Sivu 5/5

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 29.07.2014 06:58
Kirjoittaja j67
Eiköhän erikoiskokeille tule jokaiselle autolle keskinopeus ihan ilman erillistä mainintaa sääntökirjassa. Ajettu matka ja käytetty aika moudostaa keskinopeuden. Rallissa on muutama muukin asia jota ei suoraan sääntötekstinä löydy. Mutta näyttää siltä että sääntökirjaan pitää lisätä paljonkin asiota jos kaikki pitää löytää tekstinä.

Sinänsä huvittavaa että kalusto rajoituksia vastustetaan vaikka samaanaikaan kerrotaan ettei hitaammillakaan pysytä ojien välissä.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 29.07.2014 23:52
Kirjoittaja AP
Asia asiana ja säännöt ja tekstinä sääntökirjassa.
Kiitos matematiikan peruskurssista.

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 30.07.2014 10:29
Kirjoittaja AP
Onko siellä sääntökirjassa mainintaa keskinopeudesta?
Joitain vuosia sitten Jyväskylän-Suurajoissa oli sikaaneita ja esteitä sen vuoksi ettei nopeudet nousisi liikaa.
Ouninpohjakin jätettiin ajamatta kun mentiin kuulemma liian kovaa. Mun mielestä ei ole liian nopeita pätkiä.
Varmaan kohta kiihdytyskisoihinkin tulee sikaani ?? ;-D

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 30.07.2014 14:28
Kirjoittaja Moha
11. Rallikilpailujen järjestämismääräykset

11.5. Erikoiskokeet
11.5.1. Erikoiskokeiden valinta

"Erikoiskokeet on pyrittävä valitsemaan niin, ettei
keskinopeus ennakkotutustumattomissa kilpailuissa
ylitä 110 km/h tai ennakkotutustuttavissa kilpailuissa
120 km/h."

Re: ralli/sprint turvallisuus?

Lähetetty: 11.08.2014 16:53
Kirjoittaja haffu
markomartini kirjoitti:Tuskin itse rallin järjestämisen hyvyyteen, mutta pelastustoimen kalustoon josta minulle kerrottiin on kuulema vieläkin aika kirjava.
Ottamatta sen enempää kantaa muutoin keskusteluun, joka tuntui olevan enempi väkisin väännettyä juupas-eipäs mutku -päänaukomista, tartunkin tuohon markomartinin kommenttiin. Valitettavasti tuo pitää paikkansa ja joillakin VPK:lla saattaakin olla todella vanhat laitteet käytössään ja toisilla taasen uunituoreet. Varsinkin nuo vanhemmat väsyneet laitteet leikkaavat tavallistakin autoa erittäin huonosti toisin kuin uudemmat, jotka pureutuvat uusienkin autojen rakenteisiin kuin kuuma veitsi voihin. Lisäksi nuo vanhat pelastuslaitteet painavat yllättävän paljon verrattuna uusiin, mahdollisesti jopa akkukäyttöisiin laitteisiin. Ja nämä laitteet kun eivät myöskään mitään ilmaisia ole, ei näitä jokainen peräkylän VPK, joka hoitaa kymmenisen keikkaa vuodessa ja liikenneonnettomuuksia ei kenties lainkaan, kovinkaan aktiivisesti ole uusimassa.

Toisaalta tästä päästään siihen, että pitäisikö VPK:n tai muun pelastuskalustoa tarjoavan tahon ottaa tämä seikka huomioon, sillä on täysin eri asia leikata ralliauton kaariputkia, kuin vanhaa ruosteista peltikippoa. Eli onko tarkoituksenmukaista lähteä mukaan rallin ek:n alkuun päivystämään "riittämättömällä" kalustolla. Samoin myös pelastuskaluston tarjoavan tahon pitäisi muistaa, että se miehistö oikeasti myös osaisi käyttää niitä laitteita ja toimia onnettomuuspaikalla "oikein". Tieliikennepelastaminen, johon myös ralliauton leikkaaminen kuuluu, ei ole helppo tehtävä ja kun sitä yleisöäkin on vieressä huutelemassa jos jonkinlaisia kommentteja. Kysytään siis fyysistä kuntoa ja henkistä paineensietokykyä.