UUSI 1600 luokka

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
mickey69
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 07.07.2004 00:00
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey69 » 07.03.2005 16:12

Juu, ei mitään ylimääräisiä hilppeitä alustaan.... Eiköhän sitä jo ole tarpeeksi luokkia missä on alustassa, voimansiirrossa ja moottorissa vapauksia...., hyvänä esimerkkinä F-ryhmä joka piti olla harrastajille suunnattu luokka ja kuinkas kävikään.... Kilpavarustelu on jo sen verran huimaa, että tavan harrastajaa huimaa ja rankasti.... :evil: :evil: Ja kyllähän se näin on että kun alusta on se mikä on, niin oppii nuoretkin ajamaan ja erottuu jyvät akanoista.... 8O :lol: :lol: :lol:

Avatar
leisku
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja leisku » 07.03.2005 21:05

Ajatuksena varmaan sinänsä ihan jees, mutta tosiaan tavallisella keskiverto pulliaisella ei vaan todellakaan ole varaa kyseiseen luokkaan. Kiitos aviomieheni kädentaitojen ja muiden mukavien ralliperunoiden johdosta minulle aukeni mahdollisuus harrastaa rallia. Mielestäni uutta luokkaa suunnitellessa pitäisi keskittyä siihen miten saadaan mahdollisimman halvat ek-kilometrit? Ja siihen vaikuttavat suoranaisesti luokan säännöt. Eli järkevät tekniset muutokset, jotka eivät maksa maltaita tulisi sallia ja kalliit hi-tech osat pitäisi kieltää. Säännöt tulisivat olla selkeät, jottei muutenkin sekavaan soppaan tulisi liikaa aineita.

Avatar
AntZar
Viestit: 9
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja AntZar » 07.03.2005 21:11

kuulostaa hyvältä..

tossa luokkakaverin kanssa pohdittiin joko saataisiin sellainen luokka johon on köyhällä opiskelijallakin varaa.
tässä joitain ehdotuksia.

autot vuodesta 1995->
lisäsäiliöt kielletty alustassa
vakio moottori ja loota
lukot ja perävälitys sallittu
max 6kpl renkaita/kisa
putki vapaa paitsi katti ja pakosarja
abs:t ja muut pois
pakokaasun kierrätys sallittu
nyt ei muuta tuu mieleen..

pitäkää / tehkää säännöt mahdollisimman yksinkertaisiksi jotta rattimiehet erottuvat rikkaista :wink:
toivotaan että saadaan "halpa" luokka mukaan ralliin.

Avatar
jar
Viestit: 16
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jar » 08.03.2005 11:43

Vuosimallirajaus 2002 hyvä. F-ryhmää saa ajaa vanhemmalla kalustolla, ja uusiutuminen sielläkin olisi paikallaan tai ajanmyötä historic- ja F-ryhmä voidaan yhdistää.

- 2002 valmistetut autot, myös aikaisemmin valmistettu samanlainen auto käy
- kuutiotilavuus < 1600 cm3
- vaihteisto vakio, lukko mahdollista lisätä
- vakio moottorinohjausjärjestelmä
- moottorintuenta vapaa
- pakoputkisto vapaa katalysaattorin jälkeen
- jousitus ja iskunvaimennus vapaa
- vetoakselit ja nivelet alkuperäiset
- puslat saa vaihtaa kovempiin, ei uniball
- rajoitettu rengasmäärä, merkki vapaa
- turvavarusteet FIA
- kilpailupaino tehon suhteen

Siitä tulee hyvä !!!

Avatar
AL1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja AL1 » 08.03.2005 12:37

jar kirjoitti:Vuosimallirajaus 2002 hyvä. F-ryhmää saa ajaa vanhemmalla kalustolla, ja uusiutuminen sielläkin olisi paikallaan tai ajanmyötä historic- ja F-ryhmä voidaan yhdistää.

- 2002 valmistetut autot, myös aikaisemmin valmistettu samanlainen auto käy
- kuutiotilavuus < 1600 cm3
- vaihteisto vakio, lukko mahdollista lisätä
- vakio moottorinohjausjärjestelmä
- moottorintuenta vapaa
- pakoputkisto vapaa katalysaattorin jälkeen
- jousitus ja iskunvaimennus vapaa
- vetoakselit ja nivelet alkuperäiset
- puslat saa vaihtaa kovempiin, ei uniball
- rajoitettu rengasmäärä, merkki vapaa
- turvavarusteet FIA
- kilpailupaino tehon suhteen

Siitä tulee hyvä !!!


Jousitus ja iskunvaimennus vapaa...uniballit kielletty..
Kumpi maksaa enemmän Öhlinssit vai uniballit?

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 08.03.2005 15:47

doxal kirjoitti:Näyttävyyttä kalustoon saisi helposti jos sallittaisiin myös jonkinnäköisiä levikkeitä ja spoilereita.
Ja mun mielestä ralliauton tarvii pitää myös jonkin verran ralliauton ääntä.
Uskon asian olevan niin, että enempi pärisevä auto antaa helpommin mielikuvan nopeudestaan/tehokkuudestaan. Eihän tommoset kaikkia hämää, mutta näyttävyyttä ja suurelle yleisölle uskottavuutta ne vois tuoda pirusti lisää.
Nimenomaan. Ja sitten on vielä tämä turvallisuustekijä. Ralliauto on syytäkin kuulla. F-cupin kisassa loppupään M3 meinasi todella säikäyttää, oli varustettu niin vakiokoneella ja -putkistolla että lähestymistä ei kertakaikkiaan kuullut. Jos otetaan tämän vuosituhannen 1,6 ja pidetään se suhteellisen vakiona niin sitten kuunnellaan ainoastaan rengasmelua... :(

Minun mielipide on se, että vaikka sitten putket suoraks että saadaan ralliautosta sellainen miellyttävämmän kuuloinen... :D Levikkeet ja spoikat on kans hyvä idea.
Ei taitu!

Avatar
Cosworth
KV
KV
Viestit: 788
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Cosworth » 08.03.2005 16:43

henkka_ok kirjoitti: Levikkeet ja spoikat on kans hyvä idea.
Tottakai eikun vaan kunnon levikkeet kehiin. Tietysti nuo levikkeet voivat olla vapaehtoiset jos joku ei niinhin halua rahojaan laittaa! :D

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 08.03.2005 16:53

jar kirjoitti:Vuosimallirajaus 2002 hyvä. F-ryhmää saa ajaa vanhemmalla kalustolla, ja uusiutuminen sielläkin olisi paikallaan tai ajanmyötä historic- ja F-ryhmä voidaan yhdistää.

- 2002 valmistetut autot, myös aikaisemmin valmistettu samanlainen auto käy
- kuutiotilavuus < 1600 cm3
- vaihteisto vakio, lukko mahdollista lisätä
- vakio moottorinohjausjärjestelmä
- moottorintuenta vapaa
- pakoputkisto vapaa katalysaattorin jälkeen
- jousitus ja iskunvaimennus vapaa
- vetoakselit ja nivelet alkuperäiset
- puslat saa vaihtaa kovempiin, ei uniball
- rajoitettu rengasmäärä, merkki vapaa
- turvavarusteet FIA
- kilpailupaino tehon suhteen

Siitä tulee hyvä !!!
Níin on tosiaan F-ryhän autot, mutta niissä kaikki vapaat johon nyt ei tähdätä. Onhan myös n -ryhmä johon sä jo tätä uutta luokkaa rinnastat koska siinäkin alusta vapaa jne. NYT onkin kyseessä uusi luokka joka säästäis kuluja, eli vakioautot... ilman kummempia tilpenhöörejä...

Avatar
leisku
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja leisku » 09.03.2005 15:12

hetkinen intoiliat eihän tässä olla tekemässä mitään amis`autoja
vaan ralliautoja.niin silloin sitä rahaa ei haaskata mihinkään karvanoppiin
ensin tulee turvallisuus ja huomio osana tuvallisuutta on hyvä alusta ja
mielestäni turvallisuudesta ei pitäisi tinkiä :evil: niin ja tässä ehdotus
sallituista muutoksista

1 iskunvaimentimet.vapaat(lisäsäiliöt kielletty)
2 iskunvaimentimen ylälautanen.vapaa
3 alustan kumihelat saadaam korvata uretaanisilla(uretaanipusla srj.)
4 jarrupala/kenkä materiaali vapaa
5 jarrujetkut saadaan korvata lentokne hyv.
6 hydraulikäsijarru ja jarrupaineensäädin sallitaan
7 moottorin ohjausyksikkö vapaa(omajohtosarjasäilytettävä)
8 nokka akselin ajoitus vapaa.säädettävä nokkapyörät sallitaan
9 moottorin puristus suhde 11.5/1
10 ilmanpuhdistin koteloineen vapaa
11 pokoputkisto vapaa(katalysaattori pakollinen)
12 vetopyörästön lukko sallittu
13 vaihtesto ja vetopyörätön välitys vapaa(synkronoiti pakollinen)
14 vaihteen valisinmekanismi vapaa(sekventaalio kielletty)

tässä muutama asia jolla saisi autoista tasaväkisiä eikä
tarvii vilpillä kiertää niin kuin N ryhmässä

Avatar
riitta
KV
KV
Viestit: 456
Liittynyt: 21.01.2004 00:00
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riitta » 11.03.2005 08:38

Miksei voitaisi aloittaa luokan kasaamista periaatteessa samalla ajatuksella kuin Volvo original - luokka Ruotsissa, mutta autoilla vaan sitten erilainen määritelmä...vaikka se Saxspeedin ehdotus hyväksytyistä automalleista? Harrastajia tuntuu siellä olevan pilvin pimein ja he mielestään ajavat kilpaa ihan ilman "erityisosia" eikä se kaiketi ole yhtään sen turvattomampaakaan. Periaatteessa siis laitetaan autoon ainoastaan kunnon turvavarusteet sisään ja ajetaan mutkaista tietä näkymättömiin...

Eikös siinä WM jutussa juuri ollut korulauseita kuten "palata juurilleen" ja "saada uusia harrastajia" yms. Jos tässä haetaan uusia harrastajia niin tämmöinen konsepti on helppo kertoa "kansalle" (otetaan vaikka Motorforumissa 5 min. F1 uutisista ja kommunikoidaan tämä niiden sijaan) sen sijaan että kirjoitetaan miljoona sallittua/kiellettyä tulkinnanvaraista asiaa joita porukka ei edes ymmärrä. Ja kustannukset varmaan pysyvät kohtuullisina....ja tästä on sitten helppo siirtyä ryhmäpeleihin ken siihen haluaa. Ja siellä on sitten tarjolla lukkoa ja välitystä sekä säädettävää alustaa jne

Avatar
JamppaMaijala
Viestit: 5
Liittynyt: 11.03.2005 00:00
Paikkakunta: Läyliäinen/Loppi
Viesti:

Kustannuksista

Viesti Kirjoittaja JamppaMaijala » 14.03.2005 11:57

Ratapuolella aiheesta onkin jo jonkin verran keskusteltu ja spekuloitu mm. VM:ssä. Mitäs mieltä olette luokasta yleensä? Kallis? Sana joka tuntuu tulevan aina eteen kun puhutaan uudesta. Eikös tämän luokan autoa voi myös käyttää ralliharrastukseen ja tietty sprintteihin. Autohan on hyvin pitkälle N-luokan sääntöjen mukainen.
Mielestäni luokassa on ideaa auton monipuolisuuden käytön puolesta(tietty eri alusta asfaltille ja ralliin) Nyt siihen hintaan: Voiko uudeen kilpa-auton tähän 1600 luokkaan/ralliin hommata edullisesti? :idea: Tässä hiukan ajateltavaa. Voi myös harrastaa edullisesti(/halvalla) uudella autolla Esim. Lada 110 1.6l 98hv 16 v,oma paino 1090 kg, uusi auto ovh 10 990 ¤ veroton hinta noin karvan alle 5900¤ 8O . Tällöin puhutaan aivan uudesta autosta olisiko tuo 10000 ¤ kun auto valmis kapinoihin. :D

Avatar
Aleli
B-junnu
B-junnu
Viestit: 48
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Aleli » 22.03.2005 20:45

Vallan arsesta. Eikö niitä luokkia oo jo tarpeeks muutenkin, ja sitten vielä ihmetellään kun ei oo osallistujia... Ei toimi!

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

kokous?

Viesti Kirjoittaja JM » 23.03.2005 11:39

Ymmärtääkseni tästä 1600-luokasta on pidetty vastikään kokousta tuolla päättävissä tahoissa. Jos jollain on tietoa siitä mitä kokouksessa on päätetty luokan etenemisen suhteen niin niistä jutuista olisi mukava kuulla täälläkin.
Valottaisko Saxbergin Ari hommaa taas?

Vastaa Viestiin