Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 09.11.2012 19:18

laksak1 kirjoitti:Kyllä myös Frog tulkitsee sääntöjä "vapaasti".
Ensiksi valitaan auto, F-ryhmään sallitaan VAIN ryhmiin 1,2 tai A luokitellut autot. Kakkosryhmäläiset taitaa todellisuudessa olla kuitenkin aika vähissä, sillä luokitussääntöjen mukaan luokitus lakkaa olemasta, kun uusi luokitus tehdään. Eli siis kun kakkosryhmän auto luokiteltiin ryhmään yksi, niin kakkosryhmän luokitus "tapettiin".

Auton va linnan jälkeen ryhdytään rakentamaan sitä. F-ryhmässä on sallittu kaikki A-ryhmässä sallitut ja sen lisäksi "ovat voimassa tässä säännöstössä sallitut muutokset". Eli on huomattava perusvaatimus A-ryhmässä sallitut. Missään kohden sääntöjä ei SALLITA kakosryhmän muutoksia tai edes kakkosryhmään luokiteltuja osia. Ainoastaan AUTO, joka on LUOKITELTU ryhmään kaksi sallitaan, ei siis ryhmään kaksi luokiteltuja OSIA!

Sana vappaa määritetään sääntökirjassa "Vapaa osa:alkuperäinen OSA ja sen toiminto voidaan POISTAA tai VAIHTAA edellyttäen, että uudella osalla ei ole mitään lisätoimintoa, verrattaessa sitä alkuperäiseen". Ensiksi pitää kysyä, että mikä OSA poistetaan, jos jousituksen (siis jousen tai iskarin tai tukivarren) paikkaa vaihdetaan. Yleisesti kysymys on auton KORISTA, ei siis erillisestä osasta. Koska kysymys on korista, niin OSAA ei voida POISTAA tai VAIHTAA. Mutta poistaminen tai vaihtaminen ei myöskään salli PAIKAN muuttamista.

Eli kun F-ryhmän sääntö kohta 3.3.2 kertoo:"Pyöränripustusten osien kiinnityspisteet ovat VAPAAT". Niin sääntökirjan mukaan kiinnityspisteen saa POISTAA. Tämä ei tietenkään tule kysymykseen, sillä silloinhan pyöränripustusta ei voi kiinnittää KORIIN. Joten vappaa kohdasta on otettava toinen kohta eli :"voidaan vaihtaa" käyttöön. Tämähän salliin kyseisen OSAN vaihdon, mutta kun kyseessä on KORI, niin ei ole mitä vaihtaa. Ja vaikka olisikin, niin ei vaihtaminen tarkoita sitä, että uusi osa voidaan sijoittaa mihin halutaan!
Tukivarsien lukumäärän osalta asia on sama. Koska tukivarsi on "vapaa" se voidaan myös poistaa, mutta toisaalta sääntö sallii "lisätuennat", niin eihän voi olla "LISÄtuentaa" jos ei ensin ole TUENTAA. Eli ei voi poimia säännöistä yhtä lausetta, vaan on luettava kaikki kohdat.

On sinne sääntöihin tullut näköjään pari muutakin kohtaa. Eli nyt sitten on selvästi sallittu yli 2,5 litrasilla moniventtiilimoottoreilla ajaminen F-ryhmässä ja enää ei tarvita rekisteriotetta F-ryhmässä. Nämä ovat tietenkin viisaita tarkennuksia, koska käytäntö on jo näin muotoutunut. Nyt kuitenkin ensivuoden F-Cup ajetaan "vanhoilla" säännöillä, jolloin tietenkin M3:set eivät ole sallittuja ja kaikissa autoissa pitää olla rekisteriotteessa (punakilpisissä haastava toteuttaa) merkintä muutoksista! Eli taitaa puuttua aika paljon autoja F-Cupista myös "vanhoilla" säännöillä ajettaessa.
Tässä sen näkee miten vaikeeta se on meille kaikille ! Kiinnityspiste on se vapaa tämä yes ! Mutta unohdit yhden tärkeän: vain välttämättömät korimuutokset ovat sallittuja ! Siis se uusi korvaava tai lisä tuki tarvii sen uuden kiinnityspisteen ja se tehdään tolla välttämätön muutoksella. Jos matkalle sattuu alkuperäinen piste niin joko poistuu tai jää paikoilleen sillä kun ei ole säännöissä vaadetta. Kun puhutaan sitten iskunvaimentimista niin ne ovat myös vapaat, jousi pyöränripustuksen osana ja kiinnityspiste vapaana löytää uuden paikan sekä kiinnityspisteet iskarin ympäriltä esim .

Kerro yksi esimerkki mikä toteutus on säännön 2012 mukaan sääntöjen vastainen tukien tai jousien sijoituksen mukaan ?

Minun pointti on kuiteskin se että autot mitkä nyt ovat käytössä tulee hyväksyä ratkaisultaan ja kuutiotilavuudeltaan ! Jos se ei onnistu 2012 säännöillä niin sääntöjä pitää muuttaa sillai että kalusto kelpää eikä sillai että se menee hylkyy lähes kokonaisuudessaan. Ei ole yhtään ratkaisua käytössä että joku siitä hyötyy jotenkin kohtuuttomasti.

Hyvää keskustelua kuiteskin ja siitä pojot ja peukut joka iikalle.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 09.11.2012 19:41

Miten käy niiden kilpa-autojen jotka on leimattu vuoden 2012 lopulla ja saatu leima vuodeksi eteenpäin?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 09.11.2012 19:53

Marko Tähkä kirjoitti:Miten käy niiden kilpa-autojen jotka on leimattu vuoden 2012 lopulla ja saatu leima vuodeksi eteenpäin?
Eikös niillä vedetä luisua niin kuin ennenkin. :lol:

laksak1
Viestit: 15
Liittynyt: 09.11.2012 12:34

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja laksak1 » 09.11.2012 21:10

F-ryhmän säännöt ovat muuttuneet vuosien saatossa aika paljon. Vuonna 1989 on sääntöihin kirjoitettu:"Lisätuenta on sallittu ja iskunvaimentimien kiinnityspisteet saadaan MUUTTAA". Kaikkihan tietävät, että kun muutetaan, niin paikka vaihtuu...

Sitten on tullut sääntöihin korjaus ja sana MUUTTAA on korvattu sanalla VAPAA. Kuka tietää miksi ja milloin?. Tämä muutos löytyy ainakin sääntökirjasta 1996. Tällöin ei löydy sanan vapaa määritelmää, joten mitä lie sääntömuutoksella haluttu? Toisaalta voidaan kuvitella, että kun sanaa "vapaa" ei ole määritetty, niin se pitää sisällään myös toiminnan muuttaa???? Mutta mitä eroa on sanoilla "MUUTTAA" ja "VAPAA", kun kumpaakaan sanaa ei ole sääntökirjassa määritetty?

Mutta sitten ainakin vuoden 2006 sääntökirjasta lähtien löytyy määritelmä sanalle "VAPAA". Tällöin ei enää paikan vaihtaminen ole ollutkaan sallittua, koska osa saadaankin määritelmän mukaan joko POISTAA tai VAIHTAA. Miksi siis alkuperäistä tekstiä on muutettu vuosien saatossa? Ja nämä muutokset ovat jääneet huomaamatta autojen rakentajilta.

Näin säännöt ovat muuttuneet, mutta kukaan ei ole asiaa noteerannut. Joku siis on nukkunut?

ratakettu
Viestit: 10
Liittynyt: 15.05.2011 09:40

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja ratakettu » 09.11.2012 21:32

Kait nuo katsastuksessa kertoovat että ajetaanko kilpaa vai katsotaanko kun muut ajaa reteesti..

Avatar
jahnu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 53
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja jahnu » 09.11.2012 21:47

Ihan vaan heittona kysymys. Missäs kohtaa Cupin säännöissä sanotaan että Ajettais 2012 säännöillä. Ryhmät on kyllä 2012 mukaiset mutta kai autot täytyy olla 2013 kirjan mukaiset
ystävät voi valita mutta autoni on FORD

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 09.11.2012 21:51

Ihan sama kämmi on tullut ryhmä A sääntöuudistuksen takia, joka kieltää moniventtiilimoottorit yli 2.5 litraa ! Sitä ei kukaan tajunnut muuttaa tai vapauttaa ryhmä F sääntöihin ja rakennettiin 65 kpl sääntöjen vastaisia ralli Bemareita. Nyt sitten sääntö muutettiin ja autot ovat sallituja , on vain yksi ongelma tätä sääntöä ei ole hallitus edes käsitellyt saatikka hyväksynyt vaikka se uudessa kirjassa onkin ! Eli kuka ihme tonttu noita sääntöjä sorvaa ? Näin tänään ehkä sen tontun lähettämän sähköpostin johonka hän oli vastannut että mitä väliä sillä säännöllä on ! Kun niitä ei kuiteskaan kukaan valvo !

Siis Bemareihin hyväksyttiin 500 kuutioo isompi moottori mitä sääntö oli ! Mutta Corollan lohkoon ei 3 valurivaa ! Ei voi muuta kuin nauraa ja pitää kaasun pohjassa.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja j67 » 09.11.2012 22:09

Jos laittaa ilmajouset niin saako konetta siirtää et kompressori mahtuu konehuoneeseen.
nimimerkillä: epätietoinen

Avatar
VSa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 11.06.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja VSa » 09.11.2012 22:50

jokohan tää nyt onnistuis...

Saxarille suuret kiitokset, että jaksat kääntää näitä huonoja/puutteellisisa sääntöjä kansankielelle (mutta "rallinetissä sanottiin" kuitenkaan taida riittää vastineeksi kun tulee hylsy katsastuksessa).

Tästä sääntöjen kirjoittamisesta on täällä kirjoiteltu paljon jo aikaisemminkin, mutta tuo Laksak1:n kommentti sääntöjen muuttumisesta vuosien varrella oli jälleen hyvä pointti ja loistava esimerkki sääntökirjan kirjoittajien suuntaan (ehtii varmaan vielä sunnuntain foorumin aiheeksi).
Ideaalimaailmassa sääntöjen tulisi olla yksinkertaisia ja yksiselitteisiä, jotta kaikki pystyvät ne ymmärtämään kertalukemalla. Tiedän, että rallimaailma(kaan) ei ole ideaalimaailma, mutta tähän pitäisi silti myös säännöissä pyrkiä.
VSa

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja MJT » 09.11.2012 23:46

laksak1 kirjoitti autojen luokituksista. Ei kakkosryhmän autoja voida luokitella ryhmään yksi. Ryhmän yksi autot kyllä siirtyvät ryhmään kaksi jos niihin tehdään sellaisia muutoksia että ne eivät enää kelpaa alkuperäiseen ryhmään. Muutoksetkin tosin mainittu aikoinaan sääntökirjassa. Varsinaisesti ryhmään kaksi, luokitustodistusnumeroiltaan 1000 alkavat autot, olivat vähemmistönä. Sen sijaan ykkösryhmän autot , luokitusnumeroiltaan 5000 alkavia oli paljon. Asia pohjautuu siihen että ryhmän yksi autoja piti tehdä 5000 kpl ennen luokitusta. Ryhmään kaksi riitti 1000 kpl. Ykkösryhmän autoja autoja oli paljon ryhmään kaksi muutettuna. Luokkarina oli silti ykkösryhmän luokkari pohjana.

Avatar
Pastori10
Viestit: 8
Liittynyt: 02.09.2007 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Pastori10 » 10.11.2012 00:22

kiinnityspiste=kiinnitys korvake ja sitä ei saa siirtää.....

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 10.11.2012 09:32

Pastori10 kirjoitti:kiinnityspiste=kiinnitys korvake ja sitä ei saa siirtää.....
Ei sitä siirtää tarviikkaan ! Herran siunausta :mrgreen:

laksak1
Viestit: 15
Liittynyt: 09.11.2012 12:34

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja laksak1 » 10.11.2012 15:30

MJT:lle. Kyllä kakkosryhmään LUOKITELTU auto voitiin LUOKITELLA ryhmään yksi, mutta ei RAKENTAA ryhmään yksi. Jotkin autotehtaat LUOKITTELIVAT auton ryhmään kaksi heti, kun autoja oli valmistettu kakkosryhmään vaadittava määrä. Valmistuksen jatkuessa saavutettiin ryhmään yksi vaadittava määrä autoja, jolloin auto LUOKITELTIIN ryhmään yksi. Tällöin kakkosryhmän luokitus lakkasi olemasta. Ryhmän yksi autosta taas voitiin RAKENTAA ryhmän kaksi auto.

Mutta pointtini F-ryhmää koskevassa asiassa oli se, että nyky F-ryhmässä ei ole ryhmään kaksi LUOKITELTUJA autoja. Enkä nyt juuri edes muista yhtään autoa joka olisi vain LUOKITELTU ryhmään kaksi.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 12.11.2012 11:04

Vanhoilla säännöillä ja toteutuksilla jatketaan. Jokainen huolehtikoon itse että auto pysyy sääntöjen mukaisena. Hyvää loppuvuotta ja innovatiivistä rakentelua.

P.S. Väläyteltiin jopa sääntöjen vielä vapaampia versioita, mitä ne sitten oliskaan ?

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja MJT » 12.11.2012 21:14

laksak1 kirjoitti:MJT:lle. Kyllä kakkosryhmään LUOKITELTU auto voitiin LUOKITELLA ryhmään yksi, mutta ei RAKENTAA ryhmään yksi. Jotkin autotehtaat LUOKITTELIVAT auton ryhmään kaksi heti, kun autoja oli valmistettu kakkosryhmään vaadittava määrä. Valmistuksen jatkuessa saavutettiin ryhmään yksi vaadittava määrä autoja, jolloin auto LUOKITELTIIN ryhmään yksi. Tällöin kakkosryhmän luokitus lakkasi olemasta. Ryhmän yksi autosta taas voitiin RAKENTAA ryhmän kaksi auto.

Mutta pointtini F-ryhmää koskevassa asiassa oli se, että nyky F-ryhmässä ei ole ryhmään kaksi LUOKITELTUJA autoja. Enkä nyt juuri edes muista yhtään autoa joka olisi vain LUOKITELTU ryhmään kaksi.
Tuntematta muita autoja tarkemmin, kuin Skodia, niin ei niistä ainakaan loppunut minkään kakkosryhmään luokitellun auton luokitukset. Niitä voimassa olevia " Historic luokitiuksia" : Skoda 120 S, 1674, 1675 ja 1636, 110 R, 1673 ja 1612 , 110 L, 1672. Näistä 110 R ryhmässä 1. 5462 ja 110 L, 5312. Malli 120 S tehtiin lähinnä vain kilpakäyttöä varten ja siihen luokiteltiin lisäpaketti 100 kpl valmistusmäärän mukaiesti. Tekniikka noudattii 130 RS:n tekniikkaa moottorin osalta. Tehtaan ilmoituksen mukaan tehtaan autojen 1300 cc moottoreissa oli 136 hv.
Hyvin Tshekkipojat näkyvät niillä ehtivän vieläkin.

Vastaa Viestiin