Sivu 4/5
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 05.06.2012 20:46
Kirjoittaja pena1212
olsikohan tämä uusi akk.n päälikkö kenellekään tuttu,joka voisi valaista myös häntä,näistä v...n viisaista säännön keksiöistä,mitä akk.ssa riittää,joka toimisto huoneessa.EHKÄ pikku hiljaa saatais järkeä näille tekniikan ihmelapsille akk.ssa.tai voihan sitä kieltää rallin suomessa kokonaan,ei tartte pelleillä säännöillä,jossa ei järjen häivää....
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 06.06.2012 20:26
Kirjoittaja MJT
karisuho kirjoitti:poikki putki kiinnityksessä vaaditaan kierre holkit ja kesäkuussa katsastuksissa ruvetaan vaatimaan tämä, on minun viimeinen tieto akk:sta
Käsittääkseni myöskin muut sääntökirjan mukaiset kiinnitykset o n sallitu. En ainakaan itse laita mitään poikittaisputkia.
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 21.09.2012 17:32
Kirjoittaja Marko Tähkä
Käytin tänään auton kilpa-auto kuntotarkastuksessa ja tulihan sieltä yllätys kun olin siinä uskossa että riittää kun holkittaa vanhat kiinnityspisteet ,ei käy koska eivät ole niissä poikkiputkissa kun mulla on niiden poikkiputkien välissä auton pituussuunnassa putket joissa nämä kiinnityspisteet kannattaa olla tarkkana kun ei enää vuosia käytössä olleet raudat enää kelpaakaan.
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 21.09.2012 18:18
Kirjoittaja LuotonenSports
Taitaa toi penkin kiinnitys olla monella se ongelmista pienin....... Taidetaan kohta tarvita tulkinnoille tulkintoja;)
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 21.09.2012 20:28
Kirjoittaja Frog
Eikös kuntokatsastuksen tehtävä ole todeta tieliikennekelpoisuus ! Ihan sama miten sun penkkis on kiinni kunhan se on kiinni. Sinäänsä ihmeellinen toimitus koko katsastus ? Trafi ei edes vaadi kyseistä tapahtumaa !
P.S. Paljon se muuten maksaa ? Taitaa olla yksi turhista rahankeruista harrastajilta.
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 21.09.2012 23:57
Kirjoittaja -AP-
Älä nyt kaima ole pahana vaan mieluummin tuo vaikka asiantuntemuksesi ja ammattitaitosi asian tueksi. Viimeksi kokoonnuimme asian puitteissa J:kylässä, seuraava ryhmän tapaaminen arvatenkin joulukuussa (jossain). Asia (kuntokatsastus) on oleellinen ja tärkeä, varmasti kaikki asianmukaiset parannukset ja kommentit asiaan otetaan huomioon. Tarkastus maksaa 70 eur.
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 22.09.2012 00:10
Kirjoittaja Marko Tähkä
jos sinne saa tulla muutkin,niin voisin tulla jos paikka olisi tiedossa.juu 70 ekee
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 22.09.2012 08:30
Kirjoittaja Frog
-AP- kirjoitti:Älä nyt kaima ole pahana vaan mieluummin tuo vaikka asiantuntemuksesi ja ammattitaitosi asian tueksi. Viimeksi kokoonnuimme asian puitteissa J:kylässä, seuraava ryhmän tapaaminen arvatenkin joulukuussa (jossain). Asia (kuntokatsastus) on oleellinen ja tärkeä, varmasti kaikki asianmukaiset parannukset ja kommentit asiaan otetaan huomioon. Tarkastus maksaa 70 eur.
Mielellään jos sitä kysytään ! Tulkinnat mitä nykyään tekevät eivät ole linjassa oikeen mitenkään. Sääntö sanoo että rakennemuutokset tulis olla katsastettu ja kirjattu ! Sitten viisaat poistaa koko säännön (turhana)koska punakilpiautoissa ei ole otetta !! Olisi ollut paljon järkevämpää tehdä niihin kyseinen kaavake ! Nyt sitten väitellään kilpailupaikoilla onko muutokset tieliikenne hyväksyttyjä !!
Katsastus sinäänsä on varmaankin hyvä asia jo perusasioiden takia, jarrut, nivelet, tukivarret ym,ym,,,
Penkkien kansallinen kiinnityslisäys on yksi huonoista toteutuksista joita on keksitty ! Esim putki ei kelpaa kansainvälisesti koska minimimitta profiilissa ei täytä KV minimiä! Ja KV minimi ei kansallista minimiä (selkeetä) monella katsurilla on käsitys että ei ole muita vaihtoehtoja kuin tämä kansallinen tapa ja se aiheuttaa joskus sekaannusta.
Katsastuksessa on hyvä käyttää apuna luokituspapereita ja niissä olevia kuvia, esim tukivarsista ! Ovatko autossa olevat osat kuvienmukaiset ? Jolleivat ole niin sittenhän niistä pitää olla todiste, että osat on kyseiseen malliin tarkoitettuja, vai onko tämäkin jo poistunut ?
Nämähän on juurikin F ryhmän autoissa vastaantulevia kohteita, uskon että vielä tämänvuoden puolella tulee asioihin ja tulkintoihin montakin selkeytystä tai olis enempi kuin aiheellista tulla.
P.S. Turhuudella tarkoitin lähinnä rahankeruuta ! Paljonkohan siitä 70,- ohjautuu "valtakunnalliselle" kattojärjestölle ? Viikolla leimasin valkokilpikilpurin ja sen katsastus maksoi 40,- päästöineen

siinä on iso ero !
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 22.09.2012 10:21
Kirjoittaja markomartini
Olisiko perustettava sarjatyöryhmä tai tekniikka ryhmä rakentelijoista/kilpailjoista jotka vievät asioita eteenpäin.
Onneksi huomautus katsastuksessa kun hylkäys kisassa jos jotain positiivista asiasta etsii.
Olisiko katsastuskortin sijaan punakilpisissä
autokohtainen tekniikka lomake tarpeellinen niinkuin frog mainitsi ?
Ja säännöthän on kiva luoda siten että siitä jää aina tornille rahaa. Ja luulen että halukkaat toimipisteet joutuvat vielä maksamaan siitä että saavat kouluttautua kyseiseen toimeen ?
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 22.09.2012 10:55
Kirjoittaja OAH
Näin maalaisjärjellä ajatellen luulis riittävän, että se on kiinni.
Eli näinkin yksinkertaisesta asiasta saadaan vaikea säännöillä,joita ei
ole mietitty loppuun asti.
Kannattaa ottaa huomioon miten alkuperäiset penkit tehtaalla asennetaan. Ei niidenkään tukirautoja hitsailla koriin.
Onneksi suurin osa katsastusmiehistä ottaa sen huomioon.
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 22.09.2012 11:29
Kirjoittaja ärrä
Kyllä näistä turvallisuus asioista ei saisi missään tapauksessa päättää esson baarissa tai akk:ssa mutu periaateella vaan kaikki pitäisi perustua tiukkoihin laskelmiin. Eletään kumminkin 2000-luvulla ja nopeudet pätkillä rupee kärkiautoilla pyöriin parhaimmillaan 200km/h.(8mm niittimutteri lasikuidussa ja se pitäisi kiinnittää umpirautaan )
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 23.09.2012 06:22
Kirjoittaja Joox
Säännönlaatijoiden tehtävä ei aina ole helppo, se tiedetään. Pienen porukan näkemys ei aina riitä katsoa asiaa riittävän laajalla kulmalla.
Tämä nykysuuntaus että säännöt tulee ehdotuksina julki ennen lopullista päättämistä on hyvä. Mitä useampi asioista ymmärtävä niitä pohtii, ja pääse pohtimaan, sen parempia säännöistä tulee. Moitteitakin tulee ja ne pitää ottaa huomioon, ei siten että pahastutaan kun joku hieman kyseenalaistaa.
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 23.09.2012 13:18
Kirjoittaja MJT
Kannattaa ottaa huomioon miten alkuperäiset penkit tehtaalla asennetaan. Ei niidenkään tukirautoja hitsailla koriin.
Onneksi suurin osa katsastusmiehistä ottaa sen huomioon.[/quote]
Sääntö antaakin käyttää istuimen alkuperäisiä kiinnityspisteitä hyväksi. Siksi pääsääntöisesti käytänkin niitä istuimien kiinnityksiin. Miksi alkaisin parantamaan luokiteltuja kiinnityspisteitä? Onneksi käytän myös FIA hyväksyttyjä putkirunkopenkkejä, niin ei mutteriniitit irtoa lasikuidusta
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 23.09.2012 14:46
Kirjoittaja markomartini
-96 kaadon jälkeen putkirunkopenkki vääntyi joten ei sellaista minulle ainakaan osteta.Penkki oli silloin pultattu auton pohjaan.
Lasikuitupenkkikin ollut kaadetussa autossa ei todettuja vaurioita .Penkki poikittaisraudassa.
Mitä kokemuksia muilla kaatotilanteissa penkkien kiinnitystavoissa.
Re: PENKKIEN KIINNITYS 2012
Lähetetty: 23.09.2012 15:31
Kirjoittaja Frog
Ei ole penkki koskaan suoranaisesti rikkoutunut ! Mutta sivukiinnitystuet kylläkin vääntyneet, sekä rautaiset että alumiiniset. On huomioitava että rasite yleensä penkkiin tulee sivuttain tai taaksepäin! Onneksi turvavyöt ei ole penkissä kiinni ! Koska silloin kiinnityspisteet olisivat paljon kovemmilla. Myydäänkö vielä putkirunkoisia FIA kilpaistuimia ?
