Sivu 6/9

Lähetetty: 26.05.2008 18:52
Kirjoittaja northwest
toniol kirjoitti: tuossa Ruotsin Höljesbanan profiili 60/40-suhteella assu/sora:
http://www.rallycross.com/era/events/rounds.html
Kannattaa muuten katsoa soraosuuksien sijoitusta,kaikki tiukat mutkat on asfalttia ja soraosuudet loivaa tai suoraa linjaa nopealla osuudella jolloin ne kestää paremmin :wink:

Lähetetty: 26.05.2008 19:17
Kirjoittaja liljedahlracing
tuossa Ruotsin Höljesbanan profiili 60/40-suhteella assu/sora:
http://www.rallycross.com/era/events/rounds.html

offtopic: kattelin tuossa alkuvuodesta että jos lähtis katsomaan Ruotsiin EM-rallicrossia..mut sit selvittelin että missä toi Höljes on. Sehän on perhana ihan keskellä "korpee"..joten ei ainakaan vielä lähdetä sinne katselumatkalle :wink:[/quote]


Jos haluaa nähdä Rallicrossia isolla R llä,niin suosittelen,se että sinne on hieman kilometrejä niin ostan tuopin sulle sunnuntai iltapäivällä jos et saa rahoillesi vastinetta
parempaa Rallicross tapahtumaa et tästä maailmasta löydä:)Se että ihmiset tulee sinne jo keskiviikkona ja tekee ne kestopuu terassit keskelle korpea ja odottaa suosikki tiimien tuloa paikella kertoo missä huudossa Rallicross on ruotsissa.

Karkelot jatkuu keskiviikosta -sunnuntai iltaan ja jopa tosi faneilla pitkälle alkuivkkoon,Lauantai illan tanssi lavana toimii lähtöruudukko pitkään yöhän huippu bändien siivittämänä,ja sunnuntai aamuna et edes huomaa että siinä olisi jotain edellisenä iltana ollut.(ei johdu humalatilasta)Teltta jossa oheis toiminta alkaa kun kisat o ohi iltaisin on auki niin myöhään kun ihmisiä piisaa.


Parhaimmat fanit ovat käyneet sitomassa kettingeillä tuolinsa kiinni rinteeseen jo viikkoja aikasemmin.ihmisiä paikalla 10000-20000 tai enemmän....

Eli kilpailujen lisäksi ei jää kylmäksi muukaan porukka.:)

Suosittelen,leirintä alue elämää iso annos mukaan ja rossia katsomaan.

Lähetetty: 26.05.2008 19:49
Kirjoittaja toniol
noh,noh liljedahlracing..eläpäs yllytä hullua :lol:

Lähetetty: 26.05.2008 20:12
Kirjoittaja HMS
kannattaa lähteä,itse ollut kerran katsomassa ja kannatti ajaa vaikka melkein norjan rajalla onkin...

tuossa video höljesistä,hiekkaosuudet tasaisia ja kovia,ei pompi autot röykyistä ilmaan niinku ahvenistolla...

http://www.youtube.com/watch?v=tLLIWCdCW0I

Lähetetty: 26.05.2008 22:42
Kirjoittaja Etuveto
Vielä Ahvenistosta sen verran että ,me kysyttiin kyllä pääkonttorilta voiko ajattaa se varikonkohdan mäkiosuuden Assulla.
Vastauksena saimme että ei voi kun soraosuutta tulee liian vähän :cry:
Nimittäin rata olisi mennyt siitä oikeasta suoraan varikon kaiteen viereen ja siitä ylös mäkeä tai alas jos ajetaan myötäpäivään.

Suomen lisälenkit ovat jokaradalla VÄÄRÄSSÄ radan kohdassa. :evil:
Olkaa nyt kerrankin FIKSUJA ja muuttakaa niiden lisälenkkien paikkaa .
Nyt saatte ottaa oppia Ruotsin HÖLJESIN radan lisälenkin paikasta sillä se on oikeassa paikassa, siis heti lähdön jälkeen kun sillä käydään joutuu ajamaan kisaa vielä melkein koko kierröksen ennen maalia.
SOUMALAISET kuskit EI tykkää olevinaan takaviistoista kuten Hyvinkäällä . Ruotsissa on tajuttu että se on hyvä ohituspaikka. :idea:

PS. On se hyvä että näitä esimerkkejä on näinkin lähellä ,,toivottavasti asia alkaa mennä vihdoin jakeluun. (Nää on justiin niitä asioita mitä olen koittanut saada ainakin 10 vuotta suomeen mut kun ei mee jakeluun) :evil:

Lähetetty: 27.05.2008 14:01
Kirjoittaja Marko67
VILLEvonWOLTTI kirjoitti:Jokisen Pösön turbon öljyputki, painepuoli siis yläpuoleinen putki näytti vielä tihkuavan park fermessä. Tulipalo syttyy varmasti, kun öljyä tulee paineella punasena hehkuvan melkein keilapallon kokoisen pakopesän päälle. Liekö jäänyt putki löysälle, kun huhun mukaan olivat vaihtaneet turbon.
Ajattelin nyt pistää tulipalon SYYN tänne ettei turhat "varmat tiedot" kierrä.
Tulipalo aiheutui bensasta jotka varmasti tarkkaavaisimmat jo muutamista valokuvista huomasivatkin.
Turbo ja sen öljyputket sijaitsevat repsikan puolella ja taasen kaikki bensaan liittyvä kuskin puolella ja kun oikein katsotte esim www.toniollikainen.com kuvia huomaatte varmasti että kuskinpuolelta se palo alkaa.
Turboon tuleva painepuolen letku samoin kuin öljyn paluu ovat pikaliittimellä ja nyt on tästä liittimestä hieman tiivisteet "kärähtäneet", tästä varmasti öljyn tihkuaminen palon jälkeen.
Öljystä ja turbosta johtuvat palot eivät räjähdä kuten minulle Apparalla kävi,
tämänkin tiedän kokemuksesta.

Oikea syy löytyy siitä että 1 ja 2 suuttimen tiivistekumit ovat "pullahtanneet" osittain ulos. Suuttimien tukki samoin kuin kaikki kiinnitysheebelit yms. tulevat aavikko Peugeot 405:stä ja sama konstruktio on käytössä suurimmassa osassa Peugeot/ Citroen moottoreita jotka crossissa ovat.

Miksi näin kävi en osaa vastata, nyt yritämme saada auton puhtaaksi, tutkimme vauriot ja toivottavasti saamme kaikki reilaan myös suuttimet yms ettei nyt vaan tule lisää näitä.
Ja se ensimmäinen palo oli hyvinkäällä ennen kouvolaa, läppärungon puoleinen suuttimen kumi poikki. Kouvolassa oli jos jonkimoista viritystä ja teippiä kuten myös nokea ja paskaa konehuoneessa, nämä oli kyllä korjattu ennen Apparaa joten ei ollut palon syy.

Kiitokset kaikille jotka toivat sammuttimia, jos ne tyhjeni ja jouduitte täyttämään tulkaa juttelemaan Kauhajoella niin hoidetaan asia pois.

Marko Jokinen

Lähetetty: 27.05.2008 16:11
Kirjoittaja MrVolvo
Marko67 kirjoitti:
VILLEvonWOLTTI kirjoitti:Jokisen Pösön turbon öljyputki, painepuoli siis yläpuoleinen putki näytti vielä tihkuavan park fermessä. Tulipalo syttyy varmasti, kun öljyä tulee paineella punasena hehkuvan melkein keilapallon kokoisen pakopesän päälle. Liekö jäänyt putki löysälle, kun huhun mukaan olivat vaihtaneet turbon.
Ajattelin nyt pistää tulipalon SYYN tänne ettei turhat "varmat tiedot" kierrä.
Tulipalo aiheutui bensasta jotka varmasti tarkkaavaisimmat jo muutamista valokuvista huomasivatkin.
Turbo ja sen öljyputket sijaitsevat repsikan puolella ja taasen kaikki bensaan liittyvä kuskin puolella ja kun oikein katsotte esim www.toniollikainen.com kuvia huomaatte varmasti että kuskinpuolelta se palo alkaa.
Turboon tuleva painepuolen letku samoin kuin öljyn paluu ovat pikaliittimellä ja nyt on tästä liittimestä hieman tiivisteet "kärähtäneet", tästä varmasti öljyn tihkuaminen palon jälkeen.
Öljystä ja turbosta johtuvat palot eivät räjähdä kuten minulle Apparalla kävi,
tämänkin tiedän kokemuksesta.

Oikea syy löytyy siitä että 1 ja 2 suuttimen tiivistekumit ovat "pullahtanneet" osittain ulos. Suuttimien tukki samoin kuin kaikki kiinnitysheebelit yms. tulevat aavikko Peugeot 405:stä ja sama konstruktio on käytössä suurimmassa osassa Peugeot/ Citroen moottoreita jotka crossissa ovat.

Miksi näin kävi en osaa vastata, nyt yritämme saada auton puhtaaksi, tutkimme vauriot ja toivottavasti saamme kaikki reilaan myös suuttimet yms ettei nyt vaan tule lisää näitä.
Ja se ensimmäinen palo oli hyvinkäällä ennen kouvolaa, läppärungon puoleinen suuttimen kumi poikki. Kouvolassa oli jos jonkimoista viritystä ja teippiä kuten myös nokea ja paskaa konehuoneessa, nämä oli kyllä korjattu ennen Apparaa joten ei ollut palon syy.

Kiitokset kaikille jotka toivat sammuttimia, jos ne tyhjeni ja jouduitte täyttämään tulkaa juttelemaan Kauhajoella niin hoidetaan asia pois.

Marko Jokinen



En ketään millään pahalla mutta miksi kisoissa on palomiehiä kun kerran
kumminkin muut MIEHET joutuvat sammuttaan. Kantsisko ottaa sulta ja Manulta pesulakuitit ja lähettää Riihimäelle. Minä ainakin odotan todella
paljon nopempaa toimintaa järjestäjältä tämän kaltaisissa vaarallisissa tilanteissa.Eipä noissa kuvissa joita minä katselin oli vaan sammuttamassa
isä ja poika.!!!!!!!!!!!!!!!

No jos ei järjestäjä tule vastaan minä RAMI SYSTÄ maksan teidän
vaatteiden pesut. Oulussa viimeistään. Vai hyvitetäänkö teltasta :lol: :lol:

Tsemppiä auton korjaukseen!

Lähetetty: 27.05.2008 16:27
Kirjoittaja Vieras
:arrow: Valokuvia löytyy kysua.netistä.

Lähetetty: 27.05.2008 22:28
Kirjoittaja Sheikki
ja yksi suurimpi syitä ettei ohitus paikkoa ole kun radan tekijät on tehnyt kyheröä jossa on oikea vasen oikea vasen kurveja uskossa että oh paljon paikkoja. Totuus kuitenkin on se että vuorottelevat kurvit tappaa ne ohituspaikat. Kurvien tulee olla niin että vähintään 2 kurvia peräkkäin on samaan suuntaan.

Lähetetty: 29.05.2008 01:17
Kirjoittaja Etuveto
Sheikki tietää myös että

Yksi suurimpi syitä ettei ohitus paikkoa ole kun radan tekijät on tehnyt kyheröä jossa on oikea vasen oikea vasen kurveja uskossa että oh paljon paikkoja. Totuus kuitenkin on se että vuorottelevat kurvit tappaa ne ohituspaikat.

Tässä on asiaa kun siihen lisää vielä että ,mutkien välissä PITÄÄ olla suoraa jossa pääsee rinnalle.
Niissä peräkkäisissä eli S-mutkissa on se vika että niissä on helppo peittää kun ne yleensä pystyy ajamaan suoraksi.
Jos niihin mennään kaksi rinnan yleensä toinen poistuu ja pahimmillaan vielä KAATUU :x
Samoin pitkät ja loivat kaarteet ovat käytännössä turhia, jos niitä pitää.tehdä rata-alueen johdosta tehtäköön ne kahtena terävänpänä erillisenä mutkana ja väliin suoranpätkä. ( EI VOI OLLA VAIKEETA)
Erillisillä mutkilla tehtynä rata kestää paremmin kun ajolinja hajonta on suurempi,kun fiksummat osaa ajaa sen pitkänä pyöreenä. :D
Radan suunnittelijoilta tuntuu yleensä puuttuvan käsitys että siellä ajaa erässä 5-6 autoo joiden pitäs sopia vaikka koko lenkki menemään kolme rinnakkain.
Kyllä ne kaikkiradat ovat yleensä käypäsiä srinttiratoja, mutta ei yhteislähtöihin tarkoitettuja. :roll:

Kun nyt pikkuhiljaa saadaan nää radat oikeisiin muotoihin voidaan lisälenkit POISTAA tarpeettomina :D , mutta jos poisto ei onnistu niiden paikka PITÄÄ sitten muuttaa niin että se alkaa HETI maalilinjan jälkeen.Näin saadaan vielä nähdä vajaa kierros kilvanajoa lisälenkin jälkeenkin:D :D

Lähetetty: 29.05.2008 07:14
Kirjoittaja gtdriver
Etuveto kirjoitti:Sheikki tietää myös että

Yksi suurimpi syitä ettei ohitus paikkoa ole kun radan tekijät on tehnyt kyheröä jossa on oikea vasen oikea vasen kurveja uskossa että oh paljon paikkoja. Totuus kuitenkin on se että vuorottelevat kurvit tappaa ne ohituspaikat.

Tässä on asiaa kun siihen lisää vielä että ,mutkien välissä PITÄÄ olla suoraa jossa pääsee rinnalle.
Niissä peräkkäisissä eli S-mutkissa on se vika että niissä on helppo peittää kun ne yleensä pystyy ajamaan suoraksi.
Jos niihin mennään kaksi rinnan yleensä toinen poistuu ja pahimmillaan vielä KAATUU :x
Samoin pitkät ja loivat kaarteet ovat käytännössä turhia, jos niitä pitää.tehdä rata-alueen johdosta tehtäköön ne kahtena terävänpänä erillisenä mutkana ja väliin suoranpätkä. ( EI VOI OLLA VAIKEETA)
Erillisillä mutkilla tehtynä rata kestää paremmin kun ajolinja hajonta on suurempi,kun fiksummat osaa ajaa sen pitkänä pyöreenä. :D
Radan suunnittelijoilta tuntuu yleensä puuttuvan käsitys että siellä ajaa erässä 5-6 autoo joiden pitäs sopia vaikka koko lenkki menemään kolme rinnakkain.
Kyllä ne kaikkiradat ovat yleensä käypäsiä srinttiratoja, mutta ei yhteislähtöihin tarkoitettuja. :roll:

Kun nyt pikkuhiljaa saadaan nää radat oikeisiin muotoihin voidaan lisälenkit POISTAA tarpeettomina :D , mutta jos poisto ei onnistu niiden paikka PITÄÄ sitten muuttaa niin että se alkaa HETI maalilinjan jälkeen.Näin saadaan vielä nähdä vajaa kierros kilvanajoa lisälenkin jälkeenkin:D :D
Juuri näin! En voi pitää tapahtumaa kovin kiinnostavana jos ohitukset
tapahtuu vain lisälenkillä. :evil:

Lähetetty: 29.05.2008 21:42
Kirjoittaja Sheikki
Sheikki kirjoitti:ja yksi suurimpi syitä ettei ohitus paikkoa ole kun radan tekijät on tehnyt kyheröä jossa on oikea vasen oikea vasen kurveja uskossa että oh paljon paikkoja. Totuus kuitenkin on se että vuorottelevat kurvit tappaa ne ohituspaikat. Kurvien tulee olla niin että vähintään 2 kurvia peräkkäin on samaan suuntaan.
Joo vastasin vajaavaisesti kun käytin kännykkää enkä jaksanut sillä näpytellä. Tottakai 2 peräkkäisen esim. vaseman välissä pitää se suora olla, jolla keretään kokonaan rinnalle ja saadaan sisä-mutkan etu.

Mielestäni sakko pitää kuitenkin olla vasta ekan kurvin jälkeen, ettei epäonnistunutta lähtöä paikata sillä että ajetaan suoraan sakolle. No antaahan se anteeksi mutta lajeihin pitäisi kuuluase että yhteenkään virheeseen ei ole varaa tai sit mennään 2 puolta ohi.

Tuskimpa Suomesta yhtään rataa löytyy, jossa oikeasti on otettu kaikki mahdollinen huomioon. Jopa yleisin tuulen suunta pitäisi ottaa huomioon, ennen kuin edes tulevan radan pinta maita poistetaan. (tämä ei ollut vitsi)

Lähetetty: 29.05.2008 22:40
Kirjoittaja MRT
Marko67 kirjoitti:
VILLEvonWOLTTI kirjoitti:Jokisen Pösön turbon öljyputki, painepuoli siis yläpuoleinen putki näytti vielä tihkuavan park fermessä. Tulipalo syttyy varmasti, kun öljyä tulee paineella punasena hehkuvan melkein keilapallon kokoisen pakopesän päälle. Liekö jäänyt putki löysälle, kun huhun mukaan olivat vaihtaneet turbon.
Ajattelin nyt pistää tulipalon SYYN tänne ettei turhat "varmat tiedot" kierrä.
Tulipalo aiheutui bensasta jotka varmasti tarkkaavaisimmat jo muutamista valokuvista huomasivatkin.
Turbo ja sen öljyputket sijaitsevat repsikan puolella ja taasen kaikki bensaan liittyvä kuskin puolella ja kun oikein katsotte esim www.toniollikainen.com kuvia huomaatte varmasti että kuskinpuolelta se palo alkaa.
Turboon tuleva painepuolen letku samoin kuin öljyn paluu ovat pikaliittimellä ja nyt on tästä liittimestä hieman tiivisteet "kärähtäneet", tästä varmasti öljyn tihkuaminen palon jälkeen.
Öljystä ja turbosta johtuvat palot eivät räjähdä kuten minulle Apparalla kävi,
tämänkin tiedän kokemuksesta.

Oikea syy löytyy siitä että 1 ja 2 suuttimen tiivistekumit ovat "pullahtanneet" osittain ulos. Suuttimien tukki samoin kuin kaikki kiinnitysheebelit yms. tulevat aavikko Peugeot 405:stä ja sama konstruktio on käytössä suurimmassa osassa Peugeot/ Citroen moottoreita jotka crossissa ovat.

Miksi näin kävi en osaa vastata, nyt yritämme saada auton puhtaaksi, tutkimme vauriot ja toivottavasti saamme kaikki reilaan myös suuttimet yms ettei nyt vaan tule lisää näitä.
Ja se ensimmäinen palo oli hyvinkäällä ennen kouvolaa, läppärungon puoleinen suuttimen kumi poikki. Kouvolassa oli jos jonkimoista viritystä ja teippiä kuten myös nokea ja paskaa konehuoneessa, nämä oli kyllä korjattu ennen Apparaa joten ei ollut palon syy.

Kiitokset kaikille jotka toivat sammuttimia, jos ne tyhjeni ja jouduitte täyttämään tulkaa juttelemaan Kauhajoella niin hoidetaan asia pois.

Marko Jokinen


Moikka, Riihimäen UA hoiti sammutinpullojen täytön niin se on hoidettu.

Terv. Johan Malm

Lähetetty: 30.05.2008 01:24
Kirjoittaja Etuveto
Tää on tosi hyväjuttu kun näistä radoista on asiaa, vielä kun saatais nää toteutettua tai ensin tieto edes niille ketkä ei tiedä 8O 8O .

PS. Katsojien palautteesta kävi selväksi, että sitä lisälenkkiä EI KAIPAA KUKAAN katsoja. :lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 30.05.2008 09:04
Kirjoittaja Jani_V
Etuveto kirjoitti: Kun nyt pikkuhiljaa saadaan nää radat oikeisiin muotoihin voidaan lisälenkit POISTAA tarpeettomina :D , mutta jos poisto ei onnistu niiden paikka PITÄÄ sitten muuttaa niin että se alkaa HETI maalilinjan jälkeen.Näin saadaan vielä nähdä vajaa kierros kilvanajoa lisälenkin jälkeenkin:D :D
Sanoit muistaakseni joskus ettei millään radalla ole lisälenkkiä toteutettu oikein. Oletkos tutustunut Oulun rataan? Mitäs mieltä olet sen radan lisälenkistä? Mitä olen siellä kisoja katsonut, niin siellä ei lisälenkillä käynti tapa kisaamista. Siellä kun käy, niin se hidastaa reilun autonmitan verran jos onnistuu nappiin. Lisälenkille myös pääsee välittömästi viivalta irrottuaan niin halutessaan.