Uudet Rallisäännöt 2015

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
reko
A-Junnu
A-Junnu

Re: Uudet Rallisäännöt 2015

Viesti Kirjoittaja reko » 07.11.2014 14:18

Ison maailman malliin!
toivottavasti ei kuitenkaan menis noin... mitä me sit kiikkustuolis katellaan!?!? :roll:

OJR
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja OJR » 07.11.2014 15:42

Sarjajärjestäjä myös varaa käyttöönsä melkoisen isot mainospaikat autoista, ja tuossa pykälässä nimenomaan mainitaan sen koskevan kaikkia kilpailuissa ajettavia kilpailuluokkia. Myös tuon sähköisen materiaalin oikeuksien anastamisen voi ymmärtää koskevan "kilpailua", eli kaikkien luokkien kilpailijoita.

Ei kai kisajärjestäjät tällaiseen suostu? Sarjajärjestäjä ei voi viedä tekijänoikeuksia edes sarjaan ilmoittautuneiden kilpailijoiden tuottamalta materiaalilta, saatikka penkkaperunoiden. Sitäkään vähää oikeuksia ei ole kuitenkaan määräillä lisäuokkien kilpailijoita jonkun XXX UA:n järjestämässä kisassa. Tähän pitää kisajärjestäjien laittaa roti, vaikka sitten ehkä kuvaan astuu uhkailu että ette sitten saa järjestää sarjakisana.

Ei tosin ehkä noita isojen kisojen järjestäjiä ole nykyään ihan riesaksi asti sarjajärjestäjän valittavanakaan...

rallyteampaimio.com

Viesti Kirjoittaja rallyteampaimio.com » 07.11.2014 15:55

F-cupin sivuilta luettua...

Tarkennuksia sääntöjen julkaisuoikeuksiin
F-Cup -rallisarjan sarjasäännöt ohjaavat kilpailijoiden toimintaa. Sääntöjen tulkinnan epäselvyyksien välttämiseksi tässä julkaisuoikeuksiin liittyviä muutamia tarkennuksia. Yksityiskäyttöön (esim. tiimille) kuvaaminen ja kuvan jakaminen on vapaata, mutta kaupallinen toiminta edellyttää akkreditoitumista (ks. media). Säännöissä mainittu kuvaoikeuksien pidättäminen sarjalle tarkoittaa sitä, että esim. tiimien edustajien kuvamateriaalia voidaan käyttää myös kilpailutilanteiden arvioinnissa tai sarjan tv-ohjelmissa. Tarkoitus on luoda uusia hyviä käytäntöjä, kehittää F-Cup ?sarjaa ja avata mediamahdollisuuksia entistä laajemmaksi. Oikeuksien hallinnoinnilla turvataan myös sarjan tv-tuotetta yhteisymmärryksessä kaikkien toimijoiden kesken. Epäselvyyksissä toivotaan yhteydenottoja sarjakoordinaattoriin, jotta ne voidaan selvittää suoraan. Näiden yhteydenottojen perusteella tiedotetaan asiasta kaikille sarjan sivuilla. (7.11.2014)

Yksityishenkilöt saa laittaa nettiin vapaasti kuvaa F-cupista joten sen osalta kaikki jatkuu vanhaan tapaan...

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 07.11.2014 16:43

Olisihan tuon voinut kirjoittaa jo tuohon sääntöön; Yksityiskäyttöön (esim. tiimille) kuvaaminen ja kuvan jakaminen on vapaata, mutta kaupallinen toiminta edellyttää akkreditoitumista
Kaupallisuuteen liittynee myös tuo tiedotteessa mainittu; ..avata mediamahdollisuuksia entistä laajemmaksi.

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 07.11.2014 16:50

OJR kirjoitti:Sarjajärjestäjä myös varaa käyttöönsä melkoisen isot mainospaikat autoista, ja tuossa pykälässä nimenomaan mainitaan sen koskevan kaikkia kilpailuissa ajettavia kilpailuluokkia
Tuo että se koskisi kilpailussa ajettavia kaikkia luokkia ei sarjasäännöillä voida määrätä kuin sarjan luokkiin. Se vaatii oman säänön myös killpailun sääntöihin. Niihin on järjestäjällä ja liitolla oma sanansa sanottavanaan, viimekädessä liitto hyväksyy aina säännöt ja on myös osaltaan niistä vastuussa ja on myös valvova taho että järjestäjän sekä kilpailijankin oikeusturva toeutuu.

OJR
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja OJR » 07.11.2014 16:50

Asia ei itseäni koske, koska en rallia kuvaa, mutta tää on jotenkin aika mielenkiintoista.

Tuosta mainitusta tarkennuksesta käy ilmi, että tavallisen pulliaisen kuvaamaa materiaalia voidaan kuitenkin käyttää esim. tv-lähetyksissä, ja tuon säätömuotoilun mukaan korvauksetta. SÄÄNNÖT: "Sarja pidättää myös kaikki tallennus- ja esitysoikeudet kaikkeen kilpailusta tuotettuun valokuva- ja videomateriaaliin". TARKENNUS: "Tiimien edustajien kuvamateriaalia voidaan käyttää myös kilpailutilanteiden arvioinnissa tai sarjan tv-ohjelmissa." Kuka on tiimin edustaja ja millä perusteella täten kumottaisiin tekijänoikeuslaki? Jos on jonkun kuskin nimi t-paidassa ja kieltäydyt antamasta filkkaasi niin millä näytöllä kuskia voidaan rangaista jos kiellät kuuluvasi porukkaan?

Paljon vielä kysymyksiä selvitettävänä niille joita tämä koskee, tuo sarjamainoskohta kiinnostaa kyllä itseänikin mutta ehkä siihenkin tulee selvyyttä kun näin auliisiti asioita "tarkennetaan".

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 07.11.2014 17:20

Korostettakoon että en minä sitä ole vastaan jos sarjan medianäkyvyys paranee AVOIMESSA mediassa, päinvastoin.
Pahoin vaan pelkään että mennään entistä pimeempään, kuten on tapahtunut jo usean vuoden ajan suomen autourheilussa.
TV-lähetyksiä katsoo entistä pienempi ja lajivalikoitunut joukko, kun ne näkyy vain maksukanavilla.
Suurta yleisöä ei tavoiteta kuin printtimediassa, ja avoimessa tv-verkossa. Niihin pitäisi panostaa kaikki paukut!

Marko Tähkä
KV
KV

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 07.11.2014 20:30

Tämä mainospaikkojen varaaminen sarjajärjestäjän/kilpailunjärjestäjän käyttöön on mielestäni erikoista tänäkin vuonna oli kilpailuja joissa hyvät mainospaikat oli varattu mutta mainosta ei ikinä tullut.Käsitääkseni sillä kohtaa minä maksoin siitä että en saanut laittaa kyseiselle paikalle oman sponssini tarraa ja kyseistä paikkaa ei näin ollen käyttänyt kukaan.

rallyteampaimio.com

Viesti Kirjoittaja rallyteampaimio.com » 07.11.2014 20:53

Mä luulen, että F-cup voi mennä näiden uudistusten perusteella parempaankin suuntaan. Ajatuksena on käsittääkseni sarjan kehittäminen parempaan suuntaan. Kyllä mielestäni cuppi on pari edellistä vuotta mennyt kohti taantumaa ja uusia ideoita ei juuri ole tullut. Itse ainakin luotan uuteen promoottoriin. Itseä ei ainakaan sarjan mainokset haittaa mitään jos se konkreettisesti auttaa jollainlailla sarjaa ja sen kilpailijoita. Uuden promoottorin halu on kuitenkin kehittää sarjaa ei todellakaan alas ajaminen!

observer
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja observer » 08.11.2014 06:46

[quote="emppu]
Suurta yleisöä ei tavoiteta kuin printtimediassa, ja avoimessa tv-verkossa. Niihin pitäisi panostaa kaikki paukut![/quote]

Hienoa, että näinä aikoina uskot printtimediaan ja tv-verkkoon jakeluformaattina. Siitä, onko tuossa koko totuus, voidaan olla montaa mieltä.

Itse olen sitä mieltä, että rallin, kuten oikeastaan minkä tahansa urheilulajin näkyvyyden kannalta nyt keskustelua herättänyt "Youtube-kuvaaminen" on itse asiassa yllättävän suuressa roolissa. Sanoisin, että ainakin yhtä suuressa kuin printtimedia ja perinteinen, ajasta ja paikasta riippuvainen tv-vastaanottimen kautta tapahtuva media-aika. Molemmat kun ovat sitä legendaarista katoavaa kansanperinnettä etenkin nuorten ja tulevien sukupolvien parissa. Ja mitäpä muuta se "suuri yleisö" tulevaisuudessa on.

Se, että sarjajärjestestäjä tarkensi nopeasti sääntöjä, on hyvä osoitus siitä, että näiden asioiden miettiminen saati paperille pistäminen ei ole ihan yksinkertaista saati yksinselitteistä hommaa. Toki tarkennettavaa riittää varmasti vieläkin matkan varrella. F-cupia kannattaa vaalia ja kehittää, sillä yleisön ja kilpailijoiden mielenkiinnolla mitattuna kyseessä on suomalaisen ralliautoilun ykkössarja. Toivottavasti se on sitä myös jatkossa.

emppu
KV
KV

Viesti Kirjoittaja emppu » 08.11.2014 08:49

observer kirjoitti:[quote="emppu]
Suurta yleisöä ei tavoiteta kuin printtimediassa, ja avoimessa tv-verkossa. Niihin pitäisi panostaa kaikki paukut!
Hienoa, että näinä aikoina uskot printtimediaan ja tv-verkkoon jakeluformaattina. Siitä, onko tuossa koko totuus, voidaan olla montaa mieltä.

Itse olen sitä mieltä, että rallin, kuten oikeastaan minkä tahansa urheilulajin näkyvyyden kannalta nyt keskustelua herättänyt "Youtube-kuvaaminen" on itse asiassa yllättävän suuressa roolissa. Sanoisin, että ainakin yhtä suuressa kuin printtimedia ja perinteinen, ajasta ja paikasta riippuvainen tv-vastaanottimen kautta tapahtuva media-aika. Molemmat kun ovat sitä legendaarista katoavaa kansanperinnettä etenkin nuorten ja tulevien sukupolvien parissa. Ja mitäpä muuta se "suuri yleisö" tulevaisuudessa on.

Se, että sarjajärjestestäjä tarkensi nopeasti sääntöjä, on hyvä osoitus siitä, että näiden asioiden miettiminen saati paperille pistäminen ei ole ihan yksinkertaista saati yksinselitteistä hommaa. Toki tarkennettavaa riittää varmasti vieläkin matkan varrella. F-cupia kannattaa vaalia ja kehittää, sillä yleisön ja kilpailijoiden mielenkiinnolla mitattuna kyseessä on suomalaisen ralliautoilun ykkössarja. Toivottavasti se on sitä myös jatkossa.[/quote][/quote]

Monesta edelläkirjoitetun asiasta olen samaa mieltä.
Laittaisin keskusteluun myös senkin että onko sille mitään järkeä että tuotetaan kilpailuista tv-ohjelmaa maksukanaville?
Pitäisikö panostaa siiten enemmän tuonne Youtube:n tai avoimeen tv-verkkoon?
Maksukanavista tiedämme että ne ei ole lyöneet läpi suomessa, eli siellä niitä katsoo ainiharva.
Tietysti tässäkin on takana promoottori, ja sen takana tuotantoyritys jonka taskuun tietenkin pelataan.
Hyötyykö laji tai kilpailijat ja heidän yhteistyökumppanit nykyisestä tv-näkyvyydestä, olen melkein vakuuttunut että ei.

petepee
KV
KV

Viesti Kirjoittaja petepee » 08.11.2014 09:01

emppu kirjoitti: Pitäisikö panostaa siiten enemmän tuonne Youtube:n tai avoimeen tv-verkkoon?
Maksukanavista tiedämme että ne ei ole lyöneet läpi suomessa, eli siellä niitä katsoo ainiharva.
Tietysti tässäkin on takana promoottori, ja sen takana tuotantoyritys jonka taskuun tietenkin pelataan.
Hyötyykö laji tai kilpailijat ja heidän yhteistyökumppanit nykyisestä tv-näkyvyydestä, olen melkein vakuuttunut että ei.

Jotkut "sarjat" laittavat tv-lähetykset aika nopeasti youtubeen nähtäväksi ja hyvä niin.Sieltä jokainen jota kiinnostaa voi lähetyksen katsoa siihen aikaan kun itselle sopii eikä maksa mitään. Sieltä kun katsoo sitten lähetyksen katselukertoja niin se voi olla vaikka 1300. Ja jos ajatellaan että lähetyksellä on 1300 katsojaa niin ei liene kuuminta hottia millekään vapaalle kanavalle valitettavasti. Ja voihan se olla että niitä katsojia on siellä maksukanavalla 130 ,mutta se tie on valittu ja sitä kuljetaan kunnes lystille ei löydy maksajaa.

Joox
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja Joox » 08.11.2014 10:36

Maksajat on olemassa, sarjaan ilmoittautuneet ja sarjamaksun maksaneet. F-Cupissa eivät järjestäjät velvoiteta maksamaan mitään?

Promootiosopimuksessakin on varmasti määrättynä myös teeveen näkyvyydestä missä se voi näkyä ja kuinka. Sopimuksen on solmineet AKK ja promoottori. Ei nämä ole pelkästään promoottorin päätettävissä.

rallyteampaimio.com

Viesti Kirjoittaja rallyteampaimio.com » 08.11.2014 11:05

Mä oon siitä kans samaamieltä, että jollain aikataululla kannattaisi siirtää tv-lähetykseen käytettävät rahat johonkin muualle ja tehdä laadukas youtube lähetys vaikka englanniksi tekstitettynä nettiin. Ei millään pahalla mut tämän hetken tv-tuotanto ei tasollisesti oikein riitä...

BLUEORANGE
KV
KV

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 08.11.2014 12:22

rallyteampaimio.com kirjoitti:Mä oon siitä kans samaamieltä, että jollain aikataululla kannattaisi siirtää tv-lähetykseen käytettävät rahat johonkin muualle ja tehdä laadukas youtube lähetys vaikka englanniksi tekstitettynä nettiin. Ei millään pahalla mut tämän hetken tv-tuotanto ei tasollisesti oikein riitä...
Samaa mieltä kanssa.Itse en periaatteesta maksukanavia hanki ja jos otetaan vertailuun vaikka Nesteralli niin mitä sen lähetyksiä kaverilla maksukanavalta katsonu niin mitä sitä paskasta maksamaan.Ei ole ihan samaa tasoa kun joskus taannoin ylen lähetykset.

Itse katselen juutupesta ja esim Jentti tarjoaa ihan mukavan koosteen heti sen jälkeen kun se on esitetty maksukanavalla

Vastaa Viestiin