Sivu 3/5
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 09:46
Kirjoittaja emppu
Jos joku haluaa tutustua aikaisemmin tehtyyn kanteluun jokamiehenoikeuksiin vedoten ja siitä annettuun ohjeistukseen/päätökseen, tässä Neste-ralliin liittyen.
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/th ... l%7D=nosyn
Kenenkään piha-alueellehan ei pääsylippua myydä, sehän on selvää. Poliisin luvassa on ehdot yms.
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 13:09
Kirjoittaja bobbaily
Mihinkä tämä ostettu lippu oikeuttaa menemään katsomaan?
Onko maastossa rajattuja katselualueita jonne lippu oikeuttaa ja onko ne esim. reittikarttaan merkittynä kuten Suomen mm-rallissa.
Onko muualla reitinvarrella katsominen kiellettyä?
Ilman maanomistajan lupaa lippujen myynti ei ole mahdollista,
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 14:20
Kirjoittaja JiiKoo
Eiköhän tämäkin iänikuinen jankutus lipuista ja jokamiehen oikeuksista lopu, kun ei päästetä yleisöä pätkälle ollenkaan. Säästyy rahat penkkapelleiltä ja paljon työvoimaa järjestäjiltä.
Sitähän näillä jankuttamisilla ilmeisesti haetaan. En kyllä mitenkään muuten voi ymmärtää, että sama aihe nousee aina esille.
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 14:30
Kirjoittaja emppu
Tuossa aikaisemmin linkittämässäni eduskunnan oikeusasiamihen ratkaisussa kerrotaan muunmuassa:
Nykyisin yleisötilaisuuden toimeenpanoaika määrätään yleensä alkavaksi jo ennen tien sulkuaikaa. Tällöin järjestäjä voi mielestäni jo toimeenpanoajan alettua periä pääsymaksua myös kulkemisesta toimeenpanoalueelle, jos se tapahtuu alkamassa olevan rallin katsomista varten.
Senkin tuo ratkaisu kertoo; Tien käyttäjiltä-/ ja/tai maanomistajilta pitää olla luvat niiden käyttöön. Ilman näitä ei poliisi edes myönnä lupaa. (Lupaa hakiessa hakemuksessa tulee mainita myydäänkö yleisötilaisuuteen pääsylippuja)
Tuossa kantelukäsittelyssä kerrotaan myös:
Sulkulupiin ja kokoontumislain mukaisten ilmoitusten johdosta tehtäviin päätöksiin sisältyy jo nykyisin sellaisia lähinnä informatiivisia määräyksiä, jotka koskevat tapahtuman järjestäjälle kuuluvia velvoitteita, joita järjestäjän olisi jo muutoinkin lain tai tavanomaisen oikeuden nojalla noudatettava. Tällaisista määräyksistä mainittakoon muun muassa, että yksityisen omistaman maa-alueen käyttöön tulee olla maanomistajan (tai haltijan) lupa
Eli poliisi tai viranomainen ei myönnä lupaa jos em ehdot ei täyty.
Edelleen tuo ratkaisu kertoo:
Näillä alueilla rallikilpailujen järjestäjällä on harkintansa mukaan oikeus päättää pääsymaksun perimisestä ja edellyttää pääsymaksun maksamista alueelle pääsemiseksi.
Senkin tuo ratkaisu kertoo että mydäänkö pääsylippuja vai ei, ei kummassakaan tapauksessa yleisöllä ole oikeutta käyttä piha-, tai vastaavia alueita kilpailun seuraamiseen.
Melko selvää tekstiä!
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 15:51
Kirjoittaja bobbaily
Tämä on täysin selkeää tekstiä, mutta millä yleisö tietä maastossa minne saa mennä katsomaan ja mille alueelle ei ole saatu maanomistajalta lupaa katselun / lipunmyyntiin?
Mikä on se rajattu "huvialue" jonne lippu oikeuttaa?
Kyllähän lipun ostaessa täytyy tietää minne se oikeuttaa pääsyn ja minne ei ole pääsyä.
esim. käytetään "valion tietä" ja sen varrella on useita maa-alueita (peltoa, metsää, tontteja,yms ) niin kaikilta maanomistajilta pitäisi olla lupa alueen käyttöön ja siten mahdollisuus lipunmyyntiin.
Onpahan melkoista lupien hakemista.
Kunhan kaikki luvat on kunnossa myös maanomistajilta ja kaikki tietää oikeutensa sekä velvoitteesa niin lipunmyynti on OK
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 16:05
Kirjoittaja gianni
Johan on taas keskustelua. Mä ainakin maksan AINA pääsyliput jokaiseen autourheilutapahtumaan kiltisti, vaikka pressi-kortilla pääsisin ilmaiseksi. Pääsylipun hintaan kukaan ei kuole, mutta järjestäjille se on iso asia jos esim. 1000 jätkää venkoilee ja menee "pummilla" tms. Toivottavasti tulee hyvä talvi ja hienoja kisoja!
Mika Salomaa
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 16:28
Kirjoittaja bobbaily
Ei tässä ole kysymys lippujen hinnasta tai oikeellisuudesta vaan siitä että reittijohtajan / ratamestarien täytyy lupia hakiessa pyytää myös lupa maa-alueelle tiealueen ulkopuolella maanomistajilta mikäli on tarkoitus myydä alueelle lippuja. Toisen omistamalle tai hallinnoimalle alueelle ei voida järjestää yleisötapahtumaa ilman maan omistajan suostumusta.
Kiitos ja anteeksi.
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 16:43
Kirjoittaja emppu
bobbaily kirjoitti:Ei tässä ole kysymys lippujen hinnasta tai oikeellisuudesta vaan siitä että reittijohtajan / ratamestarien täytyy lupia hakiessa pyytää myös lupa maa-alueelle tiealueen ulkopuolella maanomistajilta mikäli on tarkoitus myydä alueelle lippuja. Toisen omistamalle tai hallinnoimalle alueelle ei voida järjestää yleisötapahtumaa ilman maan omistajan suostumusta.
Kiitos ja anteeksi.
Kiitos ja anteeksi täältäkin, mutta.
Etkö lukenut että oli pääsylippua tai ei, pitää luvat olla kaikissa tapauksissa jos yleisöä lasketaan pätkälle..
Oli pääsylippua tai ei, se ei muuta asiaa mihinkään suuntaan
Jos se lippu on sinusta kallis tai sitä on väärin myydä, pysyisit poissa.
Minä arvostan autourheilun tekijöitä jotka mahdollistavat harrrastuksen jatkumisen, enkä juuri kaipaa vapaamatkustajia.
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 20:37
Kirjoittaja josa
MaRaKi kirjoitti:Hieman tarkennusta ja faktaa tästä vapaakorttien ja päätoimitsijalisenssien sisäänpääsyoikeudesta.
Ensinnäkin sarjajärjestäjää tästä on turha moittia. Tämän järjestelyn alullepanija on Heinolan UA, eli ensimmäisen sarjakilpailun järjestäjä.
Järjestelyllä on kaksi pääasiallista tarkoitusta. Ensinnäkin haluamme palvella päätoimitsijalisenssin ja vapaakortin omistajia paremmin. Nythän tilanne on se, että halutessasi reittikartan, on sinun ostettava rallipaketti ja silloin siitä kortista ei ole mitään hyötyä sinulle. Näin ainakin itse olen joutunut toteamaan kierrellessäni kisoja.
Nyt kortin haltija saa vapaaseen sisäänpääsyyn oikeuttavan rannekkeen ja voi hankkia pientä korvausta vastaan rallipaketin aineiston. Käytännössä jokainen joutuu ajamaan joko kilpailukeskuksen tai Jari-Pekan sivuitse mennessään pätkille, joten suurta vaivaa tästä ei pitäisi olla.
Olemme lisäksi päättäneet aloittaa rallipakettien myynnin sekä kortteja vastaan jaettavien rannekkeiden jakelun kolme tuntia ennen ensimmäisen kilpailijan lähtöaikaa, siis klo 8.00.
Toinen syy tähän järjestelyyn on se, että lipunmyyjät pätkillä ovat ns. autourheilusta tietämättömiä, eli kyläyhdistyksiä, koululaisryhmiä, metsästysseuroja ym. paikallisia toimijoita, joille lipunmyynnistä kertyy pientä katetta omaan toimintaan. Vaikka näillä lipunmyyjillä on hienot värilliset kopiot vapaakorteista ja lisensseistä, niin käytännössä lipunmyynnin ohi kuljetaan ja yritetään kulkea mitä ihmeellisimmillä korteilla ja selityksillä sekä ikävä kyllä myös kaverin kortilla. Moni lipunmyyjä on todennut, että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun moiseen hommaan ryhtyi. Ongelmana ei tietenkään ole oikean kortin omistajat, vaan ne lukuisat ”väärän” kortin omistajat, jotka toiminnallaan sotkevat tätä yhteistä pesää. Lipunmyyjille on paljon selkeämpää, kun pätkälle pääsyyn kelpaa ainoastaan käypä ranneke tai eurot.
Jukka Inkilä
Jari-Pekka Ralli
järjestelytoimikunnan pj
Selityksiä riittää, ja tuo toinen kohta on hyväkin sellainen, mutta kyllähän fiksuinta ja yksinkertaisinta olisi laittaa se ranneke sellaisenaan sen vanhan tutun pressipaketin mukaan, kuten muissa kisoissa on tehtykin (siis sellaisissa missä rannekkeet ovat olleet yleensäkään käytössä), ja painottaa pakettia noudettaessa että rannekkeen tulee olla kiinnitettynä koska lipunmyyntiä hoitava talkooväki ei tiedä AKK:n korteista mitään. Samoin reittikartan on saanut kyllä 99-prosenttisesti aina pressipaketin mukana (mitähän hyötyä koko paketista muuten edes olisi, jos siitä ei saisi selville mihin suuntaan pitäisi kisatoimistosta lähteä!?), ja yleensä heti kun vain kisatoimisto aukeaa - kuten kuuluukin että mediaväki ehtii suunnitella alkavan päivän työmaata ja kuvauspaikkoja. Poikkeuksena ei tule äkkiseltään mieleen kuin viime syksyn Jari-Pekka jossa muun materiaalin sai käsiinsä heti mutta reittikarttaa olisi pitänyt odotella siihen tunti ennen nro 1 lähtöä (karttaa kyllä vilautettiin aiemmin mutta omaksi sitä ei saanut, tai ainakaan minä en saanut). Sivuhuomiona mainittakoon että yritin ostaa kartan sittemmin huoltoasemalta lähempää reittiä - mistä ne oli jo loppuneet! No pätkille löydettiin silti, vaikka virallista reittikarttaa ei mulla ole vielä tänäkään päivänä... mikä jäi harmittamaan koska olen jokaikisen kisakartan säilyttänyt ja arkistoinut.
Ja lisättäköön vielä että hyvinhyvin mielelläni minäkin maksan sen 10/15e rallipaketista, vitosen pelkästä kartasta tai pääsylipun pätkälle - monesti olen niin tehnytkin, sprinteissä etenkin on usein ensimmäisenä portilla vastassa tätä metsästysseura- yms. väkeä joille ei aina jaksa selittää että tällä AKK:n kortilla pitäisi kyllä ilmaiseksikin päästä... samoin ralleissa jos kisakeskus on jossain kartanmyyntipisteitä huomattavasti kauempana tai rallipaketin mukana saa jotain extraa, esim. tiekirjamerkinnät mitä ei välttämättä joka kisassa näytetä mediaväelle (syystä tai toisesta..) on usein näppärämpää vaan hankkia se yleisöpaketti. Mutta aivan turhaa säätöä tämä uusi järjestely on, ja haiskahtaa vain kiusanteolta joidenkin mielestä liian etuoikeutettua mediaväkeä/toimitsijaporukkaa kohtaan. Ei ole ihan kerta eikä toinen kun on saanut törmätä tuohon asenteeseen että kuvaajaporukat ovat se "pakollinen paha" kisoissa....
Toivon mukaan tämä kokeilu jää nimenomaan kokeiluksi tähän yhteen ralliin eikä kata koko kautta.
Terv. nimimerkillä pelkästään tällä vuosikymmenellä noin 250 rallia/sprinttiä paikan päällä pressikortti kaulassa nähtynä
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 21:35
Kirjoittaja Kollo
bobbaily kirjoitti:Ei tässä ole kysymys lippujen hinnasta tai oikeellisuudesta vaan siitä että reittijohtajan / ratamestarien täytyy lupia hakiessa pyytää myös lupa maa-alueelle tiealueen ulkopuolella maanomistajilta mikäli on tarkoitus myydä alueelle lippuja. Toisen omistamalle tai hallinnoimalle alueelle ei voida järjestää yleisötapahtumaa ilman maan omistajan suostumusta.
Kiitos ja anteeksi.
Minä voin bobba sponssata sulle liput tän vuoden F-Cuppeihin niin lakkaa ahistamasta?
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 30.12.2014 22:55
Kirjoittaja bobbaily
Taitaa olla todella vaikeasti ymmärrettävä asia tuo lupa maanomistajalta yleisötapahtumaan jossa myydään lippuja hänen omistamalleen tai hallinnoimalleen maa-alueelle. Tienkäyttösopimus ei anna oikeutta lipunmyyntiin vaan antaa oikeuden käyttää tiealuetta kilpailun järjestämiseen. Lipunmyyntiin on pyydettävä suostumus erikseen.
Ei tässä nyt ole ongelmana lipun ostaminen, pystyn kyllä sen ainakin toistaiseksi ostamaan tarvittaessa.
Onko se nyt mahdottomuus pyytää lupa maanomistajalta tiealueen ulkopuoliselle rajatulle alueelle samalla kun tekee tienkäyttösopimuksen, jolloin olisi oikeus lipunmyyntiin tälle alueelle.
Mikä on niin vaikeaa ymmärtää ettei maksullista yleisötapahtumaa voida järjestää toisen omistamalla maa-alueella ilman maanomistajan lupaa?
Muutamia kertoja kun rallin ek on mennyt omistamani ja hallinnoimani maa-alueen kautta olen kirjoittanut allekirjoituksen lupapaperiin joka oikeuttaa tien käyttöön ja tässä paperissa ei ole mitään mainintaa siitä että alueelle myydään lippuja eli en silloin ole antanut suostumusta lipunmyyntiin. Ymmärtääkö tästä sen mitä olen yrittänyt kertoa.
Hyvää loppuvuotta 2014 ja parempaa vuotta 2015
"Bob Baily" = Esa Alastalo
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 31.12.2014 08:11
Kirjoittaja Masta
Luulen ehkä vähän ymmärtäväni mitä bobbaily tässä hakee, mutta mielestäni eroa tässä ei tee edes se myydäänkö reittikarttoja vai/ja myös lippuja ek:lle. Jo reittikartta on tavallaan "lippu" karttaan merkityille alueelle, joihin sitten yleisömassa hakeutuu. Luvat on kuitenkin kysytty vain tien käyttöön. Yleisö on tavallaan liikkeellä jokamiehenoikeuksin, mutta toisaalta järjestetyn tapahtuman "asiakkaina"
No, toivottavasti tässä mennään samalla maalaisjärjellä kuin aiemminkin, eli järjestelyvaiheessa sovitaan maanomistajien kanssa mitkä ovat kiellettyjä alueita ja rajataan ja valvotaan ne.
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 31.12.2014 08:57
Kirjoittaja Joox
Bob Baily, kysyikö Riihimäki rallin järjestäjä viime vuonna lupaa lipunmyyntiin?
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 31.12.2014 10:24
Kirjoittaja bobbaily
No eipä kysynyt lupaa lipunmyyntiin ja en sitä koskaan hyväksynyt että alueelle tultiin myymään lippuja, joten tällöinkin lipun ostaminen oli vapaaehtoista.
Alueelle tehdyt katselualueet oli minun itse tekemiä helpottaakseni katsojien sijoittumista sekä alueen siivoamista rajatakseni.
Yritin olla avuksi ja henkilökohtaisella työpanoksella edesauttaa kaikkien katsojien palvelemista hyvään rallielämykseen ilman heidän rahallista panostustaan, en luultavasti ole onnistunut näistä nykyisistä kommenteista johtuen.
Anteeksi siitä että olen vapaaehtoisesti yrittänyt auttaa autourheilua ja samalla edesauttaa katsojien ilmaista elämystä rallin parissa.
Re: F-Cup kehitys oikea vai väärä suunta?
Lähetetty: 31.12.2014 10:55
Kirjoittaja emppu
Pyydän omasta puolestani anteeksi jos olen saanut pahaa mieltä aikaiseksi, oletin että katsoja purnaa että lippuja myydään.
Kuitenkin se tosiasia ei muutu, myydään lippuja tai ei, sama yleisö siellä liikkuu. Ehkä niitä on vähemmän kun on pääsyliput.
Kumpi parempi?