Mikä auto paras?
- SPH
- Yleinen
Jos Unto vakavissasi väität, että nyt kaikki joukolla opettelemaan reagointitapaa, että aina kun meinaa tulla paikat silmille tai hirvet syliin, niin jarrut pohjaan ja kädet ristiin, niin mä... hmmm (lasken kymmeneen ja hengitän syvään ...) jätetään sanomatta. Todettakoon kuitenkin, että olen eri mieltä.
Olen Kartanlukijan kanssa tässä kohtaa täsmälleen samaa mieltä. Ja vielä ongelmallisempi tilanne on kun nämä ESPit vieraannuttavat nykykuljettajat aivan totaalisesti auton ajamisen saloista, autosta tulee vain jonkunlainen kuolemattomaksi tekevä suojapanssari, kohtu, jonka sisällä mennään voittamattomana paikasta A paikkaan B. En nyt malta olla vielä palaamatta tohon Unton "jarrut pohjaan" -kehoitukseen. Siis ei j*******, älkää nyt vaan kukaan ottako tosta oppia.
En asiasta juuri mitään tiedä, mutta yksi asia mulle on selvinnyt. Kun jarruttaa auto menee tangentin suuntaan, eli suoraan. Eli, jos paikat hyppii silmille, kuten joskus on allekirjoittaneellekin päässyt käymään (sivuhuomatus: siis kilpailuolosuhteissa tietenkin, Unto), peli linkkuun ja hanaa, se on ainoa keino muuttaa massaan suuntaa, joka on armoton uhka auton kuljettajalle. Tai siis sanotaan näin yhteenvetona, että ei ainakaan jarrua!
Olen Kartanlukijan kanssa tässä kohtaa täsmälleen samaa mieltä. Ja vielä ongelmallisempi tilanne on kun nämä ESPit vieraannuttavat nykykuljettajat aivan totaalisesti auton ajamisen saloista, autosta tulee vain jonkunlainen kuolemattomaksi tekevä suojapanssari, kohtu, jonka sisällä mennään voittamattomana paikasta A paikkaan B. En nyt malta olla vielä palaamatta tohon Unton "jarrut pohjaan" -kehoitukseen. Siis ei j*******, älkää nyt vaan kukaan ottako tosta oppia.
En asiasta juuri mitään tiedä, mutta yksi asia mulle on selvinnyt. Kun jarruttaa auto menee tangentin suuntaan, eli suoraan. Eli, jos paikat hyppii silmille, kuten joskus on allekirjoittaneellekin päässyt käymään (sivuhuomatus: siis kilpailuolosuhteissa tietenkin, Unto), peli linkkuun ja hanaa, se on ainoa keino muuttaa massaan suuntaa, joka on armoton uhka auton kuljettajalle. Tai siis sanotaan näin yhteenvetona, että ei ainakaan jarrua!
- Unto
- KV
- Viesti:
Vielä tämän kerranSPH kirjoitti:Jos Unto vakavissasi väität, että nyt kaikki joukolla opettelemaan reagointitapaa, että aina kun meinaa tulla paikat silmille tai hirvet syliin, niin jarrut pohjaan ja kädet ristiin, niin mä... hmmm (lasken kymmeneen ja hengitän syvään ...) jätetään sanomatta. Todettakoon kuitenkin, että olen eri mieltä.

Jos hirvi hyppä auton eteen niin käsiä ei kannata pistää silmien eteen vaan pitää kädet ratissa ja yrittää tehdä jotain hyödyllistä esim. västää hirvi!
Lukkojarrutuksessa auto menee siihen suuntaan mihin massa päättää mennä. ABS ja ESP on kehitelty juuri sitä silmälläpitäen, että auto olisi ohjattavissa paniikkijarrutuksen yhteydessä!
Rallia katsellesani olen nähnyt monesti kun joku jarruttaa itsensä ojaan, vaikka tilanteesta olisi selvitty armottomalla hanattamisella, tämä on mielestäni täysin eri asia koska tässä keskustelussa olemme käsitelleet siviiliautoja ja siviili liikennettä.
Uskoisin että molemmat on tämän keskustelun jälkeen hyvin tietoisia siittä mitä mieltä toinen on ajovakausjärjestelmistä. Sinä et ilmeisesti koskaan tule kyseisiä apuvälineitä käyttämään ja minä olen valmis loukkaantumaan tai kuolemaan kyseisen järjestelmän virhearvion johdosta.
Arvasin että lyhenne ESP kirjoitettuna ralliautoilu foorumiin aiheuttaa suuria tunteita (ja hyvä niin) Tämän foorumin käyttäjät ovat hyvin tietoisia omista ajajan kyvyistä ja tuskin tarvivat tai haluavat teknologian avustusta. Täytyy muistaa että 98% suomalaisista miehistä on omastamielestään keskiverto autoilijaa parempi :D
-Kiitos-
- mickey69
- A-Junnu
- Viesti:
- Rattikeisari
- WRC
tuli mieleeni ensikokemus neloskorin Golfista, juu,korjaan volsuja työkseni. koeajo talvikelillä...eka mutka vakiolenkillä,koitetaas vasuria, ei p*****e,mitä kävi? kone kuoli ja keula edellä hankeen....ja vauhtia ei edes voinu sanoa räppäilyksi.sama juttu muuten tapahtuu kun jarruttaa ennen mutkaa ilman kaasua...kone kuolee varmaan ainakin kahdeksi sekunniksi...järkyttävää!!! no sitte älypää-insinöörit on keksineet hienon katkasijan josta ESP:n saa kytkettyä pois. vaan eipä perkule kytkeydy kokonaan.....ihan sama lukeeko perässä Gti vai Tdi....hatuttaa... no,kuitenkin kun tääl ei ollu omaa foorumia näihin... ja tulipa viel mieleen,likitilanteita on liikenteessä aina välillä osunu kohdalle,ja yleensä niin ettei ole kerinny muuta kuin väistää,ja sit vetoa... eli jarrua ei ole kerinny edes kokeilla....
- henkka_ok
- WRC
Re: Huonoin on paras !
Kartanlukija kirjoitti:Sph-Unto-Sph-Onto-Sph
On nykypäivänä erittäin harmillista, ettei 99% tielläliikkujista ole paljoakaan mahdollisuuksia tai kiinnostusta tutustua oman autonsa liukkaan kelin käyttäytymiseen. Omasta nuoruudestani muistan miten Mk 1-golfilla polttelin lukemattomia tankillisia bensaa jääradalla, ja opin kymmenien ja satojen puskemisten, luistojen ja pyörähdysten ansiosta tuntemaan auton käyttäytymistä jo melko hyvin.
Vielä nykypäivänäkin huonoilla talvirenkailla ja aamu-unipöpperöisillä aivoilla suoritetussa työmatkaliikenteessä ei pienet puskemiset, vähäiset nelipyöräluisut ajourissa. tms. tunnu missään. Auton liikkeet ja niihin oikeanlainen reagointi tulee selkäytimestä.
Sääliksi käy autoilijoita, jotka ajavat koko ajan "uuden teknologian turvalimiitillä". Sillä varovyöhykkeellä, joka on tarkoitettu ihmishenkien pelastamiseksi tai muuten vakavien vaaratilanteiden välttämiseksi.
Sitten kun auto karkaa kintaasta ei osata tai ei ole enää mahdollista tehdä mitään. Kuljettajalta, jonka ajotyylillä ABS-jarrut puuttuvat peliin likimain jokaisen liukkaankelin jarrutuksen yhteydessä, tai ajonvakautusjärjestelmä kaarreajossa, puuttuu kokonaan kyky ennakoida liikennettä ja arvioida tilanteeseen sopiva nopeus.
Yhteiskunnan pitäisi järjestää vapaasti käytettäviä liukkaan kelin harjoitusratoja, talvisin jääratoja tms. Ja määrätä muutama tunti pakollista ajoharjoittelua kaikille ajokortin omaaville/ vuosi. Ajaisko ihmiset sitten sen jälkeen vielä lujempaa, en tiedä, mutta perstuntuma tiehen ja autoon olisi ihan toista luokkaa. Ja väkisin jäis monta tieltäsuistumista, peräänajoa ja muuta vaaratilannetta joka päivä syntymättä.
Perkules!!
Kartanlukija tänne meille maakunnan päättäväksi tahoksi!!
Minä lähden saman tien viikonlopuksi jääradalle, kun vaan jotenkin onnistuis. Meneppä tuohon kylän rantaan ajelemaan niin varmat valitukset. Yks jäärata ois, mutta sitä saa käyttää vaan ne, jotka on sitä tehneet. Eli en minä, kun en kuulu porukkaan.
Ihan mikä hyvänsä pelto, jää, suljettu tienpätkä, vaikka parkkipaikka käy. Minä lähden saman tien harjoittelemaan jos jostain löytyy mahdollisuus... Omakotiasujan on vähän heikkoo harjotella isin Xantialla. Ei millään viitsi ajaa penkkaan edes vahingossa.
Ainiin.. Saan ajokortin tuossa parin viikon päästä. Olen ajanut autokoulun C-Mersulla. Siinä on tietty kaikki absit ja espit sun muut luistonestot. Ei paljoo tarvi oikasemista taikka liukkaan ylämäkilähtöö talvella harjotella. Huono juttu. Ainakaan kukaan muu ei ymmärrä harjotella niitä myöhemminkään...
Ei taitu!
- mickey69
- A-Junnu
- Viesti:
Meill on työmaalla -98 Transportteri ja se katkaisee kans polttoaineen syötön kun koettaa jarruttaa vasuril....., meinas aikoinaan livetä lepikkoon, kun tuli äkkihätähässäkkä tilanne... No onneks siel sai vetäistyä piuhat poikki ja nyt se toimii kuin normaali pakettiauto....Rattikeisari kirjoitti:tuli mieleeni ensikokemus neloskorin Golfista, juu,korjaan volsuja työkseni. koeajo talvikelillä...eka mutka vakiolenkillä,koitetaas vasuria, ei p*****e,mitä kävi? kone kuoli ja keula edellä hankeen....ja vauhtia ei edes voinu sanoa räppäilyksi.sama juttu muuten tapahtuu kun jarruttaa ennen mutkaa ilman kaasua...kone kuolee varmaan ainakin kahdeksi sekunniksi...järkyttävää!!! no sitte älypää-insinöörit on keksineet hienon katkasijan josta ESP:n saa kytkettyä pois. vaan eipä perkule kytkeydy kokonaan.....ihan sama lukeeko perässä Gti vai Tdi....hatuttaa... no,kuitenkin kun tääl ei ollu omaa foorumia näihin... ja tulipa viel mieleen,likitilanteita on liikenteessä aina välillä osunu kohdalle,ja yleensä niin ettei ole kerinny muuta kuin väistää,ja sit vetoa... eli jarrua ei ole kerinny edes kokeilla....

- Larppa
- KV
- Viesti:
- henkka_ok
- WRC
Hei, nuapurin miehellä on kans tuommonen tassuni.Larppa_77 kirjoitti:Puolentusinaa Fordia on alla käynyt. Samoin kuin 2 "vähän" harvinaisempaa tripla-S 180 HT Datsunia, puhumattakaan muista tavallisista kikottimista. Mut nyt taitaa seuraava valinta kallistua VW-merkin suuntaan...
Onko se kovinkin harvinainen? Kehrää aikas nätisti...
Ei taitu!
- Larppa
- KV
- Viesti:
No mulla oli nuo 2 kpl. Ja molemmat ajoin näreikköön n.15 vuotiaana... Missään en ole niitä edes kuullut olevan. Arvatkaas kerran paljonko V*TUTTI ku huomasin miten vähän niitä oikeasti on.henkka_ok kirjoitti:Hei, nuapurin miehellä on kans tuommonen tassuni.Larppa_77 kirjoitti:Puolentusinaa Fordia on alla käynyt. Samoin kuin 2 "vähän" harvinaisempaa tripla-S 180 HT Datsunia, puhumattakaan muista tavallisista kikottimista. Mut nyt taitaa seuraava valinta kallistua VW-merkin suuntaan...
Onko se kovinkin harvinainen? Kehrää aikas nätisti...

Perä tielle, Pitäis olla jo!
- toniracingteam
- B-junnu
- Viesti:
- henkka_ok
- WRC
Re: Datsuni
Ei taida ihan vähällä lähteä pihasta tuo naapurin SSS, kehuu ainakin niin kovasti. Sekin on mallia "hitsataanhan nyt ensin lähes kaikki pellit uusiks", eli ei enää ihan orkkiskunnossa.Larppa_77 kirjoitti:Jos jollain sattuisi tuollainen Datsun 180B SSS HT löytymään niin sopivaan hintaan voisin ostaa sen parempaan käyttöön. Tällä kertaa sitä ei ajeta näreseen...
Onkos Datsun Bluebird 1600 SSS yleinen? Minä näen niitä joka päivä, mutta muualla...
Ei taitu!