
Gt corolla kuskit huomio...
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Kohta kaikki autot pitää rakentaa uudelleen saa katsastajat olla tosi tarkkoina jaripekassa kuinkahan monta autoa on viivalla. 

- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Tunnustan olevani yksinkertainen, mutta tämän pykälän loppuosaa en ymmärrä ollenkaan?
Kohdassa 3.3.4. jousen tyyppi ja paikka on säilytettävä. Lisäjousia saa asentaa. On myös huomattava, että liikenneasetuksen mukaan iskunvaimennin ei voi toimia jousituksen rajoittimena.
Lokasuojan levennykset siirrettiin sääntökokoukseen.
eikö tuo iskunvaimennin toimi siviililiikenteessäkin ulosjouston rajoittimena? Vai ajattelenko asiaa liian hankalasti?
Kohdassa 3.3.4. jousen tyyppi ja paikka on säilytettävä. Lisäjousia saa asentaa. On myös huomattava, että liikenneasetuksen mukaan iskunvaimennin ei voi toimia jousituksen rajoittimena.
Lokasuojan levennykset siirrettiin sääntökokoukseen.
eikö tuo iskunvaimennin toimi siviililiikenteessäkin ulosjouston rajoittimena? Vai ajattelenko asiaa liian hankalasti?
- Spoileri
- KV
- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Ja eikös se melko monessa laitteessa rajoita etupäässä sisäänjoustoakin.TeemuPetteri kirjoitti:Tunnustan olevani yksinkertainen, mutta tämän pykälän loppuosaa en ymmärrä ollenkaan?
Kohdassa 3.3.4. jousen tyyppi ja paikka on säilytettävä. Lisäjousia saa asentaa. On myös huomattava, että liikenneasetuksen mukaan iskunvaimennin ei voi toimia jousituksen rajoittimena.
Lokasuojan levennykset siirrettiin sääntökokoukseen.
eikö tuo iskunvaimennin toimi siviililiikenteessäkin ulosjouston rajoittimena? Vai ajattelenko asiaa liian hankalasti?
Ja toisekseen toi sääntö jousen paikan säilyttämisestä on ihan ohkasesti absurdi. Että joutuu esim. välikoppaan jättämään yhden lehden, kun laittaa kynätolpat.

"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Tässä on hyvä esimerkki siitä miten asia tulkitaan ja ilmaistaan ! Iskari on aina jousituksen rajoitin ylösjoustossa ja etupäässä myös sisäänjoustossa, eli jos nyt seurataan uutta tulkintaa tulee asentaa rajoitin vaijerit tai remmit ylösjouston rajoittimeksi ja pohjaanlyöntikumit tukivarsien tai akseleiden ja korin väliin ! Tästäkin asiasta on asia vireilläTeemuPetteri kirjoitti:Tunnustan olevani yksinkertainen, mutta tämän pykälän loppuosaa en ymmärrä ollenkaan?
Kohdassa 3.3.4. jousen tyyppi ja paikka on säilytettävä. Lisäjousia saa asentaa. On myös huomattava, että liikenneasetuksen mukaan iskunvaimennin ei voi toimia jousituksen rajoittimena.
Lokasuojan levennykset siirrettiin sääntökokoukseen.
eikö tuo iskunvaimennin toimi siviililiikenteessäkin ulosjouston rajoittimena? Vai ajattelenko asiaa liian hankalasti?


- ltr
- A-Junnu
- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Tai Opeliskiin lyhyehkön 1000kg cm jousen joka pysyy vakiopaikalla ja stopparin väliin jää 1mm kun iskari on irti..Spoileri kirjoitti:Ja eikös se melko monessa laitteessa rajoita etupäässä sisäänjoustoakin.TeemuPetteri kirjoitti:Tunnustan olevani yksinkertainen, mutta tämän pykälän loppuosaa en ymmärrä ollenkaan?
Kohdassa 3.3.4. jousen tyyppi ja paikka on säilytettävä. Lisäjousia saa asentaa. On myös huomattava, että liikenneasetuksen mukaan iskunvaimennin ei voi toimia jousituksen rajoittimena.
Lokasuojan levennykset siirrettiin sääntökokoukseen.
eikö tuo iskunvaimennin toimi siviililiikenteessäkin ulosjouston rajoittimena? Vai ajattelenko asiaa liian hankalasti?
Ja toisekseen toi sääntö jousen paikan säilyttämisestä on ihan ohkasesti absurdi. Että joutuu esim. välikoppaan jättämään yhden lehden, kun laittaa kynätolpat.
- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Tai Opeliskiin lyhyehkön 1000kg cm jousen joka pysyy vakiopaikalla ja stopparin väliin jää 1mm kun iskari on irti..[/quote]
Miksi et siirrä iskaritornia jousen kohdalle?
Ei kai sitä ole estetty?
Miksi et siirrä iskaritornia jousen kohdalle?
Ei kai sitä ole estetty?
-
- B-junnu
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20.09.2006 00:00
Re: Gt corolla kuskit huomio...
No voi herranjestas sentään!!!!! Mikäs tää juttu on lokasuojan levikkeiden kanssa? Koskeeko sitä 10cm sääntöä vai mitä? Vai pitääkö kohta jättää alkuperäinen kaarikin paikoilleen sinne levikkeen alle...
-
- A-Junnu
- Viestit: 59
- Liittynyt: 05.06.2011 18:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Tulkintoja
Istuimen kiinnitys. Kierteettömiä holkkeja ei voida hyväksyä kansallisesti. koska holkin hitsauksen jälkeen ei mutteria saada asennettua kunnolla profiiliin tai putkeen.
Voisko joku vääntää tän tekstin mulle rautalangasta. Ite laitoin kierreholkit kierteettömien tilalle ja omasta tahdostani mutterin taakse niinkuin ennenkin. Ei ollu yhtään vaikeempaa kiertää muttereita.
Kiitos ja anteeksi
Istuimen kiinnitys. Kierteettömiä holkkeja ei voida hyväksyä kansallisesti. koska holkin hitsauksen jälkeen ei mutteria saada asennettua kunnolla profiiliin tai putkeen.
Voisko joku vääntää tän tekstin mulle rautalangasta. Ite laitoin kierreholkit kierteettömien tilalle ja omasta tahdostani mutterin taakse niinkuin ennenkin. Ei ollu yhtään vaikeempaa kiertää muttereita.
Kiitos ja anteeksi
- Evanssi
- B-junnu
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05.06.2009 00:00
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Jos Englantilaisten isolohkomallia aiotaan soveltaa pitää toimia nopeasti. MSA aikoo muuttaa teknisiäkin sääntöjään 1.1.2013 alkaen. Ensimmäiseksi joutuvat "tappolistalle" 12 julkisilla maanteillä ajettavaa rallimuotoa. Muutama kohta vapaasti suomennettuna:
Äänimittaus, aina kun mahdollista 2,0metrin etäisyydeltä, 2/3 max kierroksista =86 db. Ylistä sallitaan tasan 0 db.
Moottorin tilavuus ei saa olla suurempi kuin mitä valmistaja on siihen malliin aikanaan laittanut. Isku vakio, mutta porausvaraa on annettu +1,50 mm.
Ainoastaa mekaaninen kepillä vaihdettava H-kaava loota sallittu.
Siinä pari meidän äffäänkin liittyvää kohtaa. MSA perustelee muutosta; " ajoneuvon rakentelun ja suorituskyvyn rajoittaminen".
Siinä on aluksi sikäläisille jari-pettereille purtavaa. Kuten iät on ollut näissä hommissa, tauti on todennäköisesti leviävää sorttia. Palataan takaisin 70 luvulle, muutetaan vain alkuperäisiä osia.
Äänimittaus, aina kun mahdollista 2,0metrin etäisyydeltä, 2/3 max kierroksista =86 db. Ylistä sallitaan tasan 0 db.
Moottorin tilavuus ei saa olla suurempi kuin mitä valmistaja on siihen malliin aikanaan laittanut. Isku vakio, mutta porausvaraa on annettu +1,50 mm.
Ainoastaa mekaaninen kepillä vaihdettava H-kaava loota sallittu.
Siinä pari meidän äffäänkin liittyvää kohtaa. MSA perustelee muutosta; " ajoneuvon rakentelun ja suorituskyvyn rajoittaminen".
Siinä on aluksi sikäläisille jari-pettereille purtavaa. Kuten iät on ollut näissä hommissa, tauti on todennäköisesti leviävää sorttia. Palataan takaisin 70 luvulle, muutetaan vain alkuperäisiä osia.

-
- B-junnu
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20.09.2006 00:00
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Niinpä. Teoria ja käytäntö harvoin kohtaa. Kannattais välillä ihan oikeasti liata käsiä ja kokeilla niitä asioita käytännön tasolla. Toi holkki homma kyllä päätetty vain teorian perusteella. Ei ole muuten menny kovin monen muunkaan jakeluun. Herrat kravateissaan naureskelee kun kansa haalareissaan ja ahtaissa kylmissä talleissa koittaa harrastaa.Sami93 kirjoitti:Tulkintoja
Istuimen kiinnitys. Kierteettömiä holkkeja ei voida hyväksyä kansallisesti. koska holkin hitsauksen jälkeen ei mutteria saada asennettua kunnolla profiiliin tai putkeen.
Voisko joku vääntää tän tekstin mulle rautalangasta. Ite laitoin kierreholkit kierteettömien tilalle ja omasta tahdostani mutterin taakse niinkuin ennenkin. Ei ollu yhtään vaikeempaa kiertää muttereita.
Kiitos ja anteeksi
Nöyryytystä koko homma. Toi sääntökirjan perustelu täyttä tuubaa! Sitäpaitsi on olemassa kiinnitystapa joka kelpaa jopa wrc miehille, ilmeisesti äffäläisillä mennään vähän lujempaa, koska toi holkkipelleily on oikein säännöillä määrätty ainoaksi kiinnitystavaksi.Harmi että joutuu tyytymään heikompaan kiinnitystapaan.
-
- Yleinen
- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Lue nyt sääntö vaikka kerran vielä uudelleen, kiinnitystapoja löytyy kyllä useita.ovlov kirjoitti: koska toi holkkipelleily on oikein säännöillä määrätty ainoaksi kiinnitystavaksi.
-
- B-junnu
- Viestit: 20
- Liittynyt: 20.09.2006 00:00
Re: Gt corolla kuskit huomio...
No kyllä luvalliset keinot on vähissä kun hitsaat poikkiputket tunnelin ja helmakotelon väliin. Sitä tapaa tarkoitin. Auton omat kiinnikkeet ja lattian läpi kiinnittäminen asia erikseen.-AP- kirjoitti:Lue nyt sääntö vaikka kerran vielä uudelleen, kiinnitystapoja löytyy kyllä useita.ovlov kirjoitti: koska toi holkkipelleily on oikein säännöillä määrätty ainoaksi kiinnitystavaksi.
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Gt corolla kuskit huomio...
[quote="ovlov"]No voi herranjestas sentään!!!!! Mikäs tää juttu on lokasuojan levikkeiden kanssa? Koskeeko sitä 10cm sääntöä vai mitä? Vai pitääkö kohta jättää alkuperäinen kaarikin paikoilleen sinne levikkeen alle...[/quote]
Tekniikka f-ryhmässä mainittua
3.4.5 Lokasuojan leventäminen vasaroimalla on luvallista.
Erilliset lokasuojan levikkeet on sallittu. Levikkeiden
materiaali on vapaa. Auton kokonaisleveys ei saa
leventyä mistään kohdasta 10 cm enempää. Alkuperäisen
lokasuojan saa poistaa levikkeen alta. Sisälokasuojan
muuttaminen pyörätilan suurentamiseksi on
sallittu. Lokasuojan tulee aina peittää pyörä vähintään
50 astetta taaksepäin ja 30 astetta eteenpäin navan
kautta kulkevasta pystytasosta.
Tekniikka f-ryhmässä mainittua
3.4.5 Lokasuojan leventäminen vasaroimalla on luvallista.
Erilliset lokasuojan levikkeet on sallittu. Levikkeiden
materiaali on vapaa. Auton kokonaisleveys ei saa
leventyä mistään kohdasta 10 cm enempää. Alkuperäisen
lokasuojan saa poistaa levikkeen alta. Sisälokasuojan
muuttaminen pyörätilan suurentamiseksi on
sallittu. Lokasuojan tulee aina peittää pyörä vähintään
50 astetta taaksepäin ja 30 astetta eteenpäin navan
kautta kulkevasta pystytasosta.
- BLUEORANGE
- KV
- Viestit: 362
- Liittynyt: 20.10.2010 00:00
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Kyllä on pakko sanoa että paljon vittumaisempiakin asioita ralliauton rakentelussa on ollu kun penkkien kierreholkit.eikö se ole sama tehdä kierteet kun ne holkit joutuu kuitenkin sorvaamaan?minä ainakin luotan enemmän pitkällä kierteellä olevaan holkkiin kun M8 mutteriin jossa kierrettä on joku 5 milliä.
Sitten asiaan,mun mielestä autojen pitäs alkaa pikkuhiljaa uudistua tai ainakin antaa siihen mahdollisuus jotka haluaa uudempaa.ihan sama ajakoon äskortilla jos haluaa tai sitten vaikka uudemmalla bimmerillä.
Itse rakentelen 325 bimmeriä,eli kohtuu uutta äffäläistä.yli 20 vuotta vanha romuhan se on.Omat perusteet oli.pitää olla takaveto,kestävä,helppo ja halpa löytää osia,ei isoja muutoksia tekniikkaan.silti rakentamista on ollu ihan perkeleesti vaikka tekniikka on käytännössä vakio.Vaikka aina olen ihannoinut takatuuppareita ja kersana niillä paljon ajellu ei omana siviilipirssinä ole ollut kun 1 takaveto.MUOKS:niin ja kun tämäkin jutustelu on muuttunut valitusvirreksi niin sillon kun vanhamies ajo mantalla paras piikkirengas Lappi makso noin 500 markkaa.Onko nykyään misukka noin 6 kertaa parempi koska alkaa lähentelemään samaa summaa nykyrahassa? :)
Eipä millään pahalla mutta tehkääpä eskortista saman merkin vakio perävälityksellä,laatikolla,jarruilla,moottorilla vakionokin,männin ja kairaamattoman kannen kanssa kilpailukykyinen.
Enkä mitenkään halua estää rakentelua mutta jos kustannuksista puhutaan veikkaan että bimmerin saa halvemmalla kisakireeksi.Nykyään kun kaikki(minä myös)valittaa kustannuksia
Sitten asiaan,mun mielestä autojen pitäs alkaa pikkuhiljaa uudistua tai ainakin antaa siihen mahdollisuus jotka haluaa uudempaa.ihan sama ajakoon äskortilla jos haluaa tai sitten vaikka uudemmalla bimmerillä.
Itse rakentelen 325 bimmeriä,eli kohtuu uutta äffäläistä.yli 20 vuotta vanha romuhan se on.Omat perusteet oli.pitää olla takaveto,kestävä,helppo ja halpa löytää osia,ei isoja muutoksia tekniikkaan.silti rakentamista on ollu ihan perkeleesti vaikka tekniikka on käytännössä vakio.Vaikka aina olen ihannoinut takatuuppareita ja kersana niillä paljon ajellu ei omana siviilipirssinä ole ollut kun 1 takaveto.MUOKS:niin ja kun tämäkin jutustelu on muuttunut valitusvirreksi niin sillon kun vanhamies ajo mantalla paras piikkirengas Lappi makso noin 500 markkaa.Onko nykyään misukka noin 6 kertaa parempi koska alkaa lähentelemään samaa summaa nykyrahassa? :)
Eipä millään pahalla mutta tehkääpä eskortista saman merkin vakio perävälityksellä,laatikolla,jarruilla,moottorilla vakionokin,männin ja kairaamattoman kannen kanssa kilpailukykyinen.
Enkä mitenkään halua estää rakentelua mutta jos kustannuksista puhutaan veikkaan että bimmerin saa halvemmalla kisakireeksi.Nykyään kun kaikki(minä myös)valittaa kustannuksia
- Tomsak
- A-Junnu
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19.05.2005 00:00
Re: Gt corolla kuskit huomio...
Mikä himskutin jatke vs. hoppa keskustelu tästä on tullut?BLUEORANGE kirjoitti: Eipä millään pahalla mutta tehkääpä eskortista saman merkin vakio perävälityksellä,laatikolla,jarruilla,moottorilla vakionokin,männin ja kairaamattoman kannen kanssa kilpailukykyinen.
Ei ihme että escortista siirrytään volvoon...
Meinaakko että noilla Bemmin vakio-osilla ajetaan kilpailukykyisesti 30 vuoden päästä?
Kaikki ajakoot sillä mihin rahat/taidot riittää.
Ps. onhan niissä uusissa autoissa laajakuvapeilit