Viesti
Kirjoittaja Jamau » 21.04.2007 08:52
21.4.2007 Keskisuomalaisessa oli tällainen juttu
Harri Rovanperä rallicross-kuljettajaksi
Rallicrossin SM-sarja saa tänä vuonna mielenkiintoisen lisämausteen, kun yli sata MM-rallia ajanut jyväskyläläinen Harri Rovanperä lähtee kokeilemaan kaasujalkansa painavuutta hänelle täysin vieraassa lajissa.
Rovanperä, 41, ajaa kolmen viikon kuluttua Kouvolasta käynnistyvän superrallicross-luokan kaikki kuusi SM-osakilpailua. Auton, reippaasti 300-hevosvoimaisen ja takavetoisen Ford Focuksen, hän saa käyttöönsä pitkäaikaiselta tuttavaltaan, SM-sarjan uudelta promoottorilta, Finnairilla lentokapteenina työskentelevältä Pekka Mustakalliolta.
Mustakallion omistama Aviator Oy on hankkinut AKK Sportsilta SRC-sarjan järjestämis-, markkinointi ja tv-oikeudet. Hän ajaa itsekin Rovanperän tallikaverina tiiminsä toista autoa.
Takavetoisella viimeksi 1993
Rovanperä ei ole koskaan rymistellyt rallicrossradoilla eikä ole edes nähnyt rallicross-kilpailua livenä. SRC-sääntöjen mukaista takavetoista autoa hän ei komentanut vuosikausiin. Edellisen MM-rallinsa hän ajoi viime vuoden joulukuussa Skodan nelivetoisella WRC-ajokilla.
- En ole ajanut 13 vuoteen takavetoisella tehokkaalla kilpurilla. Edellinen kerta taisi Opel Mantalla Jyväskylän Suurajot 1993, Rovanperä muisteli.
- Ei ole itsestään selvää, että pystyisin superrallicrossissa heti kärkisijoille. Voi olla aluksi outoa istua autossa ilman kartturia ja ajaa kylki kyljessä muita vastaan. Sen on varmasti sähköistä hommaa. Tavoitteena on päästä asioista nopeasti jyvälle ja sitten A-finaaleihin.
Rovaperän auton mekaanikkona häärii vanha tuttu, rallin MM-sarjan tehdastalleissa työskennellyt Ari Saxberg. Hän on vihjannut, ettei menestys jää autosta kiinni.
SRC-luokan SM-sarjaan on ilmoittautunut 32 kuljettajaa, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Luokka lanseerattiin pari vuotta sitten, jolloin sitä tähdittivät muun muassa Markku Alen ja Juha Kankkunen.
Rallicrosskausi kestää syyskuun puoliväliin saakka. Se, että Rovanperä on mukana, on miehelle itselleenkin yllätys. Hanke varmistui pääsiäisen aikoihin.
- Ajattelin, että tulossa on pitkästä aika sellainen kesä, että en aja rallia, mutta taitaa se bensa tänäkin kesänä haista, Rovanperä naurahti.
Rovanperä otti haasteen vastaan, koska hän haluaa edistää autourheilun näkyvyyttä Suomessa. Promoottori Mustakallion tavoitteena on saada rallicrossin EM-kisat Suomeen kahden vuoden kuluttua.
Rallicross on useissa Euroopan maissa erittäin suosittu yleisölaji. Siihen pyritään nyt Suomessakin, jossa rallicross on hiipunut selvästi sitten Matti Alamäen aikojen.
Bensan katkua Rovanperän perheeseen on luvassa muunkin rata-autoilun suunnasta, sillä 6-vuotias Kalle-poika on innostunut kartingista. Hän ajoi vastikään ensimmäiset kierroksensa ulkoradalla.
- Onneksi hän käy myös ratsastustunneilla, Rovanperä sanoi.