Mitäs jos?

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23.10.2005 13:29

Samoilla linjoilla trophyn ja muiden kanssa. Itsekin mukana pyörin noina "hyvinä" vuosina kun oli oikeesti osanottajia ja todellista kisaa. Ajetiin Mantalla A-ryhmässä ja kyllä täytyy sanoa et ku luokassa lähti 45 paria mittelamään voitosta nii voi,voi!! Nykyään on ekassa kisassa se 30 autoa ja viimesessä max. 20 paria. ja viimesessä siitä voitosta ajaa enää 4 paria!! Eipä noista civic-mestareista ole vielä ollut maailmalle lähtijöiksi, tohon ne jää pyörimään samalla tavalla kuin muutkin luokkien harrastajat vai? Voishan nykyisen luokan ottaa mukaan mittelemään pikku kinnereiden ja nelikkojen kanssa. väitän että jos noi nelikot,pikkukinnerit ja f-ryhmän laitteet otettais takas mukaan nii osanottajamäärät liikkuis läpi sarjan 150-220 parin välillä. Eikä varmasti söisi tota f-cupin osanottajamäärää ratkaisevasti saatikaan yleisen sm-täyteluokkia esim. junnuissa kun sinne starttaa se 6 paria/ kapina. 8O

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 23.10.2005 14:23

IKL kirjoitti:
Mopoilija kirjoitti:
IKL kirjoitti:Kertokaapas miksi SE vanha junnu sm systeemi lopetettiin ?
Liikaa osallistujia? :D
KUKA sen lopetti ?
AKK muutti Junnu cupin sääntöjä pääasiassa ( muistaakseni ) sen takia että sitä otti päähän liian vanhojen kuskien jatkuva SM:n kiertäminen. Eli kun sarjan pääasiallinen keski-ikä oli n. 30v - 35v niin haluttiin että JUNNU = Alle 25v. Eikä B junnuista A junnuihin noussut 35v. Samoin kävi kyllä valitettavasti myös niin että kun kuljettaja huomasi että nousu pisteet A junnuista yleiseen ei tulisi täyteen jos jättäisi viimeisen osakisa väliin ja täten pystyisi seuraavana vuonna yrittää vielä kerran koko kauden läpi niin tällöin sillä 35v olisi ollut nousta Junnu SM mestariksi ja sekään ei sopinut AKK:n mieleen että junnu SM:n voittaja olisi 35v vaan se piti väkisin painaa alle. Samoin AKK halusi nopeasti uusia Junnu SM:n auto kaluston ja nyt sitten nähdään mikä on loppu tulos. Toinen seikka joka on yleensä yleistä että EI voida myöntää tehtyjä virheitä ja tällöin myös Junnu SM:n sääntöjä EI voida muuttaa vanhaan hyvään malliin todettuun kaavaan takaisin.
Eli yhteenvetona jos olet jo suossa niin oma on vikasi päättäjät ovat aina oikeassa ja sinä vääräässä vaikka olisit enemmistössä. Muistaakseni myös tästä on esimerkkejä olemassa edelliseltä AKK:n johtajalta ? Mutta hei koska olen aina väärässä ja vain narisen niin edustan tällöin vain OMAA näkökantaani johon EI OLE pakko vastata, eikä vetää hernettä.........

Toivotaan että joskus ajetaan kilpaa muuallakin kuin naapurin pelolle tekemälle radalle, ainii mut säännöt muuttuu ennen ku auto on valmis joten nähdään pellolla -80 luvun koriin tehdyillä F ryhmäläisillä.
Rata on vapaa taas talvella...

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja JM » 23.10.2005 14:32

No, mä olen kyllä pitkälti samaa mieltä. NuSM sarja nykymuodossaan on täysi floppi. Perustelut tälle jo monasti aiemmin mainitut eli sarjaan osallistujien vähyys sekä korkea kynnys kilpailukykyisen kaluston hankkimiseen.
Nähtäväksi jää tuoko tulevaisuuden uusi luokka näihin olemassa oleviin ongelmiin muutosta parempaan. Toivottavasti, sillä kyllä tolle hommalle oikeesti jotain pitäis tehdä.

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Nuoret

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 23.10.2005 14:41

Ihmettelen suuresti sitä linjaa mitä vedätte tosta nuorten sarjasta, kun teiltä ei ole tullut vielä yhtään järkevän oloista ideaa mitä meidän tulisi tehdä. itse olen sijoittanut ralliautoihin ja pyrin auttamaan jotain kyvykästä kuljettajaa ettei tarttis haaveilla, mutta se kuinka vähän tarjouksemme kiinnostaa nykyisiä ja tulevia ralli nuoria on todella suppeaa jopa suppeampaa kuin sarjan kiinnostus. eli mitä helkkuttia oikeesti pitää tehdä tulevaisuuden rallille? Vanhoilla autoilla mestaruuksista kilpaileminen EI OLE VASTAUS..... onhan niitä uudempia halvempiakin olemassa vai onko? Tohon meidän ilmoitukseen on vastannu 4 siis vain neljä kuljettaja lupausta, kovin on vähissä kiinnostus pärjätä.
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja JM » 23.10.2005 14:53

Ajattaisin nykyisen pikku n-ryhmän lisäksi Nuorten SM sarjassa kamppailemassa Suomen mestaruudesta tasavertaisina luokkia V1600 sekä Trophy (n+a yhdessä). Pisteet luokkasijoituksen mukaan ilman yleiskilpailusijoituksen tuomaa painoarvoa. Maaliinpääsystä aina yksi piste. Tasapisteissä katsottaisiin läpi luokkasijoitukset kauden ekasta kisasta lähtien. Jos voittaja ei tolla selviä niin sitten annetaan vaikka 2 kpl kultamitaleja tai keksitään lisää perusteita paremmuuden osoittamiseksi.
Ikärajan antaisin olla tuollaisena tai nostaisin sen niin, ettei kauden aikana saa täyttää 30v tai yli.

Veikkaan osanottajia löytyvän rutkasti enemmän eikä kalustokaan nyt kummasti vanhenisi.
Kaikilla noilla autoilla voisi tulevaisuudessa jatkaa yleisen SM sarjaan. Tuohan on ollut yksi peruste nykyiselle pikku ännäläisten ajattamiselle NuSM sarjassa...

Olisihan tää jonkinlainen utopistinen kompromissi? :wink: :lol:

Vieras

Re: Nuoret

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23.10.2005 15:35

saxspeed kirjoitti:Ihmettelen suuresti sitä linjaa mitä vedätte tosta nuorten sarjasta, kun teiltä ei ole tullut vielä yhtään järkevän oloista ideaa mitä meidän tulisi tehdä. itse olen sijoittanut ralliautoihin ja pyrin auttamaan jotain kyvykästä kuljettajaa ettei tarttis haaveilla, mutta se kuinka vähän tarjouksemme kiinnostaa nykyisiä ja tulevia ralli nuoria on todella suppeaa jopa suppeampaa kuin sarjan kiinnostus. eli mitä helkkuttia oikeesti pitää tehdä tulevaisuuden rallille? Vanhoilla autoilla mestaruuksista kilpaileminen EI OLE VASTAUS..... onhan niitä uudempia halvempiakin olemassa vai onko? Tohon meidän ilmoitukseen on vastannu 4 siis vain neljä kuljettaja lupausta, kovin on vähissä kiinnostus pärjätä.
SE varmaan riipuu hinnasta sekin? ihan niinku toi nykykalustokin...

Avatar
TSU
Yleinen
Yleinen
Viestit: 258
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: Nuoret

Viesti Kirjoittaja TSU » 23.10.2005 17:31

KMP kirjoitti:
saxspeed kirjoitti: Tohon meidän ilmoitukseen on vastannu 4 siis vain neljä kuljettaja lupausta, kovin on vähissä kiinnostus pärjätä.
SE varmaan riipuu hinnasta sekin? ihan niinku toi nykykalustokin...
Enpä ainakaan itse oo missään hintaa kyseisistä "tallipaikoista" julkisuudessa nähny, ihmetyttää kyllä suuresti ettei edes asiasta kiinnostuneita ole enempää ollut, odotin että heitä olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi... 8O

Avatar
funrally
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 51
Liittynyt: 25.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja funrally » 23.10.2005 18:51

Kyllä rallin pitäisi olla sellaista että luokkaa katsomatta voi ajaa eri hintaisilla/ikäisillä kalustoilla toisiaan vastaan kilpaa.

katsos kun toisille 100000e euroa ei ole mitään ja taviksille 10000 on totella paljon

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Jihuu

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 23.10.2005 19:58

No nyt JM paiskas jo ihan ajateltavan ehdotuksen :D mutta yks asia vielä siihen mestaruus kamppailuun nimeltä SM, se on huippu urheilua ja sen tarkoitus ei varmaankaan ole olla edullisin ja meidän lajissa on se kieropuoli että rahalla pääsee huippuurheilu tasolle ajamaan pärjääminen on sitten toinen asia. jos harrastat niin silloin pitää ajaa harrasteluokkia esim Trofy, en uskokkaan että kaikki voisvat ajaa huipulla.
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Jihuu

Viesti Kirjoittaja kprt » 23.10.2005 20:14

saxspeed kirjoitti:No nyt JM paiskas jo ihan ajateltavan ehdotuksen :D mutta yks asia vielä siihen mestaruus kamppailuun nimeltä SM, se on huippu urheilua ja sen tarkoitus ei varmaankaan ole olla edullisin ja meidän lajissa on se kieropuoli että rahalla pääsee huippuurheilu tasolle ajamaan pärjääminen on sitten toinen asia. jos harrastat niin silloin pitää ajaa harrasteluokkia esim Trofy, en uskokkaan että kaikki voisvat ajaa huipulla.
No suututtamatta sen enempää, niin itse voin kyllä sanoa että vaikka ajoin v -90 Junnu SM:n läpi niin kyllä kuitenkin se lajin harrastus tuli ensin ja sitten vasta menestys. Ainakin itse pidän jo saavutuksena itselleni sitä että olen ajanut sarjan kokonaisuudessaan läpi KAIKKI osakilpailut vaikka en olekkaan mestari. Ja kyllä jo silloin sain kerättyä tukijoita kilpa sarjaan pelkällä osallistumis ja valtakunnallisella mainos periaatteella pärjääminen olisi tullut siinä sivussa. Mutta näinhän se on jääkiekossakin että isä siellä kaukalon laidalla huutaa pää punasena että tee se maali tai kunnian kukko ei kotona laula.....vissii :wink:

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emk » 23.10.2005 20:15

Olikos se Ari nyt niin että NuSM saa yleiskilpailupisteitäkin ensi vuonna jos tarpeeksi ilmottautuneita V1600:iin ja saadaan luokka rinnalle? Se on se epäkohta mikä vaatii hieman ymmärrystä, viedään sarjassa pärjäämismahdollisuus toiselta luokalta? Pelkkä tuon vakio luokan tuominenkin rinnalle jo parantaa huomattavasti (mutta ei muuta sitä tosiasiaa etten ymmärrä miksei olisi voitu tehdä suoraan trophyn n-ryhmästä :lol: ).

Avatar
katsoja2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 34
Liittynyt: 23.10.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja katsoja2 » 23.10.2005 20:22

Minusta tämä luokka ehdotus kuulostaa hyvältä, mutta ei tämä tule nykyistä nuortenSM:ää korvaamaan koska eikös vanha luokka jako lopetettu juuri sen takia että AKK ei tykännyt ajatuksesta että Suomen mestaruuden voi voittaa f-ryhmän takaveto Ladalla vai muistanko ihan väärin. Toisaalta miksi pitäisi olla sm arvo, eikö tämmönen luokka vois olla niille jotka haluavat alottaa "kohtuu" rahalla ja tämän jälkeen päättettäis lähetäänkö ajaa nuorten sm:ää kalliilla autolla vai jatketaanko harrastelija tasolla, tosin nuorten sm osallistujia tämä ajatus tuskin nostaa yhtään.

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

SM

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 23.10.2005 20:31

No kirjoitettua sääntöä en ole nähnyt mutta saahan siinä suositussa F cupissakin yleiskisa pisteitä. Uskon että kun sijoitat jonkun 50 tuhatta niin olis kyllä kivaa saada siitä kisa voitosta vaikka 3 pistettä extraa (en tiedä pistelaskua) kyllä se tasaisuus on kuiteskin valttia oli se sarja mikä hyväänsä.
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jihuu

Viesti Kirjoittaja JM » 23.10.2005 20:40

saxspeed kirjoitti:No nyt JM paiskas jo ihan ajateltavan ehdotuksen :D mutta yks asia vielä siihen mestaruus kamppailuun nimeltä SM, se on huippu urheilua ja sen tarkoitus ei varmaankaan ole olla edullisin ja meidän lajissa on se kieropuoli että rahalla pääsee huippuurheilu tasolle ajamaan pärjääminen on sitten toinen asia. jos harrastat niin silloin pitää ajaa harrasteluokkia esim Trofy, en uskokkaan että kaikki voisvat ajaa huipulla.
Tulee mieleen, että tuskin sitä Trophy luokkaakaan NuSM tasolla kovinkaan edullisesti pääsis veteleen jos tosissaan kamppailisi kärkisijoista.
Varmasti joka luokka keräisi jokusen "harrastajankin" joka ei suu vaahdossa ja rystyset valkoisena voitosta ajaisi. Olisko siitä sitten haittaa? Väitän ainakin, että tämmöisiä harrastajia löytyy yleisen SM-osakilpailujen osanottajista lukuisia. Näillä yleensä on paksu lompakko ja kalusto kohdallaan. :?

Ja mitä ehdottamaani luokkajakoon tulee... Vallan erinomaiseksi homma menisi jos sarjapisteissä olisi esim. jonkinlainen kerroin oman luokan osanottajamäärän mukaan. Yksinkertaisesti siis mitä enemmän luokassa osallistujia niin sen paremmat pinnat. Jos nyt vaikka tässä tapauksessa n-ryhmässä ajaisi 10 kilpailijaa ja V1600 luokassa 20 kilpailijaa saisi tämä V1600 luokan voittaja esim kaksinkertaiset pinnat n-ryhmän voittajaan nähden. No ehkä tuohon voisi pykätä jonkun korkealentoisemmankin pistelaskukaavan, mutta periaate kuitenkin toivottavasti tuli selväksi.

Siinä määrin olen sinisilmäinen sälli, että uskon tuon kaltaisella systeemillä NuSM sarjan muodostuvan varsin mielenkiintoiseksi. Varmaankin siis osallistujamäärät kasvaisivat ja sitä myöten uusia autoja näihin luokkiin rakennettaisiin Samalla nämä luokat näyytelisivät isompaa osaa tulevaisuudessa myös muissakin ralleissa.

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 24.10.2005 00:25

Trophy kirjoitti:
tuli melkein tippa silmään kun näitä muistelee.........................
Aina kun muistelee noita aikoja täytyy muistaa myös yleismaallinen hinta taso noina aikoina... Ruoka oli puolet halvempaa kuin nykyään, olut oli edullista ja Bensiini puoli ilmaista. Ralli autoilu oli mahdollista lähes jokaiselle työssä käyvälle...

Ideana kyllä varmaankin ihan hyvä. Itse asiassa kaikki ratkaisut jotka lisäävät maassamme ajettavia rallikilpailuja joissa harrastaminen on mukavaa Yl-Bj, N-f. Mielestäni mikään SM status ei ole oleellinen juttu, mutta jonkin näköinen sarja johon harrastaja on tervetullut kilpuriin katsomatta!! Se että kuinka tämä syö harrastajia F-cup kisoista on sitten eri juttu...

Silloin aikoinaan kun Junnu SM mentiin muuttamaan syynä taisi olla, huom! Sen aikaisten Fryhmäläisten ja n ryhmäläisten hinta ero! Eli tuolloin Astrat, escortit ja seatit...ym oli aika paljon huokeampia kuin tämän hetken Civicit ja Cliot. Nyt taas olisi aika tehdä muutoksia ajan hengen mukaiseksi.

Oma mielipide:
AKK:lta oli oikea liike aikoinaan muuttaa junnu SM, SM arvon mukaiseksi "huipputuotteeksi", sen sarjan elinkaari on nyt loppumassa ja uusia ideoita tarvitaan. Jos halutaan pitää sarja SM tasoisena, (=kalliina) tällöin sarjsta ei tule mitään harrastajan paratiisia. Jos sarjasta halutaan harrastaja ystävällinen (niin kuin silloin joskus) tulisi sarjan olla cup muotoinen.

Vastaa Viestiin