Sivu 3/3
Sohaisu muurahaispesään......
Lähetetty: 23.06.2005 19:16
Kirjoittaja Kauko
Ton lehden jutulla oli varmaankin tarkoituksena herättää keskustelua, ja hyvinhän siinä onn onnistuttu. Mielestäni jokaisella on myös kisapäivänä aikaa vastata muutamaan kysymykseen. Onhan noita kyselyjä ollut aiaisemminkin, ja vastausprosentti ollut huomattavasti parempi. Eri asia onkin sitten se, että kiinnostaako ketään tän touhun tulevaisuus. Vaitän että nykymenolla cuppi tulee ajautumaan kriisiin , muutaman vuoden sisään. Kulut ovat karanneet käsistä ajat sitten. Ja muistakaa nyt sitten että cupin järjestää promoottori, ei AKK. Muistakaa myös se että F-cup ja F-ryhmä ovat kaksi eri asiaa. Ja f-ryhmä ei mihinkään kuole. Siitä olen varma. Ps. Mielestäni tätä aihetta(cupin tulevaisuus) olisi pitänyt käsitellä jo vuosia sitten jossain keskustelutilaisuudessa, esim cupin kisan yhteydessä.. Mutta silloisilla promoottoreilla ei ollut kauheesti mielenkiintoa aiheeseen. Nyt taitaa olla myöhäistä
f- ryhmä
Lähetetty: 23.06.2005 21:48
Kirjoittaja vilerace
oli vähän piikitellen sanottu lehdessä, mutta olihan samalla kovaa mainosta
että kaikki rupeis tekeen 1600 autoa, niissäkin voi olla hyvää, se että ei tarvi lauantaisin herätä niin aikaisin rallia katteleen jos ne kerran ajaa ensimmäisenä...
no kaikki kaunis kuolee aikanaan, mutta nautitaan nyt siitä cupista ja takavetureista kun se elää parasta eloaan eikä surra huomista!!
[b]Miksi kyselyn järjestelyt ontuivat ?[/b]
Lähetetty: 23.06.2005 23:17
Kirjoittaja Kartanlukija
Miksi tehdä tällainen kysely, ellei siihen haluttu kaikkien F-cuppiin ilmoittautuneiden kannanottoa? ( Ja kuulla myös tällä hetkellä sarjan ulkopuolisten F-ryhmän harrastajien mielipiteitä ) ??
Monta edellistä tähän aiheeseen vastaajaa on enemmän kuin oikeassa! Kyselystä olis tarvinu olla hieman virallisemman sorttista infoo, jos sillä on oikeesti jonkinlainen merkitys tai painoarvoa? Ja palautteen kerääminen olis pitänyt järjestää esim. ilmoittautumisen tai katsastuksen yhteyteen. Eikä alkaa jälkeenpäin uikuttaan, ettei ketään kiinnosta oma sarja, kun ei oo palauttanu jossain hötäkässä käteen iskettyä lappusta !! Kyseisen kilpailupäivän tapahtumat kiinnostaa sillä hetkellä eniten! Kilpailijaparille tärkeimmät paperit silloin on katsastuspöytäkirja, tiekirja ja aikakortti. Kaikki muu jäädä vähemmälle huomiolle!
Seuraava kysymys kuuluu, että miksi tällainen kysely tarvitaan?
Jos F-cupin osakilpailuihin nykytilanteessa osallistuu keskimäärin 200 kilpailijaparia, miksi on pakko alkaa tekeen jotain muutoksia kauheella paniikilla? Antaa äijien vetää vetää kaikilla rimpuloillaan niin, että hampaanpaikat irtoo. Ja ihmetellä sitten keskenään miksi joku pärjää paremmin kuin toinen ja millä kalustolla. Tehdään tämmöinen kysely SM-kisoissa, A yli 1400 cm3 tai Nuorten SM:n kuskeille. Ja kirjoitellaan sitten tiedotuslehdissä, että koko ralliautoilu loppuu Suomesta, kun ei tullut edes 10 kpl vastausta!
:? :) :D
No enemmän tuossa tiedotuslehdessä itseäni huolestuttaa aihe, jossa puhuttiin kesärallien vähyydestä, ym... Harmillista kaikkien harrastajien kannalta jos kilpailuiden määrä enää yhtään vähenee. Kaikkien autourheiluaktiivien ja AKK:n pitäis ehdottomasti vetää köyttä pelkästään yhteen suuntaan. Eikä kuluttaa turhaan energiaa sisäiseen kuhinaan. Ulkopuolinen maailma kyllä tekee tämän lajin harrastamisen tulevaisuudessa muutenkin entistä vaikeammaksi.
Lähetetty: 23.06.2005 23:21
Kirjoittaja Unto
kprt kirjoitti:No pieni sora ääni täältäkin nyt kun on luettu toi todella iso ja pitkä juttu F:n loppumisesta.

Mielestäni AKK:n kommentti asiasta antaa hyvän kuvan sen nykyisestä toiminta kuvasta ja tavoitteesta. Kaipa luitte 1600 vakio säännöt. Eli kun yksinkertaistetaan AKK:n ideaa: Lopetetaan F ryhmä kokonaan ja kaikki autot paalaamoon ja tämän jälkeen joka jannu saksasta hakemaan 2000 - 2006 vuosimalliia oleva aihio ja tekemään uutta autoa. Tämän lisäksi voitaisiin vielä tehdä sellainen päätös AKK:ssa että kaikki yli 35 vuotiaat eivät saa ajaa kilpa-autoa missään muodossa vaan rahoittavat muiden kilpailemista vaikkei tunne koko henkilöä mielellään ikä 16 - 25 vuotias. Tällöin meillä on vain nuoria lupaavia kuskeja maailmalle parantamaan suomen mainetta autokilpailuissa. Ja ne jotka haluavat ajaa ( yli 35 vuotiaat ) odottavat 50 vuoden ikään jolloin he saavat osallistua Historic kisoihin jos vielä kiinnostaa. Eli onko todella näin että pöydällä olevan tavaran siirtäjä Syvälahti on nykyään tavaran siirtäjä Mahonen? Olisiko aika saada AKK:n johtoon uusi päättäjä joka ajattelee jotain muuta kuin omaa............. Muistan ajan jolloin edellistä AKK:n vetäjää haukuttiin mutta nykyinen vetää kyllä pidemmän korren. Toiset eivät tykkää kritiikistä mutta........... Noh kuten olen aikaisemminkin todennut niin kun saan ikuisuus projektini valmiiksi F-RYHMÄÄN niin sitä ei enää ole ja autoni saa seistä käyttämättömänä tallissani 1 auton museona. On tietysti ikävää siinä suhteessa että olen jo kuullut että tällä hetkellä on ainakin puolen tusinaa uusia ( 80- luvun korista ) autoja tulossa F- RYHMÄÄN ja kaikki olisivat rakentamassa turhaan

Nyt tuli kyllä luettua rivienvälistä, vähän turhan innokkaasti!
No jotenkin on jäänyt minulle sellainen maku, että ainoa tapa jolla AKK voisi saada jonkin näköistä kiitosta harrastajiltaan olisi.

AKK neuottelisi Toyotan autotehtaan kanssa corolla gt:n ja starletin (5k moottorilla) uusio tuotannosta jottei harrastajilta lopu kalusto. Seuraavaksi AKK jakaa kilpailija lisenssien yhteydessä jokaiselle harrastajalle 50t€ "starttirahaa". Lopuksi AKK:n tulisi neuotella FIA:n kanssa järjestelyistä jotka siirtäisi rallin MM sarjan ajettavaksi suomen kamaralle F ryhmän sääntöjen mukaisella kalustolla...
Vaikka edellä mainittu "karrikoitu" esimerkki tapahtuisi olisi se täysin pyllystä jos se olisi AKK:n aikaansaanoksia.
Kyllä oli iso kämmi cupin harrastelijoilta jos eivät kyseistä lomaketta täyttäneet ja palauttanut. Katsastuksen ja startin välissä on niin paljon luppoa, että ei niin täpinöissään kukaan voi olla etteikö pystyisi rauhottuun ja täyttämään kyseistä lomaketta. Ainoa ymmärrettävä syy papereitten saamisen ja startin välisen luppoajan täyttymiseen taitaa olla "hätäinen reittiin tutustuminen". Monelle saattaisi olla ihan hyväksi saada ajatuksia pois tulevasta ennen starttia!
AKK:n moka tais olla että ne odotti liikoja ja luuli että jotain oikeesti kiinnostaa F ryhmän tulevaisuus. Autojen "evoluutio" suuntautuu siten, että takavetoinen auto on tulevaisuudessa enemmän harvinaissuus kun poikkeus. Tämä kehitys luultavasti näkyy siinä, että auton näyttävä eteneminen tulee turhaksi ja vaikeaksi, katselijat kaikkoaa, kiinnostus ralliia kohdin hiippuu... Oli niin tai näin oli syy meissä, teissä tai noissa, pääasia on kuitenkin, että AKK on perseestä! vai mitä pojat

Lähetetty: 24.06.2005 02:09
Kirjoittaja BMWWBS
Omalla kohdalla tualla lapulla kävi niin, kartturi kertoi katsastusjonossa
että papereidenmukana tuli ko kyselylappu. Eiiikun innolla täyttämään, kunnes huomattiin että sitä ei tarvitse heti paluttaakaan.
Sinne kartturin laukkuun se sitten jäikin.
Yleisestiottaen minua harmittaa ja ihmetyttää, täällä usein esiintyvä
negatiivinen asenne AKK:ta kohtaan.
Vaikka itsekin olen todellinen harrastaja, eikä minulla tosiaan ole
mitään suuria paineita menestyä eikä paljoa rahaa.
En ainakaan minä ole koskaan kokenut että, AKK olisi toimillaan jotenkin
ilkeyttään haitannut harrastustani.
Minä ainakin ajattelen asian niin että AKK:n pojat "herroiksikin jotkut kehuvat" on mulla töissä ja työnä on kehittää mahdollisuuksiani harrastaa mahdollisimman monipuolisesti.
Eli jos on jotain kysyttävää, jokin asia esim säännöissä mieltäpainaa,
tai jos muuten vain tulee aivan uskomaton idea lajin kehittämiseksi,
voi ottaa suoraan ynteyttä jannuihin jotka asialle voi jotain tehdä.
Jokaisella joka on lisenssit maksanut , on sääntökirja josta löytyy
osoitteet ja numerot näille "duunareille" :D
Lähetetty: 24.06.2005 11:26
Kirjoittaja JM
Ihan vertailun vuoksi AKK on loppujen lopuksi onnistunut saamaan kyselyynsä vastauksia ihan kohtalaisen hyvin.
Perustan kommenttini seuraavaan:
Uskoisin että Nuutajärvellä oli F-Cuppiin ilmoittautuneita kilpailijapareja reilu 100, korkeintaan 140 ja loput sitten kisassa muuten vaan kilpailevia sarjan ulkopuolisia kuljettajia. Näille ulkopuolisille kilpailijoille ei tietääkseni kyselyä ole annettu. Ja jos onkin se ei asiaa juurikaan muuksi muuta.
14 kpl palautusmäärällä voidaan tuosta osallistujamäärästä heittää ihan pyöreesti vastausprosentiksi jotakuinkin 10%.
Verrataanpa tätä nyt verkossa toimivaan systeemiin eli Ralli.netin säväyttäjän äänestykseen.
Säväyttäjäähän on äänestetty Ralli.netin foorumeissa jokaisen F-cupin osakisan jälkeen. Näitä äänestystopicceja on luettu tähän päivään mennessä yhteensä 15061 kertaa. Ääniä on annettu kaiken kaikkiaan yhteensä 197kpl. En edes tiedä paljonko lukijoita Ralli.netissä on ollut tammikuun lopulta aina tähän päivään asti...
Vastausprosenttia voi nyt laskea monella tapaakin, mutta jos se nyt on edes noiden äänestyksien lukijoihin nähden noin 1.5% niin en paljoa edes metsään mene. Säväyttäjän äänestäjille on muuten luvattu vielä porkkanaksi palkintojakin äänestysinnon kasvattamiseksi.
AKK:n kyselyllä ei edes mitään suoranaista "porkkaanaa" kyselyssään ollut ja silti vastausprosentti oli noinkin hyvä.
Jos nyt vertaa ylläesittämiäni lonkalta heitettyjä prosentteja niin tuskin tuommoista kyselyä kannattaa tältä pohjalta nettiin edes harkita.
Ainoa vastauksia reilummin takaisin tuova tapa olisi selkeä velvoite, kuten tuolla aiemmin jo esitettiinkin. Hyvä tapa todella olisi voinut olla ilmoittautumisen yhteydessä tapahtuvan katsastuskortin ehdollinen luovutus valmiiksi täytettyä kyselykaavaketta vastaan.
Ja tämä kyselykaavakehan olisi tullut jo kotiin postissa kisan papereiden kanssa. Jos ja kun se matkalla ehkä pääsisi hukkumaan, löytyisi tyhjiä kaavakkeita myös ilm. paikalta.
Saa ottaa vapaasti käyttöön.
Hyvää Juhannusta kaikille!
P.S. Voihan tästä vetää myös semmoisen johtopäätöksen, ettei edes F-cupin katsojia/ralli.netin lukijoita kiinnosta mielipiteidensä kertominen

turhaa hiiltymistä
Lähetetty: 25.06.2005 10:13
Kirjoittaja emppu
tuliko tämä kysely täytenä yllätyksenä kilpailijoille - eli oliko ennakkotietoa kyselystä , tuskin oli. akk:n olisi pitänyt tuoda ennakkoon julki että aikoo tälläisen kyselyn tehdä. olisi kuljettajat pystyneet jo ennakkoon ajattelemaan asioita - miinuksia ja plussia.. akk:ssa on hiukka unohdettu tämä asioista tiedoittaminen, kaikilla osa-alueilla. tässä on taas hyvä esimerkki. ei kilpailija siinä kilpailuhässäkässä pysty moiseen keskittymään kunnolla ja kysely paperi on sivuutettu. ja tämä kirjoitus akk:n lehdessä, hermostua muille kun itse on jättänyt asian puolitiehen!!!!
kun on AKK:lla on tämä lehti - tiedottakaa asioista tässä lehdessä, ei paljoa kiinnosta lukea vanhoja/pantattuja tietoja. jos ei tätä lehden tiedottamiskanavaa osata/haluta käyttää niin joutaa lopettaa koko lehti - tulee säästöäkin...
Lähetetty: 25.06.2005 12:05
Kirjoittaja emk
kprt kirjoitti:No pieni sora ääni täältäkin nyt kun on luettu toi todella iso ja pitkä juttu F:n loppumisesta.

Mielestäni AKK:n kommentti asiasta antaa hyvän kuvan sen nykyisestä toiminta kuvasta ja tavoitteesta. Kaipa luitte 1600 vakio säännöt. Eli kun yksinkertaistetaan AKK:n ideaa: Lopetetaan F ryhmä kokonaan ja kaikki autot paalaamoon ja tämän jälkeen joka jannu saksasta hakemaan 2000 - 2006 vuosimalliia oleva aihio ja tekemään uutta autoa. Tämän lisäksi voitaisiin vielä tehdä sellainen päätös AKK:ssa että kaikki yli 35 vuotiaat eivät saa ajaa kilpa-autoa missään muodossa vaan rahoittavat muiden kilpailemista vaikkei tunne koko henkilöä mielellään ikä 16 - 25 vuotias. Tällöin meillä on vain nuoria lupaavia kuskeja maailmalle parantamaan suomen mainetta autokilpailuissa. Ja ne jotka haluavat ajaa ( yli 35 vuotiaat ) odottavat 50 vuoden ikään jolloin he saavat osallistua Historic kisoihin jos vielä kiinnostaa. Eli onko todella näin että pöydällä olevan tavaran siirtäjä Syvälahti on nykyään tavaran siirtäjä Mahonen? Olisiko aika saada AKK:n johtoon uusi päättäjä joka ajattelee jotain muuta kuin omaa............. Muistan ajan jolloin edellistä AKK:n vetäjää haukuttiin mutta nykyinen vetää kyllä pidemmän korren. Toiset eivät tykkää kritiikistä mutta........... Noh kuten olen aikaisemminkin todennut niin kun saan ikuisuus projektini valmiiksi F-RYHMÄÄN niin sitä ei enää ole ja autoni saa seistä käyttämättömänä tallissani 1 auton museona. On tietysti ikävää siinä suhteessa että olen jo kuullut että tällä hetkellä on ainakin puolen tusinaa uusia ( 80- luvun korista ) autoja tulossa F- RYHMÄÄN ja kaikki olisivat rakentamassa turhaan

Hohhoijaa. Se on aika uskomatonta että sä jaksat vielä kuvitella niin että akk lopettaisi ryhmän, jonka autoja viime vuonna ajoi kilpailuissa 60% kaikista autoista (jos oikein tulkitsin rafun tilastoa, mitä kannattaa hieman epäillä

).
Sitten sä luit tämän vakio1600-luokan juttua/sääntöpätkiä siitä lehdestä. Lueppas vielä ja jos en ihan väärin muista niin siellä mainitaan jotain mitä näille autoille käy kun eivät kelpaa iältään enää vakio1600 luokkaan (ei ole nyt lehti käsillä mutta muistelisin että siellä jotain mainittiin)
Eli lyhyt tiivistelmä: mieti hetki ennenkuin otat tuon kannan. Mitä varsinaisesti f-ryhmää tuhoavaa he ovat teheet viime aikoina? Jos sanot vaikka penkki ja vyö-sääntö niin voi jessus

Ne penkit ja vyöt maksaa ihan yhtä paljon Type-R Civiciin ja MK I Escorttiin. Ja f-ryhmä ja sprintti puoli sai siihenkin sääntöön vielä lisäaikaa että siinäpä se syrjiminen sitten...
Lähetetty: 25.06.2005 21:06
Kirjoittaja Kauko

Siitä kyselystä oli ennakkojuttu edellisessä AKK;n lehdessä. Siinä oli juttu nimeltään : Miffä mennään?, ja siinä yhteydessä tästä kyselystä kerrottiin. Eli tietoo kyllä oli.
Lähetetty: 26.06.2005 07:49
Kirjoittaja JM
Itselläni oli myös tiedossa, että kilpailijoille ko. kilpailussa mielipidekyselyä jaetaan. Tiedon tästä sain itsekin AKK:n lehdestä ja taisi kyselystä täälläkin puhetta ennen kisaa olla.
kysely
Lähetetty: 26.06.2005 09:25
Kirjoittaja emppu
huonostippa olen ko. lehden sitten lukenut, että oli ennakko juttu.
no joko äffä on menossa oikeaan suuntaan tai sitten ei kuljettajat katsoo että äffän sääntöjä ei tarvitse ruuvata mihinkään, hyvä näin. ei voi olla suuria muutostarpeita kun äänestysosanotto oli laimeaa. voisi kai noita kyselyjä tehdä muissakin lajeissa ja luokissa - vois ainakin sanoa että yritetty on kysellä kentältä vinkkejä.
täytyy koittaa tarkentaa omalta osaltani lehden lukemista

Lähetetty: 26.06.2005 23:54
Kirjoittaja jjy
aivan turha valittaa jos ei viitsitä vastata
Lähetetty: 27.06.2005 16:15
Kirjoittaja SN
jjy kirjoitti:aivan turha valittaa jos ei viitsitä vastata
Itse kuulun niiden 14 ryhmään joka kysymyksiin vastasi. Huonosta muistista tunnun "aina" kärsivän, joten laitoin kännykkää muistutuksen että vastaa kysymyksiin... Ilman muistutusta olisi kyllä multakin noi vastaukset jäänyt tekemättä!!! Maanantaina sitten kilpurista etsiskelin kyseistä lappua... Niin itse en ainakaan ennen kilpailua halua/kiinnosta/viitsi tuollaisiin kyselyihin vastailla on siinä ennen kisaa niin paljon muuta mietittävään ja ajatukset on kisassa.
Lisäksi lappuun vastaamiseen sain kulumaan helposti sen 1-1,5 tuntia. TOIVON, että me jotka kyselyyn vastasimme saisimme myös mielipiteisiin jotain vastitetta, sillä eihän se vastaajien vika ole jos osa porukasta ei vastaa!?!? Kunnolla organisoituna tätäkään AKK:n lehdessä ollutta tekstiä ei olisi tarvittu lukea. Itse sen huomattuani ensimmäinen reaktio oli, että voi sun v..tu!
Re: [b]Miksi kyselyn järjestelyt ontuivat ?[/b]
Lähetetty: 27.06.2005 20:18
Kirjoittaja henkka_ok
Kartanlukija kirjoitti:
Seuraava kysymys kuuluu, että miksi tällainen kysely tarvitaan?
Jos F-cupin osakilpailuihin nykytilanteessa osallistuu keskimäärin 200 kilpailijaparia, miksi on pakko alkaa tekeen jotain muutoksia kauheella paniikilla? Antaa äijien vetää vetää kaikilla rimpuloillaan niin, että hampaanpaikat irtoo. Ja ihmetellä sitten keskenään miksi joku pärjää paremmin kuin toinen ja millä kalustolla.
--------
Kaikkien autourheiluaktiivien ja AKK:n pitäis ehdottomasti vetää köyttä pelkästään yhteen suuntaan. Eikä kuluttaa turhaan energiaa sisäiseen kuhinaan. Ulkopuolinen maailma kyllä tekee tämän lajin harrastamisen tulevaisuudessa muutenkin entistä vaikeammaksi.
Ei varmaan nykytilanteeseen kannatakaan tehdä hirveitä muutoksia kauheella paniikilla. Ymmärtääkseni näillä nykysäännöillä autot muuttuu koko ajan vaan uudemmiksi. Nyt on jo Astrat ja Kadetit, ennen pitkää mukana alkaa olla kit carit sun muut type-r integrat jne, kunhan tässä muutama vuosi vierähtää. Se tuskin ainakaan vähentää kustannuksia, mikä taas kuljettaa sinänsä varsin hienoa sarjaa ja ryhmää yhä kauemmas edes jokseenkin kohtuuhintaisen harrasteluokan statuksesta. Ainakaan itse en tätä toivo, ja olettaisin koko lailla suuren joukon ihmisiä olevan jokseenkin samaa mieltä.
Kannattaisin jonkun jo esittelemää ajatusta eri ryhmistä muulle vanhentuneelle kalustolle, esim. vanhat mitsut ja lanciat ym. nelivetokalusto omaan luokkaansa. Samat rallit f-ryhmän kanssa on varmaan poissuljettu vaihtoehto, kun jo f-cupin osakilpailut keräävät listan täyteen nimiä. Kenties muutaman vuoden sisään oma sarja pystyyn vanhalle nelivetokalustolle ja ehkä myös esim. vuotta 1995 uudemmille 2-vetopirsseille? (vuosiluku oli ns. hatusta vetäisty ehdotus...)
Viimeiset lauseet Kartanlukijan tekstistä ovat silkkaa asiaa. Ottakaa opiksi.
Lähetetty: 27.06.2005 21:28
Kirjoittaja JM
Joskus, kun F-Cuppia ei vielä ollut oli varmasti samoja ajatuksia kuin nyt. Vanhentuneella kalustolla pitäisi päästä kilpailemaan palkinnoista. Silloinkin homman polkaisivat käyntiin yksityishenkilöt. F-Cup sarjana on edelleenkin "promoottorin" pyörittämä eli hommassa on tunteella ja suurella sydämellä mukana Ilkka Rantala eikä suinkaan AKK.
Jonkun tarvis nyt ottaa sydämen asiakseen nää vanhat nelikot ja laittaa pystyyn vaikka 4wd Cup. Samoissa kisoissa voisi esimerkiksi ajaa palkinnoista noita KIT pelejä ja tulevaisuudessa Integraa ja Civiciä...
Jos itselläni tietotaito ja aika riittäisi niin hommaa ja kuinka se käynnistettäisiin ainakin selvittelisin.
Eli ei tarvita AKK:ta tuommoista sarjaa pyörittämään... Jos jollakin tietoa, taitoa, halua ja resursseja hommaan löytyy niin antakoon palaa. Itse ilmoittaudun henkilökohtaisesti näillä puheilla talkoisiin mukaan
Olisihan tuommoisessa sarjassa muuten nuorille kuskeille helkkaristi edullisempia 4wd harkkakilometrejä kilpailu olosuhteissakin... Ja nää "oldtimer" nelikot on muuten toistaiseksi varmasti edukkaampia pelejä kuin huippu äffäläiset.
F-Cuppi voisi olla sellainen kuin se on vielä niin kauan kuin mahdollista. Kymmeniä vuosia ei ilo kuitenkaan ihan tuollaisenaan kestä. Historicin luokat kun tulevat jo lujaa ja ottavat äffäläisiä kiinni. Ei tässä oikeesti mee kauaakaan kun nykyiset perus äffäläiset on melkeimpä kaikki historic ikäisiä.