Kyseessä oli varmaankin Ihamäen jarkon manta kurikasta...[/quote]Taisi Ihamäen peli olla aivan oikea 400:nen,kiertelin huollossa yhelle kaverille silloin f:cupissa ja junnu sm:ssä kun ko.autolla päästeltiin,sekä b ryhmäläisenä,että f:ssä.saundit oli kohillaan.auto tosin on poistunut maasta joitain vuosia sitten,tuttavani myytyä sen ruÅtsiin b ryhmäläisenä,ps.olin paikalla v._92 tai jotain,kun jarrutimme 2,0 opelia kangasalalla,tehoa 210hv.vääntöä jotakin,ja kyllä lähteee,että osattin sitä siloinkinAK3 kirjoitti:Ei se nimi ollut tuollainen. Siinä autossa oli muistaakseni sellainen 400 korisarja. Kyllä se nimi vielä muistuu mieleensps1 kirjoitti:jko kirjoitti:Pohjanmaalla oli myös samoihin aikohin joku punainen Manta mikä lauloi myös komeasti mutta sen kuskin nimi ei tule nyt mieleen.
Oliskohan ollut Lahtisen Juhani Laihialta ja liekö tämä manta nykyään Tiikkalalla rek.no TXM-106
Kuka tietää Mantasta?
- kepe
- B-junnu

- Viestit: 33
- Liittynyt: 07.10.2004 00:00
- peteracing
- KV

- Viestit: 675
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi
- kepe
- B-junnu

- Viestit: 33
- Liittynyt: 07.10.2004 00:00
2.2 uusi kansi(aihio),50mm uudet weberit,virtaselta tilattu akseli,marteliukselta tilattu pakosarja,omegan männät,h prof.veivit,8 limppunen akseli,50mm rosteri imuv,rosteri pakov.ym.mitähän tänäpäivänä käytellään.peteracing kirjoitti:no nii... nyt vaan kaikki joukolla tonkiin roskiksista ne 15v. vanhat kisahilppeet paikalleen ni alkaa vehkeet hengittään! hestekit roskiin vaa ja kaasarit ja kärkijakajat tilalle :D
- Gadfly
- KV

- Viestit: 503
- Liittynyt: 25.05.2004 00:00
100 hv / l maksimi 8-venttiilikoneesta rallikäyttöön!
Sen verran vielä näistä ooppeleista, että juttelin juuri jyväskyläläisen Markku Pölyvuoren kanssa. Hän rakensi aikanaan Kytölehdon Jarmon Opelit ja Rovanperällekin sen -93 SuurajoMantan. Niissä moottoritkin siis olivat Pölyvuoren eikä kenenkään muun käsialaa!. Pölyvuori ei koskaan halunnut huudella koneiden tehoista. Riitti että kuski pärjäsi ja oli tyytyväinen.
Hän kertoi, että oli tehnyt Rissaselle koneen, josta joku oli pienen viilauksen jälkeen puheiden mukaan penkittänyt 203 hv.
Markun mielestä 8-venttiilisestä koneesta on 100 hv / litra hyvin otettu. Toki erilaisilla (kisakäyttöön laittomilla)polttoaineilla ja erilaisissa penkeissä on noita isoja teholukemia revitty. On kuulemma porukkaa, joka ( ei ehkä kisoissa pärjää ja) harrastaa sitten tätä penkittämistä tyyliin kellä tehokkain kone. Mutta jos moottoreita halutaan verrata pitää ne penkittää samassa koneessa ja samoilla polttoaineilla.
mutta kaikki tämähän kuuluu tietty tähän autourheilun kirjoon.
Hän kertoi, että oli tehnyt Rissaselle koneen, josta joku oli pienen viilauksen jälkeen puheiden mukaan penkittänyt 203 hv.
Markun mielestä 8-venttiilisestä koneesta on 100 hv / litra hyvin otettu. Toki erilaisilla (kisakäyttöön laittomilla)polttoaineilla ja erilaisissa penkeissä on noita isoja teholukemia revitty. On kuulemma porukkaa, joka ( ei ehkä kisoissa pärjää ja) harrastaa sitten tätä penkittämistä tyyliin kellä tehokkain kone. Mutta jos moottoreita halutaan verrata pitää ne penkittää samassa koneessa ja samoilla polttoaineilla.
mutta kaikki tämähän kuuluu tietty tähän autourheilun kirjoon.
-
sps1
- KV

- Viestit: 754
- Liittynyt: 10.08.2004 00:00
Re: 100 hv / l maksimi 8-venttiilikoneesta rallikäyttöön!
Hyvä oli varmasti kone Rissasellakin mutta se ei mielestäni erottunut muiden Ooppelien koneiden joukosta mitenkään ihmeellisesti eli tuo 203 hv varmasti on lähellä totuutta. Sen sijaan Korhosen ja myöhemmin Kankaanmäen koneita oli niissä tehoa mitä tahansa ei voinut sekoittaa muihin sen verran erilaisilta ne kuulostivat.Gadfly kirjoitti:Sen verran vielä näistä ooppeleista, että juttelin juuri jyväskyläläisen Markku Pölyvuoren kanssa. Hän rakensi aikanaan Kytölehdon Jarmon Opelit ja Rovanperällekin sen -93 SuurajoMantan. Niissä moottoritkin siis olivat Pölyvuoren eikä kenenkään muun käsialaa!. Pölyvuori ei koskaan halunnut huudella koneiden tehoista. Riitti että kuski pärjäsi ja oli tyytyväinen.
Hän kertoi, että oli tehnyt Rissaselle koneen, josta joku oli pienen viilauksen jälkeen puheiden mukaan penkittänyt 203 hv.
Markun mielestä 8-venttiilisestä koneesta on 100 hv / litra hyvin otettu. Toki erilaisilla (kisakäyttöön laittomilla)polttoaineilla ja erilaisissa penkeissä on noita isoja teholukemia revitty. On kuulemma porukkaa, joka ( ei ehkä kisoissa pärjää ja) harrastaa sitten tätä penkittämistä tyyliin kellä tehokkain kone. Mutta jos moottoreita halutaan verrata pitää ne penkittää samassa koneessa ja samoilla polttoaineilla.
mutta kaikki tämähän kuuluu tietty tähän autourheilun kirjoon.
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;
- emk67
- KV

- Viestit: 356
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jääli
Kun kone kiertää ylhäällä,se on tehokkaan kuulonen ... muttei välttämättä tehokas.Kun tehdään kone joka keirtää hienosti ylhäällä,niin se on monesti vaikea ajaa,kun maksimi teho ja vääntö on 500 kierroksen alueella ... pidä se sitten vetoalueella
Muistaakseni Kytölehto tai Rovis ajele A-ryhmäläisellä kuitenkin parempia aikoja kuin Korhonen .... ei aina,mutta yleensä.
MUTTA ei poiketa asiasta,hienon kuulonen se Korhosen Manta oli.
Ja porukan tuntien sanon vielä,ettei esimerkki korkealta kiertävästä tarkoittanut just Korhosen Mantaa vaan yleensä (sen tehoista ei ole tietoa ja tuskin on kellään muullakaan faktaa)
MUTTA ei poiketa asiasta,hienon kuulonen se Korhosen Manta oli.
Ja porukan tuntien sanon vielä,ettei esimerkki korkealta kiertävästä tarkoittanut just Korhosen Mantaa vaan yleensä (sen tehoista ei ole tietoa ja tuskin on kellään muullakaan faktaa)
Eläkeläinen
-
sps1
- KV

- Viestit: 754
- Liittynyt: 10.08.2004 00:00
Joo kuten emk67 totesi ylävireinen kone on aika veemäinen ajaa. Aika moni moottori alkaa kuulostaa hienolta kun se vaan pyörii tarpeeksi. Itsellä oli joskua Ladassa kone mikä kiersi rehellisesti sanoen aivan älyttömästi sillä kierrosluku mittari missä oli näyttö 9000 asti loppui kesken :D Kone oli 1300 kuutioinen ja siitä mitattiin tehoa 130 hv ihan tunnetussa penkissä.
Mutta siitä Korhosen autosta ja sen tehoista sen verran että katselinpa noita 90 luvun alun videokasetteja kisoista missä itsekin ajoin ja niissä tuota Mantaa näkyy paljon ja onpa siellä jopa in car kuvaakin kyseisestä autosta ja aika korkealla siinä täytyy kierrokset pitää että se jaksaa mennä.
Mutta siitä Korhosen autosta ja sen tehoista sen verran että katselinpa noita 90 luvun alun videokasetteja kisoista missä itsekin ajoin ja niissä tuota Mantaa näkyy paljon ja onpa siellä jopa in car kuvaakin kyseisestä autosta ja aika korkealla siinä täytyy kierrokset pitää että se jaksaa mennä.
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;
- -Tommy-
- A-Junnu

- Viestit: 115
- Liittynyt: 17.11.2004 00:00
- Paikkakunta: Manse
seleniuksen mantat
Onpa seleniuksella ollu joskus vielä paljon hienompikin manta.
Oli kuulemma Suomen hienoin. Missäköhän se on tänä päivänä?
Oli kuulemma Suomen hienoin. Missäköhän se on tänä päivänä?
"Its not easy to drive slowly, with your speed without losing your concentration."
J-M Latvala, Portugal WRC 2007.
J-M Latvala, Portugal WRC 2007.
- UHC-670
- Viestit: 9
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Re: seleniuksen mantat
HEHHEH Tommy, hyvä yritys!!!!!-Tommy- kirjoitti:Onpa seleniuksella ollu joskus vielä paljon hienompikin manta.
Oli kuulemma Suomen hienoin. Missäköhän se on tänä päivänä?
Tottahan toi on tietenkin ja tekis miele ostaa sekin Manta takas ittelle.
-
koistinen11
- Viestit: 17
- Liittynyt: 15.11.2005 00:00
- KRT
- A-Junnu

- Viestit: 77
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Pattijoki
- Viesti:
Jääli
Oikaistaan vähän (jos emk67 mua tarkoitat) eli Toukokuussa 2003 käytiin Jäälissä säätöreissulla josta todistusaineistoa http://www.pohtomotorsport.com/jkmitt.htm . Rapo käynyt sen jälkeen muutaman kerran pistänyt pari heppaa paremmaksiemk67 kirjoitti:209hp (vääntöjä en muista) lienee tehokkain F-ryhmän sääntöjenmukainen Manta/Opel mikä Jäälin Autosäädössä käyny,sekin viime alkukeväästä.Jos omistaja sattuu lukeen,kertokoon loput.
Eli samoilla linjoilla Peteracingin kans :D
Ei sen tarvi iso vika olla ku sattuu päähän tulemaan.
- adville
- Viestit: 3
- Liittynyt: 27.02.2005 00:00
eipä tuo manta nyt niin ihmeellinen ollut... kone oli a ryhmän kamaa ja tosiaan tuolta loimaan suunnalta,nokka vain oli hiukan totuttua kovempi enemin K8,kierrosalue 5000- kansi hyvin onnistunut,männät pattipää mahlet ja alakerta melkein vakio... tehoja n,200hp. kone kesti hyvin mutta voimansiirto oli aina palasina(vetoakselit).
ruisku vakio,mutta ilmamäärämittari ja hiukan muita osia heitetty roskiin.
kierrokset piti pitää tapissa jos halusi keretä...juoru näytti aina 9600!!!. autossa oli muuten vakio jarrut eli ei jarruja ollenkaan.
kankaanmäen kone oli ymmärtääkseni aivan samanlainen,mutta kuskin ajotyyli ei...
itellä oli joskus samantapainen kone mutta täys a ryhmäläinen 173hp enem kansi,mahlet,enem R13 3600-8000 nokka,kiersi muuten hetkellisesti myös yli 9000 ja pysyi paketissa kuin kivi...
säädätin sen kerran herra pölyvuorellä joka on ihan oikea opel guru, terveisiä vaan markulle jos näitä lukee.
ruisku vakio,mutta ilmamäärämittari ja hiukan muita osia heitetty roskiin.
kierrokset piti pitää tapissa jos halusi keretä...juoru näytti aina 9600!!!. autossa oli muuten vakio jarrut eli ei jarruja ollenkaan.
kankaanmäen kone oli ymmärtääkseni aivan samanlainen,mutta kuskin ajotyyli ei...
itellä oli joskus samantapainen kone mutta täys a ryhmäläinen 173hp enem kansi,mahlet,enem R13 3600-8000 nokka,kiersi muuten hetkellisesti myös yli 9000 ja pysyi paketissa kuin kivi...
säädätin sen kerran herra pölyvuorellä joka on ihan oikea opel guru, terveisiä vaan markulle jos näitä lukee.
- UHC-670
- Viestit: 9
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Manta
Terve pojat. Nokka ei oo K8. vetariongelma ilmeni opelin vakiovetariaikana.Kardaanin jatke tietysti poistettu.Konetehoa ei ole valitettavasti ikinä jarrutettu. Ilmamäärämittari on aina ollut paikoillaan, ei a-ryhmän kokoisena tietenkään. Ja määräkin on eri. Juoru näyttää viimeisimmän korkeimman kierrosluvun nollauksen jälkeen.Rundimittari toimii niin.Mahlen pattipäät, mutta ei alkuperäisessä kuosissa.Alakerta ei ole vakio,lohkoa lukuunottamatta.Alle kaks litranen kone. Yksi etenemiseen vaikuttava asia on nelisatasen taka-akselin ripustus, mikä on alkuperäistä hieman parempi.Joissain Opeleissa on kuulemma käytetty myös rekordin tukivarsia, ja nekin kai toimii paremmin kuin alkuperäinen, en tiedä. Tämä tieto on ns. faktaa, vaikka ei se paljon valaissutkaan.
