Teuski kirjoitti:SPH kirjoitti:Täällä foorumissa on parasta aikaa käynnissä useampiakin keskusteluja, joissa on unohtunut se tosiasia, että näitä kisoja tehdään kuskeille, ei katsojille.
Sentään joku on samoilla linjoilla =) Näinhän se siis on, ei kukaan kuskeistakaan varmaankaan halua vaarantaa omaa lompakkoaan ja jopa turvallisuuttaan sen takia, että yleisö saisi nähtävää.
Jos paikattavaa löytyy, niin tottakai se pitää paikata ennemmin kuin vaarantaa kilpailijoita ja kalustoa.
Toimitsijan hommissa on tullut törmättyä sellaisiinkin yleisön edustajiin, joiden mielestä esim. mutkassa oleva järkkäri ei saisi näkyä mutkaan tuleville kilpailijoille...
Tässä nyt minun mielestäni nuo kommentit edustavat aika mustavalkoista ajattelutapaa. En nyt näe asiaa ollenkaan niin, että kisoja tehtäisiin pelkästään kuskeille.
Nostan kärjistettynä esimerkkinä esiin Neste Rally Finlandin. Tuntuu aika hoopolta ajatukselta, että kisa tehtäisiin kuskeille... Onko se puoli miljoonaa katsojaa sitten välttämätön paha? Neste Rallyn tapauksessa ainakin katsojat tuovat sen rahan millä se kisa ylipäätään järjestetään. Tämä suhde tietenkin alenee, mitä pienempi kisa on kyseessä.
Itse näen rallin jonkinlaisena sirkushuvina katsojille, jossa rohkeina esiintyjinä on kilpailijat. Joukosta löytyy uhkarohkeita, taitavia ym. esiintyjiä, mutta kuten sirkuksessakin, aina löytyy myös pellet. Rallin tapauksena vertaan pelleen kilpailijaa joka viihdyttää katsojaa esim. juuri ulosajollaan.
Aina on löytynyt esiintyjät rallisirkukseenkin. Pelin säännöt on selvät. Nopein voittaa ja aina otetaan tietoisia riskejä oli sitten merkkauslinja mikä hyvänsä. Joka kilpailussa on se nopein yleensä palkittu voittajana...
Katsojilla tietenkin kasvaa nälkä syödessä. Kun on edelliskisassa nähty kaato niin nyt pitää nähdä vähintään kaksi. Joskus suurellakin vaivalla sitten löydetään tämmöinen paikka, jossa oletettavasti ulosajoja voi sattua. Sitten kilpailun järjestäjä tulee ja "jälkisiimottaa" paikan. Olen nähnyt aika ilkeitä tilanteita mitä tuo turhautuminen katsojassa saattaa aiheuttaa. Tilannetta voi ihan hyvin verrata kliseeseen, kun pikkulapselta viedään kädestä tikkari. Sitä odotetua herkkua ei sitten saadakaan vaikka vaivaa on nähty liiaksikin. (150 kiloinenkin mies saattaa kävellä useamman kilometrin tämmöiseen paikkaan verenpaine hälyttävän korkealla yms. eikä moista vaivaa nähdä turhan takia varsinkaan kun kotonakaan ei lenkkeillä)
Lyhyesti siis:
Näen, että rallit tehdään kilpailijoita sekä katsojia varten. Jos kilpailija pelkää ajavansa auton mettään, niin ajakoon sitten pienemmällä riskillä tai jääköön kotiin.
Katsoja puolestaan ottaa tietoisen riskin valitessaan katselu paikakseen paikan, jossa jälkimerkkauksen riski on ilmeinen. Turhautumistaan siinä kohtaa ei pidä kehenkään purkaa.
Järjestäjä puolestaan vois merkata sen reitin ajoissa. On toisaalta kumma juttu, että niistä kisoista missä merkkauslinja on ollut kohdallaan ei paljon puhuta. Uskon sellaisia kisoja olleen tänäkin vuonna enemmän kuin näitä jälkimerkkaus spektaakkeleja. Järkevä merkkaus on siis mahdollista. Miksi ei neuvoa kysytä sieltä joka sen osaa?
Ja itsestäni vielä:
Katsojana rallissa yleensä kyllä etsin sellaisen kohteen "jossa saattaa jotain tapahtuakin". En koske järjestäjän merkkeihin enkä rähjää järkkäreille. Jos tulee se jälkirätti niin sille ei sitten voi mitään.
Kilpailijana taas aina on ollut ajatuksena se, että tullaan mitä nähdään ja pidetään hauskaa. Lepikkö on raikunut (merkatussakin paikassa) useasti, mutta maaliinkin on joskus päästy.
Mikä on pääasia, niin himskutin mukavaa on ollut niin katsojana kuin kilpailijanakin.