Sivu 4/5

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 23.07.2014 05:04
Kirjoittaja BLUEORANGE
Lujaa kirjoitti:Huomaako kukaan muu että nää samat paviaanit aina täällä äänessä, saanat, j67, blueoranget,tähkät yms.. Ei hyvää päivää, huomaatteko itekään ettei kukaan muu viitti edes vastaa teidän turhan päiväsiin jorinoihin enään??? Menkää sinne harrasteralli foorumille itkee kun kaikki on niin pahasti vialla täällä sentään fiksut haluaa harrastaa eikä vaan valittaa kun ei mikään onnistu :D kyllä ihan akk kisoissakin tunkua riittää ja löylyäkin pedaalista vedetään niin kovaa että teitä hirvittää :D eikä jakseta joka asiasta vetää ongelmaa nenäkarvoihin.. Ihme pask*housuja..
Tästä ajattelun ja kirjoittelun tasosta päätellen FIKSU muodostaa minulle väärän merkityksen.Ja nyt sitten asiaan!

Kun aina blueoranget ym valittaa niin ainakin mulla on sanani sanottavana ja(Mielestäni)vielä kohtuullisella tolkulla.Muokkaa: On ehkä väärä ketju puhua siitä että onko videopätkät hyviä rallin järjestämisessä,mutta koska tää keskustelu on aiheelle pyhitetty niin kommentoidaan!En oo koskaan ajanu pätkiä läpi rallissa johon olen osallistunu.Olen ajanut 1 pätkän läpi kotirallissa johon piti osallistua.(Auto ei vaan kerennyt valmistua siihen).Mulla on niin huono tiemuisti,että jos tiedän jonkun paikan niin ajaminen menee ihan vituks.Olikohan se paikka nyt tässä vai ei.Ei se ollu.No onkohan se seuraavan mutkan takana? Ketjussa mainittua kisaa kommentoin.Hyvä kisa,hyvä kokeilu.Tie minun makuun.Kokeilu ehkä ei!?

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 23.07.2014 19:51
Kirjoittaja Marko Tähkä
Lujaa on aivan oikeassa en ole voittanut mutta aika läheltä on menny keskiuusimaa ralli 2002 yl kilp.2 ja heinola 2005 yl kilp.2 junnuissa,mut mites toi alkuperäinen aihe?ps.tulihan niistä kyllä luokka voitot.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 24.07.2014 22:00
Kirjoittaja j67
Ralli ja turvallisuus, mieleen tulee ensisijaisesti kilpailijaparin turvallisuus.
Lieneekö tämä kuitenkaan tärkein?
Pienen ajan sisällä on tapahtunut vakavia ulosajoja joiden tarkastelu antaa kuvan siitä että autot vie miehiä eikä miehet autoja. Sen verran hurjia tilanteita on ollut ettei niitä voi selittää pienellä tilannearvioinnin pettämisellä. Pihalle vedetään lähes täydestä loikasta. Juuri tämä on asia joka huolestutaa, eikä ihan vähääkään.

Rallissa on monta muutakin liikkeellä kuin kilpailijat. Katsojat, toimitsijat, paikalliset asukkaat.
Mitä tehdään siinä tapauksessa että auto lähtee lapasesta täysin yllättäen ja törmää sattumanvaraisesti ensimmäiseen tielle tulevaan kohteeseen, kuten onnettomuuksia tutkiessa voi todeta.
Kilpailijaparin onnettomuus on tutkinnalta huomattomasti helpompaa kuin se että osallisena on sivullisia, olkoon sitten katsojia tai toimitsijoita.

Auton alle jääneet sivulliset muuttaa tilanteen aivan toiseksi kuin kilpailijaparin kohdalla, normaali kilpailutilanne.

Uskon nykyisen kehityksen jatkuessa, että tähän ongelmaan törmätään hyvin pian. Mikä lienee sitten lopputulos. Epäilen ettei muutaman vuosikymmenen takainen erästä lääniä koskeva päätös ole kovinkaan kaukana.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 24.07.2014 22:51
Kirjoittaja 1400trophy
Useampaan vuoteen ei ole tullut kirjoitettua tänne mitään, niin ala-arvoiseksi juupas eipäs väittelyksi keskustelu on täällä mennyt. Ne jotka eivät ole metriäkään ajaneet kilpaa ikinä, tuntuvat parhaiten tietävän kaikesta kaiken. Oikeita ralliautoilun Timo T.A Mikkosia.

Edellisen j67 viestin jälkeen päätin kuitenkin rikkoa hiljaisuuteni.

Ihan oikeasti j67, painu vittuun täältä, olet ralli.netin syöpä!

Kiitos ja anteeksi, nyt on taas hyvä vaieta muutamaksi vuodeksi.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 24.07.2014 23:08
Kirjoittaja Kollo
1400trophy kirjoitti:Useampaan vuoteen ei ole tullut kirjoitettua tänne mitään, niin ala-arvoiseksi juupas eipäs väittelyksi keskustelu on täällä mennyt. Ne jotka eivät ole metriäkään ajaneet kilpaa ikinä, tuntuvat parhaiten tietävän kaikesta kaiken. Oikeita ralliautoilun Timo T.A Mikkosia.

Edellisen j67 viestin jälkeen päätin kuitenkin rikkoa hiljaisuuteni.

Ihan oikeasti j67, painu vittuun täältä, olet ralli.netin syöpä!

Kiitos ja anteeksi, nyt on taas hyvä vaieta muutamaksi vuodeksi.
Ehkä vähän karkeasti tuli asia esitettyä tuossa edellä, mutta jos täällä olisi "Tykkää" -nappi niin painaisin. Monta kertaa!

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 25.07.2014 20:41
Kirjoittaja j67
Useampaan vuoteen ei ole tullut kirjoitettua tänne mitään, niin ala-arvoiseksi juupas eipäs väittelyksi keskustelu on täällä mennyt. Ne jotka eivät ole metriäkään ajaneet kilpaa ikinä, tuntuvat parhaiten tietävän kaikesta kaiken. Oikeita ralliautoilun Timo T.A Mikkosia.

Edellisen j67 viestin jälkeen päätin kuitenkin rikkoa hiljaisuuteni.

Ihan oikeasti j67, painu vittuun täältä, olet ralli.netin syöpä!

Kiitos ja anteeksi, nyt on taas hyvä vaieta muutamaksi vuodeksi.

_________________
Ei riemulla rajaa kun mopolla ajaa!




Ei hyvänen aika mitään kalustorajoituksia häipyy loputkin kilpailijat.
Turvallisuus lähtee kuljettajista ja heidän asenteestaan. Ja esim.120 km/h vauhdista voi lähteä tehokas ja tehoton auto lapasesta ja lopputulos sama.
En tiedä onko onnettomuustilaistoissa tutkintaa kuljettajien ikähaitarista, mutta veikkaan että suurempi vauhtiset rysäykset on kuitenkin niillä jotka ovat enemmän ajaneet kuin niillä jotka vasta-aloittaneet.


Siinä pari lainausta vastauksista ketjuun rallin ja sprintin turvallisuus.

Toinen edustaa vähän isompaa kattojärjestöä( tai ainakaan tietääkseni ei ole aktiivinen toisessa kilpailevassa)

Toinen taas edustaa toistaiseksi pienenpää järjestöä.

Kysymys kuuluu kumman edustajat on rallinetin hörhöjä, tai mikä on se voima joka on laskenut rallinetin kirjoittelun alapää tasoiseksi.

Siinä miettimistä muutamalle vinkujalle. Vastauksen rallinetin ketjujen ja kirjoittelun tasoon löytää muutama nimimerkki peilistä.

Joten jos ei osaa muuta kirjoitta asiasta ralli/ sprintin turvallisuus, kuin toteamuksen PAINU VITTUUN niin kysynpä vaan missä mennään.

Epäilen että rallin alasajon suurin tekijä on harrastajat itse. Kaikkeen voi todeta painu vittuun.
Miksihän akk-motorsprt ei ole aloittanut kanssakäymistä jäsenistönsä kanssa sosiaalisessa mediassa. Niinpä , PAINU VITUUN

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 25.07.2014 21:09
Kirjoittaja korkki60
Huikee viestiketju :lol:

Lisää tätä!

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 27.07.2014 21:13
Kirjoittaja saana
[quote="
Miksihän akk-motorsprt ei ole aloittanut kanssakäymistä jäsenistönsä kanssa sosiaalisessa mediassa. Niinpä , PAINU VITUUN[/quote]

j67:lle.Kyllä AKK on kiinnostunut myös jäsenistönsä toiveista ,tästähän tehtiin kysely millaisia ralleja ja millä hinnalla jäsenistö olisi valmis ajamaan.Kyselyn tulosten tuomisesta käytäntöön voidaan taas olla montaa mieltä.Sehän on selvä että laji kaipaa uudistuksia.Niin kansainvälisesti .kuin kansallisestikin.Mutta iso laiva ei heleposti käänny sinne oikeeseen suuntaan,tässä luvatussa oikeessa palaverien maassa.Ainoa uudistus viime vuosina on alaikäisten tuominen Rallin pariin.Ja totta kai rangaistusten pitäminen ennallaan sellaisille seuroille jotka itsenäisesti rupeavat kehittämään lajia.Mutta vastuu ja kehittäminen hyvin mielellään lykätään seuroille.Mutta "vapaat kädet" Seuroilla ei tietenkään ole.Tää on semmonen "Dilemma" että en ihmettele mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 27.07.2014 22:06
Kirjoittaja emk
Tämä mainittu kyselyhän oli erittäin hyvä, ja kyllä moni kisanjärjestäjä saisi katsoa sen vastausjakaumaa ja miettiä sen oman kisan miellekkyyttä.

Esimerkkejä vastauksista:

Kilpailen mielummin talvella / kesällä : 38% / 62%

Minkälaisia kilpailuja pitäisi tulevaisuudessa järjestää?

- Vain sarjakisoja 13%
- Kansallisia ralleja 56 %
- Pienoisralleja 14 %

Tulisiko kalenterissa olla enemmän kansallisia nuotitettavia kilpailuja?

Kyllä 60 %
Ei 40%

Ja niin edelleen. Tuolta kun sais järjestäjät poimimaan niitä kilpailijoiden mielipiteitä, vastaajia oli kuitenkin vajaa tuhat kappaletta. Ja sitä omaa ajattelua ei ole kukaan kieltänyt, ajettiin sitten AKK:n alla tai ei, on vaan juurruttu vanhoihin tapoihin.

Ja vielä linkki kyselyyn jos joku on missannut: http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -02175.pdf

EDIT: Ja vaikka vähän karattiin alkuperäisestä aiheesta, niin siihenkin on kyselyssä puututtu nimenomaan vauhtien pudottamisen näkökulmasta. Nythän taas varsinaista keskinopeusrajaa ei ole olemassa, eikä se ehkä fiksu olekaan kun se ei kerro kovinkaan suoraan EK:n vaarallisuudesta.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 27.07.2014 22:21
Kirjoittaja j67
saana kirjoitti:[quote="
Miksihän akk-motorsprt ei ole aloittanut kanssakäymistä jäsenistönsä kanssa sosiaalisessa mediassa. Niinpä , PAINU VITUUN
j67:lle.Kyllä AKK on kiinnostunut myös jäsenistönsä toiveista ,tästähän tehtiin kysely millaisia ralleja ja millä hinnalla jäsenistö olisi valmis ajamaan.Kyselyn tulosten tuomisesta käytäntöön voidaan taas olla montaa mieltä.Sehän on selvä että laji kaipaa uudistuksia.Niin kansainvälisesti .kuin kansallisestikin.Mutta iso laiva ei heleposti käänny sinne oikeeseen suuntaan,tässä luvatussa oikeessa palaverien maassa.Ainoa uudistus viime vuosina on alaikäisten tuominen Rallin pariin.Ja totta kai rangaistusten pitäminen ennallaan sellaisille seuroille jotka itsenäisesti rupeavat kehittämään lajia.Mutta vastuu ja kehittäminen hyvin mielellään lykätään seuroille.Mutta "vapaat kädet" Seuroilla ei tietenkään ole.Tää on semmonen "Dilemma" että en ihmettele mitä tulevaisuus tuo tullessaan.[/quote]


"Vapaat kädet".
Tuosta voi olla hiukan eri mieltä.
Esimerkiksi rallien toteutus on ollut hyvinkin kaavamaista muutamaa poikkeusta lukuuottamatta. Se miksi näin on onkin sitten varsinainen "Dilemma".
Viimeisen kymmenen vuoden aikana rallien säännöt on kuin kopiokoneella tuotettuja.

Tuo mainitsemasi akk:n kysely on ollut myös kentän käytössä, miten siihen on reakoitu, onkin sitten eri asia.
Ei Akk voi, eikä sen asia ole edes ohjeistaa jokaisen yksittäisen kilpailun toteutusta.
Sääntöjen noudattamisen jälkeen jää hyvinkin paljon pelivaraa seuroille miten toteuttaa kilpailunsa.

Kyselyssä tuli esille monia 5-10 % kannatusta saaneita kohtia, eikö siis näitä kannattaisi kokeilla.

Yksi asia mikä näyttäisi vaikuttavan esimerkiksi tämänkin ketjun aiheeseen, turvallisuuteen, on lähtöajankohta kilpailussa.
Pimeällä tapahtuu vähemmän "lanssi" taukoja.
Talvella viimeiset erikoiskokeet ajetaan pimeällä, enkä muista että näissä olisi mitään "isompaa" tapahtunut.

Näiden asioiden kehittely ja kokeilu on kylläkin kentän asia, ei akk:n. Se millä kenttä saadaan reakoimaan on hyvä kysymys. Sen tiedän ettei tämän ketjun tasoinen solvailu ole ainakaan tapa jolla toimia.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 27.07.2014 22:51
Kirjoittaja saana
emk kirjoitti:Tämä mainittu kyselyhän oli erittäin hyvä, ja kyllä moni kisanjärjestäjä saisi katsoa sen vastausjakaumaa ja miettiä sen oman kisan miellekkyyttä.

Esimerkkejä vastauksista:

Kilpailen mielummin talvella / kesällä : 38% / 62%

Minkälaisia kilpailuja pitäisi tulevaisuudessa järjestää?

- Vain sarjakisoja 13%
- Kansallisia ralleja 56 %
- Pienoisralleja 14 %

Tulisiko kalenterissa olla enemmän kansallisia nuotitettavia kilpailuja?

Kyllä 60 %
Ei 40%

Ja niin edelleen. Tuolta kun sais järjestäjät poimimaan niitä kilpailijoiden mielipiteitä, vastaajia oli kuitenkin vajaa tuhat kappaletta. Ja sitä omaa ajattelua ei ole kukaan kieltänyt, ajettiin sitten AKK:n alla tai ei, on vaan juurruttu vanhoihin tapoihin.
No, niin.Kenenkähän tehtävä olisi seuroja ohjeistaa,ja jakaa sitä tietoa jota on saatu kerättyä???? Kilpailijoita yhteen ralliin tarvitaan vain ne 220 kilpailijaparia ei tuhatta.Käsittääkseni kyselyä eivät tehneet seurat vaan AKK???emk esittää tosi hienon kysymyksen,miksi pitää juurtua vanhoihin toimintatapoihin jos tarjolla on jo olemassa uusia.Mutta onko sillä lajivastaavalla sitten liian paljon töitä???? Itse kuulun aktiiviseen seuraan tosin aktiiviseen toimintaan itseltäni ei riitä aikaa,mutta talkooviestit kyllä napsahtaa puhelimeen aina kun porukan tarvetta on.Eli,mielestäni niissä viesteissä vois kulkea kaikille lisenssin omaaville lajiin tarvittavat päivitykset,mainosviestit,tiedot kisoista ja ym..ym.. :roll: Jos oon ihan väärässä ja/tai tämmönen toiminto on jo olemassa ainakin F-cuppiin osallistuneille niin pyydän anteeks.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 27.07.2014 23:24
Kirjoittaja saana
j67 kirjoitti:
saana kirjoitti:[quote="
Miksihän akk-motorsprt ei ole aloittanut kanssakäymistä jäsenistönsä kanssa sosiaalisessa mediassa. Niinpä , PAINU VITUUN
j67:lle.Kyllä AKK on kiinnostunut myös jäsenistönsä toiveista ,tästähän tehtiin kysely millaisia ralleja ja millä hinnalla jäsenistö olisi valmis ajamaan.Kyselyn tulosten tuomisesta käytäntöön voidaan taas olla montaa mieltä.Sehän on selvä että laji kaipaa uudistuksia.Niin kansainvälisesti .kuin kansallisestikin.Mutta iso laiva ei heleposti käänny sinne oikeeseen suuntaan,tässä luvatussa oikeessa palaverien maassa.Ainoa uudistus viime vuosina on alaikäisten tuominen Rallin pariin.Ja totta kai rangaistusten pitäminen ennallaan sellaisille seuroille jotka itsenäisesti rupeavat kehittämään lajia.Mutta vastuu ja kehittäminen hyvin mielellään lykätään seuroille.Mutta "vapaat kädet" Seuroilla ei tietenkään ole.Tää on semmonen "Dilemma" että en ihmettele mitä tulevaisuus tuo tullessaan.



Esimerkiksi rallien toteutus on ollut hyvinkin kaavamaista muutamaa poikkeusta lukuuottamatta. Se miksi näin on onkin sitten varsinainen "Dilemma".
Viimeisen kymmenen vuoden aikana rallien säännöt on kuin kopiokoneella tuotettuja.

Näiden asioiden kehittely ja kokeilu on kylläkin kentän asia, ei akk:n. .[/quote]

Nyt sitten ollaankin taas pielessä .Ei kait se niin hölömösti voi olla että tämmönen tulos saatiin,tehkää tämmösia ralleja,meitä ei muuten kiinnosta.Kyllä se sillon kiinnostaa jos seura järkkääkin rallin jonkun muun toimijan kanssa!Oletko itse sitä mieltä ettei tälläisen tutkimuksen tulosta ole terpeen seurata ja sitä kautta kehittää lajia??? :?:Edes sen tutkimuksen tekijän???

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 28.07.2014 22:18
Kirjoittaja j67
saana kirjoitti:
j67 kirjoitti:
saana kirjoitti:[quote="
Miksihän akk-motorsprt ei ole aloittanut kanssakäymistä jäsenistönsä kanssa sosiaalisessa mediassa. Niinpä , PAINU VITUUN
j67:lle.Kyllä AKK on kiinnostunut myös jäsenistönsä toiveista ,tästähän tehtiin kysely millaisia ralleja ja millä hinnalla jäsenistö olisi valmis ajamaan.Kyselyn tulosten tuomisesta käytäntöön voidaan taas olla montaa mieltä.Sehän on selvä että laji kaipaa uudistuksia.Niin kansainvälisesti .kuin kansallisestikin.Mutta iso laiva ei heleposti käänny sinne oikeeseen suuntaan,tässä luvatussa oikeessa palaverien maassa.Ainoa uudistus viime vuosina on alaikäisten tuominen Rallin pariin.Ja totta kai rangaistusten pitäminen ennallaan sellaisille seuroille jotka itsenäisesti rupeavat kehittämään lajia.Mutta vastuu ja kehittäminen hyvin mielellään lykätään seuroille.Mutta "vapaat kädet" Seuroilla ei tietenkään ole.Tää on semmonen "Dilemma" että en ihmettele mitä tulevaisuus tuo tullessaan.



Esimerkiksi rallien toteutus on ollut hyvinkin kaavamaista muutamaa poikkeusta lukuuottamatta. Se miksi näin on onkin sitten varsinainen "Dilemma".
Viimeisen kymmenen vuoden aikana rallien säännöt on kuin kopiokoneella tuotettuja.

Näiden asioiden kehittely ja kokeilu on kylläkin kentän asia, ei akk:n. .
Nyt sitten ollaankin taas pielessä .Ei kait se niin hölömösti voi olla että tämmönen tulos saatiin,tehkää tämmösia ralleja,meitä ei muuten kiinnosta.Kyllä se sillon kiinnostaa jos seura järkkääkin rallin jonkun muun toimijan kanssa!Oletko itse sitä mieltä ettei tälläisen tutkimuksen tulosta ole terpeen seurata ja sitä kautta kehittää lajia??? :?:Edes sen tutkimuksen tekijän???[/quote]

Kaikkea kannattaa kehittää se on selvä. Ongelman tässä tekee se ettei akk-motorsport ry järjestä ralleja. Jäsenseurat kylläkin.

Mielenkiintoinen asia löytyy rallin säännöistä. Asetettu joskus -80, -90 luvulla, B-junioreilta kielletty nelivedot ja turbot.
Eihän tässä muuta, mutta lienee tuon säännön tarkoitus rajata tehokkaat autot pois aloittelijoilta.
Miten lienee voima suhteet nopeuksissa silloisten nelivetojen,(Lanciat, Galantit yms.) verrattuna tämänpäivän F- ryhmän kärkiautoihin.
Veikkaisin että nykyiset bemarit, corollat,mersut veisi silloisia nelikkoja 6-0 jos nopeuksista tai keskinopeuksista puhutaan.
Lienee tämän säännön sisältö vanhentunut tai olisiko jäänyt päivittämättä? :lol:

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 28.07.2014 23:19
Kirjoittaja Attu
Sääntö on sääntö, itsekkin B-junnu ja ihan hyvä tuo rajoitus, jopa tuolla trophy autolla voi ulkoilla, kun liikaa vauhtia.

Kohta vuosi rakennettu peliä uudelleen kasaan, on ne eurot kuitenkin tiukassa.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 28.07.2014 23:58
Kirjoittaja AP
Se nelikkokielto B-junnuihin tuli silloin kun Juniorit pilkottiin A ja B junnuihin. Siitä se alkoi se nousupistelaskuri soimaan.

j67 mainitsi keskinopeudesta, tarkoititko pätkällä onko siitä oikein säännöissä maininta kun ei oo pistäny silmään ?

Siirtymäaikatauluthan lasketaan 40km/h keskinopeudella mutta se onkin eri juttu.