Sivu 5/5
Re: Toinen vertaus
Lähetetty: 20.11.2011 11:02
Kirjoittaja Frog
Hommaa voi verrata myös suureen marionetti nukketeatteriin jossa on yksi ohjaaja näyttämöntakana ja näyttämöllä nykyään erilaisia toiminnaltaan ja ominaisuuksiltaan olevia nukkeja joihin on kaikkiin lanka tai siima ohjaus, jos yhteys nukkeen katoaa tai heikkenee ja nukke rupee toimiin omatoimisesti niin se vaihdetaan välittömästi uuteen ja helpommin ohjattavaan onhan tässäkin evoluutiota. Toisaalta jos nukke on toiminnassa ja narut vaan löysällä niin koitetaan sitä kerran pari korjata "naruja" kiristäen. Tämä kyseinen ohjaaja oli vielä viimevuonna julkisesti näkyvissä ja esillä meille katsomossa rahojaan tuhlaaville harrastajille mutta siirtyi kuiskaajan pönttöön narujenkera.
Jotkut näistä nukeista jotka on siirretty sivuun on koneisto poistettu eikä niitä voi korjata tai kokeilla mikä todella meni pieleen, ne ovat toisinsanoen "vaiennettu" jotkut jopa rahan toiset taas voiman voimalla.

Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 20.11.2011 11:30
Kirjoittaja Marko Tähkä
Kuten lehessaaren kirjoituksesta ilmenee niin koko marssijärjestys valitsemiseen on tehty niin kimurantiksi, että kun harrastaja ilmoittaa seuralleen oman mielipiteensä puheenjohtajasta, niin kun valinta suoritetaan niin ei enää hänen mielipiteellä ole minkäälaista painoarvoa mielestäni silloin ei pidä enää puhua samalla demoratiasta.
Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 20.11.2011 17:24
Kirjoittaja hannulehessaari
151968 kirjoitti:Kuten lehessaaren kirjoituksesta ilmenee niin koko marssijärjestys valitsemiseen on tehty niin kimurantiksi, että kun harrastaja ilmoittaa seuralleen oman mielipiteensä puheenjohtajasta, niin kun valinta suoritetaan niin ei enää hänen mielipiteellä ole minkäälaista painoarvoa mielestäni silloin ei pidä enää puhua samalla demoratiasta.
Ei tässä sen kummemmasta päätöksenteon ja vaikuttamisen mutkikkaammasta ole kyse kuin
edustuksellisesta demokratiasta. Eli seurojen jäsenet valitsevat edustajansa tekemään puolestaan päätöksiä ihan kuin eduskunnankin kohdalla. Valittujen ei tarvitse sinänsä noudattaa valitsijoidensa tahtoa, vaan voi toimia vapaan harkintansa mukaan. Katso esimerkiksi:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Edustuksellinen_demokratia
On myös huomattava, ettei AKK ole autourheilijoiden yhdistys, vaan liitto eli sen jäseninä ovat seurat. Liittokokouksessa seurat valitsevat liittovaltuuston, jolloin syntyy tavallaan toinen edustuksellisen demokratian kerros, koka liittovaltuuston jäsenet eivät ole seurojensa edustajina eivätkä edes alueidensa edustajina, vaikka heidät valitaankin alueittain. Kolmas taso edustuksellisuutta syntyy, kun liittovaltuustossa valitaan jäsenet liiton hallitukseen. Ja jälleen hallituksen jäsenet toimivat oman kykynsä ja harkintansa mukaan edustamatta sen paremmin ketään tai mitään.
Rakenne on eittämättä "vieraantumista" aiheuttava ja mahdollistaa erilaisten klikkien ja junttien muodostamisen ja sellaisten tavoitteiden ajamisen, jotka eivät ole lähtöisin sen paremmin "kentän" haluista kuin tarpeistakaan. Mutta ei tämäntyyppisen liiton asioita kovin helposti aivan suoralla kansanvallallakaan voida järjestää, kun ei jokaista asiaa voida viedä "kansanäänestyksiinkään". Sama ilmiö pätee meidän valtiolliseenkin järjestelmään, jossa poliittiset puolueet saattavat toimia ihan muiden tavoitteiden kuin kansakunnan parhaan ajamiseksi.
Aivan ratkaiseva tekijä tällaisen järjestelmän toiminnan onnistumiselle on se, kuinka päteviä, osaavia ja moraalisia ihmisiä tällä systeemillä satutaan onnistumaan valitsemaan yhteisiä asioita hoitamaan. Liikeyrityksissä taloudelliset mitarit toimivat usein siihen suuntaan, että kerma nousee pinnalle, mutta yhdistyspuolella ja julkisen vallankäytön alueella saattaa käydä niinkin, että pinnalle nousee kuona. Osa ihmisistä näet saattaa unohtaa, miksi heidät on tehtäviinsä valittu ja ryhtyvät pitämään valtaa sinänsä tavoittelemisen arvoisena. Kyllä minusta AKK:ssa on tilanne ollut tässä suhteessa ainakin parempi kuin poliittisella puolella. En myöskään ole sitä mieltä, että kaikki on tehty pieleen ja tyhmästi, kuten ei kaikkea ole tehty fiksustikaan.
- hannulehessaari
Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 20.11.2011 19:00
Kirjoittaja jaki
hannulehessaari kirjoitti:
Ei tässä sen kummemmasta päätöksenteon ja vaikuttamisen mutkikkaammasta ole kyse kuin edustuksellisesta demokratiasta. Eli seurojen jäsenet valitsevat edustajansa tekemään puolestaan päätöksiä ihan kuin eduskunnankin kohdalla. Valittujen ei tarvitse sinänsä noudattaa valitsijoidensa tahtoa, vaan voi toimia vapaan harkintansa mukaan. Katso esimerkiksi:
Rakenne on eittämättä "vieraantumista" aiheuttava ja mahdollistaa erilaisten klikkien ja junttien muodostamisen ja sellaisten tavoitteiden ajamisen, jotka eivät ole lähtöisin sen paremmin "kentän" haluista kuin tarpeistakaan. Mutta ei tämäntyyppisen liiton asioita kovin helposti aivan suoralla kansanvallallakaan voida järjestää, kun ei jokaista asiaa voida viedä "kansanäänestyksiinkään". Sama ilmiö pätee meidän valtiolliseenkin järjestelmään, jossa poliittiset puolueet saattavat toimia ihan muiden tavoitteiden kuin kansakunnan parhaan ajamiseksi.
Juuri tämän takia nykyään presidentti valitaankin suoralla kansanvaalilla, koska ketju on liian pitkä, vaikka eihän siinä ole kuin yksi lenkki (valitsijamiehet) välissä.
Mutta: ei tämä nyt tämän hetken tilanteeseen kuulu.
Edelleen olen sitä mieltä, että meiltä puuttuu täysin moottoriurheilun ja autoilun (onhan FIA muistaakseni autoilujärjestö etupäässä) "Timo Soini". Henkilö, joka pääsisi aina esille, kun VM tai LVM esittäisi älyttömyyksiään autoilijoiden kiusaksi. K.O.S on ollut ERITTÄIN näkymätön hahmo julkisuudessa. Haluaisin, että paikalle tulisi henkilö, joka ei ole koskaan kuullutkaan ns Hyvä Veli-järjestelmistä, joka on, kuten muistamme jostakin Kekkosen kausilta 70-80-luvulta.
Meitä uhkaa voimat(viherhiplaripellet) joiden eteneminen on pysäytetttävä ja käytävä vastahyökkäykseen. Ennen kuin on liian myöhäistä. Tällä hetkellä tilanne näyttää aika huonolta, tulevaisuuden suhteen.
Uskon, että muutoksella saataisiin agressiivisempaa otetta taisteluun.
Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 20.11.2011 19:53
Kirjoittaja mmy
Mitä sitä yhtä miestä vaihtamaan... laitetaan se J.Mahonen kans veks sieltä asioita hoitamasta. Eihän se osaa hoitaa asoita niin kun pitäis!!!!
Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 20.11.2011 20:26
Kirjoittaja emppu
Oheisen linkin alkuteksti kannattaa myös lukea, mistä tämä luottamuspula oikeasti johtuu.
http://www.jokkis.net/phpBB2/viewtopic. ... 3452#23452" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 21.11.2011 22:05
Kirjoittaja ProgressMotors
Minne menee rallikansan taso.
Ei ollut ketään suomalaisia edes tarjolla FIA akatemiaan jonne asetetuilla mittareilla mailman lupaavimmat kyvyt valittiin.
http://www.fiainstitute.com/news/Pages/ ... 99999.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiedän että AKK:ssa on aikoinaan synnytetty päätös jolla tuetaan huippu-urheilua ja urheilijoita, mutta nyt on nähty että tämä tie ei johda hyvään, jotain pitää siis tehdä.
Emme voi elää kuvitelmissa että rallinkotimaana tiedämme ja osaamme kaiken muita paremmin. Pitää kuunnella herkällä korvalla mitä muualla tehdään ja ottaa opiksemme.
Jos ei ole hyvinvoivaa juniori- ja harrastajatoimintaa ei tule mestareitakaan. Kilpailijan kokemuksen kartuttamisessa on monta vaihetta ennenkuin hän on valmis kansallisiin pääsarjoihin. Siksi myös harrastus täytyy aloittaa ruohonjuuritasolta.
Kokemuksen kartuttamisen tiellä yleensä on harjoitusmahdollisuuksien puute ja kustannukset.
Esimerkiksi Saksassa ajetaan kaksi kilpailusarjaa joissa molemmissa täytyy olla E tyyppihyväksytyt (siviili) renkaat jolloin rengaskustannukset ovat murto-osa suomalisten kustannuksista. Lisäksi esim BMW merkkiluokkalaiset (yleensä yli 30 starttaajaa) päättivät ajaa vieläkin edullisemmalla yksityyppirenkaalla jonka hinta on n 40 €/kpl.
Tiekustannuksissa tulee myöskin huomattavia säästöjä ja samaa pätkää voidaan ajaa useasti lähtönumerojen vaikuttamatta tuloksiin.
Kilpailuja on mahdollista järjestää "alueellisina" kun kustannukset ei karkaa tiestön ym osalta jolloin saadaan paitsi ajokilometrejä myös kilpailukerroista kokemusta kohtuu hinnoin.
Parhaat saksalaiset ovat tänävuonna ajaneet yli 30 rallia. Huimia lukuja mutta mahdollisia kun kisan katsastus on varhain aamulla,heti sen jälkeen tehdään parituntia nuotteja. Puoliltapäivin aloitetaan kilpailut ja kun samana iltana jaetaan pytyt niin ehtiihän sitä kunhan kilpailuista vaan on tarjontaa eikä ylenkatso "kyläkisoja"
Tiedän että tätäkin muutosta on helppo vastustaa, ei ole turvallista, ei niillä opi ajamaan, ei sovi mun autolle yms.
Paras vastaus tähän on 20 vuotias saksalainen Sepp Wiegand joka on em sarjoista noussut FIA akatemiaan ja siten näyttänyt että tälläkin kilpailutyypillä voi oppia ajamaan ja mikä tärkeintä, pienillä kustannuksilla.
Itse olemme ajaneet näitä kilpailuja tänäkin vuonna useita yli 300 hv autolla ja saman ajonautinnon niistä saa kun muistakin, jopa paremman.
Juhani Pakari peräänkuulutti kirjoituksessaan "kyläkisoja" takaisin kaikille moottoriurheilulajeille, samoin jäsenkunnan kuuntelemisen tärkeyttä.
Vanhoja mestareita on haalittu tukemaan muita ehdokkaita. Tällä kohdalla kuitenkin Juhanin pitkäaikaisena, läheisenä työkaverina uskallan tulevaisuuden mestareiden puolesta kannattaa Häntä muutoksen airueeksi ja uudeksi puheenjohtajaksi.
Juhanin sanoin: Onko liitto jäseniä varten vai jäsenet liittoa varten?
Jaakko Keskinen
Saksan Schotter-cup voittaja vm 2010
Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 22.11.2011 03:20
Kirjoittaja hannulehessaari
Eihän meilläkään kyläkisoja ole kielletty. Niitä järjestetään aika paljon seurakilpailuina, jolloin kisa ei esiinny tuossa isossa rallikalenterissa. Aina niitä ei "markkinoida" seuran omien kuskien ulkopuolelle, mutta mukaan pääsee, jos tietää kysellä. Ja kyllähän aika monesta on kerrottu esim. ralli.netin uutisissa.Jokuset seurakisat, kuten Tångin soraralli ovat jopa perinteikkäitä.
Hieman mittavammasta kyläkisatyypistä on mielestäni malliesimerkki WMF:n pistepörssi jonka puitteissa ajettiin kaksi talvirallia ja kaksi kesäkisaa. Kyse oli pienoisrallin määräyksin ajetuista ralleista, joissa yksi pätkä tyrkättiin kahteen kertaan suuntaansa ja ek-kilometreja tuli jotain 28 - 44 kilometriä ja siirtymiä ei tullut juuri sen enempää. Eikä mitään ruputietä, vaan kausi avattiin Savon pätkällä ja päätettiin Uskilassa eli Jyväskylän rallin tiestöä. Tupa oli täynnä (40 autoa) ja viimeiseen kisaan olisi kai ollut runsaat 20 tulijaa enemmänkin. Kalusto ja renkaat ihan normaaleja rallisääntöjen mukaisia pelejä (hissestä nelareihin) eikä ongelmia tiestön kestävyyden kanssa ollut. Mukana oli "avoin luokka" kaikenlaisille autoille, joilla haluttiin ajaa nuotista (tässä luokassa ei jaettu "pörssipisteitä". Muissa luokissa ei tuota aamulla tehtyä nuotitusta sallittu. Meidän tiimimme otti kisat treeninä, mutta mukana ollut ilmajäähdytteisten Volkkarien luokka taisi ajaa tasollisesti "maailmanmestaruudesta". Joka tapauksessa tunnelma oli kisoissa aina hyvä ja kustannuksiltaan kunkin kuskin kaluston mukainen.
Ei WMF:n kaltainen kisatyyppi välttämättä tulevaisuuden mestareita aikaansaa, mutta antaa harrastajille mahdollisuuden ajaa joko verenmaku suussa tai hymy huulilla. Myös järjestäjälle kisat tarjosivat ihan täysipainoisen kilpailun järjestämiskokemuksen. Niin, että on tällainen Suomessakin mahdollista, jos vaan joku seurassa alkaa puuhamieheksi. Siitä se on enemmän kiinni kuin liiton strategioista, joiden suunnasta on viime vuosina lanseerattu "rallispecia -kisat", joita soisi toki olevan enemmänkin. Niin seura- kuin muutkin "kyläkilpailut" ovat erinomaista treeniä niin pimeitä- kuin nuottikisojakin ajaville. Ralliahan ei voi aidosti ja täysipainoisesti harjoitella muuten kuin kilpailuissa, sillä pimeä ralli ei ole pimeä enään ensimmäisen vedon jälkeen ja nuotin tekeminen uudelle pätkälle on ihan eri juttu kuin tutulle ja ulkoa opitulle testitielle.
Josko liiton toimissa onkin liiaksi painotettu ns. huippu-urheilua ja osittain unohdettu kasvualustan tärkeys ja kuviteltu kaikkien rallia harrastavien pyrkivän autonkuljettajiksi maailman huipulle, ei jokin Saksan mallikaan tai 180 asteen käännös mihinkään johda; ellei sitten ojasta allikkoon. Aivan heti ei tule mieleen, että saksalainen rallikuljettaja olisi koskaan suomalaisessa kyläkisassa sijoittunut edes millään pätkällä kolmen sakkiin, kun taas esim. tuo Schotter-cup on voitettu suomalaisin (=pohjalaisin) voimin jo kahdesti. Liiton strategiatyö on hallituksen lisäksi myös liittovaltuuston vastuuseen kuuluva asia ja sen muovaamiseen ja käytännön toteuttamiseen antavat panoksensa osin myös liiton palkkalistoilla ja lajiryhmissä mukana olevat henkilöt. Minun mielestäni näiden joukossa ei ole kaikin osin riittävästi käytännön lajituntemusta ja omakohtaista kokemusta rallista joko kilpailijana tai kisajärjestäjänä. EIkä joka asiaa voi yrittää kuunnella saati kysyä kentältä, kun sieltä saa aina vähintään kaksi vastakkaista kantaa joka asiaan. Vaikka nykyisellä puheenjohtajalla on harrastustuntuma lajiin vuosien takaa ja varmaan jo haalistunutkin, on se kuitenkin olemassa. Tuota omakohtaista kokemusta ja nimenomaan kilpailijan näkökulman sisäistämistä pitäisi saada lisää ennenkaikkea noihin muihin toimielimiin.
Minä en ole vanha mestari ja viimeisimmästä SM-luokkavoitostanikin on jo nelisenkymmentä vuotta (viimeisimmästä kaadosta tosin vain kuusi vuotta). Olen niinikään kritisoinut AKK:ta milloin julkisesti kirjoituksillani tai jopa avoimella kirjeellä ja milloin privaatisti nokikkain sen verran, etten varmaan ole kenenkään kaverikaan. En kuitenkaan näe, että näillä nykyisen puheenjohtajan "haastajilla" (tai Timppahan itse asiassa vetäytyi jo tai ei oikeastaan edes lähtenyt koko kisaan) on tässä vaiheessa ja tilanteessa eväitä riittävästi puheenjohtajan tehtävään. Ei tämä vallitseva tilannekaan mielestäni ideaalinen ole, vaan mieluiten olisin nähnyt, että viimevuotinen suunnitelma löytää Kari Sohlbergille mahdollisimman laajan kannatuksen omaava seuraaja olisi toteutunut. Mutta nyt vallitsevassa tilanteessa minä pidän nykyisen puheenjohtajan yhden kauden jatkoa perusteltuna ellei asetelmassa tapahdu yllättävää käännettä ja tämän viikon aikana löydy sellaista pj-ehdokasta, jonka taakse kaikki nykyisetkin ehdokkaat asettuvat. Minusta olisi ollut hyvä, jos sekä Pakari että Heinonen olisivat asettuneet ehdolle hallituksen jäseniksi. Varmaankin olisivat tulleet valituiksi ja päässeet vaikuttamaan samaan hiileen puhaltamiseen keuhkojen täydeltä. Hallituksen ollessa täysimääräisesti koolla kaikilla jäsenillä ja puheenjohtajalla on yhtäläinen päätösvalta, koska päätökset ovat enemmistöpäätöksiä ja hallituksessa on kaikkiaan seitsemän henkilöä. Muutama vuosi näköalapaikalla työtä tehden voisi olla hyvä valmennus puheenjohtajankin tehtävää ajatellen.
Minä jatkan tai olen jatkamatta autourheiluharrastustani ihan riippumatta liittokokouksista sun muista ja toimin autourheilun eteen muilta osin ihan oman pääni mukaan, kuten olen tehnyt tähänkin asti. Ja tarvittaessa räksytän ja tuon esiin mielipiteeni, jos siltä tuntuu, ihan riippumatta hallitusten kokoonpanosta :-)
- hannulehessaari
Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 24.11.2011 20:02
Kirjoittaja saana
Frogilla on paljon hyviä kysymyksiä.Valitettavasti taitaa käydä niin että vastauksitta jää.Itse luulen että tulee käymään niin että esim.rallipuolella tulee ensin Harrasteralli ry,sitten Ralliharrastajat ry,Kaasunpainajat ry,Roikkuu ry ja lopuksi kilpailuja voisi järjestää vaikka Nilsiän Marttojen kyläyhdistys.Kaikilla on Suomen lain mukaan aivan vapaa oikeus asianmukaisilla viranomaisluvilla järjestää nopeuskilpailuja Suomessa.Ilman AKK:ta ja sen politiikan kiemuroita.Sieltä voisi sitten harrastaja valita hintatasoltaan ja laadultaan parhaan vaihtoehdon eli kilpailu toimisi kaikkien markkinatalouden sääntöjen mukaisesti.Jännityksellä katselen siihenkö AKK oikeasti aikoo tilanteen päästää.Toki voisihan kilpailuja järjestää autourheiluseurat mutta ilman AKK:ta tulee 24kk sanktio.Eli ei kannata.Joku kirjoitti että ratkaisuja kannattais kysyä Perussuomalaisilta,tässä on yksi vaihtoehto tulevaisuudelle.Mutta kannattaa mieluummin kysyä Norsunluutornissa riiteleviltä Kokkoomuslaesilta.Ne tietää.

Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 25.11.2011 19:48
Kirjoittaja Marko Tähkä
Ei se ole kenenkään etu että homma pirstaloituu mutta nyky menolla se näyttää näin tapahtuvan. Toivottavasti jäsenistö saadaan koottua vielä takaisin saman pöydän ääreen sehän onnistuu vain ja ainoastaan lajiliiton politiikkaa muuttamalla.
Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 08.03.2013 18:57
Kirjoittaja markomartini
Miehiä vaihtui mutta tapahtuiko mitään muuta suurta.

Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 08.03.2013 20:17
Kirjoittaja saana
Niin.Tapahtuiko? Mitä lajin eteen on tapahtunut? No,saatiin uusi KITI ja tuleehan telkkarista tänä iltana F-cuppia 20.30 MAX.ilta.Keskustelutilaisuudessa sanottiin että kertokaa millainen kilpailun pitäisi olla niin tehdään yhdessä semmonen.Pitäskö tilata himaselta tutkimus Suomen Ralliautoilun tulevaisuudesta,se varmaan tietäs.Ja halavalla

Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 08.03.2013 21:14
Kirjoittaja Joox
Liitto teetti tutkimuksen Vantaan käräjäoikeudessa. Sen tilaajalla oli valtuudet, mutta ei näköjään vastuita.
Muihin tutkimuksiin ei taida olla resursseja.
Re: Pakarin Juhanin CV
Lähetetty: 09.03.2013 08:28
Kirjoittaja tkr
Vouhotus maailmalle menosta on laantunut.Totuuden nimissä talenttia tallikuskiksi löytyy tosi pieneltä määrältä harrastajista.Mielestäni 99, 7% aloittaa ja lopettaa kansallisen tason harrastajana.Ogier kaiken lisäksi vielä kyykyttää 100-0, pääkopat on entistä enemmän jumissa.