SRC-kilpailut 2006

Rallicrossiin liittyvä ennakkopuinti käydään tällä foorumilla
Avatar
jmn
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 69
Liittynyt: 21.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja jmn » 14.11.2005 20:30

toni791 kirjoitti:[
missä on ensi vuoden kilpailut??? :?:
Nämä oli viimeisimmässä kilpailukalenterin versiossa:
13.5. Valkealan UA
10.6. AL Härmä
22.7. Kauhajoen UA
5.8. Joensuun UA

Kahden muun huhuillun kisan ajankohdasta ei ole tietoa. Saas nähdä pitävätkö nämä lainkaan kutinsa, kun kevät lähestyy... :lol:

Avatar
Pele1977
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 21.09.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Pele1977 » 15.11.2005 11:00

http://www.akk-motorsport.fi/kilpailuka ... allicross/

On se kumma kun ei järjestäjää löytynyt Ahveniston kilpailulle? Ellei sitten joku yllätä noista...

Avatar
Etuveto
KV
KV
Viestit: 300
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Ahveniston rallicross radasta.

Viesti Kirjoittaja Etuveto » 30.01.2006 01:39

Perusrata-alue riittää mainiosti,kun sinne tehdään hyvä rata.
Vimeinen hyvä rata siellä oli vuonna 1998. Sen jälkeen harmaatukkainen herrasmies RANSKASTA, on määrännyt (kuulemma)radan muodon.Jos on jyrkkiä mutkia kuljettajat eivät osaa päättää miten ajavat. 8O
Viimeisen hyvänradan muodon suunnittelivat Virtasen Timppa,Tuusan Jyrki ja Laakson Jore, (On olemassa valokuvia kisasta jossa todella oli TAPAHTUMIA) mm.Marttin Schance ja Kennet Hansseen kehuivat rataa vaikeaksi ajaa. Radalla oli JOKA mutkassa 2 ajolinja vaihto ehtoa. Koskaan ahveniston historiassa ei ole ollut niin värikästä crossikisaa.Kaatoja ei valitettavasti ollut ,mutta kaikkea muuta rinnakkain ajoa mies miestä vastaan.Tässä kisassa nähtii useita kertoja se ihme,vaikka lähtö ei onnistunut silti oli mahdollista ohittamalla viisikertaa erän aikana voittaa lähtö.Kun niitä ohitus paikkoja oli tehty pelimiehille,Ei edes tarvinut ajaa toisen perään, päästäkseen ohitse. Ajolinja valinnoilla pääsi helposti ohitse ilman kylkikosketuksia.

Nyt rata on ollut muodoltaan SURKEA. kun siellä on käytännössä vain yksi ihanne ajolinja. :x
Suurin virhe on että se on liian nopeaksi tehty.ei tule ohituksia kun koko lenkin voi ajaa käytännössä vain kerran jarruttamalla.Tämäkin ainoa jarrutuspaikka on sellainen että, siinä ei voi mennä viereen ja katsoa kuka jarruttaa viimeksi.
Toinen huono puoli on siinä, koska ei ole kuin se ainut linja missä mennään niin radanpinta ei kestä.Viime vuoden kisa oli koko historian VÄRITTÖMIN. (PS. On oltupaikalla 5 EM kisaa ajamassa ja loput katsomossa.)
Jos vielä saisi sen hyvän muodon kuin silloiiii........ :cry:

Avatar
Pele1977
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 21.09.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Pele1977 » 30.01.2006 10:59

Niinpä niin. Kuka se käkkärä sitten oikein on? Niinkuin aiemmin mainitsin niin voin sanoa edelleen, että kyllä Ahvenistolla voi ohittaa kun se rata on hyvin tehty. Tosiaan samaa mieltä, että rata on tehty liian nopeaksi viime vuosina. Niin sanottuja vauhdin kuoletuspaikkoja ei ole missä olisi mahdollista ohittaa... Kyllä jonkun pitää riski ottaa ja järjestää em kisa jälleen. Varsinkin kun Jussi Pinomäki ilmeisesti saa tälle kaudelle käyttöön 1-divisoonan ammuksen. Että sillein. Paineet kilpailun järjestämiselle Suomessa kasvavat. On se naurettavaa, että lajin entisessä emämaassa ei yhtä kilpailua saada järjestettyä.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 30.01.2006 20:05

16.9. Ajetaan SRC:n finaali Alastarolla.

Kilpailu on kokonaan asfaltilla. Rata on tuttu 'asfaltti JM kierros'
Kuulopuheiden mukaan... tämä kokonaisuudessaan asfaltilla ajettava kilpailu, oli toivomus kilpailijoiden taholta.

Avatar
bullcrossracing
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 16.03.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bullcrossracing » 30.01.2006 22:17

Snander kirjoitti:16.9. Ajetaan SRC:n finaali Alastarolla.

Kilpailu on kokonaan asfaltilla. Rata on tuttu 'asfaltti JM kierros'
Kuulopuheiden mukaan... tämä kokonaisuudessaan asfaltilla ajettava kilpailu, oli toivomus kilpailijoiden taholta.
joo no en kovin montaa kilpa kumppania ole nähnyt talven aikana mut kaikki on ihmetelleet tuota kisaa!!! oma kantani on se että eiköhän meillä ole vielä ihan riitävästi ratoja ettei tarvii alastarolle mennä ajaan takamus kiinni asfaltissa ympyrää!!!! muistaakseni sielä ajetaan ihan sinne kuuluvilla autoillakin kilpaa :lol: joten eiköhän pysytä me "hiekkalaatikko" pojat ihan niillä radoilla mihin kuulutaan !!! ahvenisto on hieno paikka ajaa ajetaan se millaisena tahansa minun mielestäni mutta tietenkin voisi siihen pikkuisen enempi uhrata ajatusta kuin tänän vuonna!! ahvenistossa on se jokin mitä ei osaa selittää!!! itse muistan sen kun sielä ajettiin näitä "kunnon" krossi kisoja silloin oli tunnelmaa ja kontaktia sekä hienoja kilpailuja joita tekivät asiansa osaavat miehet ja naiset nyt ollaan vähän liikaa tultu "jokkis" tyylisiin ratkaisuihin!!! 8)

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 30.01.2006 23:08

bullcrossracing kirjoitti:ahvenisto on hieno paikka ajaa ajetaan se millaisena tahansa minun mielestäni mutta tietenkin voisi siihen pikkuisen enempi uhrata ajatusta kuin tänän vuonna!! ahvenistossa on se jokin mitä ei osaa selittää!!! itse muistan sen kun sielä ajettiin näitä "kunnon" krossi kisoja silloin oli tunnelmaa ja kontaktia sekä hienoja kilpailuja joita tekivät asiansa osaavat miehet ja naiset nyt ollaan vähän liikaa tultu "jokkis" tyylisiin ratkaisuihin!!! 8)
tästä asiasta olen kyllä 100%:sesti samaa mieltä
olin kuvaamassa ahveniston finaalissa viime vuonna, ja kyllä se vaan oli hieno kilpailu. kyllähän siinä oli sitä 'vanhojen aikojen' henkeä.
harmittaa myös apparan jääminen pois kalenterista. ja hyvinkää kans... :roll:

toni791
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 121
Liittynyt: 02.06.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toni791 » 31.01.2006 16:15

Snander kirjoitti:16.9. Ajetaan SRC:n finaali Alastarolla.

Kilpailu on kokonaan asfaltilla. Rata on tuttu 'asfaltti JM kierros'
Kuulopuheiden mukaan... tämä kokonaisuudessaan asfaltilla ajettava kilpailu, oli toivomus kilpailijoiden taholta.
8O vai kilpailijoitten toivomuksesta???itseltä ei ole ainakaan kysytty mitään.sulkavaa lainatakseni:kyseessä on kokeilu kilpailu,ja jotta nopeudet ei nouse liikaa pääsuoralle rakennetaan shikaani!!et näin meillä!radoista kun on puhe niin KITEE on unohtunut myös johonkin.... :wink:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 31.01.2006 16:35

kun tämä alastaron kisa varmistui, ja kyselin järjestävältä taholta syitä alastarolla ajamiseen oli vastaus silloin tämänmoinen.

kun sitä nyt tänään lähdin uudestaan utelemaan, sain jo vähän järkevämmän kuuloisen vastauksen. eli somerolle oli tätä kilpailua tarjottu, mutta he eivät olleet halukkaita järjestämään mahdollisen yleisökadon pelossa. KySUA otti kilpailun sitten hoidettavaksi.
tämä kuulostikin vastauksena jo paljon järkevämmältä.

Avatar
Pele1977
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 21.09.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Pele1977 » 01.02.2006 09:32

"Etuveto" mitä pidät tästä radasta:

http://ahvenistonfanisivut.com/Rallicross80luku.wmv

Tuossa siis pieni videopätkä Matti Alamäen, Martin Scanhchen ja Timo Virtasen taistelua Ahveniston 80-luvun alun rallicross kisasta... Tuommoista taistelua se oli ennen, eikä hylätty KETÄÄN kun vähän tönittiin! Ja yleisöäkin on riittävästi.... ;)

Avatar
Etuveto
KV
KV
Viestit: 300
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

EM Ahvenisto oli aikanaan rautaa.

Viesti Kirjoittaja Etuveto » 02.02.2006 00:31

Ahveniston filmissä näkyi selvästi, miten pääsuoran hiekalle meno oli liian loiva.Tämä poisti ohitus paikan teltäkohdalta,eikä rata myöskään kestä kun kaikki ajavat samaa uraa.Takaisin assulle tulo oli liian loiva , eikä antanut ajolinja vaihtoehtoja suoran päähän.Tässä tosin pääsi rinnalle jos kaverilla meni pitkäksi.
Päätymutkan jälkeinen hiekalle meno,oli pilattu turhalla chikaanilla.Se vain esti rinnalle pääsyn kun oli vain yksi ajolinja.(Tämä kohta ajettiin suoraksi lämä pohjassa).Seuraava vasen pilattiin kun siihen tehtii sisäkeerteeseen betoni reunus,jonka säde on liian loiva.(ei ohitusmahdollisuutta). :cry:
Samoin seuraava oikea ennen assulle tuloa sama vika.Tästä kyllä saattoi kiertää kaukaa jotta sai hyvän linjan pääsuoralle.Ahveniston radalle saadaan kyllä 6 OHITUSPAIKKAA kun se tehdään harkiten.On se kyllä ihme että, ratamestarit eivät edes kysy kokeneilta kuljettajilta vikkejä radan teossa.
Ihan vaan esimerkkinä Hyvinkäältä, kun siellä pitkä mutka muutettiin kahdeksi mutkaksi. Siitä tuli niin vaikea ajaa, ettei edes kokeneetkaan menneet samaa linjaa kahtakertaa.Siihen tuli myös samalla ohitus paikka.Tämä tietysti vaikeuttaa ajamista, kun joutuu itse harkitsemaan ajo linjat.Mutta näin rata kestää paremmin,kun ajolinja hajontaa on enemmän.
Viime vuonna apparalla EI ollut varsinaisesti yhtään kunnon ohituspaikkaa.
Kyllähän siellä kovaa mennään mutta, sitä näkee samanlista moottoritiellä puskuri pukurissa kiinni ajamista.

Tästäkin on erimieltä kokemattomat kuljettajat,kun ratamestari on nykyään pakottanut ajamaan kiltisti JONOSSA. Kun kokemus lisääntyy alkaa valjeta ajolinjat IHAN omatkin jolloi sit............ :lol: :cry:

Avatar
jhaut
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 74
Liittynyt: 06.09.2005 00:00
Viesti:

Vielä radoista

Viesti Kirjoittaja jhaut » 02.02.2006 10:11

Etuveto on oikeilla jäljillä mitä tulee ohituspaikkojen suhteen. :( Ohituspaikkoja pitäisi olla enemmän, että kilpailu olisi yleisöllekkin mielekkäämpää. Monet suomen moottoriradoista on tehty 80-luvulla ja niitä on vaikea muuttaa enää profiililtaan varsinkin jos samalla alueella on esim. karting-rata. Toinen asia minkä takia muutoksia ei tehdä on raha.
Seuroilla ei tällä hetkellä mene taloudellisesti hyvin muutakuin niillä seuroilla, jotka ovat järjesteneet JM-SM yleisen -kilpailun. Rallicross lajina on parhaimmasta päästä jossa ei kontakteiltakaan vältytyä. Peräkkäin ajo ei todellakaan ole mielekästä katseltavaa. Mitä tulee "hyppyreihin" se ei ainakaan meidän radalla ole mahdollista. Sillä samalla radalla ajetaan myös jokkista. Viime kesänä muutimme rataprofiilia mm. muuttamalla ajosuunaan toisinpäin ja tekemällä uuden lähtöpaikan. Alakaarteessa on hyvä ohituspaikka "ulkoa"ohitse, jonka muutama kuski näyttävästi viime kesänä tekikin. Mielellään otetaan vinkkejä vastaan miten rataa voisi vielä myös jatkossakin kehittää. Kaikki ideat ovat tervetulleita (ja ratahan on sotkan ms.) :D

Avatar
Etuveto
KV
KV
Viestit: 300
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

JM ja RC Radoista vielä

Viesti Kirjoittaja Etuveto » 03.02.2006 02:15

Kyllä siellä PITÄÄ olla vähintään yksi hyppyri, jossa nähdään kellä on alusta kunnossa. On muuten tärkeä asia kardaani ja etuveto miehille. Niillä voi vetästä siitä TÄYSILLÄ yli , mutta ei muilla lähtökiihdytys autoilla. :lol: :lol:

Jos joku muistaa ajettiinhan Ruskeasannalla Motocrossradan suurimmasta hyppyristäkin yli. Alle kirjoittaneella on Mäkisen Matin ottama kuva jossa omapeli on noin 1.5m korkeella ilmassa. (Tämä oli vuonna 1975)

On muuten sellainen asia mitä tullaan KATSOMAAN kauempaakin. 8O

Silloin ennen oli radoissa kuskille haasteita vaan ei enäääääää :wink:

Avatar
ctr19048
Viestit: 8
Liittynyt: 15.07.2004 00:00
Viesti:

Radoista

Viesti Kirjoittaja ctr19048 » 03.02.2006 16:37

Hieno homma että radat herättävät vihdoinkin jotain keskustelua. Hyppyreistä olen etuvedon kanssa täysin samaa mieltä, olen itse ajanut kaksi kautta Ruotsissa ja siellä on lähes joka radalla joko hyppyri tai sitten jonkinlainen kevennys. Tämä tosiaan antaa kuljettajalle todella hienon tunteen kun peli on vähän ilmassa. 8)

Suomessa olisi hieno ajaa mutta se valitettavasti on totta että radat tosiaan ovat vanhanaikaisia ja pinta pettää jo vapaissa harjoituksissa. Näistä urista johtuen osittain ajo menee sitten enemmän ja vähemmän jonossa ajeluksi. Ymmärrän myös hyvin sen että seuroilla ei ole rahaa, mahdollisuutta korjata tilannetta kuten esim Ruotsissa jossa kisoja käy katsomassa erittäin suuri yleisömäärä joten siellähän rahaa on.

toni791
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 121
Liittynyt: 02.06.2004 00:00
Viesti:

Re: JM ja RC Radoista vielä

Viesti Kirjoittaja toni791 » 03.02.2006 16:41

Etuveto kirjoitti:Kyllä siellä PITÄÄ olla vähintään yksi hyppyri, jossa nähdään kellä on alusta kunnossa. On muuten tärkeä asia kardaani ja etuveto miehille. Niillä voi vetästä siitä TÄYSILLÄ yli , mutta ei muilla lähtökiihdytys autoilla. :lol: :lol:

Jos joku muistaa ajettiinhan Ruskeasannalla Motocrossradan suurimmasta hyppyristäkin yli. Alle kirjoittaneella on Mäkisen Matin ottama kuva jossa omapeli on noin 1.5m korkeella ilmassa. (Tämä oli vuonna 1975)

On muuten sellainen asia mitä tullaan KATSOMAAN kauempaakin. 8O

Silloin ennen oli radoissa kuskille haasteita vaan ei enäääääää :wink:
minä kuulun sarjaan lähtö kiihdytys autot,jos vedät kardaanilla täysillä,ni minä vedän kyllä kuplalla myös!!!!!!!!!tule seuraamaan autocross kisoja tänä vuonna,voisin veikata että omassa autossa on yksi sarjan parhaista alustoista. 8) olen sitä mieltä että niitä hyppyjä voisi olla,mutta ei ne pakollisia ole!itse ajanut kilpaa v.-95(jokkista,rallia,sprinttiä ja rallicrossia)

Vastaa Viestiin