Ajovarusteet 2010-

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi_M
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 09.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Pasi_M » 25.08.2008 15:25

"Ei sillä että itse olisin suoralta kädeltä tätä sääntöuudistusta vastaan, mutta pikkuhiljaa ollaan menossa siihen suuntaan että perus duunarilla ei oo enää rahaa harrastaa edes sillä perus escorttilla... kaikki ei panosta tähän lajiin kuitenkaan edes 15000¤ autoon, toisille riittää se 3000¤ auto josta siitäkin tulee nyt äkkiä 5000¤ auto kun turvavarusteet uusii..."

Juuri näin, samaa mieltä ! Itsellämme oli juuri ensi vuoden jälkeen ajatus vaihtaa johonkin historic-kippoon 5000 ¤ - 7000 ¤ :n panoksella mutta nyt kun nykyisistä ajovermeistä kelpaa enää kengät ja hanskat niin se siitä.
Elikkäs äkkipikatoimitus : auto n. 6000 ¤ + ajovermeet 2x2000 ¤ ( saxberg ed. ) + muutama rengas, lisenssit, varaosia jne, vaikka 2000 ¤ = viisinumeroinen luku = kipukynnys..

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 25.08.2008 15:50

No huh...

Siis kalliitaahan nuo vermeet on ei käy kieltäminen, kuten kaikki tuntuu myöntävän turvallisuuden parantaminen on kuitenkin hyvä juttu. Itse en ilman HANS:a suostu enää kilpuriin menemään ja noiden nykyaikasien kalsarien etu on juuri tuo että siirtää hien pois ihon pinnalta jolloin olo on kyllä oikeasti aika paljon mukavampi kuin ilman kalsonkeja.

Kansallisissa ralleissa siis sajaa ajaa vielä ilman ko. varusteita seuraavat kolme vuotta ja pitää ko. tuotteita "hankitalistalla". No SM sarjalaisilla aikaa on käytännössä enää muutaman kisan verran koska jos Tunturi on KV kisa niin siellä HANS on jo pakollinen Tammikuussa 2009. Luulisi aika monella varmaan tulee ainakin kypärän päivitys vastaan tuon 3 vuoden aikana jokatapauksessa???
Positiivista ongelmanratkaisua peliin?? Pistetään tässä foorumien parituhatta viisasta nuppia yhteen ja mietitään miten saataisiin hankittua vermeet hyvällä alennuksella??? Onko kukaan oikeasti edes viitsinyt selvittää voiko nykykypäriin saada HANS ankkurit, miten se tapahtuu ja mitä maksaa?? Kierrätystä peliin! Saattaa joitan HANS:ja roikkua käyttämättömänä harvakseen harrastavine vaatekaapissa?? Voisko seurat hankkin esim 10 HANS:a joita seuran jäsenet voi sitten lainata?? Voi laittaa myös synttäri-/joulu-/hää- lahjalistoille kun kuitenkin sukulaiset tuskailee mitä järkevää voisi antaa lahjaksi??


Ugh!

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 25.08.2008 16:12

....

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 25.08.2008 16:16

no eipä varmasti kannata vielä mitn hanssia ostaa ku noiki voi muuttua vielä 100 kertaa jos vaikka tulee vielä joku vähän parempi.

Avatar
Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 123
Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Midas » 25.08.2008 17:28

Uutta tietoa Hans-niskatuesta!

Schrothin halvempi lasikuituinen sport Hans 20 astetta saapuu Suomeen noin 10.9.2008. Hinta tulee olemaan joka tapauksessa ALLE 700:- euroa!

Niihin Sabeltin ja Sparcon kypäriin joissa on tehdastekoiset Hans-reijät mutta ei Hans-clipsejä tehdasasennettuna on neuvottelut käynnissä tavaramerkkien haltijoiden kanssa, jotta voisimme täällä Suomessa asentaa Hans-clipsit sekä asentaa FIA Hologram-tarran kypärään...

Jari Björk

Avatar
jyri
B-junnu
B-junnu
Viestit: 29
Liittynyt: 21.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja jyri » 25.08.2008 17:54

Vaatiko hanstuki penkeiltä jotain erikoista vai sopiiko käytettäväksi tavallisten kuppipenkkien kanssa, entäs turvavöiltä?

Avatar
fugu
KV
KV
Viestit: 319
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja fugu » 25.08.2008 18:02

ripez12r kirjoitti:Mikä FIA std. on sitten käypä? Tämä nykyinen FIA std. 8856-2000 on voimassa tällä hetkellä, mutta milloin se menee vanhaksi?
Onkos Midaksella tai muilla vermeitä myyvillä,tai miks ei muillakin,tietoa onko tosiaan tulossa uutta standardia lähivuosina vai mennääks tolla nykyisellä FIA 8856-2000 vielä vuosia eteenpäin ?
I love rally because football, baseball, bowling & golf only require one ball...

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 25.08.2008 18:14

Midas kirjoitti:Niihin Sabeltin ja Sparcon kypäriin joissa on tehdastekoiset Hans-reijät mutta ei Hans-clipsejä tehdasasennettuna on neuvottelut käynnissä tavaramerkkien haltijoiden kanssa, jotta voisimme täällä Suomessa asentaa Hans-clipsit sekä asentaa FIA Hologram-tarran kypärään...
Eikös se nyt sitten olekaan selvää, että kypärään jota mainostetaan huutomerkein varustettuna lauseeella "HANS-reiät valmiina", voisi nuo kiinnitysklipsit helposti itse asentaa. Vielä jotain neuvotteluita menossa? Ja kypärää juuri myydään ja mainostetaan 'tulevaisuuden HANS-yhteensopivana', haiskahtaako tässä jo pissityksen makua ...? 8O

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 25.08.2008 18:19

....

Avatar
Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 123
Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Midas » 25.08.2008 18:38

Tarkennuksia, foorumin keskusteluihin!

-Kypärään ei saa ITSE tehdä mitään reijityksiä!

Elikkä jos kypärärässä ei ole Hans reijitystä tehdastekoisena käyttö loppuu rallikilpailuissa automaattisesti 31.12.2011

Jos kypärässä on tehdastekoinen Hans-reijitys saa kuka tahansa asentaa siihen Hans-clipsit joita myydään erikseen!

Tällä kypärällä saa ajaa kaikkia kansallisia kilpailuja missä ei ole HANS-käyttöpakkoa säännöissä => esim. Neste Rally 2008
Tälläisen kypärän Hans clipsi asennuksesta ei tehdas/tuotemerkin haltija vastaa!!!

Mutta tälläiseen kypärään ei tule saamaan FIA Hologrammia mikä ilmaisee sen ,että kypärässä on tehdasaseteinen Hans-clipsitys!

Silloin kun Hans-niskatuki on pakollinen kansallisessa ja kansainvälisessä kilpailussa PITÄÄ KYPÄRÄSTÄ LÖYTYÄ FIA Hologrammi !!!

Summasummarum => jos ostat/olet ostanut kypärän missä on Hans reijitys tehdastekoisena EI KÄYTTÖAIKA LOPU AUTOMAATTISESTI 31.12.2011 vaan nyt neuvotellaan Hans clipsien asennuksesta kypärään JÄLKIKÄTEEN Suomessa. Kun Hans-clipsit asennetaan tehtaan/tuotemerkin edustajan hyväksymässä paikassa (lue liikkeessä) myös tehdas tulee vastaamaan Hans-clipsien oikeasta asentamisesta => sama kuin tehdasasenteinen !!!

Istuimet:
-käytännössä kaikki markkinoilla olevat Fia-hyväksytyt mallit ovat Hans-yhteensopivia!
Tietenkin pitää huomoida se, että EI SAA TUKKIA selällä istuimen takana olevia vöiden läpivientejä !!!

Vyö:
-Kaikki Suomessa myytävät Fia-hyväksytyt vyöt toimivat täysin Hans-niskatuen kanssa!

Jari Björk
Ps. sukunimi paljastaa tietolähteen

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 25.08.2008 18:48

Kiitoksia, oikea tieto vähän ainakin helpotti ajatusmaailmaa! :)

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja OJR » 25.08.2008 20:17

-AP- kirjoitti:Kiitoksia, oikea tieto vähän ainakin helpotti ajatusmaailmaa! :)
Helpotti, mutta itselle jäi silti hiukan urean tuoksu nenään...hankin nimittäin pari kuukautta sitten uuden kypärän, jossa reiät on valmiina ja eipä ole tämänkään keskustelun käynnissä ollessa tullut edes mieleen että tässä on vielä joku mahdollinen kommervenkki. HANS-yhteensopivana myyty, klipsejä myynnissä erikseen joten jos käy niin, että lupaa Suomessa klipsittämiseen ei saada niin petetyksi sitä itsensä kyllä tuntee. Periaatteen vuoksi kaivelemaan jää jo sekin lasku, joka varmasti muistetaan kirjoittaa jos kypärä täällä härmässä jonkun valtuutetun tahon toimesta klipsitetään ja tarra liimataan. Klipseistä tuleva laskuhan on sitten siellä alla eri paperilla.

HANS on kiistatta turvallisuutta lisäävä hyvä kampe, joita myydään kaikille ja jollaista saa vapaasti käyttää kuka haluaa. Minä monen muun ohella nostan hattua sille joka käyttää niinkuin nostan pyöräilykypärää käyttävillekin. Kyllä tämä kansallinen pakko kuitenkin menee jo vähän pitkälle, FIA alusasut vielä vähän pidemmälle. Ennen kaikkea peräänkuulutan suhteellisten kustannusten rajua nousua parin tonnin kilpurilla harvakseltaan kilpaileville. Samoin kyselen päätösten taustalla olevan riskiarvioinnin ja sen arvioinnin perustana olevan onnettomuus/vammatilaston perään.

Miten olisi vaikka kaarisääntöjen tarkistaminen niin että kiviputket kynnyksissä, oviristikko, kattoristikko ja kaksi diagonaalia olisivat pakolliset? Tai aiemmin mainittu O-mallisen niskatuen käyttöpakko kuten jokkiksessa on ollut jo aikapäiviä? Siirtymän ajaksi sivuun vedettävät ikkunaverkot edes sallituiksi rallissa? HANSin ja kalsareiden hinnalla saisi laitettua vaikka kaikki eikä mitään käyttökelposta jäisi tarpeettomaksi ja melkein uskallan veikata että suhteessa enemmän pienennettäisiin vakavien vammojen riskiä. Samalla mentäisiin vähän niinkuin enemmän etuperin puuhun. Ja edelleen HANSia ja FIA-sloggeja myytäisiin ja saisi käyttää.

Mitä tulee kamppeiden halpenemiseen niin olen antanut itselleni kertoa kysynnän yleensä nostavan hintoja, kutsuvat sitä markkinavoimien laiksi. Ymmärrän hyvin sisäänostomäärien vaikutuksen osakauppiaiden nettohintoihin, mutta muistelen samalla taannoista FIA-kaaripehmusteiden pakolliseksi tuloa. Nopeasti oli saatavilla kahden merkkisiä tankoja kovaan hintaan ja niitä ostettiin kun pakko oli. Selvästi halvempiakin, ei-niin-tunnettujen-valmistajien pehmusteitakin hyllyyn saatiin, tosin harmillisesti vasta sitten kun kausi ja käyttöpakko oli jo alkanut. Toisenlainen toiminta tässä tapauksessa olisi kauppiailta pelkästään typerää: kuka ei ottaisi rahaa pois siitä missä se joutilaana lojuu. Salaliittoteoriat saa jokainen kehitellä itse.

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja -AP- » 25.08.2008 20:25

OJR kirjoitti:Helpotti, mutta itselle jäi silti hiukan urean tuoksu nenään...hankin nimittäin pari kuukautta sitten uuden kypärän, jossa reiät on valmiina ja eipä ole tämänkään keskustelun käynnissä ollessa tullut edes mieleen että tässä on vielä joku mahdollinen kommervenkki.
Niinpä, itse ostin kesällä kaksi mainitunlaista kypärää ja se muistettiin kyllä mainita, että reiät on valmiina ja klipsukat on helppo laittaa sitten kun on se aika, eipä sitten muuta mainittukaan ...

No, toivottavasti kyseinen kiinniruuvaustapahtuma voitaisin järjestää 'jäsenetuhintaan' joskus vaikkapa keskustelutilaisuuden yhteydessä tms. ...

Avatar
rekku
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 147
Liittynyt: 23.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja rekku » 25.08.2008 21:00

Kyllä tämä ainainen ralliajamisen kallistuminen johtaa siihen, että normaalilla perusduunarilla ei tosissaan ole varaa ajaa, EDES sillä perus Escortilla. No AKK saa tästä sitten se eliitin harrastuksen, kun siihen suuntaan kehitys halutaan johtaa. Eikä nyt kyse ole pelkästään jostain Hans:ista, vaan kaikista näistä nousseista ja nousevista kustannuksista.

Siviililiikenteessäkin jokainen saa valita millaisella ja miten turvallisella autolla haluaa ajaa. Joku tyytyy tonnin autolla ajelemiseen, vaikka tietää sen turvallisuus riskit, jollekin taas turvallisuus on se ensisijainen valintakriteeri, hinnasta viis. Miksei siis tätäkin hans "uudistusta" voitaisiin ajaa suosituksena läpi. Eikös se turvallisuus pitäisi lähteä jokaisesta itsestää, eikä pakosta. Täytyisi myös antaa mahdollisuus sille "aidosti harrastajalle" mahdollisuus ajaa ne muutama ralli vuodessa, näillä kaikilla varusteuudistuksilla ja säännöillä, se ei enää tule olemaan normallille palkansaajalle enää mahdollista.
Luulin ja uskoin, että kun Risto Laine tuli AKK:hon, että nyt sinne tulisi tolkkua. Mutta metsään meni. Hän ehkä on harrastaja, mutta lompakko on kenties niin kunnossa, että vieraantunut aidosta perusharrastajasta :roll:. Kuka hemmetti meidän perusharrastajan puolia oikein pitää? :twisted:

Avatar
Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 123
Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Midas » 25.08.2008 21:12

Fia 8856-2000 ajovarustesäännöstä!

Kyseinen Fia normi on tullut voimaan vuonna 2001. Sitä ennen noudatettiin Fia normia joka tuli käyttöön vuonna 1986.

Fia 8856-2000 normi on tullut porrastetusti käyttöön eri maissa esim. Saksassa sääntöön siirryttiin 1.1.2005 (muistikuva) jne.

Tiedossani ei ole että Fialla olisi kehitteillä uusi ajovaruste normi...

Kypäristä!

Tämä Hans-niskatuen tulo pakolliseksi Suomessa tällä aikataululla yllätti jopa minut!

Täytyy myös muistaa se tosiasia, että valmiiksi Hans-reijitettyjä kypäräriä on saanut myyntiin pääsääntöisesti vasta kesästä 2007 alkaen ja ensimmäisiä itseasennettavia Hans-clipsejä on myyty syksystä 2007 alkaen.

Oma näkemykseni on myös se, että kun nykyinen kypärä sääntö astui voimaan jo vuonna 2001 halutaan lajiliiton puolelta karsia huonokuntoisimmat ja vanhimmat kypärät pois käytöstä ?

Mitäpä, jos kauppiaat/maahantuojat eivät olisikaan valmiita neuvottelemaan Hans-clipsien asennuksesta jälkikäteen? Onko se vastuullista tai vastuutonta toimintaa => sen päättäköön jokainen itse!

Jari Björk

Vastaa Viestiin