Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.11.2012 21:55

SunBar kirjoitti:Jos sääntökirjaa luetaan oikein,niin jousen kiinityspisteitä EI ole vapautettu vaan pyöränripustuksen. Ja kuten edellä kirjoitin monessako autossa jousi on pyöränripustuksen osa? Kierrejousimiehet vaan on lisänny sen pyöränripustuksen osaksi saadakseen muuttaa sen paikkaa.
On se vaikeeta ! Luokituspaperissa on kuva etuakselista ja taka-akselista ! Kuvassa olevat osat on pyöränripustuksen osia ! Opetelkaa lukeen luokkaria !
P.S. Kuvassa tai kuvissa on myös jouset ! Löytyy ihan perusluokituksesta ( vakio akselit ) lisä luokitukset on sitten erikseen joissa voi olla jousia tai tankoja jopa tukia.

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 08.11.2012 21:58

henkka_ok kirjoitti:
2000 kirjoitti:Ite miettiny et pitäiskö olla koko ens vuosi ajamatta ihan vaan vastalauseena järjettömälle toiminnalle!
Eli siis ensin tehään hirveellä vaivalla (oikein isojen poikien ohjeilla ja vakuutteluilla että kelpaa katsurille) Escortin koppaan pystyiskarikotelot, iskarin kiinnitykset, nelilinkit ja parhaassa tapauksessa pari muuta, vaihetaan perä Volvosta ja ostetaan reilusti alkuperäistä aihiota kalliimmat iskarit, per puoli.

Ja tullaan siihen tulokseen että liiton itse tekemien sääntöjen valvonta on se järjetön asia?
se siinä on se järjetön asia jos niitä ruvetaan yhtäkkiä kieltämään,kun ne on siellä saaneet tähänkin asti olla,eikä sääntö ole niitä kieltänyt !

Loppuu monen harrastaminen siihen !

ja on se kumma jos oikeen liitosta on kerrottu että sen alkuperäisen kierrejousen saa poistaa (niinkuin jankos sen kertoi)mut yhtäkkiä se pitääkin siellä olla niin ei se voi näin mennä??

että kummin on, pitääkö se orggis jousi olla siellä esim. astran taka-akselilla vai ei ???

kohta taas mennään kisakatsastuksiin ja siellä toinen sanoo että se pitää siellä olla ja seuraavassa kisassa toinen kysyy miksi tänne näin on kirjotettu ???! 8O

näin saadaan lisää harrastajia lajille,hienoa !

Avatar
Charter
Yleinen
Yleinen
Viestit: 251
Liittynyt: 01.07.2005 00:00
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Charter » 08.11.2012 22:09

Älkää lukeko sääntökirjaa,kuin "piru raamattua" :!: :twisted:
Buhhahhaa...!

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.11.2012 22:10

2012 sääntö salli Jousen paikan vaihdon , tulkinnan ja ( ei paikka) lisäyksen jälkeen jousen paikkaa ei voi vaihtaa , mutta lisäjousen voi asentaa. Tämä kirjoittelu on aika turhaa koska uskon että tuo ( ei paikkaa) tulee poistumaan ennen kuin raketit ammutaan ja jokainen voi ruveta keskittyyn harjoitteluun.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.11.2012 22:21

j67 kirjoitti:Muistakaa nyt että autot on ollut kutakuin sääntöjen mukaisia
mutta jos sääntöjä ruvetaan tulkitseen niin kuin nyt on tehty niin sääntöjenmukaisista autoista tulee sääntöjen vastaisia!


Haluaisin nähdä ne kaverit jotka ovat näillä perusteilla valmiit istumaan tuomaristossa, varsinkin siinä kisassa kun ensimmäinen vastalause autoja kohtaan esitetään.

Moniko tyytyy siihen että päätös perustuu kutakuinkin sääntöjen mukaisuuteen.
Jos lause , kiinnityspiste on vapaa, tarkoittaa kinnityspisteen paikka on vapaa. Niin väittäisin että tuolla tulkinnalla saa koko sääntökirjan kirjoittaa uudelleen.
Pääasia että tuo sääntökohta ja sen tulkinnanalaisuudet tulivat nyt esille eikä ensimmäisessä cupin kisassa.
Näinkin eriävillä kannoilla tulee varmaan muistakin säänöistä tulkintoja jotka aiheuttavat erikoisia tilanteita ensivuodelle.
Kehoitan tutustuun kirjaan ja määritteisiin ! Siellä kerrotaan myös sanalle vapaa määrite ! Koitappas löytää ja mieti uudelleen.
P.S. Anteeksi väärä ilmaisu kutakuin ! Autot ovat ollut todella hyvin sääntöjenmukaisia. On näköjään parempi ettei tarvii ruveta ronklaan.
P.S. Ensin teidän pitää lukee mitä sääntö sanoo kiinnityspisteestä ryhmässä A ja sitten sen jälkeen te luette saman kohdan ryhmästä F ja silloin rupee valkenee ! A ssa piste ja muutokset on rajattu olevaan paikkaan ja ryhmässä F on koko paikka vapautettu. Luokkari , ryhmä A ja sitten ryhmä F siinä järjestys. Jos paikka olis rajattu myös ryhmässä F niin sitä ei olis tarvinnut edes kirjoittaa ! Koska se on jo A säännössä.

Avatar
SunBar
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 18.09.2005 00:00
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja SunBar » 08.11.2012 22:32

Ei mennä asiasta seitsemänteen.Jos lisä jousi poistetaan ,alkuperäisen on kannateltava auton paino. Missäs on alkuperäinen jousi ? Jos on vaan kynätolppa jousen kans ,niin ei missään tai tallin nurkassa. Kyllä sunkin Arska tää jo pitää ymmärtää.
--Escorttiin moniventtiili kansi--

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.11.2012 22:44

SunBar kirjoitti:Ei mennä asiasta seitsemänteen.Jos lisä jousi poistetaan ,alkuperäisen on kannateltava auton paino. Missäs on alkuperäinen jousi ? Jos on vaan kynätolppa jousen kans ,niin ei missään tai tallin nurkassa. Kyllä sunkin Arska tää jo pitää ymmärtää.
Sinä olet väärässä jos jousi on iskarin ympärillä ja vakioo ei ole niin sulla ei ole lisäjousta vaan alkuperäisen korvaava jousi jonka tulee kantaa se korinpaino. Tällä kaavalla ryhmässä A on voinut luokitella vaihtoehtoisen jousen paikan joka löytyy esim Corollasta ja Mersusta muista en tiedä ! Näin se vaan menee sille ei voi mitään. Escortissa ei ole koskaan luokiteltu vaihtoehtoista jousta vaan ainoastaan lisäjousi ja paikka sille, toisaalta sen lehden tai lehdet on voinut jättää vaikka uivaksi mutta se on aina pitänyt olla se pääjousi. Tyyppiä kun ei ole koskaan saanut muuttaa.
P.S. Markomarttiinilta voisit saada A ryhmän luokkarin niin voit toteuttaa haaveen fordiin moniventtiilikansi ! Etuveto Corollaankin löytyy A ryhmän luokkari 20 venttiili kannelle !

Avatar
GreenSlide
Yleinen
Yleinen
Viestit: 279
Liittynyt: 20.06.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja GreenSlide » 08.11.2012 23:00

Frog kirjoitti:
SunBar kirjoitti:Ei mennä asiasta seitsemänteen.Jos lisä jousi poistetaan ,alkuperäisen on kannateltava auton paino. Missäs on alkuperäinen jousi ? Jos on vaan kynätolppa jousen kans ,niin ei missään tai tallin nurkassa. Kyllä sunkin Arska tää jo pitää ymmärtää.
Sinä olet väärässä jos jousi on iskarin ympärillä ja vakioo ei ole niin sulla ei ole lisäjousta vaan alkuperäisen korvaava jousi jonka tulee kantaa se korinpaino. Tällä kaavalla ryhmässä A on voinut luokitella vaihtoehtoisen jousen paikan joka löytyy esim Corollasta ja Mersusta muista en tiedä ! Näin se vaan menee sille ei voi mitään. Escortissa ei ole koskaan luokiteltu vaihtoehtoista jousta vaan ainoastaan lisäjousi ja paikka sille, toisaalta sen lehden tai lehdet on voinut jättää vaikka uivaksi mutta se on aina pitänyt olla se pääjousi. Tyyppiä kun ei ole koskaan saanut muuttaa.
mites astroissa ja bemareissa, pitääkö se orggis jousi olla siellä kynäjousen kanssa?

Avatar
SunBar
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 61
Liittynyt: 18.09.2005 00:00
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja SunBar » 08.11.2012 23:01

Arskalle kiitos selvästä vastauksesta ja kaikki rallia ajavat tavaan luokkareita ja soitteleen AKK:hon onko oma auto sääntöjen mukainen.Ei muuta kuin Hyvää Rallivuotta 2013 kaikille !!! :P
--Escorttiin moniventtiili kansi--

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.11.2012 23:03

GreenSlide kirjoitti:
Frog kirjoitti:
SunBar kirjoitti:Ei mennä asiasta seitsemänteen.Jos lisä jousi poistetaan ,alkuperäisen on kannateltava auton paino. Missäs on alkuperäinen jousi ? Jos on vaan kynätolppa jousen kans ,niin ei missään tai tallin nurkassa. Kyllä sunkin Arska tää jo pitää ymmärtää.
Sinä olet väärässä jos jousi on iskarin ympärillä ja vakioo ei ole niin sulla ei ole lisäjousta vaan alkuperäisen korvaava jousi jonka tulee kantaa se korinpaino. Tällä kaavalla ryhmässä A on voinut luokitella vaihtoehtoisen jousen paikan joka löytyy esim Corollasta ja Mersusta muista en tiedä ! Näin se vaan menee sille ei voi mitään. Escortissa ei ole koskaan luokiteltu vaihtoehtoista jousta vaan ainoastaan lisäjousi ja paikka sille, toisaalta sen lehden tai lehdet on voinut jättää vaikka uivaksi mutta se on aina pitänyt olla se pääjousi. Tyyppiä kun ei ole koskaan saanut muuttaa.
mites astroissa ja bemareissa, pitääkö se orggis jousi olla siellä kynäjousen kanssa?
Katso luokkariata ! Pitää lukee kuvassa missä jousi on iskarinympärillä alternative spring position ! Jos 2013 (ei paikka) lause saadaan pois niin ei tarvii olla omaa jousta.

laksak1
Viestit: 15
Liittynyt: 09.11.2012 12:34

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja laksak1 » 09.11.2012 13:58

Kyllä myös Frog tulkitsee sääntöjä "vapaasti".
Ensiksi valitaan auto, F-ryhmään sallitaan VAIN ryhmiin 1,2 tai A luokitellut autot. Kakkosryhmäläiset taitaa todellisuudessa olla kuitenkin aika vähissä, sillä luokitussääntöjen mukaan luokitus lakkaa olemasta, kun uusi luokitus tehdään. Eli siis kun kakkosryhmän auto luokiteltiin ryhmään yksi, niin kakkosryhmän luokitus "tapettiin".

Auton valinnan jälkeen ryhdytään rakentamaan sitä. F-ryhmässä on sallittu kaikki A-ryhmässä sallitut ja sen lisäksi "ovat voimassa tässä säännöstössä sallitut muutokset". Eli on huomattava perusvaatimus A-ryhmässä sallitut. Missään kohden sääntöjä ei SALLITA kakosryhmän muutoksia tai edes kakkosryhmään luokiteltuja osia. Ainoastaan AUTO, joka on LUOKITELTU ryhmään kaksi sallitaan, ei siis ryhmään kaksi luokiteltuja OSIA!

Sana vappaa määritetään sääntökirjassa "Vapaa osa:alkuperäinen OSA ja sen toiminto voidaan POISTAA tai VAIHTAA edellyttäen, että uudella osalla ei ole mitään lisätoimintoa, verrattaessa sitä alkuperäiseen". Ensiksi pitää kysyä, että mikä OSA poistetaan, jos jousituksen (siis jousen tai iskarin tai tukivarren) paikkaa vaihdetaan. Yleisesti kysymys on auton KORISTA, ei siis erillisestä osasta. Koska kysymys on korista, niin OSAA ei voida POISTAA tai VAIHTAA. Mutta poistaminen tai vaihtaminen ei myöskään salli PAIKAN muuttamista.

Eli kun F-ryhmän sääntö kohta 3.3.2 kertoo:"Pyöränripustusten osien kiinnityspisteet ovat VAPAAT". Niin sääntökirjan mukaan kiinnityspisteen saa POISTAA. Tämä ei tietenkään tule kysymykseen, sillä silloinhan pyöränripustusta ei voi kiinnittää KORIIN. Joten vappaa kohdasta on otettava toinen kohta eli :"voidaan vaihtaa" käyttöön. Tämähän salliin kyseisen OSAN vaihdon, mutta kun kyseessä on KORI, niin ei ole mitä vaihtaa. Ja vaikka olisikin, niin ei vaihtaminen tarkoita sitä, että uusi osa voidaan sijoittaa mihin halutaan!
Tukivarsien lukumäärän osalta asia on sama. Koska tukivarsi on "vapaa" se voidaan myös poistaa, mutta toisaalta sääntö sallii "lisätuennat", niin eihän voi olla "LISÄtuentaa" jos ei ensin ole TUENTAA. Eli ei voi poimia säännöistä yhtä lausetta, vaan on luettava kaikki kohdat.

On sinne sääntöihin tullut näköjään pari muutakin kohtaa. Eli nyt sitten on selvästi sallittu yli 2,5 litrasilla moniventtiilimoottoreilla ajaminen F-ryhmässä ja enää ei tarvita rekisteriotetta F-ryhmässä. Nämä ovat tietenkin viisaita tarkennuksia, koska käytäntö on jo näin muotoutunut. Nyt kuitenkin ensivuoden F-Cup ajetaan "vanhoilla" säännöillä, jolloin tietenkin M3:set eivät ole sallittuja ja kaikissa autoissa pitää olla rekisteriotteessa (punakilpisissä haastava toteuttaa) merkintä muutoksista! Eli taitaa puuttua aika paljon autoja F-Cupista myös "vanhoilla" säännöillä ajettaessa.

Avatar
Kartaani
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 77
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Kartaani » 09.11.2012 15:08

Onkohan tässä nyt turhaa vouhotusta liikkeellä?
Ja lietsojien joukossa jopa henkilöitä jotka ei edes kilpaile tai omista autoakaan???
Antaa pölyn laskeutua, eiköhän ne asiat aikanaan ratkee ja jossain muualla kun täällä foorumilla väittelemällä

Toisaalta onneks ei itellä oo mitään hitekkiä vaan vanha maamoottori volvo, jossa ei oo tarvinnu käyttää muun merkin osia ja jopa jouset on ihan niillä paikoilla mihin ne on aikanaan Göteborgissa sattunu osumaan. :lol:

Täytyy varmaan maksaa vielä autovero niin saa tavalliset kilvet ja voi päästää harrasterallissa ja käyttää vaikka lapsia jäätelöllä...tuskin se vero kovin paljoa voi olla tommosesta volvo 242:sesta, vuosimalli 1975...? :roll:

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 09.11.2012 16:51

Laksak himskutin hieno kirjoitus siitä miten joku sääntö kirjoitetaan niin kummalliseksi ettei siitä ota selvää luin ton monta kertaa ja en vieläkään ihan täysin ymmärtänyt vaikka on noita sääntöjä tullut kuitenkin jonkun verran luettua.Nuori joka olis kiinnostunut auton rakentamisesta lukee ton ja huokee matkalla kapakkaan että hullujen hommaa tosta ei tajuu mitään antaa olla. :lol:

Avatar
ärrä
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 103
Liittynyt: 23.10.2006 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja ärrä » 09.11.2012 17:46

Hauska keskustelu. Aina joku yrittää kiertää tätä sääntöä. Tätä puitiin jo 20v sitten Fordeissa. :lol:

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja j67 » 09.11.2012 18:54

Täytyy myöntää et toi kinnityspiste vapaa on aika mielenkiintoinen.
Mistä loppuu kiinnityspiste ja mistä alkaa kori? Esim. jeesuksen aikasissa lehtijousi virityksissä lehtijousi on kiinni jousen lenkkipäästä ja toinen pää on kiinni kori lenkissä. Joten jos kiinnityspistettä saa muuttaa niin koska on kyseessä korirakenteen muutos. Vai koskeeko vain "killutinta" korin jä jousen välissä.

Tämän kun joku määrittelee ja viellä kertoo mihin sääntökohtaan perustuu niin hyvä on.

Vastaa Viestiin