F-cup 2005 huhuja
- Mastermind
- A-Junnu
- SPH
- Yleinen
Ystäväni Petri,
Mä en Petri ihan vieläkään ymmärrä mistä tätä iänikuista kaunaa kannat, mutta koitan vastata kaikesta huolimatta vittuiluusi ansaitsemattomasti asialinjalla.petepee kirjoitti:Ja missä niitä on pokaaleja jaettu sillä perusteella miltä näyttää?
Onko se hyvä ja näyttävä kuljettaja joka vetää pitkää luisua(takavedolla) ja on silmällään vähän väliä.Tästä jo vois Airikkalan Pena jo innostua tästä aiheesta tai hänen vankkumaton faninsa länsirannikolta.
Itse pidän takavedosta enemmän kuljettajana, tämä on puhdas makuasia.
Mutta faktisesti takavetokonstruktio on nopeampi kaikissa muissa paitsi selkeissä spooriolosuhteissa, joissa etuvetoa viedään vetävät pyörät puhtaalla.
Arvostan kuitenkin etuvetokuljettajia todella paljon, ja kunnolla vietävä etuveto on hienoa katseltavaa (esim. Grönlund, Hänninen, Rantasalo, Mänty, Pinomäki). Oma tikapuuhermostoni ja putkiaivostoni ei kertakaikkiaan kykene niin luonnonvastaisten reaktioiden opetteluun kuin etuvedon vieminen edellyttää. Takavedossakin on riittävästi pitelemistä näillä ranteilla.
Ajamisen filosofia on näillä kahdella vetotavalla täysin erilainen, oikeastaan päinvastainen. Etuvedossa luisto on aina defenssi, takavedossa keino, väline. Sen vuoksi takaveto on esteettistä, rytmikästä sinfonista virtaa, etuveto epäjatkuvuuskohdilla ja kurittomilla rimpuiluilla rikottua yleistä tempoilua.
Ja tiedoksesi hyvä ystäväni Petri, ei se luisto sitä autoa vie nutulleen, päinvastoin, isolla luistokulmalla nimenomaan estetään ulosajo tiukassa tilanteessa. Kyllä sä tämän tiedät, on siitä jo kolme ja puoli vuotta puhuttu. Ota hetki aikaa itsellesi ja vauhti pois, etsiydy hiljaisuuteen, istu alas ja mieti. Kyllä se siitä. Ja aina voit soittaa ja kysyä.
Lukekaa näitä vastauksia tarkkaan, takavetokiihkoilijat puhuu siitä miltä meno näyttää, etuvetoilijat siitä miltä se kuulostaa.
PÖRPÖR!
- MrSpoon
- KV
MeneppäTapin kyytiin kun se reenaa ja kerro monestikko painoi jarrua?ohc kirjoitti:noh kaippa se voi vähän luistaa kun oikein reuhaa... Olkoot vaikka millainen kuski, niin ei etuvedolla köröttely näytä miltään kun vertaa siihen miten tuodaan kunnon takavetoja "isoa kovaa"MrSpoon kirjoitti:
Meinaako pojat että etuvetoiset ei kulje sladissa? Odottakaahan kun Tappi "Pikku G" Grönlund pääsee pilttuusta irti, uusien hevosten kanssa. Jos joku väittää että Tapin menossa ei ole näyttävyyttä niin saa kulkea instrumenttaariumin kautta kotia.
Ps.Itse kerran olin ja toisen kerran mietin menenkö!!!
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...
- Ketzi
- KV
Tämä on vain mielipide.. Minusta takavetoiset ovat näyttävämpiä katsojan kannalta.. Itsellä tarkoitus on kuitenkin alkaa ajamaan etuvetoisella.. Ainoastaan tulevaisuutta ajatellen. Esim. NuSM:ssä kaikki on etuvetoisia.. Ja kuulemma niillä mennään nopeinta vauhtia, jos vain oppii ajamaan!? Ja ihan luotettavalta rallitaholta on minua kehotettu valitsemaan heti etuvetoinen auto. Se vähä mitä autoilla olen elämäni aikana ajellu, on mielestäni neliveto "kivoin" ajaa..(tosin Turboriesel pajerolla ei ole mitään tekemistä ralliauton kansa...) Takaveto on kuitenkin mielestäni niistä kolmesta ehkä se luontevin.. Mutta loppujen lopuksi pidän niistä kaikista kolmesta.. Pääasia että niillä mennään kovaa!
[/b]
- emk67
- KV
Uskokaa tai älkää,mutta mulle on sama mistä päästä auto vetää tai työntää,kun en ole niitä kattomassa kuin väkipakolla ---> esim. keskeytys tai muija siivoo kotona :D yms.
No joo ... käyn toki silloin tällöin kattomassakin esim. Putkosen,sinne kun ei tule matkaa kuin 2 km
Mutta jos ajamisesta puhutaan,niin kaikki kunnia etuveto/neliveto kuskeille !!
Molempia oon joskus kokeillu ja jätkät nauraa vieläkin :D On se niin järjenvastaista :)
Noh .. onneksi takaveto sentään luonnistuu jotenkuten.
Mutta makuasia sekin
No joo ... käyn toki silloin tällöin kattomassakin esim. Putkosen,sinne kun ei tule matkaa kuin 2 km

Mutta jos ajamisesta puhutaan,niin kaikki kunnia etuveto/neliveto kuskeille !!
Molempia oon joskus kokeillu ja jätkät nauraa vieläkin :D On se niin järjenvastaista :)
Noh .. onneksi takaveto sentään luonnistuu jotenkuten.
Mutta makuasia sekin

- Ketzi
- KV
Soriiii....Cosworth kirjoitti:Tässä topicissa pitäisi puhua ensi vuoden f-cupista, niin eniten täällä kinastellaan makuasioista, eli etu- ja takavedon menosta ja näyttävyydestä! :? Minusta ne on makuasioita, kenestä etuvedon meno näyttää hienommalta, kenestä takavedon.

Tietääky kukaan, että mitä Jari Huuhka tekee ensikaudella??

- SN
- A-Junnu
- Viesti:
Talon rakennuspuuhissa ens kausi vissii välivuosi.Ketzi kirjoitti:Soriiii....Cosworth kirjoitti:Tässä topicissa pitäisi puhua ensi vuoden f-cupista, niin eniten täällä kinastellaan makuasioista, eli etu- ja takavedon menosta ja näyttävyydestä! :? Minusta ne on makuasioita, kenestä etuvedon meno näyttää hienommalta, kenestä takavedon.![]()
Tietääky kukaan, että mitä Jari Huuhka tekee ensikaudella??
"Se on hianoo kun pojat soittaa pianoo"
- Mopoilija
- WRC
- Viesti:
Re: F-cup
Onko Integra myyty?Api kirjoitti:On Rönnemaan tallissa taas äffäläinen, ei oo cupissa jaossa enään kun 2 ja 3 pytyt
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli