Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Selkeät säännöt vaatii samalla tavalla valvontaa kuin epäselvätkin.
En usko että tässäkään säännössä josta vääntöä on ollut, olisi ollut kysymys selkeästä epätietoisuudesta. Valvonta on se osa-alue joka on pettänyt.
Jos autot "laitetaan kuntoon" eli sääntöjen määräämäksi niin ei kestä kauan kun uusia laittomuuksia on taas ralleissa.
Valvontaan pitäisi panostaa ja saada nämä "tulkinnat" karsittua ennen kuin niistä tulee käytäntöä.
Uusia sääntöjä ja vanhojen sääntöjen täsmennyksiä voi tehdä miten paljon haluaa, mutta miten järjestää tiukka yhdenvertainen valvonta, siinä lienee pohtimista liittoon ja miksei ihan jokaiselle joka nyt kokee kärsineensä vääryyttä.
En usko että tässäkään säännössä josta vääntöä on ollut, olisi ollut kysymys selkeästä epätietoisuudesta. Valvonta on se osa-alue joka on pettänyt.
Jos autot "laitetaan kuntoon" eli sääntöjen määräämäksi niin ei kestä kauan kun uusia laittomuuksia on taas ralleissa.
Valvontaan pitäisi panostaa ja saada nämä "tulkinnat" karsittua ennen kuin niistä tulee käytäntöä.
Uusia sääntöjä ja vanhojen sääntöjen täsmennyksiä voi tehdä miten paljon haluaa, mutta miten järjestää tiukka yhdenvertainen valvonta, siinä lienee pohtimista liittoon ja miksei ihan jokaiselle joka nyt kokee kärsineensä vääryyttä.
-
- Yleinen
- Viestit: 227
- Liittynyt: 16.08.2011 02:40
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Selkeitä sääntöjä on vaivattomampi valvoa. Tulkintoja ja epätarkuuksia sisältävät säännöt jää valvomatta, kuten on nyt käynyt.
-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Frog tuossa on kirjotellut jo pariin otteeseen ihan samoin tuon säännöstön miten minäkin sen ymmärrän.
Kun kerran Säännöissä on lukenut että Pyöräntuennan osien kiinnityspisteet on vapaat niin silloin ne vapauttaa jokaikisen pyöräntuennan osan kiinnityspisteen! Jousi, iskunvaimennin, tukivarsi, jne. Ja kun kerran kiinnityspiste on vapaa niin silloin sen paikkakin on vapaa.
Lisäksi tämä on ainakin aiemmin ollut tekniikan lajipäällikön (ja millä nimikkeillä nyt onkaan toiminut) vahvistama. Minullakin on sähköposti tallessa missä olen nämä asiat varmistanut sekä hyväksynnän saanut, eli saako orkkiskierrejousen poistaa kun laittaa kynäjousitolpan eri paikkaan ja saako tätä varten tehdä korimuutoksia.
Ja laittomiahan nämä vehkeet ei ole, koska näillä asioilla ei ole lain kanssa mitään tekemistä. Sääntöjen kanssa pelataan eli sääntöjen vastaisia nämä sitten on...
Nyt en muista tuota escortin 5566 luokkaria varmasti, mutta siellä kun on pystyiskarikotelo niin onko sille jotain mittoja olemassa? Muistaakseni ei ole, eli mites sitä sitten tulkitaan suttuisesta luokkaripaperista? Escon rakentamisoppaassahan tuollaset on mutta se kun ei ole luokkari niin se on vain yksi näkemys mikä sen pitäisi olla.
Mitä taas tulee escortin lehtijousiin niin mun mielestä se takapää toimii ihan hyvin sääntöjen mukaisenakin.
Kun kerran Säännöissä on lukenut että Pyöräntuennan osien kiinnityspisteet on vapaat niin silloin ne vapauttaa jokaikisen pyöräntuennan osan kiinnityspisteen! Jousi, iskunvaimennin, tukivarsi, jne. Ja kun kerran kiinnityspiste on vapaa niin silloin sen paikkakin on vapaa.
Lisäksi tämä on ainakin aiemmin ollut tekniikan lajipäällikön (ja millä nimikkeillä nyt onkaan toiminut) vahvistama. Minullakin on sähköposti tallessa missä olen nämä asiat varmistanut sekä hyväksynnän saanut, eli saako orkkiskierrejousen poistaa kun laittaa kynäjousitolpan eri paikkaan ja saako tätä varten tehdä korimuutoksia.
Ja laittomiahan nämä vehkeet ei ole, koska näillä asioilla ei ole lain kanssa mitään tekemistä. Sääntöjen kanssa pelataan eli sääntöjen vastaisia nämä sitten on...
Nyt en muista tuota escortin 5566 luokkaria varmasti, mutta siellä kun on pystyiskarikotelo niin onko sille jotain mittoja olemassa? Muistaakseni ei ole, eli mites sitä sitten tulkitaan suttuisesta luokkaripaperista? Escon rakentamisoppaassahan tuollaset on mutta se kun ei ole luokkari niin se on vain yksi näkemys mikä sen pitäisi olla.
Mitä taas tulee escortin lehtijousiin niin mun mielestä se takapää toimii ihan hyvin sääntöjen mukaisenakin.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Escort pystyiskarit luokiteltu jo 60- luvulla.Ryhmään 2
5211 gt,5213super,5442sport,1524 lotus,1605 rs1600/1800.
Sekä myös ryhmään 1 !!! rs 2000 5566 31/18v 1.9-79 vaikka Rafu on sanonut että ei saa käyttää Historicissa !!
Linkit ja pystyiskarit 650 4-ryhmän luokkarilla jota ei saa käyttää ryhmä -f.
Ja mikä mielenkiintoisinta eräs escortti luokiteltu myös ryhmään -a eli 16v kantta saa käyttää escortissakin.
5211 gt,5213super,5442sport,1524 lotus,1605 rs1600/1800.
Sekä myös ryhmään 1 !!! rs 2000 5566 31/18v 1.9-79 vaikka Rafu on sanonut että ei saa käyttää Historicissa !!
Linkit ja pystyiskarit 650 4-ryhmän luokkarilla jota ei saa käyttää ryhmä -f.
Ja mikä mielenkiintoisinta eräs escortti luokiteltu myös ryhmään -a eli 16v kantta saa käyttää escortissakin.
- UU-PEE
- Viestit: 16
- Liittynyt: 21.07.2005 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Tämä on kyllä asiaa ! Sääntö on siis tosiaan ollut käsittääkseni hyvinkin sama jo kauan, ikinä vaan ei ole puututtu siihen, että tietyissä autotyypeissä on ehkä sääntöä hieman kierretty.TeemuPetteri kirjoitti:Mikä on muuttunut säännöissä?
Suututaanko nyt kun puututaan siihen, että noudatetaanko niitä! Se että jokin asia on ollut maan tapa ei poista sitä todellisuutta, että säännöt on ollut koko ajan olemassa.
Säännön laatijan vastuulla ei ole se, osaako toimija tulkita lukemaansa. Kyseistä asiaa varten meillä on omat instanssinsa, myös harrastuksessamme. Suomen lakikin tuntee murhan ja tapon, mutta ei "mä ammuin sen" termiä! Siittä huolimatta ettei tekoasi sinun omin termein ole kielletty, saat tuomion asiassa.
Kaikkea voi aina tehdä, jopa rikoksia tai vääryyksiä. Niistä kiinnijääminen vain pitää hyväksyä. Tietoinen riski!
Kuinka moni on lukenut suomen lakia? Vai toiminut elämänsä varrella oppimiensa sääntöjen mukaan? Oppimasi ja hyväksytyksi luulemasi tapa voi silti olla sääntöjen vastainen!
Loppuun lohdutuksen sana. Myös omassa kalustossani on sääntöjen vastaisia ratkaisuja, jotka nyt joudun korjaamaan!
Siis N/A liitteen sallimat muutokset + luokitustodistuksen sallimat muutkset + liite j f-ryhmän sallimat ja kieltämät muutokset + turvallisuus määräykset ja autosi on laillinen!
Nyt kun onkin ollut huhua, et "hei tämmönen sääntö on ja sitä pitää noudattaa", niin sitten itketään, et "voi vi**u, joudunko mä nyt muuttaa mun auton sääntöjen mukaiseks, ei käy, muuttakaa säännöt mun auton mukaseks..."
- Evanssi
- B-junnu
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05.06.2009 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Luetun ymmärtäminen on tärkeä taito, sen on myös aikuiskouluttajana saanut huomata.
Tässä lajissa on ollut meillä niin, että kun asioita valvotaan "harrastaja voimin" ja osittain amatööritiedoin kilpailijat ovat 60 luvulta asti "tulkinneet" sääntöjä pelkästään omaksi edukseen. Tämäkin topiikki on hyvä esimerkki siitä.
Olisi aivan ilmeinen tarve tilaisuuksille jollainen muutama vuosi sitten pidettiin Saxin ja Sappisen Petterin kanssa. Luentopäivän aihe oli nimenomaan tekniset säännöt ja luokitustodistukset, sekä niiden tekstit tarkoittaa ja miten luokkarin ja ryhmäkohtaisten sääntöjen mukaan rakennetaan kilpuri....oikein.
102 "tähtikuskia" oli auditoriossa kuuntelemassa ja jotkut uskalsi jopa kysyä jotain mieltä askarruttanutta asiaa.
Meiltä tais vaan jäädä hommat kesken kun koulutustarve näyttäisi olevan 1300 kuljettajaa. KO. koulutus ei olisi tehnyt pahaa osalle katsastushenkilöistäkään.
Kuten Mr. Frog sanoi hänen autonsa on erittäin hyvä esimerkki siitä miten rakennetaan huippukilpuri käyttäen hyväksi luokkarin VO sivuja ja kansallisia ryhmäsääntöjä.
Oma kulkineeni käy toisesta esimerkistä miten menestyvän Äffäläisen voi rakentaa käyttämättä yhtään ainoaa luokiteltua kilpaosaa, vaan kaikki on toteutettu ainoastaan modifoimalla alkuperäisiä osia ryhmän F sääntöjen mukaisesti.
Voidaan vaikka järjestää yksityinen näyttely infokahvein Saxbergin pajalla.
M3 hyväksynnästä olen samaa mieltä kuin Frog, mutta ei siitä näillä vuosilla jaksa enää ottaa pulttia. Ajakoon mun puolesta eihän niillä näytä kaikki ehtivän.
Yksi pieni juttu lopuksi. Tieliikennelaki asettaa rajoituksia millaisilla tukivarsilla saisi tienpäällä siirtymiä ajaa. Muutosehdothan on jokaisella hallinnassa, tai löytyy Trafin sivuilta. Mutta tiesittekö sitä että Brysselissä on ollut jo pitkään lausunnolla lakiehdotus joka kieltää muunlaisten kuin alkuperäisten tai niiden kanssa todistetusti identtisten osien käytön EU maissa niissä ajoneuvoissa jotka liikkuvat jonkun rekisteröinnin perusteella maanteillä.
Jos se direktiivi,..tai sanoisin mielummin,että kun se direktiivi astuu voimaan niin sitten ei koskaan enää tarvitse kinata pitääkö joku apujousi hepata vai ottaa pois,...ellei meidä keskusjärjestön miehet taas neuvottele meille rallimiehille erivapautta.
Nähdään näyttelyssä, kaikki joukolla mukaan.
Jorse
Moottoritieteen vanhempi valelehtori
Tässä lajissa on ollut meillä niin, että kun asioita valvotaan "harrastaja voimin" ja osittain amatööritiedoin kilpailijat ovat 60 luvulta asti "tulkinneet" sääntöjä pelkästään omaksi edukseen. Tämäkin topiikki on hyvä esimerkki siitä.
Olisi aivan ilmeinen tarve tilaisuuksille jollainen muutama vuosi sitten pidettiin Saxin ja Sappisen Petterin kanssa. Luentopäivän aihe oli nimenomaan tekniset säännöt ja luokitustodistukset, sekä niiden tekstit tarkoittaa ja miten luokkarin ja ryhmäkohtaisten sääntöjen mukaan rakennetaan kilpuri....oikein.
102 "tähtikuskia" oli auditoriossa kuuntelemassa ja jotkut uskalsi jopa kysyä jotain mieltä askarruttanutta asiaa.
Meiltä tais vaan jäädä hommat kesken kun koulutustarve näyttäisi olevan 1300 kuljettajaa. KO. koulutus ei olisi tehnyt pahaa osalle katsastushenkilöistäkään.
Kuten Mr. Frog sanoi hänen autonsa on erittäin hyvä esimerkki siitä miten rakennetaan huippukilpuri käyttäen hyväksi luokkarin VO sivuja ja kansallisia ryhmäsääntöjä.
Oma kulkineeni käy toisesta esimerkistä miten menestyvän Äffäläisen voi rakentaa käyttämättä yhtään ainoaa luokiteltua kilpaosaa, vaan kaikki on toteutettu ainoastaan modifoimalla alkuperäisiä osia ryhmän F sääntöjen mukaisesti.
Voidaan vaikka järjestää yksityinen näyttely infokahvein Saxbergin pajalla.
M3 hyväksynnästä olen samaa mieltä kuin Frog, mutta ei siitä näillä vuosilla jaksa enää ottaa pulttia. Ajakoon mun puolesta eihän niillä näytä kaikki ehtivän.
Yksi pieni juttu lopuksi. Tieliikennelaki asettaa rajoituksia millaisilla tukivarsilla saisi tienpäällä siirtymiä ajaa. Muutosehdothan on jokaisella hallinnassa, tai löytyy Trafin sivuilta. Mutta tiesittekö sitä että Brysselissä on ollut jo pitkään lausunnolla lakiehdotus joka kieltää muunlaisten kuin alkuperäisten tai niiden kanssa todistetusti identtisten osien käytön EU maissa niissä ajoneuvoissa jotka liikkuvat jonkun rekisteröinnin perusteella maanteillä.
Jos se direktiivi,..tai sanoisin mielummin,että kun se direktiivi astuu voimaan niin sitten ei koskaan enää tarvitse kinata pitääkö joku apujousi hepata vai ottaa pois,...ellei meidä keskusjärjestön miehet taas neuvottele meille rallimiehille erivapautta.
Nähdään näyttelyssä, kaikki joukolla mukaan.
Jorse
Moottoritieteen vanhempi valelehtori
- Alcae
- A-Junnu
- Viestit: 82
- Liittynyt: 12.08.2006 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Gianni puhuu asiaa. Itsehän soittaisin kanssa AKK:lle jos on jotain epäselvää sääntöjen kanssa. Se on sitten oma häpeä jos autot tehää niinkun "naapurin penalla" tai niinku on "iät ja ajat" tehty... Joskus noihin sääntöihin joku puuttuu kuitenkin, ja sitten täällä foorumeilla avaudutaan ja itketään. Autot vaan sääntöjen mukaisiksi niin ei pääse ne katsastus jepet vinkumaan..2000 kirjoitti:Tarviiko sinne soitella kun riippuu keneltä kysyy ja tähänki asti autot kelvanneet, säännöt pitäis nyt tehä sellaiseksi kuin mitä autot tälllähetkellä on! Mut katotaan kuka innokas katsastusmies rupee jossain jumalan selijän takana mussuttaan ja laittaa autoja hylkyyn, vaikka ajettu iät ajat samoilla säännöillä ja autoilla! Onkohan tollasessa tapauksessa kilpailijalla mitään mahdollisuutta sit enää vaikuttaa! Luulempa vaan ettei kukaan ota sitä riskiä et kisojen jälkeen 70% autoista hylätty!gianni kirjoitti:Soitin tänään AKK:hon ja viesti oli selvä! Tämä sääntö ei ole muuttunut mihinkään vain tarkennettu ja ollut voimassa piiiitkään. Kukaan vaan ei ole puuttunut siihen
Tämä on siis vuoden 2012 sääntökirjasta!! Eli Riegerit roskiin....
3.3.4 Lisäjousien asentaminen on sallittu, mikäli pääjousen
tyyppi ja toiminta (kannatettava auto ilman lisäjousta)
säilytetään alkuperäisenä.
ja ihmettelen miten bemareissa käytettyjä pelkkiä "omia" putkitukivarsia on saanut käyttää?
3.3 Pyöränripustus
3.3.1 Tukivarret ovat vapaat seuraavin rajoituksin.
• Pyöränripustuksen tyypin tulee säilyä (erillisjousitus
tai jäykkä akseli)
• Vain kyseiseen automalliin tarkoitettuja tehdasvalmisteisia
tukivarsia saa käyttää

Terv: HUIMA TOPI
-
- A-Junnu
- Viestit: 59
- Liittynyt: 05.06.2011 18:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Yks äffäläinen mk2 on missä ei oo pystyiskareita ja 4-linkkiäGreenSlide kirjoitti:
eiköhän ne kaikki f-ryhmän takaveto mk1 ja mk2 escortit oo rakennettu niin että niissä on pystyiskari kotelot! Jos sääntöä on nyt ruvettu "tarkentamaan väärään" suuntaan niin tällä tavallahan niitä kilpailijoita saadaan karsittua lisää pois,jos niitä nyttenkään liikaa viivalla on ! Luulis kellikukantielläkin tajuuvan että mitä vähemmän autoja on viivalla sitä vähemmän sinnekin sitä rahaa virtaa !
ja mitä putkitukivarsiin tulee on ne ainakin astran luokkarin mukaan astrassa sallitut!

- 2000
- Yleinen
- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Eiköhän täällä ole turha keskustella kun tosi asia on että varmaan 70% f-ryhmän autoja on laittomia jos sääntöjä tulkitaan miten sattuu!
ja escortin pystyiskari kotelo voi olla jossain luokkarissa mut onko säädettävä?
entä watt-linkki monessa autossa vaan nykyään sellainen!
Ja kun ruvetaan tarkistaan vaikka kenenkä f-ryhmän autoa uskon et jotain säännön rajamailla olevaa ainakin löytyy!
Eikös f-ryhmä perustu aikalailla rakenteluun nyt sekin kyl lähes lopetetaan!
Ite miettiny et pitäiskö olla koko ens vuosi ajamatta ihan vaan vastalauseena järjettömälle toiminnalle!
Ei ihme et harrasterallikin perustettiin!
ja escortin pystyiskari kotelo voi olla jossain luokkarissa mut onko säädettävä?
entä watt-linkki monessa autossa vaan nykyään sellainen!
Ja kun ruvetaan tarkistaan vaikka kenenkä f-ryhmän autoa uskon et jotain säännön rajamailla olevaa ainakin löytyy!
Eikös f-ryhmä perustu aikalailla rakenteluun nyt sekin kyl lähes lopetetaan!
Ite miettiny et pitäiskö olla koko ens vuosi ajamatta ihan vaan vastalauseena järjettömälle toiminnalle!
Ei ihme et harrasterallikin perustettiin!
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Eli siis ensin tehään hirveellä vaivalla (oikein isojen poikien ohjeilla ja vakuutteluilla että kelpaa katsurille) Escortin koppaan pystyiskarikotelot, iskarin kiinnitykset, nelilinkit ja parhaassa tapauksessa pari muuta, vaihetaan perä Volvosta ja ostetaan reilusti alkuperäistä aihiota kalliimmat iskarit, per puoli.2000 kirjoitti:Ite miettiny et pitäiskö olla koko ens vuosi ajamatta ihan vaan vastalauseena järjettömälle toiminnalle!
Ja tullaan siihen tulokseen että liiton itse tekemien sääntöjen valvonta on se järjetön asia?
Ei taitu!
- Peke
- KV
- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
[quote="2000"]
Eikös f-ryhmä perustu aikalailla rakenteluun nyt sekin kyl lähes lopetetaan!
Ite miettiny et pitäiskö olla koko ens vuosi ajamatta ihan vaan vastalauseena järjettömälle toiminnalle! VOISKO VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA
Mikäs sääntö sen rakentelun kieltää >?
Eikös f-ryhmä perustu aikalailla rakenteluun nyt sekin kyl lähes lopetetaan!
Ite miettiny et pitäiskö olla koko ens vuosi ajamatta ihan vaan vastalauseena järjettömälle toiminnalle! VOISKO VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA
Mikäs sääntö sen rakentelun kieltää >?
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Muistakaa nyt että autot on ollut kutakuin sääntöjen mukaisiahenkka_ok kirjoitti:Eli siis ensin tehään hirveellä vaivalla (oikein isojen poikien ohjeilla ja vakuutteluilla että kelpaa katsurille) Escortin koppaan pystyiskarikotelot, iskarin kiinnitykset, nelilinkit ja parhaassa tapauksessa pari muuta, vaihetaan perä Volvosta ja ostetaan reilusti alkuperäistä aihiota kalliimmat iskarit, per puoli.2000 kirjoitti:Ite miettiny et pitäiskö olla koko ens vuosi ajamatta ihan vaan vastalauseena järjettömälle toiminnalle!
Ja tullaan siihen tulokseen että liiton itse tekemien sääntöjen valvonta on se järjetön asia?
mutta jos sääntöjä ruvetaan tulkitseen niin kuin nyt on tehty niin sääntöjenmukaisista autoista tulee sääntöjen vastaisia!
Tässä on kyse siitä että ei 20 vuotta olevia sääntöjä voi tulkita erilailla kuin ne on alkuperäisellä hengellä kirjoitettu ! Muistakaa myös se että auton tulee olla luokiteltu ryhmiin 1,2 tai A. Mutta vain ryhmän A sallittujen muutosten lisäksi on sallittu vain ryhmä F muutokset. Jos jota kuta ottaa pattiin jonkun auton toteutukset niin kohdistakaa asia kyseiselle kaverille sillä se on paljon tehokkaampaa kuin huhuilla niistä täällä.
P.S. En tiedä yhtään tapausta että olisi tehty protesti ! Hylkyjä on tullut ja autot on korjattu kuntoon sekä voittajat ovat voittaneet uudestaan! Eli sääntöjen vastaisuudet ei ole vaikuttanut mihinkään suuntaan tuloksien syntymiseen.
- SunBar
- A-Junnu
- Viestit: 61
- Liittynyt: 18.09.2005 00:00
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Taisin juuri tajuta ,että Escortti on ainoa auto F-ryhmässä missä jousi on pyöränripustuksen osa. Joten sen voi asentaa vaikka taka-akselin päälle poikittain.
Kuinka monella muulla autolla pystyy ajamaan ,jos pyöränripustukset poistetaan.(taka-akselista)

--Escorttiin moniventtiili kansi--
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Muistakaa nyt että autot on ollut kutakuin sääntöjen mukaisia
mutta jos sääntöjä ruvetaan tulkitseen niin kuin nyt on tehty niin sääntöjenmukaisista autoista tulee sääntöjen vastaisia!
Haluaisin nähdä ne kaverit jotka ovat näillä perusteilla valmiit istumaan tuomaristossa, varsinkin siinä kisassa kun ensimmäinen vastalause autoja kohtaan esitetään.
Moniko tyytyy siihen että päätös perustuu kutakuinkin sääntöjen mukaisuuteen.
Jos lause , kiinnityspiste on vapaa, tarkoittaa kinnityspisteen paikka on vapaa. Niin väittäisin että tuolla tulkinnalla saa koko sääntökirjan kirjoittaa uudelleen.
Pääasia että tuo sääntökohta ja sen tulkinnanalaisuudet tulivat nyt esille eikä ensimmäisessä cupin kisassa.
Näinkin eriävillä kannoilla tulee varmaan muistakin säänöistä tulkintoja jotka aiheuttavat erikoisia tilanteita ensivuodelle.
mutta jos sääntöjä ruvetaan tulkitseen niin kuin nyt on tehty niin sääntöjenmukaisista autoista tulee sääntöjen vastaisia!
Haluaisin nähdä ne kaverit jotka ovat näillä perusteilla valmiit istumaan tuomaristossa, varsinkin siinä kisassa kun ensimmäinen vastalause autoja kohtaan esitetään.
Moniko tyytyy siihen että päätös perustuu kutakuinkin sääntöjen mukaisuuteen.
Jos lause , kiinnityspiste on vapaa, tarkoittaa kinnityspisteen paikka on vapaa. Niin väittäisin että tuolla tulkinnalla saa koko sääntökirjan kirjoittaa uudelleen.
Pääasia että tuo sääntökohta ja sen tulkinnanalaisuudet tulivat nyt esille eikä ensimmäisessä cupin kisassa.
Näinkin eriävillä kannoilla tulee varmaan muistakin säänöistä tulkintoja jotka aiheuttavat erikoisia tilanteita ensivuodelle.
- SunBar
- A-Junnu
- Viestit: 61
- Liittynyt: 18.09.2005 00:00
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Jos sääntökirjaa luetaan oikein,niin jousen kiinityspisteitä EI ole vapautettu vaan pyöränripustuksen. Ja kuten edellä kirjoitin monessako autossa jousi on pyöränripustuksen osa? Kierrejousimiehet vaan on lisänny sen pyöränripustuksen osaksi saadakseen muuttaa sen paikkaa.
--Escorttiin moniventtiili kansi--