sääntöjen viilausta
- 2000
- Yleinen
- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: sääntöjen viilausta
olisko aihetta tarkistaa crmo omavalmistekaareja seinämäpaksuuksia ym.
jos kerta crmo kaarien kanssa enemmän ongelmia!
ite en kyllä crmo kaareja enää autooni tuki ainakaan tehdasvalmisteisia!
jos kerta crmo kaarien kanssa enemmän ongelmia!
ite en kyllä crmo kaareja enää autooni tuki ainakaan tehdasvalmisteisia!
- 1770
- A-Junnu
- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: sääntöjen viilausta
On pakko korjata MJT:n tekstiä. Ja kuten vturunen kirjoitti, niin tämäkin keskustelu menee jälleen juupas eipäs linjalle. Eli edelleenkin jokaisen kannattaa lukea sääntökirjaa OIKEIN, mikä ei välttämättä ole helppoa.
Mutta se MJT:n tekstin korjaus. Hän on ottanut kyseiset putket Historic-autoja koskevasta liite K.sta ja sieltäkin kohdasta missä kielletään (pääsääntöisesti) alumiinisten turvakehikoiden käyttö. Tässä yhteydessä SUOSITELLAAN alumiinisen kehikoiden rakenteen korvaamista MJT:n luettelemilla materiaaleilla, silloin kun alumiinikehikko korvataan VASTAAVALLA teräskehikolla. Muussa yhteydessä ei (kaikkia) kyseisiä putkimateriaaleja sallita.
Helppoa ja yksinkertaista kun heinän teko...
Mutta se MJT:n tekstin korjaus. Hän on ottanut kyseiset putket Historic-autoja koskevasta liite K.sta ja sieltäkin kohdasta missä kielletään (pääsääntöisesti) alumiinisten turvakehikoiden käyttö. Tässä yhteydessä SUOSITELLAAN alumiinisen kehikoiden rakenteen korvaamista MJT:n luettelemilla materiaaleilla, silloin kun alumiinikehikko korvataan VASTAAVALLA teräskehikolla. Muussa yhteydessä ei (kaikkia) kyseisiä putkimateriaaleja sallita.
Helppoa ja yksinkertaista kun heinän teko...
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: sääntöjen viilausta
Sääntökirjasta löytyy myös muutama muu laji rallin lisäksi joten ei kai tämä kaari uudistus pelkästään rallia koske.
Mitähän näiden muiden lajien kaato katsastusraporteista löytyy. Taitaa olla kuitenkin oikeampaa tietoa kuin iänikuinen jeesustelu rallin eri tasoisten autojen kaarista.
Esim. jokkiksesta olisi mukava kuulla miten nuo paskarauta kehikot kestää. Niitä nyt ainakin on kaadettu jos jotain. En vaan muista kuulleeni että jokkiskioskeja olisi kovinkaan pahasti luhistunut.
Kulkuakin yleensä on aika hyvin noissa lähtösuorien päissä joissa lennokkaammat kaadot tapahtuu.
Ehkä olisi aika tehdä lajikohtaiset tekniikka säännöt. Ei näitä nykyisiäkään ketään ymmärrä joten olisko se niin suuri vahinko jos säännöt tehtäisiin lajikohtaisesti kansankielellä.
Mitähän näiden muiden lajien kaato katsastusraporteista löytyy. Taitaa olla kuitenkin oikeampaa tietoa kuin iänikuinen jeesustelu rallin eri tasoisten autojen kaarista.
Esim. jokkiksesta olisi mukava kuulla miten nuo paskarauta kehikot kestää. Niitä nyt ainakin on kaadettu jos jotain. En vaan muista kuulleeni että jokkiskioskeja olisi kovinkaan pahasti luhistunut.
Kulkuakin yleensä on aika hyvin noissa lähtösuorien päissä joissa lennokkaammat kaadot tapahtuu.
Ehkä olisi aika tehdä lajikohtaiset tekniikka säännöt. Ei näitä nykyisiäkään ketään ymmärrä joten olisko se niin suuri vahinko jos säännöt tehtäisiin lajikohtaisesti kansankielellä.
- jaki
- Yleinen
- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Eiköhän jokkiksessa nopeudet kuitenkin ole aika tavalla pienempiä kuin rallissa tai radalla. Toisekseen jokkisautot ovat huomattavasti kevyempiä, jolloin iskuvoimaa kaariin on selvästi vähemmän (näin oletan).j67 kirjoitti: Esim. jokkiksesta olisi mukava kuulla miten nuo paskarauta kehikot kestää. Niitä nyt ainakin on kaadettu jos jotain. En vaan muista kuulleeni että jokkiskioskeja olisi kovinkaan pahasti luhistunut.
Kulkuakin yleensä on aika hyvin noissa lähtösuorien päissä joissa lennokkaammat kaadot tapahtuu.
- E__R
- Yleinen
- Viestit: 187
- Liittynyt: 24.11.2005 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Lieneekö nämä putket kaikki (T45, 15cdv6 ja SAE 4130) kylmävedettyä hiiliterästä niinkuin meidän sääntökirjamme vaatii?MJT kirjoitti:Sääntökirjasta löytyy myös maininnat esim. mistä putkilaaduista voidaan turvakehikot rakentaa. Näitä ovat jo aiemmin mainittu T45, jossa Hiiltä,n. 0,20 %, Mangaania n. 1,5% Cr 0,25% , Mo 0,10%. Vetomurtolujuus n. 800 N/mm2. Toinen vaihtoehto. Teräs 15CDV6. Hiiltä n. 0,15% Mn n.1.%, Cr n. 1,5% ja Mo n. 1.0%.
Vetomurtolujuus vähintään. 700 N/mm2. Kolmas vaihtoehto SAE 4130. Hiili 0,03, Mn 0,5 Mo 0,2 ja Cr 1.0. Vetomurtolujuus n. 650 N/mm2. Kaikista näistä aineista voitte rakentaa itse turvakehikon, kunhan sääntökirjan määrittelemät minimipaksuudet seinämien vahvuuksissa täyttyvät.
Kunnon teräksissä on aina mukana jalompia aineita.
Em. materiaalitiedot voi tarvittaessa poimia myös netistä.
Mistä erottaa muuten putkesta onko se kylmävedettyä. Minkälainen merkintä siis putkesta tällöin löytyy. Maalatusta putkesta on mahdoton sanoa onko se säännöt täyttävää. Metallialan ammattilaisilta olen kuullut että kylmävedettyjen ja kuumavedettyjen putkissa olisi hiuksen hieno halkaisija ero aina, mutta maalatusta putkesta enää mahdoton todentaa.
- ohc
- Yleinen
- Viestit: 222
- Liittynyt: 08.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Lapua
Re: sääntöjen viilausta
Ja saattaisi käydä niinkin että keskeytykselle löytyisi yllättäen muita syitä kaadon sattuessa kuin ulosajon seuraukset jos sillä välttää "kaatokatsastuksen" ja pääsee kotimatkalle paljon nopeammin. Keskeytyksen syyksihän voisi ilmoittaa vaikka tekniikka vika vaikka auto olisi miten lintassa ulosajon jälkeen. Kuka näitä valvoisi onko auto oikeasti kaatunut tai ottanut muuten vaan osumaa maapallon kanssa.1770 kirjoitti:
Rallin "kaatokatsastuksesta" on ollut puhetta. Yksi ongelma on rallien aikataulut. Katsastushenkilöt tulevat kilpailupaikalle noin kolme tuntia ennen ensimmäisen kilpailijan lähtöä ja jos he joutuisivat odottamaan niin kauan, että kilpailija numero 240 saa viimeisellä erikoiskokeella ulosajamansa auton trailerille ja toimitettua katsastuspaikalle "kaatokatsastukseen", tulee päivälle pituutta sen verran, että saattaa olla vaikeuksia saada kyseistä porukkaa TALKOOhommiin. Mutta, jos olisi käytössä se FIA:n pääkatsastajan helikopteri, jolla lennettäsiin keskeyttäneen auton luokse niin saattaisi ollla tunkua katsastusmiehiksi :)
Olli Toivonen
- ariwalk
- KV
- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: sääntöjen viilausta
tää topicciha nyt oli jo alunperinki älytön. jos joku ajaa 200km/h mettää ni sitä ei pelasta vaikka ois panssarivaunu, jos kunnon pysähtymine sattuu.
kyllä nyt luulis sen verra järkee olevan kuljettajilla että vähän kattoo millasilla kaarilla ajelee, ja ei sinne kukaa täyspäine mitää kemiallista metallia laita.
veikkaan paljo että tässä on taas näitä urbaaneja legendoja paljon mukana, mitä on kuulunu nii kaua ku tässä lajissa on turvakaaret ollu.
kyllä nyt luulis sen verra järkee olevan kuljettajilla että vähän kattoo millasilla kaarilla ajelee, ja ei sinne kukaa täyspäine mitää kemiallista metallia laita.
veikkaan paljo että tässä on taas näitä urbaaneja legendoja paljon mukana, mitä on kuulunu nii kaua ku tässä lajissa on turvakaaret ollu.
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Minulle se ei ole mikään lekenda vuosien saatossa kaarista otetut kuvat ovat jo hävinneet mutta todistajat ovat vielä olemassa.Kun kaaret teetetään yrityksellä joka on mainostanut itseään ammattilaisena pitäisi pystyä luottamaan siihen että työ on tehty hyvin vai kuinka?
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: sääntöjen viilausta
Jos ralli tai jokkis auto kiertää noin 7000rpm ja nelilovinen laatikko kyseessä niin nelonen on yleensä suora.jaki kirjoitti:Eiköhän jokkiksessa nopeudet kuitenkin ole aika tavalla pienempiä kuin rallissa tai radalla. Toisekseen jokkisautot ovat huomattavasti kevyempiä, jolloin iskuvoimaa kaariin on selvästi vähemmän (näin oletan).j67 kirjoitti: Esim. jokkiksesta olisi mukava kuulla miten nuo paskarauta kehikot kestää. Niitä nyt ainakin on kaadettu jos jotain. En vaan muista kuulleeni että jokkiskioskeja olisi kovinkaan pahasti luhistunut.
Kulkuakin yleensä on aika hyvin noissa lähtösuorien päissä joissa lennokkaammat kaadot tapahtuu.
Joten jotta jokkisauto kulkisi ralliautoa huomattavasti hitaammin niin perävälityksen pitäisi olla silloin noin 1,5 kertaa tiheämpi jotta kulku olisi huomattavasti hitaanpaa.
Esim. evk luokan escort mistä perä välitys, jos rallissa on luokkaa 4.4 -5.3.
4.4 x1.5=6,6
5,3x1,5=7,95
Olisko jollain myynnissä foordin 7,95 perävälitystä???
Korithan on juurikin saman kuntoisia. Ootko nähnyt jokkista livenä.
Sitten toinen huomio.
Kaatokatsastuksen miehitys rallissa.
Venyttää päivän mittaa.
Hei haloo, ketä ne vastalauseet tekniikkaa kohtaan hoitaa. Tuomaristo,
joo varmaan ihan itse aukoo koneet ja perät.
Eiköhän se ole kuitenkin ne katsastus ukot jotka on siellä kilpailukeskuksessa viimeisen auton maaliin tuloon asti.
Joten paljonko kauemmin autot on viimeisellä pätkällä maaliinsa tulon jälkeen?
Vai miten niitä kaatoja tulee maalintulon jälkeen, niin että katsastuksen päivä jatkuu??
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: sääntöjen viilausta
J67 on oikeassa siinä ettei se aika jana siitä mihinkään veny, mutta kaato katsastus voitaisiin hoitaa niin ettei autoa saa ruveta laittamaan kun tarkastuksen jälkeen. Kaarien osalta voisi merkata vioittuneet osat jotka pitää vaihtaa,kipailija pystyisi kotona jo purkamaan kaiken muun muttei kaaria kun vasta siellä omassa tallissa tapahtuneen tarkastuksen jälkeen.Katsojat pitävät tänä päivänä huolen siitä ettei kukaan huijaa oliko kaato vai ei.
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: sääntöjen viilausta
Eiköhän perusongelma ole siinä että jollain tulee mieleen lähteä kaadetuilla kaarilla ajamaan. Ainakin jos asiaa pitäisi salata katsastus yms. tahoilta.
Siinä ei silloin säännöt auta.
Saunan taakse .......
Siinä ei silloin säännöt auta.
Saunan taakse .......
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: sääntöjen viilausta
Ainahan sitä voi koittaa rahalla pärjätä.



- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: sääntöjen viilausta
Asfaltti kunkussa lähtösuoran päässä n. 120Km/h
näin muistan jonkun sanoneen.
Rallin nopeudet 160 luokkaa mutta onko tehty vertailevaa tutkimusta kuinka kaaret kestäneet.
Kaarien/autourheilun turvattomuus on vain tainnut saada liian suuret mittasuhteet.
Mootttorikelkka kilpailut pitäis kieltää lailla koska ei käytä kaaria ja ajetaan patikossa samoilla nopeuksilla.
Se siitä ja aamulla 5 ylös ja Kouvolaan.
näin muistan jonkun sanoneen.
Rallin nopeudet 160 luokkaa mutta onko tehty vertailevaa tutkimusta kuinka kaaret kestäneet.
Kaarien/autourheilun turvattomuus on vain tainnut saada liian suuret mittasuhteet.
Mootttorikelkka kilpailut pitäis kieltää lailla koska ei käytä kaaria ja ajetaan patikossa samoilla nopeuksilla.
Se siitä ja aamulla 5 ylös ja Kouvolaan.

- ohc
- Yleinen
- Viestit: 222
- Liittynyt: 08.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Lapua
Re: sääntöjen viilausta
Vai niin.. ei niitä katsojia riitä joka metrille jos olet viime aikoina ralleja ajellut. Toki se on selvää jos jossain runkipaikassa lippaat mutta auton pystyy kaatamaan myös muualla ;).Marko Tähkä kirjoitti:Katsojat pitävät tänä päivänä huolen siitä ettei kukaan huijaa oliko kaato vai ei.
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: sääntöjen viilausta
Purkuauto näkee reitin varrella olevat hylsyt myös.
Ja at asema sinne saapuneet.
Ja at asema sinne saapuneet.