Ralli sm 2013

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja Trophy » 02.10.2012 21:43

F-cupissa saat molemmat..[/quote]

Kiitos vaan, mieluummin nuotista SM:n seassa 2000 luvun vakioautolla ja penkalla sitten F-cupin kisoissa 8)

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 02.10.2012 21:50

gianni kirjoitti: Ensimmäisten S2000:n saapuessa kukaan ei mutissut, koska niillä ajaneet kuskit eivät vaan kerenneet kärjen kyytiin. Nyt kun Lappi pesee porukat mennen tullen niin aletaan heti parkumaan, kun tullaan kalliilla kalustolla ja muut ei kerkee enää kyytiin... Eiköhän se ole edelleen Esapekan hyvyyttä eikä pelkästään auton ansiota??
Nuo ensimmäiset S2000 autot olivat aika kesyjä vehkeilä näihin nykyisiin kehitysversioihin verrattuna. S2000 on kehittynyt jatkuvasti, kun N-ryhmäläiset ovat pysyneet lähestulkoon paikallaa. Mitsuun tuli uusi moottori (okiko se jo Evo ):iin?), mutta Subaru menee edelleen vuosien takaisella koneella.

Jos haluaa katsella tietoja ja hintoja, niin esim. Fiestasta löytyy hintalista: http://fiestas2000.com/index.php/compon ... rtdown/57/.

Ei tällainenkaan auto voittajaa tee, vaan pitää sitä osata ajaakin. Esapekka kyllä osaa ajaa ja ajaa lujaa.

- hannulehessaari

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja ltr » 02.10.2012 22:01

hannulehessaari kirjoitti:
gianni kirjoitti: Ensimmäisten S2000:n saapuessa kukaan ei mutissut, koska niillä ajaneet kuskit eivät vaan kerenneet kärjen kyytiin. Nyt kun Lappi pesee porukat mennen tullen niin aletaan heti parkumaan, kun tullaan kalliilla kalustolla ja muut ei kerkee enää kyytiin... Eiköhän se ole edelleen Esapekan hyvyyttä eikä pelkästään auton ansiota??
Nuo ensimmäiset S2000 autot olivat aika kesyjä vehkeilä näihin nykyisiin kehitysversioihin verrattuna. S2000 on kehittynyt jatkuvasti, kun N-ryhmäläiset ovat pysyneet lähestulkoon paikallaa. Mitsuun tuli uusi moottori (okiko se jo Evo ):iin?), mutta Subaru menee edelleen vuosien takaisella koneella.

Jos haluaa katsella tietoja ja hintoja, niin esim. Fiestasta löytyy hintalista: http://fiestas2000.com/index.php/compon ... rtdown/57/.

Ei tällainenkaan auto voittajaa tee, vaan pitää sitä osata ajaakin. Esapekka kyllä osaa ajaa ja ajaa lujaa.

- hannulehessaari
Pari vuotta sitten muuan nuorempi Aleeni tyrkkäsi jyskälässä hiton hienosti mitsuille kampoihin, kunnes ritmo piiputti. Sitä oli kiva katsoa ja kuunnella..

Kyllähän nuo hinnat on justiinsa sellaisia, että joko kannattaisi sallia kokonaan tai kansalliset "Jokeri" luokitukset jotta kilpailukykyisesti harrastamaan pääsisi vaikka niillä vanhemmillakin ässäläisillä kenties. Helikopterin pensa on kattokaas kallista ja hinnat on laitettu sen mukaan.

Mutta eihän nämä oikeasti ketään päättäjää kiinnosta, sehän nyt on monesti jo nähty.

Menemme näillä millä mennään ja kymmenen vuoden päästä vetää muut jollakin muilla vehkeillä.

Se on sitä kehitystä.

Aamulla paistaa aurinko ja jollakin junnulla käy flaksi, se on sentään hienoa 8)

Avatar
rabbi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 29
Liittynyt: 22.08.2007 00:00

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja rabbi » 03.10.2012 00:02

Rallin sarjatyöryhmän kokous 27.9.

http://www.autourheilu.fi/34942.aspx

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja j67 » 03.10.2012 07:43

gianni kirjoitti:Nii siis ennen kun joku ottaa herneet nenään niin täsmennän, että rallimies on rallimies ajoipa sitten millä pelillä tahansa. Rallin kiinnostavuuden parantaminen on paljon paljon suurempi ja monitahoisempi asia, kuin se, että voittaako SM-arvon Trophyllä, Hissellä vai WRC:llä.

Annetaanhan painissakin joka painoluokalle omat mitalinsa. Ei höyhensarjalaista laiteta samaan kehään ja anneta tasoituspisteitä.
Sarjat pitää olla mahdollisimman yksinkertaisia ja helppotajuisia ihan kaikille!! Mielummin vaikka ihan sikana SM arvoja kuin se että 200 autoa ajaa eri kertoimilla samasta arvosta. Siitä tulee sellainen soppa, ettei kukaan tajua!!
Tuo alkuperäinen ehdotukseni oli visioitu siltä pohjalta että luokkakohtaiset kilpailut ja niissä pärjääminen olisi ollut ratkaisevaa eikä niinkään mitkään kertoimilla sekoilu joista ei tosiaankaan ketään saa selvää.

Toinen vaihtoehto on lisätä sm arvoja erilaisille kalustoille, se että ketä sen tekee ja saako niistäkään ketään selvää on sitten oma tarinansa.

Avatar
homer
KV
KV
Viestit: 545
Liittynyt: 17.06.2004 00:00

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja homer » 03.10.2012 08:13

Saisi näköjään nelikoissa ajaa mestruudesta vanhoilla WRC autoillakin. Ei kun Corollat, Octaviat ja Escortit/Focucset runsaslukuisasti viivalle.

Avatar
micco
B-junnu
B-junnu
Viestit: 48
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja micco » 03.10.2012 17:02

Mikä juttu tämä EsaPekka sitä ja EsaPekka tätä.
Onnea ja menestystä ehdottomasti, mutta SM-sarjaan sillä nyt ei ole mainittavaa vuodelle 2013 ja eteenpäin.
Nyt vaan viisaat päät yhteen ja kohti uusia tuulia, ajatuksia ja kuskeja!
Olihan KEKEkin kerran maailmanmestari!

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja JM » 03.10.2012 18:59

homer kirjoitti:Saisi näköjään nelikoissa ajaa mestruudesta vanhoilla WRC autoillakin. Ei kun Corollat, Octaviat ja Escortit/Focucset runsaslukuisasti viivalle.
Vieläköhän Jarmo Mikkosella on 206 WRC tallissa...

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja Frog » 03.10.2012 20:04

On vain yksi ongelma noissa ennen 2002 luokitelluissa ! Pumppu bensa ei sovellu juurikaan minkään auton moottoriin !

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja Unto » 03.10.2012 23:12

Rallin SM-Sarjan akilleen kantapää on se tapa miten se on toteutettu!

Niin hienoa työtä osakilpailujen järjestävät seurat, tahot ja vapaaehtoiset ihmiset tekevätkin, se ei vaan nykypäivänä riitä!!

Tarvitaan ammattiorganisaatio promoottori joka hoitaa koko sarjan osakilpailut, apunaan ammattitaitoiset talkoolaiset!

SM-Rallien osakilpailujen tarvitsisi olla kiinnostavia. Niin kiinnostavia että ne kiinnostaa "kaikkia kynnelle kykeneviä"!

Jostain pitäisi löytää Neste rallyn järjestävän organisaation kaltainen organisaatio joka pistäisi pystyyn kunnon SM-Sarjan. Sarjan joka pitäisi sisällään EM-osakilpailun tai / ja IRC-osakilpailun! Tunturi ralli on lähelle tätä, ja siihen tulisi kaikkien pyrkiä!!

Kaikki tämä tietysti maksaa ja siksi tarvitaan paljon yhteistyökumppaneita, ja jotta yhteistyö kumppaneilla olisi intoa antaa rahaa tulisi heidänkin jotenkin hyötyä panostuksesta! Siinä tarvitaan ammattitaitoista markkinointia!

SM-Sarjan kiertäminen olisi toki euromääräisesti kalliinpaa mutta €/EK.kilometri varmasti halvempaa! Niille jotka ajavat vähistä rahoistaan, tämä varmasti olis huono muutos, mutta... Eikö tällöin laatu korvaisi määrän ja useamman kilpailun tahkoajat voisi ajaa muita kuin SM-ralleja???

Englannissa on tehty rajuja sääntömuutoksia kautta historian. Onko muutokset olleet aina hyvään suuntaan sitä entiedä mutta, sielä on ollut oikea tahto säilyttää tai saada takaisin se taso mikä sielä oli 90-luvulle saakka. Tänäpäivänäkin sielä ajetaan 2.päiväsiä mestaruuskilpailuita vaikka osanottajia vähemmän kuin meillä... Italiassa ajetaan sora ja asfaltti sarjaa erikseen ja 2.päiväsiä kilpailuita mukana vanhoja nimiä mukana aina Aghinista Cunicoon (ainakin joskus oli :oops: )

Itse en oikein usko että vaikka Vanajanlinnassa on huikeet puitteet kilpailuun niin illan ryyppäjäiset korvaisi 10 erikoiskokeen puutteen SM-Sarjan osakilpailussa!!!! (Vaikka hauskaahan se edesvastuuton alkoholin nauttiminen onkin)

Mitä kalustoon tulee, se saa mielestäni olla miltei mitä vaan kuhan SM-arvo on vain yhdellä luokalla jossa autot saman säännön alaisia nykypäivän autoja... Muut luokat voisi ajaa CUP-arvosta ja kaikki autot otetaan mukaan kaikkiin osakilpailuihin!

Tälleen minä toivoisin asioiden menevän... Ehkä kuitenkin mahdotonta... meillä... ei maailmalla!!

COD
Viestit: 5
Liittynyt: 17.09.2011 13:38

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja COD » 04.10.2012 00:41

Kaikkien meidän rallifanien on kai vaan hyväksyttävä, että yleinen kiinnostus lajiin on hiipunut jo kauan. 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa oli vielä 4 SM-luokkaa, jokaisessa kovia mestareita ja kovaa kisaa. Nykyään ei taso tahdo riittää edes kahteen, vaan ykkösen ja kolmosen ero taitaa karkeasti olla sama kuin "kultaisina vuosina" kympin kärjen.

Sen sijaan että kiistellään mitkä on oikeat luokat, tai muista vähäpätöisistä asioista, oisi syytä kysyä miten saadaan kaupunkilaiset mukaan ja kiinnostumaan rallista? Ehkä lisää avaimet-käteen paketteja, talleja ja aikaa autojen ruuvaamiseen aikaa harvalla enää kaupungeissa on.

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja Masa » 04.10.2012 08:10

Frog kirjoitti:On vain yksi ongelma noissa ennen 2002 luokitelluissa ! Pumppu bensa ei sovellu juurikaan minkään auton moottoriin !
Saako edes mitenkään toimimaan normibensalla? Vai Alkaako siitä ne ongelmat jos säädetään moottori jota ei ole suunniteltu normibensalle?

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja ltr » 05.10.2012 09:08

rabbi kirjoitti:Rallin sarjatyöryhmän kokous 27.9.

http://www.autourheilu.fi/34942.aspx

Onko se nyt sitten tasapuolista että pari junnua kun on hankkineet vanhoja s2000 autoja talliin kilvanajo mielessä niin saa sitten kapinoida jotakin 206WRC:tä vastaan.. ja ihan turha höpöttää että se on ranteista kiinni..

Jos kaikki muut nelivetoluokat saavat helpotusta niin silloin pitää supereiden saada kiertää 10000 ettei mene kuristimien suurentelut epäreiluksi.

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja Trophy » 08.10.2012 18:05

rabbi kirjoitti:Rallin sarjatyöryhmän kokous 27.9.

http://www.autourheilu.fi/34942.aspx
Tietääkö joku kertoa mitä tuo Suomi Cupin osalta tarkoittaa?

Hallituksen päätös: Hallitus hyväksyi muiden sarjojen sarjasäännöt, Ralli SM -sarjasäännöt palautettiin kohdan 2.4. "Suomi Cup" osalta vielä valmisteluun.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ralli sm 2013

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.10.2012 18:17

Trophy kirjoitti:
rabbi kirjoitti:Rallin sarjatyöryhmän kokous 27.9.

http://www.autourheilu.fi/34942.aspx
Tietääkö joku kertoa mitä tuo Suomi Cupin osalta tarkoittaa?

Hallituksen päätös: Hallitus hyväksyi muiden sarjojen sarjasäännöt, Ralli SM -sarjasäännöt palautettiin kohdan 2.4. "Suomi Cup" osalta vielä valmisteluun.
Arvaus : Jospa nekin saa SM arvon ?
Eikös olis loogista että SM rallissa kaikki ajaa SM arvoisesti ! Ei SM jääkiekossakaan pelaa suomi cupin joukkueet ja samoin muut lajit !

Vastaa Viestiin