.11.2014 07:42
Eli siis minulla 23 nousupistettä ja uutta autoa rakennellaan niin vaikka en aja kisaakaan ensi vuonna niin 2016 nousu yleiseen?

Suunnitelmissa kun oli lähteä junnu sm kiertämään kun auto valmistuu.