7 K-moottori starlettiin
-
- KV
- Viestit: 360
- Liittynyt: 10.06.2004 00:00
Re: 7 K-moottori starlettiin
joskus on paljon viisaammat sanoneet että vääntö se autoa liikuttaa...
kirraa,kirraa..... OSU!!!
- Motorsport
- Yleinen
- Viestit: 169
- Liittynyt: 28.12.2004 00:00
- Viesti:
Re: 7 K-moottori starlettiin
Viime viikolla Alavudella Kososen penkis mitattu 5 koosta 199hv (ei mun auto) mutta sen tiedän että laillinen ON!!!
-
- KV
- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Re: 7 K-moottori starlettiin
Tehoilla myydään ja väännöillä ajetaanksi kirjoitti:joskus on paljon viisaammat sanoneet että vääntö se autoa liikuttaa...

- JarmoYli
- B-junnu
- Viestit: 23
- Liittynyt: 26.01.2009 00:00
- Paikkakunta: Alahärmä
Re: 7 K-moottori starlettiin
Vääntö liikuttaa autoa kunhan se on käytettävällä rpm-alueella, ei auta jos vääntöä on paljon 4000 rpm jos se on käytös vaan varikolla
kuskin ajotyylin mukaan oltava..
jos 7000-8000 rpm löytyy paljon tehoa niin on siinä silloin vielä paljon vääntöäkin.
Lapualla olevan inertiapenkin oon kalibroinut, monta muuta penkkiä myös ja tiedän että lukemat on melko tarkkoja, 203hv 5K on kaiketi käynyt siinä penkis myös, paljonkos siinä tulikaan tohua? About 185hv? Ranacon penkis on hyvä koneen säätäjä, se on tärkeintä mutta tehopenkkiä vois vähä kalibroida uudestaan, tulee liikaa mainoshevosia joilla ei tee mitään, matemaattisesti asian pystyy todistamaan mutta eihän se mene jakeluun jos ei yksinkertaisempikaan asia mene..
Muuta vikaa penkkitehois keskenään ei oo kuin se että jotkut koneen/kannen tekijät saavat ansaitsematonta hyötyä siitä että teholukemat verrattuna muihin ovat paljon suurempia.
Huvittava juttu oli vauhdin maailmas, 1770cc toyotan vaparikone pumppubensalla josta mitattu vääntöä jotain 273nm
jep.. ja tälläisiä juttuja suurin osa ihimisistä sitten uskoo, jos itse tähän sanois että 220nm olis jo kova tulos niin naureskeltais vaan ja vietäis teetettäväksi muualle jossa saa 50nm enemmän.

jos 7000-8000 rpm löytyy paljon tehoa niin on siinä silloin vielä paljon vääntöäkin.
Lapualla olevan inertiapenkin oon kalibroinut, monta muuta penkkiä myös ja tiedän että lukemat on melko tarkkoja, 203hv 5K on kaiketi käynyt siinä penkis myös, paljonkos siinä tulikaan tohua? About 185hv? Ranacon penkis on hyvä koneen säätäjä, se on tärkeintä mutta tehopenkkiä vois vähä kalibroida uudestaan, tulee liikaa mainoshevosia joilla ei tee mitään, matemaattisesti asian pystyy todistamaan mutta eihän se mene jakeluun jos ei yksinkertaisempikaan asia mene..
Muuta vikaa penkkitehois keskenään ei oo kuin se että jotkut koneen/kannen tekijät saavat ansaitsematonta hyötyä siitä että teholukemat verrattuna muihin ovat paljon suurempia.
Huvittava juttu oli vauhdin maailmas, 1770cc toyotan vaparikone pumppubensalla josta mitattu vääntöä jotain 273nm

- Motorsport
- Yleinen
- Viestit: 169
- Liittynyt: 28.12.2004 00:00
- Viesti:
Re: 7 K-moottori starlettiin
Kyllä!! Auto on käynyt lapualla Pihlajamäen penkis Tammikuussa 2012!! Teho: 195,3hv/7800rpm ja 200,4nm/6700rpm!! Autoa EI säädetty ainoastaan tarkistettiin että onko kaikki SUURIPIIRTEIN tallella. Koska koneella nyt on jo jonkun verran ajettu! PS: penkkilapot löytyy täältä ja myös Tompalta!JarmoYli kirjoitti:Vääntö liikuttaa autoa kunhan se on käytettävällä rpm-alueella, ei auta jos vääntöä on paljon 4000 rpm jos se on käytös vaan varikollakuskin ajotyylin mukaan oltava..
jos 7000-8000 rpm löytyy paljon tehoa niin on siinä silloin vielä paljon vääntöäkin.
Lapualla olevan inertiapenkin oon kalibroinut, monta muuta penkkiä myös ja tiedän että lukemat on melko tarkkoja, 203hv 5K on kaiketi käynyt siinä penkis myös, paljonkos siinä tulikaan tohua? About 185hv? Ranacon penkis on hyvä koneen säätäjä, se on tärkeintä mutta tehopenkkiä vois vähä kalibroida uudestaan, tulee liikaa mainoshevosia joilla ei tee mitään, matemaattisesti asian pystyy todistamaan mutta eihän se mene jakeluun jos ei yksinkertaisempikaan asia mene..
Muuta vikaa penkkitehois keskenään ei oo kuin se että jotkut koneen/kannen tekijät saavat ansaitsematonta hyötyä siitä että teholukemat verrattuna muihin ovat paljon suurempia.
Huvittava juttu oli vauhdin maailmas, 1770cc toyotan vaparikone pumppubensalla josta mitattu vääntöä jotain 273nmjep.. ja tälläisiä juttuja suurin osa ihimisistä sitten uskoo, jos itse tähän sanois että 220nm olis jo kova tulos niin naureskeltais vaan ja vietäis teetettäväksi muualle jossa saa 50nm enemmän.
- JarmoYli
- B-junnu
- Viestit: 23
- Liittynyt: 26.01.2009 00:00
- Paikkakunta: Alahärmä
Re: 7 K-moottori starlettiin
No sitten se on uskottava tulos, hyviä lukuja on 5K,sta alle 1600cc kun mennään lähelle 200hv,ta.
Vartiaisella oli joskus vuosikausia sitten 188hv 5K,s, valitteli vain sitä että teho loppuu huipputehon jälkeen kuin seinään, muuten vetoja oli hyvin.
Vartiaisella oli joskus vuosikausia sitten 188hv 5K,s, valitteli vain sitä että teho loppuu huipputehon jälkeen kuin seinään, muuten vetoja oli hyvin.
- JarmoYli
- B-junnu
- Viestit: 23
- Liittynyt: 26.01.2009 00:00
- Paikkakunta: Alahärmä
Re: 7 K-moottori starlettiin
http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... dstick.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä asiaa BMEP,stä jolla voi laskeskella onko tietty teholukema edes mahdollista esim:pumppubensalla.
Tässä asiaa BMEP,stä jolla voi laskeskella onko tietty teholukema edes mahdollista esim:pumppubensalla.
- reko
- A-Junnu
- Viestit: 68
- Liittynyt: 24.10.2004 00:00
Re: 7 K-moottori starlettiin
Otetaas uudestaa tapetille!
Nyt kun on kaikenlaisia uusia erivapauksia myönnetty niin miks ei hyväksyttäis sitäkin että ko. Moottoria (7K) sais käyttää starletissa! Mitäs muut ois asiasta mieltä? Puolesta/vastaan?!?
Nyt kun on kaikenlaisia uusia erivapauksia myönnetty niin miks ei hyväksyttäis sitäkin että ko. Moottoria (7K) sais käyttää starletissa! Mitäs muut ois asiasta mieltä? Puolesta/vastaan?!?
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: 7 K-moottori starlettiin
Jos kysymyksesi suuntautuu ryhmään F? Vastaus kyllä sitä saa käyttää luokitellulla iskulla.reko kirjoitti:Otetaas uudestaa tapetille!
Nyt kun on kaikenlaisia uusia erivapauksia myönnetty niin miks ei hyväksyttäis sitäkin että ko. Moottoria (7K) sais käyttää starletissa! Mitäs muut ois asiasta mieltä? Puolesta/vastaan?!?
- fiksu
- Viestit: 8
- Liittynyt: 11.07.2009 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Re: 7 K-moottori starlettiin
Mitähän on oikeasti mitattu vääntöä 7K moottorista?
- reko
- A-Junnu
- Viestit: 68
- Liittynyt: 24.10.2004 00:00
Re: 7 K-moottori starlettiin
Frog kirjoitti:Jos kysymyksesi suuntautuu ryhmään F? Vastaus kyllä sitä saa käyttää luokitellulla iskulla.reko kirjoitti:Otetaas uudestaa tapetille!
Nyt kun on kaikenlaisia uusia erivapauksia myönnetty niin miks ei hyväksyttäis sitäkin että ko. Moottoria (7K) sais käyttää starletissa! Mitäs muut ois asiasta mieltä? Puolesta/vastaan?!?
Juuri F:ään tarkotin ja sillä 7k:n pitkäiskusella kammella. Eikö juuri ole bemiinkin erivapaudella oo myönnetty 2.8?
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: 7 K-moottori starlettiin
Ei kai se tarvi erivapautta kun lyhentää kolmelitrasen iskua alkuperäsessä lohkossa?reko kirjoitti:Juuri F:ään tarkotin ja sillä 7k:n pitkäiskusella kammella. Eikö juuri ole bemiinkin erivapaudella oo myönnetty 2.8?
Ei taitu!
- reko
- A-Junnu
- Viestit: 68
- Liittynyt: 24.10.2004 00:00
Re: 7 K-moottori starlettiin
Frog kirjoitti:7K lohko ei käy eikä 7k isku !! F ryhmään. Lohkon saa vainvaihtaa alkuperäistä vastaavaan ja 7K ei ole semmoinen, kampura on 8 limppunen samanlainen kuin GT Corollassa.Willhart kirjoitti:eli 7k lohko, billet kampura, ojennuksen veivit ja 3k kansi. Niin kävis cuppiin???
Huom 200 hp tuli vakio kannellaVain jouset vaihdettu.
Se 5k lohko halkee kovien kanttien takia, siihen voi tehdä vahvikkeen ulkopuolelle ja tukee ne vesiropunreijät, keskimmäinen kannenpultti vetää siitä ropunyläreunasta ! Tai laittaa kannenpultit koko lohkonläpi öljypohjaanasti.
ViimeksI huollettu 5 K 176 hp ja 197 NM ja voin kertoo että kyllä kulkee ja lohko kestää
Frog kirjoitti:Jos kysymyksesi suuntautuu ryhmään F? Vastaus kyllä sitä saa käyttää luokitellulla iskulla.reko kirjoitti:Otetaas uudestaa tapetille!
Nyt kun on kaikenlaisia uusia erivapauksia myönnetty niin miks ei hyväksyttäis sitäkin että ko. Moottoria (7K) sais käyttää starletissa! Mitäs muut ois asiasta mieltä? Puolesta/vastaan?!?
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: 7 K-moottori starlettiin
Tämä sääntökohta on noiden viestien välissä muuttunut. Suora lainaus:reko kirjoitti:Frog kirjoitti:7K lohko ei käy eikä 7k isku !! F ryhmään. Lohkon saa vainvaihtaa alkuperäistä vastaavaan ja 7K ei ole semmoinen, kampura on 8 limppunen samanlainen kuin GT Corollassa.Willhart kirjoitti:eli 7k lohko, billet kampura, ojennuksen veivit ja 3k kansi. Niin kävis cuppiin???
Huom 200 hp tuli vakio kannellaVain jouset vaihdettu.
Se 5k lohko halkee kovien kanttien takia, siihen voi tehdä vahvikkeen ulkopuolelle ja tukee ne vesiropunreijät, keskimmäinen kannenpultti vetää siitä ropunyläreunasta ! Tai laittaa kannenpultit koko lohkonläpi öljypohjaanasti.
ViimeksI huollettu 5 K 176 hp ja 197 NM ja voin kertoo että kyllä kulkee ja lohko kestääFrog kirjoitti:Jos kysymyksesi suuntautuu ryhmään F? Vastaus kyllä sitä saa käyttää luokitellulla iskulla.reko kirjoitti:Otetaas uudestaa tapetille!
Nyt kun on kaikenlaisia uusia erivapauksia myönnetty niin miks ei hyväksyttäis sitäkin että ko. Moottoria (7K) sais käyttää starletissa! Mitäs muut ois asiasta mieltä? Puolesta/vastaan?!?
3.1. Moottori
3.1.1 Alkuperäinen sylinterilohko voidaan vaihtaa toiseen
seuraavin edellytyksin
• sylinterilohkon materiaalia ei saa vaihtaa
• luokiteltu sylinterinkansi pitää sopia käytettävään sylinterilohkoon ilman sylinterilohkoon tai sylinterinkanteen tehtäviä muutoksia
• luokiteltu kampiakseli pitää sopia käytettävään sylinterilohkoon ilman sylinterilohkoon tai kampiakseliin tehtäviä muutoksia
• sylinterilohko pitää olla sarjavalmisteisesta autosta
Sylinterilohkon kiinnityspisteitä koriin voidaan muuttaa
ja lisätä.
3.1.2 Mikäli ei käytetä autoon luokiteltua sylinterilohkoa, niin autoon luokiteltua iskunpituutta ei saa muuttaa, muuten alkuperäistä aylinteritilavuutta saa vapaasti muuttaa putkittamalla, uudelleen putkittamalla, poraamalla ja iskunpituutta pienentämällä.
3.1.3 Alkuperäistä iskunpituutta ei saa suurentaa. Muuten kampiakseli on vapaa. Kiertokanget ovat vapaat.
3.1.4 Kampiakselin laakerien tyyppi ja lukumäärä on säilytettävä, muuten ne ovat vapaat.
Joku viisaampi saa sitten analysoida, miten nuo sopii eri K-lohkoihin. Saxbergin vastauksen perusteella päättelen että sopii.
Ei taitu!
- fiksu
- Viestit: 8
- Liittynyt: 11.07.2009 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Re: 7 K-moottori starlettiin
Höpö höpö 200hp ei tule vakio kannella 7k ....