Faktaa vai fiktiota

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
Vastaa Viestiin
j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja j67 » 04.10.2012 15:11

Alataankin etsimään kuskeja joilla on auto mutta ajohalut puuttuu.
siinähän vois saada joku vaikka laitteensa vuokrattua ja sitä kautta hyötykäyttöön.

Avatar
Rookie
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 112
Liittynyt: 16.05.2004 00:00

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja Rookie » 04.10.2012 15:14

j67 kirjoitti:Suurin ongelma on siis se että omistaa auton mutta ei halua ajaa. No joo voihan se noinkin olla.
Tais sitten ei taloudellisesti ole just nyt mahdollista, on jotain muita projekteja menossa joka syö budjettia esimerkiksi talon rakennus, on tullut perheenlisäystä joka vie aikaa tai työt haittaa harrastustoimintaa, mutta on halunnut säilyttää kaluston jotta voisi mahdollisesti myöhemmin ajaa. Syitä on varmaan aikamoinen lista ennen kuin syynä on se, että ei ole sopivaa luokkaa tai se, että ei ole kiva ajaa jos ei voita!!

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja saana » 04.10.2012 16:16

j67.Olet jo lopettanut ajamisen ja kisojen järjestämisen.Enää tarvii lopettaa asiantuntijana esiintyminen ja kirjottaminen niin kaikki on ihan hyvin.Anna lajin puolesta jotakin tekevien hoitaa hommat.

AskoE
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 144
Liittynyt: 29.01.2012 10:11

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja AskoE » 04.10.2012 16:56

j67 kirjoitti:Alataankin etsimään kuskeja joilla on auto mutta ajohalut puuttuu.
siinähän vois saada joku vaikka laitteensa vuokrattua ja sitä kautta hyötykäyttöön.
Muttakun ne laitteet on ostettu omaa ajamista varten. Toisekseen, jos niitä raatoja sitten kunnostaisi ja katsastaisi, niin olisi niitäkin kuluja jotenkin saatava pois. Eli halvempaa ja helpompaa antaa muhia paikoilleen.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja Frog » 04.10.2012 17:48

j67 kirjoitti:Alataankin etsimään kuskeja joilla on auto mutta ajohalut puuttuu.
siinähän vois saada joku vaikka laitteensa vuokrattua ja sitä kautta hyötykäyttöön.
Kelle meinasit vuokrata ?
Olisko jollakin ajokuntoinen muija ? mille ei ole käyttöä. :lol: Löytyis varmaan helpommin ajomies kun vanhalle ralliautolle !

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja j67 » 04.10.2012 18:05

saana kirjoitti:j67.Olet jo lopettanut ajamisen ja kisojen järjestämisen.Enää tarvii lopettaa asiantuntijana esiintyminen ja kirjottaminen niin kaikki on ihan hyvin.Anna lajin puolesta jotakin tekevien hoitaa hommat.
Usko tai älä mutta hauskempaa on lyödä hiekkaa rattaisiin kuin antaa rattaiden pyöriä.

Ja jos joku ei löisi hiekkaa rattaisiin niin syntyisi uskomaton konsensus joka kaatuisi siihen ettei soraääniä olisi ollenkaan. Joten jatkan omaksi iloksi ja toisten harmiksi.

Tosin tuo Frogin heitto tuosta vaihtoehtoisesta toiminnasta kyllä kuullostaa hyvältä jopa paremmalta kuin soran heitto.

Jyrki Koivula
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 108
Liittynyt: 17.08.2011 11:48

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja Jyrki Koivula » 04.10.2012 18:15

Maailmassa on kaksi asiaa mitä ei lainata/vuokrata, oma muija ja oma betonimylly, arvatkaapa miksi?

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja j67 » 04.10.2012 18:36

Jyrki Koivula kirjoitti:Maailmassa on kaksi asiaa mitä ei lainata/vuokrata, oma muija ja oma betonimylly, arvatkaapa miksi?
Palutettaessa molemissa on edellisen käyttäjän satsit sisässä.

Heitetään tähän seuraava arvattavaksi.
Mikä on ainut ala Suomessa johon ei tarvita minkäälaista koulutusta eikä tutkintoa?

Avatar
Charter
Yleinen
Yleinen
Viestit: 251
Liittynyt: 01.07.2005 00:00
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja Charter » 04.10.2012 21:45

j67 kirjoitti:
Jyrki Koivula kirjoitti:Maailmassa on kaksi asiaa mitä ei lainata/vuokrata, oma muija ja oma betonimylly, arvatkaapa miksi?
Palutettaessa molemissa on edellisen käyttäjän satsit sisässä.

Heitetään tähän seuraava arvattavaksi.
Mikä on ainut ala Suomessa johon ei tarvita minkäälaista koulutusta eikä tutkintoa?
Vittuilu...joillakin vaan on luontainen lahja siihen! :twisted:
Buhhahhaa...!

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja j67 » 04.10.2012 22:33

Ja se epäkohta voisi olla korjattavissa että F-cupin kisoihin tulisi muutama lisäluokka että ei olisi kaikki äffäläiset samassa luokassa jotka ei aja sarjaa.

Tässä olisi kuulemma ongelma ettei halukkaat pääse mukaan. Kuitenkin f-cuppiin ilmoittautui 227 kilpailijaparia joten mitenhän monta lisäluokkaa tarvitaan jotta vaikkapa 240 autoa saataisiin viivalle. Kuulemma muutama, muutama on kai enemmän kuin 2 koska sehän on pari. Joten jos luokkia olisi 3 niin niihin mahtuisi tasaisella jaolla noin 4 autoa per luokka. Mutta tässähän ei sillä kai olisikaan enää merkitystä että luokka on näin pieni vai kuinkahan tämänkin esittäjä ajatteli asian olevan.
Sehän ei ollut mikään ongelma että ilmoittautuneita sarjaan oli enemmän kuin todellisia osallistujia.

Syyksi osallistuja katoon on myös esitetty perheenlisäystä
(mistähän ne toisen polven kilpa-autoilijat ovat alkunsa saaneet) käsiittääkseni tämä kato kilpailijoissa on aikalailla uusi ilmiö.
Kaiketi entisaikojen ukot oli nopeempia niin sängyssä kuin kisassakin.

Talojakin rakennetaan no niin kai on tehty jo muutama vuosisata näillä leveysasteilla. Tietysti ennen oli pienempiä taloja ne oli nopeampia rakentaa. Ja tietysti halvempia.

Median syytäkin tämä saatta olla kun eivät ymmärrä kirjoittaa ralleista, olisiko lehdistöluokka ratkaisu tähän. Jos ne vaikka ymmärtäisi kirjoitella kun ovat itse paikanpäällä olleet. Yksi vaihtoehto olisi järjestää kisoja vaikka joulupäivänä sehän on ollut aika hiljainen uutisrintamalla joten varmaan päästäisiin jopa televisioonkin.

Tai voihan syynä olla sekin ettei kilpailunjärjestäjiin ole sattumaltakaan eksynyt yhtään ihmistä joka tietäisi mitä kenekin tallissa on ja millä ketäkin haluaa ajaa. Epäilen kyllä suuresti voisiko näin olla. Sehän on lähestulkoon yleistietoa tietää missä mitäkin kalustoa on.

Jopa rahaakin on joku tarjonnut syyksi. No voihan senkin ratkaista sillä että nostaa panostusta (rahan käyttöä) kilpailuun osallistumiseksi. Jos haluaa edes jokinlaista menstystä vaikka pienempääkin niin sehän onnistuu halvemmalla isommissa luokissa.
Todennäköisesti suurempi määrä kilpailijoita panostaa vähemmän kuin pienenpi määrä, ainakin jos kalusto on kovinkin eritasoista niin pienempi tehoisellahan pärjää paremmin isojen joukossa.

Mutta todennäköisin syy katoon on siinä että kohtalaisen iso porukka on päättänyt aivan piruuttaan ja muille vinoillakseen olla ajamatta, tämähän on paras keino vinoilla. Kun ei ole kisailijoita niin ei tule sitä valtavaa media nostetta. Ja saahan tällä tavoin jopa koko lajin loppumaan kun riittävän iso määrä päättää liittyä tähän muuten vaan turhaan valittavien joukkoon.

Epäilen vahvasti salaliittoa jonka ovat perustaneet umpikieroutuneet ralliautoilijat.

Sitä vastoin syy ei voi olla siinä että ihmiset haluisivat itse päättää mitä tekevät.

Avatar
AVKOKOK
Viestit: 2
Liittynyt: 26.01.2005 00:00

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja AVKOKOK » 05.10.2012 08:18

AUDI COUPE QUATTRO R.A valm.nro. DSM87001
Ajettu viimeksi 2007. työn alla.

KKK

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja j67 » 05.10.2012 09:04

Lisää hieman outoja asioita, ainakin allekirjoittaneelle.

Rallin Sm ja suomi cup luokkia on esitetty tarvittavaksi yhteensä 10.
Tosin hallitus kaiketi palautti cup luokat viellä käsittelyyn.

Historic ralli sarjassa luokkia on 11 jotka osallistuu sarjapisteiden metsästykseen, vai oliko niitä 10?

Rallin juniori mestaruus ratkotaan kolmessa luokassa.

Pertti b-juniorille on pääsääntöisesti tarjolla luokat alle 1400 (trophy),
sitten on A,finR autot alle 2000 ja F tilavuus vapaa (joskus alle ja yli 1600). Historic autollakin voi alkaa ajamaan mutta lajimääritelmän mukaan ennemminkin kyseessä on kyseisen kaluston historian vaaliminen eikä niinkään voiton tavoittelu. Joten lieneekö tarkoitettu aloittelu luokaksi, sen voi jokainen itse päätellä.

Se mikä tässä on hieman ihmeelistä on se että mitä pidemmälle harrastuksessa mennään niin valinnan vapaus suurenee.

Ralli lajina on kohtuullisen kallista, siitä kai ei ole näkemys eroja.
Jos Pertti b-junnu päättää aloittaa harrastamisen on hänen haettava mahdollista menestymistä pienemmästä valikoimasta kuin jo enemmän harrastaneet. Koska laji on kallis eikä Pertti b-junnu voi tai halua itse kustantaa ajamista niin silloin pitäisi löytää sponsori.

Kaikissa tai ainakin lähes kaikissa muissa lajeissa menestyjät kerää tahtomattaankin perässähiihtäjä joukon , koska kaikki haluaa olla menestyjän kavereita. Ja kun näitä perässähiihtäjiä on tarpeeksi niin todennäköisyys sponsorin löytymiseen on suurempi kuin kilpailijalla joka ei koskaan ole menestynyt missään. Ketä nyt haluaisi olla häviäjän puolella.
Joku jopa totesi että ralllin sponsorointi on ainakin osaltaan taiteilija apurahaa. Suoranaista hyötyä sponsorin puolelle voi olla vaikeaa todistaa, toki saa tästäkin olla erimieltä.

Jos oletetaan että perässähiihtämismalli ja taiteilija apuraha mallikin pitäisi paikkansa. Niin miten on perusteltavaa olla käyttämättä mallia jossa tuotetaan näitä menestyjiä. Käsittääkseni neljä luokka tuo neljä menestyjää ja kymmenen luokkaa taas tuo kymmenen menestyjää.

Väittäisin että valtaosa harrastuksen alkumetreillä saatavasta taloudellisesta tuesta on autetaan kaveria tukea niin voisiko joku kertoa miten vähentämällä menestyjiä saadaan lisättyä osalistujia jotka tarvitsevat em. tukea. Vai ollaanko tilanteessa jossa laji ei ollutkaan kallis.
Samoin paljon puhuttu media näkyvyys toimii kannustimena enemmäkin ruohojuuritasolla kuin valtakunnan mediassa, ainakin jos asiaa tarkastellaan Pertti b-junnun osalta.
Paikallinen sanomalehti saattaa julkaista pari riviä Pertti b-junnun luokkavoitosta, ainakin helpommin kuin sijasta 32.
Ja jos se paikallinen lehti kirjoittaa Pertin menestyksestä niin kyllähän paikallisen esson omistajankin on hyvä kehua olleensa tukemassa Perttiä. Sitävastoin en usko että paikallinen esson omistaja lähtisi ainakaan helpommalla tukemaan kaveria josta ei mitään kuulu.

Samoin saatta jäädä paikallisen esson rahat käyttämättä jos pitäisikin käyttää suurempia summia jonkun isomman taloudellisen panostuksen tarvitseman kuljettajan tukemiseen, jotta voisi essossa kehua olleensa mukana menestyksessä. Voihan se niinkin olla että parempi on olla rahat esson omistajan taskussa kuin Pertti b junnun
ajamisessa.

Avatar
ärrä
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 103
Liittynyt: 23.10.2006 00:00

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja ärrä » 05.10.2012 14:02

Suurin ongelma on varmaan raha mitä tällä hetkellä ei saa kun 20% siitä panostuksesta mitä sai muutama vuosi sitten. Sille ei voi mitään helposti, mutta kuluja voi säästää. Joku viisas sanoo että aja sillä 1100cc potkulaudalla kesäpyörillä kesät talvet. Mutta sellaiselle kaverille joka haluaa ajaa sponssirahalla (ei omaa rahaa) olis jonkimoinen pärjääminen suotavaa lisäksi pitäisi ajaa jotain sarjaa (käytännössä huomattu). Sarjan olisi hyvä olla kohtuu paikallinen. (kylän esson ei ole mitään järkeä mainostaa 500km päässä) Lääkkeeksi mä näkisin että aluemestaruus sarjoja nostettasiin esille kun sellaiset jo valmiiksi on. Alueen seurat voisi yhdistää voimansa ja tehdä ne yhteistyöllä (kisat ja tiedottamisen).Itse ajoin aluemestaruudesta sponssirahalla ja vakio-autolla kolme voittoa peräkkäin, ei paljon kuluja ja sponsorit oli koko ajan kärki tiimissä mukana :lol: . Rengassäännöt kuriin, kestäviä renkaita autojen alle ym. kuluja rajoitavia tekijöitä myös kärkiautoihin. VM tekee monesti juttuja huippukalliista autoista mutta joskus aihe voisi olla esim. miten tehdään kestävä voittaja-auto 10000e budjetilla F-ryhmään. Ettei kaikkien junnujen tarvitse lyödä aina päätä seinään.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja j67 » 05.10.2012 14:08

Sen verran voisi heittää kisajärjestäjille haastetta et jos joku nyt päättää et laitetaan ensivuoden kisaan luokkia niin että kaikille riittää.
Niin olisiko mitenkään mahdoton ajatus jos niistä kertois mahdollisimman pian ettei tule laiteiden kanssa kiire.
Joku ladossa seissyt tinnerikippo saattaa tarvita jonkin verran kunnostusta joten ei kannata ihan normi aikataulussa luokkia ilmoitella.
Luokkien ilmoittelu ei vaadi kutsun julkaisua ja jos epäilee et voiko jonkun luokan tehdä niin uskoakseni akk:sta varmaan saa apuja.

Tää ihan vaan siksi ettei tarvi kenenkään sanoa et eihän tää luokkien lisäys mitään auttanut.

Avatar
Kenda1.0
Yleinen
Yleinen
Viestit: 173
Liittynyt: 20.09.2011 00:38

Re: Faktaa vai fiktiota

Viesti Kirjoittaja Kenda1.0 » 05.10.2012 19:09

240 kilpailijaa, 240 luokkaa = 240 voittajaa ja sitte on kaikki hyvin? :roll:

Vastaa Viestiin