Autourheilua tässä ja nyt !

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
khilkemen
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 126
Liittynyt: 18.01.2006 00:00
Viesti:

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja khilkemen » 12.01.2014 15:00

Rallimax kirjoitti: Jo yli kymmenen vuotta sitten suunnittelin...
Vaikken sitä ole epäillytkään, niin todella hienoa jälleen kuulla etten ole yksin vastaavien "tuotantoajatusten" kanssa. Eivätkä ne enää ihan vain pelkästään ajatuksia ole, mutta kehittely vie aikansa, kun sitä näin täysin harrasteena silloin tällöin kerkiää tekemään... ;)

PS. Jos joku haluaa tässä vaiheessa kantaa kortensa kekoon edellämainitun keissin auttamiseksi, niin henkilökohtainen Youtube-kanavani tarvitsisi lisää "seuraajia", jotta saisin käyttööni live-toiminnot niiden testailua varten: http://www.youtube.com/user/khilke

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja saana » 12.01.2014 15:31

Aika entinen ei koskaan enää palaa,on totta.Totuushan on se että Ralli on kärsinyt lajina eniten siitä kun markat muuttu euroks.6 markkaa oli ennen 1 euro mutta nyt se on 6 euroa.Lajille kävi Suomessa samaan aikaan kuin Nokialle,kehitys pysähty.Kun asioita olisi pitänyt miettiä kansallisella tasolla,ruvettiinkin ajattelemaan FIA.n tasolla ja se ei ole halpa tie.Kun samaan aikaan kaikki muutkin hinnat kuusinkertastu on lopputulos katsottavissa harrastajamäärissä.Voihan sitä kokeilla järjestää asfalttiralli Suomessa ja 1000e ilmoksi.Veikkaan että hiljasta olis.Valitettavasti Euroopan 3 kalleimassa maassa tää on tämmöstä. :cry:

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 12.01.2014 15:56

Älä Saana käännä asioita toisin kun ne esitetty, en varmasti tarkoittanut että ajetaan Suomessa asfalttiralli ja siihen 1000 e ilmoittautumismaksuksi niin kuin Euroopassa.
Tarkoitin että asfalttiralli olisi sorarallia edullisempi järjestää, koska tienhoitokulut olisi lähes minimaaliset.

Jos ajaisimme nykyisillä ilmoittautumismaksuilla jne asfalttirallia, silloin nykyinen kulurakenne saataisiin keveämmäksi ja voisimme saada ajaa vielä jonkin aikaa ilman kilpailijoiden kulujen nostoa kuten ilmoittautumismaksujen korotukset.

Mutta tämäkään ei poista meidän nuorisoomme liittyvää ongelmaa.

T: Timppa

Avatar
petepee
KV
KV
Viestit: 707
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja petepee » 12.01.2014 17:07

Rallimax kirjoitti:
Jos ajaisimme nykyisillä ilmoittautumismaksuilla jne asfalttirallia, silloin nykyinen kulurakenne saataisiin keveämmäksi ja voisimme saada ajaa vielä jonkin aikaa ilman kilpailijoiden kulujen nostoa kuten ilmoittautumismaksujen korotukset.
Tässä ketjussa on ammuttu haulikolla aika läheltä seinään.Huipennuksena keksit että voisimme alkaa ajamaan asfalttiralleja.Kysymys kuuluu mistä tiet?

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja saana » 12.01.2014 17:11

Ymmärrän että asfalttiralli on halvempi järjestää, en tarkoittanut sitä.mutta halutaanko Suomessa ajaa asfaltilla?Ainakin minulle jo Ralli lajina tarkoittaa soraa tai lunta,niinkuin varmasti aika monelle tässä maassa.Rata ajot on sitten erikseen. :P
Se että nuoria ei tule mukaan on mielestäni kiinni tietämyksestä ja huonosta markkinoinnista.Lisäks lajin pariin tuleminen pitäs tehdä tosi helpoks.Tutkinto netissä,lisenssi halvemmaks alle 20 v,jos ajaa F-cupin ilmot puolet halvemmalla,lajiin tutustumis tilaisuuksia koeajoineen,liikennetuvallisuusvirasto mukaan ajatellen autonhalliintaa,onhan näitä ajatuksia jos halutaan kokeilla jotain uutta ennekuin F-cuppiin osallistuvien keski-ikä on 50 vuotta. :lol:

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja j67 » 12.01.2014 18:03

"Tarkoitin että asfalttiralli olisi sorarallia edullisempi järjestää, koska tienhoitokulut olisi lähes minimaaliset".

No joo. Arvaa mitä maksaa asvalttitien rungon korjaus.
Mutkissa roikutaan kuitenkin ojan puolella jolloin runko tiestä häviää ja jää jäljelle suora asvalttireuna ojanpohjalle.
Hiekallakin aineen siirto ulkokurvista sisälle on puolivillainen korjaus ja asvaltilla jo täysin mahdoton.
Näennäisesti halpa ei ehkä olekkaan halpaa.
Kannattaa ihmetellä joskus ihan ajan kanssa mitä ne "TVH:n" ukot siellä tiellä tekee.

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 12.01.2014 20:53

j67 kirjoitti:"Tarkoitin että asfalttiralli olisi sorarallia edullisempi järjestää, koska tienhoitokulut olisi lähes minimaaliset".

No joo. Arvaa mitä maksaa asvalttitien rungon korjaus.
Mutkissa roikutaan kuitenkin ojan puolella jolloin runko tiestä häviää ja jää jäljelle suora asvalttireuna ojanpohjalle.
Hiekallakin aineen siirto ulkokurvista sisälle on puolivillainen korjaus ja asvaltilla jo täysin mahdoton.
Näennäisesti halpa ei ehkä olekkaan halpaa.
Kannattaa ihmetellä joskus ihan ajan kanssa mitä ne "TVH:n" ukot siellä tiellä tekee.

Se maksaa 30 euroa per mutka.
Nimittäin sillä hintaa saa heinäpaalin.

No joo, pakko todeta, että Suomalaisessa autourheilussa ei ole yhtäkään asiaa, mistä sinä et j67 löydä aina sitä negatiivistä puolta, tätä on jatkunut täällä joka jumalan topicissa minkä olet aloittanut tai missä olet ollut mukana vastaamassa.

Kun en pidä itseänikään enää ihan pikkupoikana ja uskallan väittää että olen sinua enemmän nähnyt moottoriurheilua aika monenkin vuosikymmenen aikana, enkä edes pelkästään Suomessa, niin en voi käsittää tätä negatiivisyyden maailmaa jota viljelet.
Olin hei ajamatta kilpaa kaksikymmentä vuotta ja aloitin kauden 2012 lopulla uudelleen.
Ajoin siitä hetkestä viime kauden loppuun mennessä yhteensä 13 rallia ja 3 rallisprintiä.
Mukana oli hyvä tiimi, yhteistyökumppaneita jonkin verran mutta pääasiassa ajoin ihan omasta kukkarosta omilla rahoille ja ota vielä huomioon että meillä oli lähes joka rallissa auto vakuutettuna ja silti voin kertoa että ihan normaalisti ansaitsevan kaverin rahat riittivät ajamaan noinkin monta kisaa.
Ei tämä minusta ole kallista, kun valitsee kilpailukaluston sen mukaan mihin rahat riittää.
Me vedettiin V1600 autolla ja kyllä siinä ajettiin kisaa joka kerta kun kypärän vedin päähän.
Olisiko vain aika miettiä, onko tämän hillittömän hallitsemattoman kilpavarustelun aika ohi, kun siihen ei vain tahdo enää näköjään rahat riittää.

Joox
Yleinen
Yleinen
Viestit: 227
Liittynyt: 16.08.2011 02:40

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja Joox » 13.01.2014 15:09

saana kirjoitti:Ymmärrän että asfalttiralli on halvempi järjestää, en tarkoittanut sitä.mutta halutaanko Suomessa ajaa asfaltilla?Ainakin minulle jo Ralli lajina tarkoittaa soraa tai lunta,niinkuin varmasti aika monelle tässä maassa.Rata ajot on sitten erikseen. :P
Se että nuoria ei tule mukaan on mielestäni kiinni tietämyksestä ja huonosta markkinoinnista.Lisäks lajin pariin tuleminen pitäs tehdä tosi helpoks.Tutkinto netissä,lisenssi halvemmaks alle 20 v,jos ajaa F-cupin ilmot puolet halvemmalla,lajiin tutustumis tilaisuuksia koeajoineen,liikennetuvallisuusvirasto mukaan ajatellen autonhalliintaa,onhan näitä ajatuksia jos halutaan kokeilla jotain uutta ennekuin F-cuppiin osallistuvien keski-ikä on 50 vuotta. :lol:
Jos mukaan tulo kaatuu 50€ tutkintoon, 100€ lisenssiin tai kilpailun osallistumismaksuun niin silloin ei varmaankaan ole rahaa hankkia sitä autoakaan, saati ylläpitää.
Kärpänen saadaan kyllä tapettua näillä käsittämättömillä muutoksilla joita esimerkiksi rallisprintin sääntöihin on tulossa. Että rajataan nuorten autoja muunkin kun kuutiotilavuuden mukaan.

Liitto haluaa että kaikki on uutta ja hienoa. Vanhoilla autoilla ei saisi ajaa kuin historicluokissa ja sielläkin on pyrky siihen että nuo maksaisivat kymmeniätuhansia.

Luokkia ja erilaisia ryhmiä on yhteensä kohtapuolin varmaan sata. Ei ole ihmekkään jos niistä ei ota selvää kokenutkaan autoureiluharrastaja.
Sääntönikkareille ne varmaan näyttää hyvinkin selviltä.
Ei ole ajateltu miltä ne näyttää muualla.

-erkka-
Viestit: 7
Liittynyt: 11.01.2012 23:18

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja -erkka- » 13.01.2014 16:00

Vähän erilaista näkökulmaa juuri ajokortin saaneelta. Ajokoulussa teoriatunnilla tuli sitten keskustelua rallista. Ensimmäinen ajatus oli, että sehän on rikkaiden puuhaa. Sitten kysyttiin, että miten rallin voisi aloittaa kun pikkuserkun kaimalla sattui olemaan sopiva auto myytävänä. Ei ollut vastausta autokouluopella.
Aikoinaan nuorempana kartingia kun ajettiin niin yksi seuran järjestämä testipäivä lapsille poiki kymmenkunta uutta konkreettista autonomistajaa pienellä paikkakunnalla. Kyllä ralliin kiinnostusta löytyy mutta vanhempien kiinnostus on taas eri asia. Harvalla on tietotaitoa taikka uskallusta lähteä lapselleen ostamaan kilpa-autoa. Jalkapallokentälle viemisellä on pikkuisen pienempi kynnys. Eli ajamisen ei tarvitsisi alkaa täysverisen kilpa-auton ostamisella vaan voitaisiin rauhassa tutustua lajiin leireillä tjsm., joita taas voitaisiin promota kouluissa yms. Kun laji tulee tutuksi, voi harkintaan ottaa esim. V1600-auton. Ja koko perhe on mukana autourheilussa.

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 13.01.2014 17:40

-erkka- kirjoitti:Vähän erilaista näkökulmaa juuri ajokortin saaneelta. Ajokoulussa teoriatunnilla tuli sitten keskustelua rallista. Ensimmäinen ajatus oli, että sehän on rikkaiden puuhaa. Sitten kysyttiin, että miten rallin voisi aloittaa kun pikkuserkun kaimalla sattui olemaan sopiva auto myytävänä. Ei ollut vastausta autokouluopella.
Aikoinaan nuorempana kartingia kun ajettiin niin yksi seuran järjestämä testipäivä lapsille poiki kymmenkunta uutta konkreettista autonomistajaa pienellä paikkakunnalla. Kyllä ralliin kiinnostusta löytyy mutta vanhempien kiinnostus on taas eri asia. Harvalla on tietotaitoa taikka uskallusta lähteä lapselleen ostamaan kilpa-autoa. Jalkapallokentälle viemisellä on pikkuisen pienempi kynnys. Eli ajamisen ei tarvitsisi alkaa täysverisen kilpa-auton ostamisella vaan voitaisiin rauhassa tutustua lajiin leireillä tjsm., joita taas voitaisiin promota kouluissa yms. Kun laji tulee tutuksi, voi harkintaan ottaa esim. V1600-auton. Ja koko perhe on mukana autourheilussa.

Terve Erkka !

Tämä sinun kirjoituksesi oli kyllä erittäin hyvä kannanotto ja todellisuudesta kertova asia.

Juuri tämän suuntaisia viestejä AKK tarvitsee.

Terveisin
Timo Rintanen

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja saana » 13.01.2014 18:40

[/quote]

Jos mukaan tulo kaatuu 50€ tutkintoon, 100€ lisenssiin tai kilpailun osallistumismaksuun niin silloin ei varmaankaan ole rahaa hankkia sitä autoakaan, saati ylläpitää..[/quote]

Ei se lajin alotus ole halpa jos hankkii tukinnon 50e+matkat,lisenssin 99e+Kerhon jäsenmaksu 30 e,kilpailun ilmo 320e,puku 300 e,Hans 350e,kalsarit 120 e,kengät 100 e,kypärä 300 e yht:1669 EUROA ja vielä ei kilpurin kyydissä ole istuttu METRIÄKÄÄN!!! Puhumattakaan ajettu!! Niihin kuluihin voi vaikuttaa joita voidaan järkevillä ja lajia tukevilla päätöksillä pienentää,ei ne voi olla niin kiveen hakattuja??Eli juuri tutkinto,lisenssi ja ilmo. maksut, jos ajatellaan saada nuoria(lue.Pienituloisia,mutta innostuneita)mukaan.Tai sitten vaan jätketaan ihmettelyä.... :roll:

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 13.01.2014 18:55

Mikä noista nyt sitten on kallista ?

Kaikissa urheilulajeissa maksaa eri asiat ihan samalla tavalla kun autourheilussa, eikä noita em, maksuja tarvitse maksaa kaikkia yhtenä päivänä.
Ajovermeet on ihan oma juttunsa, joiden hinnoista on ihan turha edes keskustella, koska turvallisuus ja edullisuus ei edelleenkään kuulu samaan lauseeseen.
Maksaa ne vehkeet jääkiekossakin.

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 13.01.2014 19:18

Meillä pelaa poika vanhemmissa C junnuissa kiekkoo ja siellä lienssi pelkästään puolet kalliimpi,Joukkueen jää maksuihin menee helpostikkin reilu pari tonnia / Kausi /pelaaja + seuramaksu reilun 600€ / Kausi. Varusteet saa tonnilla ja lisäksi tulee turnausreissuista tulevat kustannukset (Ilmot,majoitus,bussi,ruokailut).
Näiden lisäksi jos poika meinaa pelata joukkueessa niin vanhemmat hoitaa TALKOILLA kotipelien toimitsija vuorot (järjestys miehet,kello,kuulutus,kirjuri,jäähyvahdit)

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja saana » 13.01.2014 20:21

Rallimax kirjoitti:Mikä noista nyt sitten on kallista ?

Kaikissa urheilulajeissa maksaa eri asiat ihan samalla tavalla kun autourheilussa, eikä noita em, maksuja tarvitse maksaa kaikkia yhtenä päivänä.
Ajovermeet on ihan oma juttunsa, joiden hinnoista on ihan turha edes keskustella, koska turvallisuus ja edullisuus ei edelleenkään kuulu samaan lauseeseen.
Maksaa ne vehkeet jääkiekossakin.

No kyllä mun mielestä 1669 euroa siitä ettei vielä tapahdu mitään on aika iso raha.Siitähän se itse harrastus vasta alkaa.Ja ihan turha puhua turvallisuudesta koska ei niitä ajovermeitä sen takia tarvitse hankkia vaan siks ettei kilpailemaan pääse ilman niitä.Voihan luistelemaankin mennä pelkillä luistimilla mutta et sä joukkueeseen pelaamaan pääse ilman varusteita.Ja jos et kilpaile niin voithan sä omalla tiellä vetää kilpurilla vaikka pelkät kalsarit jalassa. :roll:

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Autourheilua tässä ja nyt !

Viesti Kirjoittaja j67 » 13.01.2014 20:24

Rallimax kirjoitti:
j67 kirjoitti:"Tarkoitin että asfalttiralli olisi sorarallia edullisempi järjestää, koska tienhoitokulut olisi lähes minimaaliset".

No joo. Arvaa mitä maksaa asvalttitien rungon korjaus.
Mutkissa roikutaan kuitenkin ojan puolella jolloin runko tiestä häviää ja jää jäljelle suora asvalttireuna ojanpohjalle.
Hiekallakin aineen siirto ulkokurvista sisälle on puolivillainen korjaus ja asvaltilla jo täysin mahdoton.
Näennäisesti halpa ei ehkä olekkaan halpaa.
Kannattaa ihmetellä joskus ihan ajan kanssa mitä ne "TVH:n" ukot siellä tiellä tekee.

Se maksaa 30 euroa per mutka.
Nimittäin sillä hintaa saa heinäpaalin.

No joo, pakko todeta, että Suomalaisessa autourheilussa ei ole yhtäkään asiaa, mistä sinä et j67 löydä aina sitä negatiivistä puolta, tätä on jatkunut täällä joka jumalan topicissa minkä olet aloittanut tai missä olet ollut mukana vastaamassa.

Kun en pidä itseänikään enää ihan pikkupoikana ja uskallan väittää että olen sinua enemmän nähnyt moottoriurheilua aika monenkin vuosikymmenen aikana, enkä edes pelkästään Suomessa, niin en voi käsittää tätä negatiivisyyden maailmaa jota viljelet.
Olin hei ajamatta kilpaa kaksikymmentä vuotta ja aloitin kauden 2012 lopulla uudelleen.
Ajoin siitä hetkestä viime kauden loppuun mennessä yhteensä 13 rallia ja 3 rallisprintiä.
Mukana oli hyvä tiimi, yhteistyökumppaneita jonkin verran mutta pääasiassa ajoin ihan omasta kukkarosta omilla rahoille ja ota vielä huomioon että meillä oli lähes joka rallissa auto vakuutettuna ja silti voin kertoa että ihan normaalisti ansaitsevan kaverin rahat riittivät ajamaan noinkin monta kisaa.
Ei tämä minusta ole kallista, kun valitsee kilpailukaluston sen mukaan mihin rahat riittää.
Me vedettiin V1600 autolla ja kyllä siinä ajettiin kisaa joka kerta kun kypärän vedin päähän.
Olisiko vain aika miettiä, onko tämän hillittömän hallitsemattoman kilpavarustelun aika ohi, kun siihen ei vain tahdo enää näköjään rahat riittää.
Negatiivisuus ja silmät auki olo on kaksi eri asiaa.

Esim. tuo asvalttiralli.
Ely-keskus ja tiepiirit uutisoi viime vuonna että useita satoja/tuhansia kilometrejä asvalttitietä palautetaan soralle juurikin kustannuksiin vedoten. Asvaltin korjaus ja ylläpito on huomattavasti kalliimpaa kuin sorapinnan.
Tämä ei tietystikkään koske rallin tienhoito kuluja, arvatenkin.

Lähes kaikille aloille on sorvattu keskitetty sopimus palkoista, 20€ korotus per kuukausi.
Veronmaksajien keskusliiton mukaan tämä tulee aiheuttamaan ostovoiman putoamista nykyisestä tasosta, ei koske tietenkään ralliin käytettävien rahamäärien putoamista.

Rallissa kalliimpi ja uudempi kalusto on halvempaa kuin pienemmällä rahamäärällä ostettu kalusto, varsinkin jos ei osu SM sarjaan kelpaaviin autoihin.

ETTÄ TÄLLÄISTÄ NEGATIIVISUUTTA!

Ps. kyllä pikkaisen on katsanto kallellan tietyyn suuntaan jos 1669€ ei millään muotoa kallista. Edusta vaan tavan tallaajia :twisted:

Vastaa Viestiin