V1600 auto F-luokkaan

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Vastaa Viestiin
Avatar
pena1212
Yleinen
Yleinen
Viestit: 225
Liittynyt: 13.01.2007 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja pena1212 » 30.12.2013 20:40

mistä ihmeestä nää jutut saa alkunsa, rakentaa,ostaa mimmosen auton tahansa,miks pirussa ei voi ajaa siinä luokassa,johon se kuuluu,eikä ruveta haukkumaan AKK,ta,järjestäjiä.voihan sitä naukua,miks ei pääse f-n autolla MM raliin.voi jum..uta tätä porukkaa

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Trophy » 30.12.2013 21:01

vturunen kirjoitti:Eipä tule mieleen ketään kuskia, jonka olis pilannut ajaminen v-1600lla.
Sitä ajaessa oppii ainakin tulemaan kurviin oikeaa vauhtia että pääsee vielä kunnialla poiskin sieltä. Se vanha sanonta: ei se joka koviten kurviin menee, vaan joka nopeimmin sieltä pois tulee..
Ja näkyy nuo oppivan ajamaan sen jälkeen lukollisillakin ja nelivedoillakin, jos on kuskin vikaa sen verran annettu geeneissä.
Eihän se aikanaan "parjattu" pikku-n ihan hidas luokka ollut sekään SM sarjassa omalla arvollaan. Silloinkin osa pikku-a kuskeista oli aivan vastaantulijoita.

Silloin pikku-n:ssä ja nyt viime vuosina SM:n seassa Suomi Cupia V1600 autolla ajaneena voin sanoa että pikkuisen kovempaa mennään nyt V-autolla kun mentiin 90 luvulla esmes N:n Gsi Kadettilla. Syytkin ovat selvät; alustat on aivan eri planeetalta kuin silloin ja nyt jokainen saa ostaa samanlaisia renkaita kuin "isot pojat". 90-luvulla "tapeltiin" käytetyistä misukoista ettei olisi tarvinnut ajaa kotimaisilla pinnoitetuilla "liuhuilla".

Maailma muuttuu, jutut ei niinkään, mutta sanaa on helpompi saattaa nykyisessä sähköisessä yhteiskunnassa, niin negatiivista (yleisimmin), kuin positiivistakin. Se että joku sanoo että nämä ”perusluokan” autot ovat huonosta kuskille tai lajille, niin kertoo vain sen tosiasian että ko. henkilö ei ole koskaan, vielä?, ajanut rallia tai ei ole koittanut V1600 autoa tai on hävinnyt pätkäajoissa niille pahimmillaan nelarilla, kaksivetoisista puhumattakaan, kyllähän se varmaan syö kuskia. Tai sitten on puhtaasti penkan päällä oleva henkilö jonka ainoa ilon aihe on runsaat ulosajot ja kalustovauriot?. V1600 luokan pätkäaikoja kannatta katsella mm Turun SM:stä ja katsoa minne V-luokan kuskien ajat riitti perjantai illan pimeydessä muihin luokkiin verrattuna silloin tällöin.

Suurin huoli itselläni on siitä että Suomen halvimmassa luokassa ei riitä autoja rallikilpailuihin, poislukien ehkä kansalliset kisat missä mukana Trophy sarja. Jos tällä kaudella Suomi Cupissa oli mukana parhaimmillaan yhdeksän autokuntaa Mikkelissä ja heikommillaan Tampereella neljä, niin se on mielestäni vähän kun kuitenkin on ihan oma luokka olemassa ja saa ajaa nuotista hienoja teitä. Ensi vuodelle SM sarjan yhteydestä poistettiin jo SC5, Trophy, eli 1400 luokka, koska osallistujia taisi olla parhaimmillaan kaksi. Toivon että näin ei käy V1600 luokalle tämän kauden jälkeen, pahalta kuulostaa kun kilpakumppaneiden kanssa on jutellut.

Ihmettelen vaan suuresti mihin on kadonnut se harrastaminen?. Raketti Ralli Hämeenlinnassa 1986 oli alle tonnisten luokassa yli 20 autoa, kaikki sekaisin; 1, 2, 4, N ja A ryhmät (korjatkaa jos meni väärin). Ajettiin lähes vakio (R2) 127 Fiatilla kahdeksanneksi ja pokattiin tinakuppi!. Kaikilla oli kivaa ja kalusto ei todellakaan ollut samalla viivalla, mutta kaikki tiesi sen jo etukäteen.

Vaikka oma talli on nyt "tyhjä", niin en voi kuin suositella V1600 autoa niin aloittelijoille, jäähdyttelijöille ja ihan kaikille!. Halvalla mukaan ja runsain lajivalikoima mitä voi yhdellä kikottimella luokan sisällä tasaväkisesti HARRASTAA pienimmillä mahdollisilla kustannuksilla.

Terveisin

Petteri Koskenala

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 30.12.2013 21:29

Petterin kirjoitukseen on helppo yhtyä !

Kun lukee tämänkin topicin kirjoituksia, niin edelleen Teille kaikille joiden mielestä V1600 on irvikuva koko lajille, niin ei muuta kun peli alle ja tervetuloa häviämään.

Jos ihan totta puhutaan, niin luuleeko joku ihan tosissaan että F-ryhmä on koko Suomalaisen ralliautoilun ylläpitäjä ja suola ?
Todellisuudessa meillä on enää muutama tosi ärhäkäs ja nopea F-ryhmän auto olemassa ja loput on sitten mitä on.
Uskokaa tai älkää, mutta sekin todellisuus on vielä edessä, että F-ryhmä loppuu jonain päivänä.
Joistakin vain tuntuu kummalliselta että 90 luvun alun autotkin on jo Historic autoja, sitä ei vain haluta ymmärtää, että se omakin ikä on myös jo aika korkealla.

Suomalainen autourheilu voi itseasiassa tällä hetkellä paremmin kun kertaakaan viimeisen kahdenkymmenenvuoden aikana ja koko ajan mennään parempaan suuntaan.
Kertokaa mikä pitäisi olla vielä paremmin, kun nyt on esimerkiksi rallissa luokkia ihan varmasti kaikille kukkaroille, vanha kunnon junnu SM saatiin takaisin ilman ikärajaa, Historicissa on luokkia ja mahdollisuuksia kaikille jotka vaalii vanhoja autoja.
SM sarjan mukana Suomi Cupissa saa ajaa normiautoilla nuottikisoja, F-Cup on edelleen voimissaan jne jne !

Pitäisikö seuraavaksi keksiä mahdollisuus, että ralliautoja on tarjolla ilmaiseksi ja kuskeille pitäisi vielä maksaa että tulevat ajamaan edes harrastusmielellä.

Tässä yksi hyvä neuvo.
Jos esimerkiksi ralli tuntuu kalliilta, auto kannattaa ostaa jonkun kanssa kahdestaan. Silloin jo koko lähtökohta on puolet edullisempi.

Terveisin
Timppa Rintanen

Avatar
Isoreisi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 81
Liittynyt: 07.02.2005 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Isoreisi » 30.12.2013 23:35

Rallimax kirjoitti:
Jos ihan totta puhutaan, niin luuleeko joku ihan tosissaan että F-ryhmä on koko Suomalaisen ralliautoilun ylläpitäjä ja suola ?
Katsojien & penkkapellen näkökulmasta F-Cup on kiistaton ykkönen versus nuotitetut SM - kisat, valitettavasti. Eikö yritykset juuri perusta markkinointinsa esim. numeroituun näkyvyyteen?
Rallimax kirjoitti:
Todellisuudessa meillä on enää muutama tosi ärhäkäs ja nopea F-ryhmän auto olemassa ja loput on sitten mitä on.
Nyt on niin kova väite, että tähän pitää saada faktoihin pohjautuvat perustelut. Määrittele "tosi ärhäkäs ja nopea F-ryhmän auto" ?

Eikös täällä olla viime aikoina vuodatettu topikista toiseen siitä, että jo B -junnuista lähtien kilpurin täytyy pitää sisällään kaikki mahdolliset herkut, eikä keskitytä itse ajoharjoittamiseen?

Itse nähneenä, kuulleena & todenneena voin sanoa että F-ryhmässä (etenkin F-CUP:ssa) on todella paljon laadukasta, rahalla ja tekniikalla rakennettua kilpailukalustoa että itseä oikein hirvittää.

Minulla ei ole mitään V1600 luokkaa vastaan, päinvastoin. Mutta lietsominen ei edistä kenenkään harrastamista, oli se sitten 6. divarin kaukalopallo-ottelu tai rallin harrastaminen.
Tähän pohjautuen jokainen taplakoot tyylillään ja pääasia on, että nauttii harrastuksestaan joka lienee topikin & yleisen harrastamisen pääprinsiitti oli laji tai luokka mikä tahansa.

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja jabajee » 31.12.2013 02:24

Isoreisi kirjoitti: Itse nähneenä, kuulleena & todenneena voin sanoa että F-ryhmässä (etenkin F-CUP:ssa) on todella paljon laadukasta, rahalla ja tekniikalla rakennettua kilpailukalustoa että itseä oikein hirvittää.
Mutta koppi on pahimmillaan jostain 60/70-lukujen taitteesta. Ja se taas hirvittää monia muita :mrgreen:

Avatar
js1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.09.2005 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja js1 » 31.12.2013 06:02

Eihän niitä 60/70 taitteen autoja oikeesti enää montaa ole.On bemarii,kadettii,astraa,Gt corollaa jne 80/90 luvun koria jo valta-osa.Ja niinkun Rintasen Timppa totesi "loppuu koko F-ryhmä aikanaan"on varmaan totta.Jos "aik" pääsee päättämään loppuu koko ralli suomesta,eikä välttämättä mene edes kauan.Johan ne harrastajakyselyssä tiedusteli,että mikä mielestäsi olisi paras korvaava luokka F-ryhmälle?

AP

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja AP » 31.12.2013 11:02

jabajee kirjoitti:
Isoreisi kirjoitti: Itse nähneenä, kuulleena & todenneena voin sanoa että F-ryhmässä (etenkin F-CUP:ssa) on todella paljon laadukasta, rahalla ja tekniikalla rakennettua kilpailukalustoa että itseä oikein hirvittää.
Mutta koppi on pahimmillaan jostain 60/70-lukujen taitteesta. Ja se taas hirvittää monia muita :mrgreen:
Kyllä nämä F-ryhmäläiset ovat todellisia kilpa-autoja? Eikä ne kopitkaan ole yhtään huonompia kun ne oikein ja sääntöjen mukaan tehdään. Kaarien sisällähän sielläkin väh 6 pist. vöissä kilpailua suoritetaan kaikki FIA-numerot kalsareissa ja kengissä, hanskoista puhumattakaan.
Miten nämä vakuutusyhtiöiden lunastamat liikenteestä poistetut 80-90 luvulta olevat kolari-"nykyautot" olis sitten jotenkin parempia kotitallissa kokoonkursittuina?
Kaikesta huolimatta: Hyvää ja vauhtirikasta uuttavuotta
ilman ryhmä-, luokka- ja lisenssirajoituksia kaikille. :lol:

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja emppu » 31.12.2013 12:57

Täytyy ihmetellä kysymyksenasettelua jossa kysytään mikä olisi paras korvaava luokka korvaamaan F-ryhmän. Miksei kysytä myös mikä olisi paras luokka korvaamaan historic luokkan?
Tällä kysymyksenasettelullahan kenties halutaan vanhat autot pois, vai kuinka? Turvallisuudessa ei itse kori, uusi tai vanha eroa juurikaan, ralleissa tapahtuvissa onnettomuuksissa. Mällätty kori, on se sitten vanha tai uusi, on aina turvattomampi kuin mälläämätön. Toki riippuen myös siitä kuinka se korjataan.
F-luokat ralleissa on niitä jotka tuovat muita enemmän kilpailijoita ja jopa katsojia. F-Cup jättää seuroillekin tulosta tehdystä työstä.
Olisikohan ollut kysymyksistä pulaa :roll:

jabajee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 30.06.2011 22:21

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja jabajee » 31.12.2013 14:41

En sanonut että ne kopit olisi huonosti tehtyjä tms.
Mutta jos 90% autoista on historic ikäisiä ja monessa koppi on kuskia vanhempi, niin kyllä se suuren yleisön mielenkiintoon vaikuttaa.
GT Corollalla ja GSI Kadetilla saa käsittääkseni ajaa historic-luokassakin, joten kovin uusista autoista ei puhuta silloinkaan.
Escorteista, Starleteista, Volvoista, ym. nyt puhumattakaan :roll:

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 31.12.2013 14:45

emppu kirjoitti:Turvallisuudessa ei itse kori, uusi tai vanha eroa juurikaan, ralleissa tapahtuvissa onnettomuuksissa. Mällätty kori, on se sitten vanha tai uusi, on aina turvattomampi kuin mälläämätön. Toki riippuen myös siitä kuinka se korjataan.
Aikamoinen fakiiri saa olla että vaikka ihan koskemattomasta 45v vanhasta kopasta tekee yhtä hyvän mitä nykyinen henkilöauton kori on. Eskortin tuulilasin ympäri kun vetää yhden putken niin ollaan jo lähellä nykyisiä a-pilareita ilman kaaria. Sen verran on materiaalitekniikassa otettu harppauksia.

Puhumattakaan kun ne 30-45v vanhat kopat eivät ole enää koskemattomia, eikä vuodet saati ralli ole erityisen hellää teräkselle. Ja sitten vielä ne muuttujat kaadettujen autojen korjauksessa, mutta kädetön ja tietämätön pystyy ryssimään toki uudenkin.

Itse en näkisi kysymyksenasettelua siltä kantilta, että AKK:n perimmäinen aikomus olisi tappaa f-ryhmää, sillä kyllä Kellokukantielläkin tilastot tiedetään. Päinvastoin, on hyvä ennakoida, mitä sitten tehdään kun näille nykyisillä äffän säännöille ei enää riitä autoja. Jossain vaiheessa tulevaisuudessa on joko sallittava uudempia autoja sekaan, joka tarkoittaa monen vanhan kilpurin kilpailukyvyn lopullista häviämistä, tai sallittava luokittelemattomat aihiot. Siitä en edes osaa kuvitella minkälaiseen sääntöveivaukseen ja aihionetsimis-/ rakentelukierteeseen se johtaa. Tai sitten on tehtävä "uusi f-ryhmä" nykyautoille ja jätettävä entinen hiipumaan pikkuhiljaa pois.

No, nämä skenaariot eivät ole onneksi uhkana vielä tämän kesän kisoille. Kisoja odotellessa ja rospuuttoa valitellessa on vaan aikaa miettiä monenlaista.
Ei taitu!

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 31.12.2013 15:52

On tämä hauskaa.

Heti kun sohaisee F-ryhmän kekoa, niin johan alkaa kuhisemaan.

Uskalla kyllä sanoa, että meidän sääntöjen maailmassa on yksi suurin virhe ollut sallia nykymuotoinen F-ryhmä.
F-ryhmä pohjautuu vanhoihin ryhmä 2:n sääntöihin.
Silloin kun ryhmä 4 loppui, oli BDA:n korit jäädä talliin fourlink systeemin vuoksi, koska niitä ei oltu sallittu ryhmässä2.
Tein silloin AKK.lle sääntöesityksen, että fourlink sallittaisiin ryhmässä 2, jotta näiden entisten BDA escorttien omistajat voi laittaa OHC:n nokalle ja jatkaa ajamista ja näin myös tuolloin tapahtui, eli yksi hyvä työ tuli tuolloin tehtyä.

Tähän asti kaikki meni hyvin, kunnes alkoi F-ryhmän erivapaudet. Tuolloin tosi monet sanoi, että pysytään F-ryhmän kanssa samoissa säännöissä kun Ruotsin Natikka, mutta vahinko, väärään suuntaan mentiin.

Uskallan lyödä aika paljon vetoa, että jos olisi pysytty F-ryhmän kanssa suurin piirtein ryhmän 2:n säännöissä ja yhdistettynä ryhmä A, niin meillä olisi aikojen kuluessa nähty F-ryhmässä enemmän automerkkejä ja niiden malleja.
Samoin olisi pitänyt pitää mukana alle 1300cc ja ehkä hieman aikojen saatossa jalostaa sitä alle 1400cc luokaksi.

Ruotsissa on hieno katsoa Natikkaluokan autoja, siellä on merkki ja mallikirjo huomattavasti laajempi kun meillä.
Nykysääntöinen F- ryhmä on nostanut harrastukseen mukaan lähtemisen kynnystä vuosien saatossa, kun että olisi tehty edellä mainittu ryhmien 2 ja A mukainen- tai Ruotsin sääntöjen mukainen F-ryhmä niin olisi ollut varmasti kynnys alempana ja mielenkiinto nykyistäkin F-ryhmää korkeammalla / harrastajia mennyttä- ja nykyistä aikaa enemmän.

Mukaan olisi pitänyt F-ryhmän alkaessa sallia myös ns, GT autot, eli kaksipaikkaiset, se olisi lisännyt autokirjoa ja sen myötä myös kilpailuja aina vain kiinnostavammaksi.

Raffu !!! Voitko vastata tähän !!!

Montako F-ryhmän ralliautoa oli aktiivisessa kilpailukäytössä vuosituhannen vaihteessa ja montako on tällä hetkellä.

Kaikesta huolimatta !

Hyvää ja Vauhdikasta Uutta Vuotta Kaikille !

T: Timppa

AP

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja AP » 01.01.2014 11:40

Voisko samalla kattoo myös V-1600 tilanteen siihen samaan niin voidaan vertailla? Vaikka koko olemassaoloaikana.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Frog » 01.01.2014 12:47

AP kirjoitti:Voisko samalla kattoo myös V-1600 tilanteen siihen samaan niin voidaan vertailla? Vaikka koko olemassaoloaikana.
Jokainen voi katsoo ne ihan itse. Tenabin sivuilta jopa automerkeittäin !!!!! :mrgreen:
2000 vuonna 1114 autoo ja 2013 vuonna 677 autoo ! Eli puolet vähemmän.

V-1600 ? Epäilen että alussa ekavuonna passeja 10 nyt yli 100 kpl

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja mikahele » 05.01.2014 23:27

mac kirjoitti:V1600 ! voi herranjestas mikä ralliautoilun irvikuva . sairainta mitä joku on keksinyt suomalaisen ralliautoilun päänmenoksi . , sillä aikaa kun suomijuniori opettelee ajamaan kovaa autolla millä sitä ei voi tehdä , niin keski-euroopan poika ajaa kilpa-autoilla ja panee sitten autokilpailuissa driveracademyn poikia 6-0 ! , ennemmin vaikka trophy-peli missä on toimiva lukko , vaihteisto ja jarrut , mutta eipä niitäkään taida montaa suomessa olla ..
Tervetuloa koittamaan... Tuossa nyt ensialkuun jotain viitettä nopeudesta: http://www.youtube.com/watch?v=QlzeQX6v ... YyAB1hJa0w

Tuossa lisää ihmeteltävää: http://www.youtube.com/watch?v=yGuL9caR ... pp=desktop
Ja tuossa: http://youtu.be/YKbgrMlV3ZM

Kyllähän se pemarimiestäkin alkaa VIT****maan jos V autolla pistettäisiin päihin..



Jos V1600 autolla pistetään päihin Autokrossi autoja, niin missä vika? Olisiko se siinä että V1600 auto oli nopeampi vai missä??

Jos et itse tajunnut, niin Astra ja Focus ovat V1600 autoja..

Olen ajanut kilpaa autoilla jotka ovat olleet etu- tai nelivetoisia ja tehoa on ollut 65 - 350 hv ja aina on ollut kivaa. Ei se ole tehoista kiinni voiko jollain tötteröllä ajaa kilpaa, vaan asenteesta, ja sinulla ei ole minkäälaista asennetta!.
Jyskäläkin tuli ajettua maaliin sillä 65 heppaisella laiteella ilman mitään ongelmia, ja hauskaa oli....

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: V1600 auto F-luokkaan

Viesti Kirjoittaja Trophy » 06.01.2014 00:11

mikahele kirjoitti:
mac kirjoitti:V1600 ! voi herranjestas mikä ralliautoilun irvikuva . sairainta mitä joku on keksinyt suomalaisen ralliautoilun päänmenoksi . , sillä aikaa kun suomijuniori opettelee ajamaan kovaa autolla millä sitä ei voi tehdä , niin keski-euroopan poika ajaa kilpa-autoilla ja panee sitten autokilpailuissa driveracademyn poikia 6-0 ! , ennemmin vaikka trophy-peli missä on toimiva lukko , vaihteisto ja jarrut , mutta eipä niitäkään taida montaa suomessa olla ..
Tervetuloa koittamaan... Tuossa nyt ensialkuun jotain viitettä nopeudesta: http://www.youtube.com/watch?v=QlzeQX6v ... YyAB1hJa0w

Tuossa lisää ihmeteltävää: http://www.youtube.com/watch?v=yGuL9caR ... pp=desktop
Ja tuossa: http://youtu.be/YKbgrMlV3ZM

Kyllähän se pemarimiestäkin alkaa VIT****maan jos V autolla pistettäisiin päihin..



Jos V1600 autolla pistetään päihin Autokrossi autoja, niin missä vika? Olisiko se siinä että V1600 auto oli nopeampi vai missä??

Jos et itse tajunnut, niin Astra ja Focus ovat V1600 autoja..

Olen ajanut kilpaa autoilla jotka ovat olleet etu- tai nelivetoisia ja tehoa on ollut 65 - 350 hv ja aina on ollut kivaa. Ei se ole tehoista kiinni voiko jollain tötteröllä ajaa kilpaa, vaan asenteesta, ja sinulla ei ole minkäälaista asennetta!.
Jyskäläkin tuli ajettua maaliin sillä 65 heppaisella laiteella ilman mitään ongelmia, ja hauskaa oli....
Hyvä Mika! (Fiat Cinquecento Trofeo oli tuo 65hp)

Ne valittaa jotka eivät ole ajaneet, niin se menee jatkossakin. Asenne on se joka ratkaisee koko ihmisen elämän suunnan; miinus merkkiset kitisijät menee alaspäin ja plus merkkinen asenne vie pitkälle vaikka tulisi turpaankin välillä.
Arvatkaa kumman merkin "haltijat" ovat A- yrittäjiä ja kilpa-autoilijoita ja B ne jotka valittaa mediamaksuista lähtien kaikesta ja eivät tule koskaan ajamaan, olenko väärässä?

Kattokaa SM sarjan ilmoittautuneiden määrää tai Kitee rallin ilmomäärää, niin niistä voi lukea paljonko on vielä plussaa ilmassa?

Vastaa Viestiin