Tässä sen näkee miten vaikeeta se on meille kaikille ! Kiinnityspiste on se vapaa tämä yes ! Mutta unohdit yhden tärkeän: vain välttämättömät korimuutokset ovat sallittuja ! Siis se uusi korvaava tai lisä tuki tarvii sen uuden kiinnityspisteen ja se tehdään tolla välttämätön muutoksella. Jos matkalle sattuu alkuperäinen piste niin joko poistuu tai jää paikoilleen sillä kun ei ole säännöissä vaadetta. Kun puhutaan sitten iskunvaimentimista niin ne ovat myös vapaat, jousi pyöränripustuksen osana ja kiinnityspiste vapaana löytää uuden paikan sekä kiinnityspisteet iskarin ympäriltä esim .laksak1 kirjoitti:Kyllä myös Frog tulkitsee sääntöjä "vapaasti".
Ensiksi valitaan auto, F-ryhmään sallitaan VAIN ryhmiin 1,2 tai A luokitellut autot. Kakkosryhmäläiset taitaa todellisuudessa olla kuitenkin aika vähissä, sillä luokitussääntöjen mukaan luokitus lakkaa olemasta, kun uusi luokitus tehdään. Eli siis kun kakkosryhmän auto luokiteltiin ryhmään yksi, niin kakkosryhmän luokitus "tapettiin".
Auton va linnan jälkeen ryhdytään rakentamaan sitä. F-ryhmässä on sallittu kaikki A-ryhmässä sallitut ja sen lisäksi "ovat voimassa tässä säännöstössä sallitut muutokset". Eli on huomattava perusvaatimus A-ryhmässä sallitut. Missään kohden sääntöjä ei SALLITA kakosryhmän muutoksia tai edes kakkosryhmään luokiteltuja osia. Ainoastaan AUTO, joka on LUOKITELTU ryhmään kaksi sallitaan, ei siis ryhmään kaksi luokiteltuja OSIA!
Sana vappaa määritetään sääntökirjassa "Vapaa osa:alkuperäinen OSA ja sen toiminto voidaan POISTAA tai VAIHTAA edellyttäen, että uudella osalla ei ole mitään lisätoimintoa, verrattaessa sitä alkuperäiseen". Ensiksi pitää kysyä, että mikä OSA poistetaan, jos jousituksen (siis jousen tai iskarin tai tukivarren) paikkaa vaihdetaan. Yleisesti kysymys on auton KORISTA, ei siis erillisestä osasta. Koska kysymys on korista, niin OSAA ei voida POISTAA tai VAIHTAA. Mutta poistaminen tai vaihtaminen ei myöskään salli PAIKAN muuttamista.
Eli kun F-ryhmän sääntö kohta 3.3.2 kertoo:"Pyöränripustusten osien kiinnityspisteet ovat VAPAAT". Niin sääntökirjan mukaan kiinnityspisteen saa POISTAA. Tämä ei tietenkään tule kysymykseen, sillä silloinhan pyöränripustusta ei voi kiinnittää KORIIN. Joten vappaa kohdasta on otettava toinen kohta eli :"voidaan vaihtaa" käyttöön. Tämähän salliin kyseisen OSAN vaihdon, mutta kun kyseessä on KORI, niin ei ole mitä vaihtaa. Ja vaikka olisikin, niin ei vaihtaminen tarkoita sitä, että uusi osa voidaan sijoittaa mihin halutaan!
Tukivarsien lukumäärän osalta asia on sama. Koska tukivarsi on "vapaa" se voidaan myös poistaa, mutta toisaalta sääntö sallii "lisätuennat", niin eihän voi olla "LISÄtuentaa" jos ei ensin ole TUENTAA. Eli ei voi poimia säännöistä yhtä lausetta, vaan on luettava kaikki kohdat.
On sinne sääntöihin tullut näköjään pari muutakin kohtaa. Eli nyt sitten on selvästi sallittu yli 2,5 litrasilla moniventtiilimoottoreilla ajaminen F-ryhmässä ja enää ei tarvita rekisteriotetta F-ryhmässä. Nämä ovat tietenkin viisaita tarkennuksia, koska käytäntö on jo näin muotoutunut. Nyt kuitenkin ensivuoden F-Cup ajetaan "vanhoilla" säännöillä, jolloin tietenkin M3:set eivät ole sallittuja ja kaikissa autoissa pitää olla rekisteriotteessa (punakilpisissä haastava toteuttaa) merkintä muutoksista! Eli taitaa puuttua aika paljon autoja F-Cupista myös "vanhoilla" säännöillä ajettaessa.
Kerro yksi esimerkki mikä toteutus on säännön 2012 mukaan sääntöjen vastainen tukien tai jousien sijoituksen mukaan ?
Minun pointti on kuiteskin se että autot mitkä nyt ovat käytössä tulee hyväksyä ratkaisultaan ja kuutiotilavuudeltaan ! Jos se ei onnistu 2012 säännöillä niin sääntöjä pitää muuttaa sillai että kalusto kelpää eikä sillai että se menee hylkyy lähes kokonaisuudessaan. Ei ole yhtään ratkaisua käytössä että joku siitä hyötyy jotenkin kohtuuttomasti.
Hyvää keskustelua kuiteskin ja siitä pojot ja peukut joka iikalle.