Sivu 5/6

Lähetetty: 02.01.2006 12:17
Kirjoittaja ctr19048
MS-MOTORSPORT kirjoitti:Onko koskella honda iskussa ens vuotta varten??
Kyllä Honda iskussa pitäis olla.Tarkoitus olisi kiertää EM-sarja,jos eurot vain jostain järjestyy.

www.koski-racing.com

Rallicrossiin väriä

Lähetetty: 30.01.2006 00:36
Kirjoittaja Etuveto
On valitettavaa että niinkin hienolaji kärsii katsoja sekä kilpailija pulaa.
On tainut unohtua järjestäjiltä eräs tärkeä asia, se on nimittäin radat joilla ajetaan kisat. Ne eivät täytä hyvän radan vaatimuksia,koska siellä ei ole muuta katsottavaa kuin lähtö kiihdytys. Yleisöä ei kiinnosta seurata kilpailijoiden peräkkäin ajoa, koska radoilta puuttuu ohitus paikat. :evil:

Tilanne vaatii pikaisia korjauksia , korjaukset eivät ole rahasta kiinni vaan suunnittelusta.Säännöissä on määritelty periaatteessa vain,ensimmäinen mutka.Tälle ei tarvitse tehdä mitään,mutta sen jälkeen nyky radoilta puuttuu kaikki ohitus paikat.

On vissiin suunnittelu vaiheessa ihailtu, miten hienoja ovat kauniin kaarevat mutkat. Sattuu vain olemaan perussyy juuri niissä muodoissa.
Pitkissä mutkissa on vain YKSI mahdollinen ajolinja, joten kaikki ajavat sen vuoksi peräkkäin samaauraa.
Hyvän radan periaatteessa joka mutkassa, PITÄÄ olla kaksi yhtä nopeaa ajolinjaa. Ajo linjat vain leikkaavat mutkan keskiosassa toisensa .
Tämä on ainoa syy miksi kilpailut ovat tylsää katseltavaa, kun sitä edelläajavan ajo virhettä ei sitten tulekkaan. Ei ohitus saa perustua kanssa kilpailijan ajo virheeseen,vaan kahteen erilaiseen ajolinjaan jossa mitataan kuljettajien TAITO kumpi ajaa saman mutkan nopeammin.Tätä mahdollisuutta ei ole jos mutkat ovat pyöreitä.Suomen radolla ihanne linja kulkee kaiteen tai maapenkan säteen mukaan joka on VIRHE N:1.

Lisälenkki on hyvä asia, mutta kun jäi sekin keskeneräiseksi. 8O
Yleisöä kiinnostaa kuljettajien riskinottokyky,joten tällä lenkillä PITÄÄ OLLA sellainen hyppyri josta lentää nopeudesta riippuen 10-20m . Kilpailija saa tässä hypätä, ihan niin pitkälle kun tilanne vaatii. Nähdään sitten kellä toimii alusta. (jos ei kestä hypätä silloin ajetaan hiljempaa) .Ajettiinhan aikanaan Hyrylän hyppyrit ,ja sinne tultiin katsomaan nimen omaan hyppyjä. :P

Taitaa vain tämä nykyinen crossi porukka olla, sellaisia tasaisen maan taapertajia. Radoilta vaaditaan että siellä ei olisi mitään , sinne kuuluvia heittoja eikä hyppyjä. Joten saatte itse päättää, haluatteko sinne yleisöä katsomaan värikkäitä ohituksia ja kunnon hyppyjä. Kyllä hypyt voidaan tehdä sellaisiksi, että ne ei rysäytä hajalle kilpuria.

Re: Rallicrossiin väriä

Lähetetty: 31.01.2006 16:19
Kirjoittaja toni791
Etuveto kirjoitti:On valitettavaa että niinkin hienolaji kärsii katsoja sekä kilpailija pulaa.
On tainut unohtua järjestäjiltä eräs tärkeä asia, se on nimittäin radat joilla ajetaan kisat. Ne eivät täytä hyvän radan vaatimuksia,koska siellä ei ole muuta katsottavaa kuin lähtö kiihdytys. Yleisöä ei kiinnosta seurata kilpailijoiden peräkkäin ajoa, koska radoilta puuttuu ohitus paikat. :evil:

Tilanne vaatii pikaisia korjauksia , korjaukset eivät ole rahasta kiinni vaan suunnittelusta.Säännöissä on määritelty periaatteessa vain,ensimmäinen mutka.Tälle ei tarvitse tehdä mitään,mutta sen jälkeen nyky radoilta puuttuu kaikki ohitus paikat.

On vissiin suunnittelu vaiheessa ihailtu, miten hienoja ovat kauniin kaarevat mutkat. Sattuu vain olemaan perussyy juuri niissä muodoissa.
Pitkissä mutkissa on vain YKSI mahdollinen ajolinja, joten kaikki ajavat sen vuoksi peräkkäin samaauraa.
Hyvän radan periaatteessa joka mutkassa, PITÄÄ olla kaksi yhtä nopeaa ajolinjaa. Ajo linjat vain leikkaavat mutkan keskiosassa toisensa .
Tämä on ainoa syy miksi kilpailut ovat tylsää katseltavaa, kun sitä edelläajavan ajo virhettä ei sitten tulekkaan. Ei ohitus saa perustua kanssa kilpailijan ajo virheeseen,vaan kahteen erilaiseen ajolinjaan jossa mitataan kuljettajien TAITO kumpi ajaa saman mutkan nopeammin.Tätä mahdollisuutta ei ole jos mutkat ovat pyöreitä.Suomen radolla ihanne linja kulkee kaiteen tai maapenkan säteen mukaan joka on VIRHE N:1.

Lisälenkki on hyvä asia, mutta kun jäi sekin keskeneräiseksi. 8O
Yleisöä kiinnostaa kuljettajien riskinottokyky,joten tällä lenkillä PITÄÄ OLLA sellainen hyppyri josta lentää nopeudesta riippuen 10-20m . Kilpailija saa tässä hypätä, ihan niin pitkälle kun tilanne vaatii. Nähdään sitten kellä toimii alusta. (jos ei kestä hypätä silloin ajetaan hiljempaa) .Ajettiinhan aikanaan Hyrylän hyppyrit ,ja sinne tultiin katsomaan nimen omaan hyppyjä. :P

Taitaa vain tämä nykyinen crossi porukka olla, sellaisia tasaisen maan taapertajia. Radoilta vaaditaan että siellä ei olisi mitään , sinne kuuluvia heittoja eikä hyppyjä. Joten saatte itse päättää, haluatteko sinne yleisöä katsomaan värikkäitä ohituksia ja kunnon hyppyjä. Kyllä hypyt voidaan tehdä sellaisiksi, että ne ei rysäytä hajalle kilpuria.
nyt täytyy kysyä,että oletko itse ajanut vai istunut penkan päällä???ainakaan viime vuonna ei ollut yhtään kunnollista lisälenkkiä!!kaikenlaisia ketunlenkkiä oli kyllä rakennettu..kyllä näillä nykyisillä radoilla ohi pääsee,ilman lisälenkkiä.moni kuten itse ajattelen aika-ajoissa sitä aikaa,enkä rupea kolistelemaan(hukkuu aikaa) :!:

Rallicrossiin LISÄÄ väriä.

Lähetetty: 31.01.2006 23:05
Kirjoittaja Etuveto
Vuodesta 1975 lähtien on tullut ajettua RC, RATA,JM,SRINT. kisoja.
Kokonais starttien määrä lienee jossain 600-650 kpl .
Katselen juuri EM Rallycross 1400 - Cupin Ahveniston osakilpailun kakkospalkintoa vuodelta 1999. (komee pytty). Simonen tais voittaa silloin mitsulla oman luokan.
:D Kun saataisiin JÄRKI näiden ratojen muotoihin.lähden mukaan ajamaan.
Nyt jos lähdöstä ei pääse piikkiin, on lähes mahdotonta ohittaa sääntöjen sallimissa rajoissa. :evil: .
Kenen etu on kun kilpailijat eikä katsojat tykkää nykyradoista kysyn vaan...


PS. Eikö päättäjät tiedosta tilannetta ?????????

Re: Rallicrossiin LISÄÄ väriä.

Lähetetty: 02.02.2006 10:21
Kirjoittaja jhaut
Etuveto kirjoitti:Vuodesta 1975 lähtien on tullut ajettua RC, RATA,JM,SRINT. kisoja.
Kokonais starttien määrä lienee jossain 600-650 kpl .
Katselen juuri EM Rallycross 1400 - Cupin Ahveniston osakilpailun kakkospalkintoa vuodelta 1999. (komee pytty). Simonen tais voittaa silloin mitsulla oman luokan.
:D Kun saataisiin JÄRKI näiden ratojen muotoihin.lähden mukaan ajamaan.
Nyt jos lähdöstä ei pääse piikkiin, on lähes mahdotonta ohittaa sääntöjen sallimissa rajoissa. :evil: .
Kenen etu on kun kilpailijat eikä katsojat tykkää nykyradoista kysyn vaan...


PS. Eikö päättäjät tiedosta tilannetta ?????????
Mielellään otetaan vinkkejä vastaan miten rataa voisi vielä myös jatkossakin kehittää. Kaikki ideat ovat tervetulleita. Tervetuloa Kauhajoelle. Voisimme miettiä radan kehitystä jatkossakin. :) :) Olisi hieno asia, jos kuljettajat kommentoisivat enemmän radoista ja niitten ajettavuudesta, kestävyydestä yms. Teetimme viime kesän Sambacrossin jälkeen kyselyn kuljettajille koskien rataamme. Vastauksia tuli 50 lähetetystä n.20% takaisin. Kiitos vastanneille. Papereissa oli paljon hyviä vinkkejä / ideoita. Jos kuljettajat eivät kommentoi mitenkään niin miten järjestäjätkään tietävät tehdä muutoksia :D

RC ja JM Radoista

Lähetetty: 03.02.2006 01:52
Kirjoittaja Etuveto
Kyselyjä pitää järjestää ja niistä poimia järkeviä ehdotuksia.
On vaan todettu aiemmin että se joka saa aina piikki paikan, ei halua muutoksia.Tämä johtuu siitä kun radalla ei pysty ohittamaan,on HELPPO pitää muut takana.
Esimerkkinä oli taannoin ajettu JM SM Kukonkoivussa,Sieltä jäi porukkaa pois, kun radalla oli YKSI hyvä ohituspaikka. (lähtö kun ei ratkaissut vaan AJOTAITO) :D
Kisassa tapahtui erittän paljon TAITAVIA ohituksia,ilman päälle ajoja.Pitää nostaa hattua, että järjestäjät uskaltavat tehdä ohituspaikkoja.Tästäkin tuli rutinaa niiden taholta,kellä peli lähtiviivalta mutta ei mutkissa totellut käskijää. :wink: :?:

Tehkääpä joskus koe mielessä rata, joka on tasasivuinen kolmio.Tällä radalla on joka mutka ohituspaikka.
Riihimäen Riksun Ryminässä Hyvinkään radalla,tehtiin viimeinen mutka ennen maalia takaviistoksi.Siinä laskettiin kisan aikana n.80 kpl OHITUKSIA.Suurin syy tähän oli,että siinä ei voinut PEITTÄÄ. Rata kului mutkasta n.5 metrin matkalta spoorille ilman lanauksia. Siellä tehtiin lievä heitto keskelle pitkää vauhtikaarretta,tästä lipesi käsistä yli 30 peliä.(lähes kaikki Fiiatteja) :?:

Vielä multa ja hiekkakasoista jolla merkitään mutkat.ne pitää olla kiila maisia radan puolelle.Tämä siksi jos joutuu taklatuksi ,ei vauthti tökkää kasaan ja kaada ajokkia.(tulee turha hinaustauko ja yksi ROMU) Nimittäin kiilaus tilateessa autot jatkavat matkaa molemmat rinnakkain,ja se kiilaaja alimmaisena pitää pystyssä kasaan joutunutta.
Nyt tietysti joku sanoo että siitä voi oikaista, niin voikin mutta omalla riskillä. :roll:

PS. Nämä asiat eivät maksa mitään, kun rataa tehdään ........

autokrossi / 2 divari

Lähetetty: 16.02.2006 16:52
Kirjoittaja ilonaaino
Miten oli autojen nopeudessa eroa viime vuonna aika-ajoissa? Voisi kuvitella että div. autot oli nopeampia mutta miten on?
Saakos autokrossissa käyttää lämppäreitä kun ne ovat nyt SRC: ssa kielletty?

Re: autokrossi / 2 divari

Lähetetty: 16.02.2006 17:45
Kirjoittaja toni791
ilonaaino kirjoitti:Miten oli autojen nopeudessa eroa viime vuonna aika-ajoissa? Voisi kuvitella että div. autot oli nopeampia mutta miten on?
Saakos autokrossissa käyttää lämppäreitä kun ne ovat nyt SRC: ssa kielletty?
kyllä renkaita saa lämmittää edelleenki..akk lehdessä oli ilm. siitä.
paha sanoa nopeus erosta,kun ei oikein ollu samoilla radoilla kisoja..
kovaa saavat mennä divarimiehet,eiköhän tuo taso nouse sm-arvon myötä... :P

Re: autokrossi / 2 divari

Lähetetty: 16.02.2006 17:55
Kirjoittaja TeemuK
ilonaaino kirjoitti:Miten oli autojen nopeudessa eroa viime vuonna aika-ajoissa? Voisi kuvitella että div. autot oli nopeampia mutta miten on?
Saakos autokrossissa käyttää lämppäreitä kun ne ovat nyt SRC: ssa kielletty?

MUTilta löytyy jotain faktaa kierrosajoista jne: http://www.mut-palvelu.fi/ ja sieltä vuoden 2005 kilpailut ja superrallicross.

Lähetetty: 03.03.2006 15:57
Kirjoittaja Cosworth
Tuoreimmassa VM:ssä luki että viisinkertainen rallicrossin euroopan mestari Matti Alamäki on tulossa ajamaan sarjaan...

Lähetetty: 05.03.2006 12:35
Kirjoittaja Pele1977
Heh heh, mä veikkaan kyllä, että nuoremmat kuskit sa pitää kiirettä Matin kanssa...

Lähetetty: 07.03.2006 20:00
Kirjoittaja Artisti
Pele1977 kirjoitti:Heh heh, mä veikkaan kyllä, että nuoremmat kuskit sa pitää kiirettä Matin kanssa...
No katellaan sitä sittte..... :D

Lähetetty: 12.04.2006 18:01
Kirjoittaja Beginner
Kattelin tossa akk:n sivuja ja ainaki vuosinumeroita varattu kiitettävästi autokrossiin :P Tulee kunnon kapinat siinä.

Re: Rallicrossiin LISÄÄ väriä.

Lähetetty: 12.04.2006 18:44
Kirjoittaja northwest
Etuveto kirjoitti:Katselen juuri EM Rallycross 1400 - Cupin Ahveniston osakilpailun kakkospalkintoa vuodelta 1999. (komee pytty). Simonen tais voittaa silloin mitsulla oman luokan.
Olin katsomassa ko. kisaa,ja kyllä on pakko myöntää että oli viihdyttävää menoa silloin :D

Lähetetty: 14.04.2006 09:36
Kirjoittaja toni791
Pele1977 kirjoitti:Heh heh, mä veikkaan kyllä, että nuoremmat kuskit sa pitää kiirettä Matin kanssa...
mä veikkaan et vanhukset saa pitää kiirettä!! :twisted: