PENKKIEN KIINNITYS 2012

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
pena1212
Yleinen
Yleinen
Viestit: 225
Liittynyt: 13.01.2007 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja pena1212 » 05.06.2012 20:46

olsikohan tämä uusi akk.n päälikkö kenellekään tuttu,joka voisi valaista myös häntä,näistä v...n viisaista säännön keksiöistä,mitä akk.ssa riittää,joka toimisto huoneessa.EHKÄ pikku hiljaa saatais järkeä näille tekniikan ihmelapsille akk.ssa.tai voihan sitä kieltää rallin suomessa kokonaan,ei tartte pelleillä säännöillä,jossa ei järjen häivää....

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja MJT » 06.06.2012 20:26

karisuho kirjoitti:poikki putki kiinnityksessä vaaditaan kierre holkit ja kesäkuussa katsastuksissa ruvetaan vaatimaan tämä, on minun viimeinen tieto akk:sta

Käsittääkseni myöskin muut sääntökirjan mukaiset kiinnitykset o n sallitu. En ainakaan itse laita mitään poikittaisputkia.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 21.09.2012 17:32

Käytin tänään auton kilpa-auto kuntotarkastuksessa ja tulihan sieltä yllätys kun olin siinä uskossa että riittää kun holkittaa vanhat kiinnityspisteet ,ei käy koska eivät ole niissä poikkiputkissa kun mulla on niiden poikkiputkien välissä auton pituussuunnassa putket joissa nämä kiinnityspisteet kannattaa olla tarkkana kun ei enää vuosia käytössä olleet raudat enää kelpaakaan.

LuotonenSports
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 18.03.2011 16:20

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja LuotonenSports » 21.09.2012 18:18

Taitaa toi penkin kiinnitys olla monella se ongelmista pienin....... Taidetaan kohta tarvita tulkinnoille tulkintoja;)

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Frog » 21.09.2012 20:28

Eikös kuntokatsastuksen tehtävä ole todeta tieliikennekelpoisuus ! Ihan sama miten sun penkkis on kiinni kunhan se on kiinni. Sinäänsä ihmeellinen toimitus koko katsastus ? Trafi ei edes vaadi kyseistä tapahtumaa !
P.S. Paljon se muuten maksaa ? Taitaa olla yksi turhista rahankeruista harrastajilta.

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja -AP- » 21.09.2012 23:57

Älä nyt kaima ole pahana vaan mieluummin tuo vaikka asiantuntemuksesi ja ammattitaitosi asian tueksi. Viimeksi kokoonnuimme asian puitteissa J:kylässä, seuraava ryhmän tapaaminen arvatenkin joulukuussa (jossain). Asia (kuntokatsastus) on oleellinen ja tärkeä, varmasti kaikki asianmukaiset parannukset ja kommentit asiaan otetaan huomioon. Tarkastus maksaa 70 eur.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 22.09.2012 00:10

jos sinne saa tulla muutkin,niin voisin tulla jos paikka olisi tiedossa.juu 70 ekee

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Frog » 22.09.2012 08:30

-AP- kirjoitti:Älä nyt kaima ole pahana vaan mieluummin tuo vaikka asiantuntemuksesi ja ammattitaitosi asian tueksi. Viimeksi kokoonnuimme asian puitteissa J:kylässä, seuraava ryhmän tapaaminen arvatenkin joulukuussa (jossain). Asia (kuntokatsastus) on oleellinen ja tärkeä, varmasti kaikki asianmukaiset parannukset ja kommentit asiaan otetaan huomioon. Tarkastus maksaa 70 eur.
Mielellään jos sitä kysytään ! Tulkinnat mitä nykyään tekevät eivät ole linjassa oikeen mitenkään. Sääntö sanoo että rakennemuutokset tulis olla katsastettu ja kirjattu ! Sitten viisaat poistaa koko säännön (turhana)koska punakilpiautoissa ei ole otetta !! Olisi ollut paljon järkevämpää tehdä niihin kyseinen kaavake ! Nyt sitten väitellään kilpailupaikoilla onko muutokset tieliikenne hyväksyttyjä !!

Katsastus sinäänsä on varmaankin hyvä asia jo perusasioiden takia, jarrut, nivelet, tukivarret ym,ym,,,

Penkkien kansallinen kiinnityslisäys on yksi huonoista toteutuksista joita on keksitty ! Esim putki ei kelpaa kansainvälisesti koska minimimitta profiilissa ei täytä KV minimiä! Ja KV minimi ei kansallista minimiä (selkeetä) monella katsurilla on käsitys että ei ole muita vaihtoehtoja kuin tämä kansallinen tapa ja se aiheuttaa joskus sekaannusta.

Katsastuksessa on hyvä käyttää apuna luokituspapereita ja niissä olevia kuvia, esim tukivarsista ! Ovatko autossa olevat osat kuvienmukaiset ? Jolleivat ole niin sittenhän niistä pitää olla todiste, että osat on kyseiseen malliin tarkoitettuja, vai onko tämäkin jo poistunut ?

Nämähän on juurikin F ryhmän autoissa vastaantulevia kohteita, uskon että vielä tämänvuoden puolella tulee asioihin ja tulkintoihin montakin selkeytystä tai olis enempi kuin aiheellista tulla.

P.S. Turhuudella tarkoitin lähinnä rahankeruuta ! Paljonkohan siitä 70,- ohjautuu "valtakunnalliselle" kattojärjestölle ? Viikolla leimasin valkokilpikilpurin ja sen katsastus maksoi 40,- päästöineen 8O siinä on iso ero !

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja markomartini » 22.09.2012 10:21

Olisiko perustettava sarjatyöryhmä tai tekniikka ryhmä rakentelijoista/kilpailjoista jotka vievät asioita eteenpäin.

Onneksi huomautus katsastuksessa kun hylkäys kisassa jos jotain positiivista asiasta etsii.

Olisiko katsastuskortin sijaan punakilpisissä
autokohtainen tekniikka lomake tarpeellinen niinkuin frog mainitsi ?

Ja säännöthän on kiva luoda siten että siitä jää aina tornille rahaa. Ja luulen että halukkaat toimipisteet joutuvat vielä maksamaan siitä että saavat kouluttautua kyseiseen toimeen ?

OAH
Viestit: 12
Liittynyt: 14.01.2012 19:26

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja OAH » 22.09.2012 10:55

Näin maalaisjärjellä ajatellen luulis riittävän, että se on kiinni.
Eli näinkin yksinkertaisesta asiasta saadaan vaikea säännöillä,joita ei
ole mietitty loppuun asti.
Kannattaa ottaa huomioon miten alkuperäiset penkit tehtaalla asennetaan. Ei niidenkään tukirautoja hitsailla koriin.
Onneksi suurin osa katsastusmiehistä ottaa sen huomioon.

Avatar
ärrä
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 103
Liittynyt: 23.10.2006 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja ärrä » 22.09.2012 11:29

Kyllä näistä turvallisuus asioista ei saisi missään tapauksessa päättää esson baarissa tai akk:ssa mutu periaateella vaan kaikki pitäisi perustua tiukkoihin laskelmiin. Eletään kumminkin 2000-luvulla ja nopeudet pätkillä rupee kärkiautoilla pyöriin parhaimmillaan 200km/h.(8mm niittimutteri lasikuidussa ja se pitäisi kiinnittää umpirautaan )

Joox
Yleinen
Yleinen
Viestit: 227
Liittynyt: 16.08.2011 02:40

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Joox » 23.09.2012 06:22

Säännönlaatijoiden tehtävä ei aina ole helppo, se tiedetään. Pienen porukan näkemys ei aina riitä katsoa asiaa riittävän laajalla kulmalla.
Tämä nykysuuntaus että säännöt tulee ehdotuksina julki ennen lopullista päättämistä on hyvä. Mitä useampi asioista ymmärtävä niitä pohtii, ja pääse pohtimaan, sen parempia säännöistä tulee. Moitteitakin tulee ja ne pitää ottaa huomioon, ei siten että pahastutaan kun joku hieman kyseenalaistaa.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja MJT » 23.09.2012 13:18

Kannattaa ottaa huomioon miten alkuperäiset penkit tehtaalla asennetaan. Ei niidenkään tukirautoja hitsailla koriin.
Onneksi suurin osa katsastusmiehistä ottaa sen huomioon.[/quote]


Sääntö antaakin käyttää istuimen alkuperäisiä kiinnityspisteitä hyväksi. Siksi pääsääntöisesti käytänkin niitä istuimien kiinnityksiin. Miksi alkaisin parantamaan luokiteltuja kiinnityspisteitä? Onneksi käytän myös FIA hyväksyttyjä putkirunkopenkkejä, niin ei mutteriniitit irtoa lasikuidusta

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja markomartini » 23.09.2012 14:46

-96 kaadon jälkeen putkirunkopenkki vääntyi joten ei sellaista minulle ainakaan osteta.Penkki oli silloin pultattu auton pohjaan.
Lasikuitupenkkikin ollut kaadetussa autossa ei todettuja vaurioita .Penkki poikittaisraudassa.

Mitä kokemuksia muilla kaatotilanteissa penkkien kiinnitystavoissa.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012

Viesti Kirjoittaja Frog » 23.09.2012 15:31

Ei ole penkki koskaan suoranaisesti rikkoutunut ! Mutta sivukiinnitystuet kylläkin vääntyneet, sekä rautaiset että alumiiniset. On huomioitava että rasite yleensä penkkiin tulee sivuttain tai taaksepäin! Onneksi turvavyöt ei ole penkissä kiinni ! Koska silloin kiinnityspisteet olisivat paljon kovemmilla. Myydäänkö vielä putkirunkoisia FIA kilpaistuimia ? 8O

Vastaa Viestiin