VILLEvonWOLTTI kirjoitti:Jokisen Pösön turbon öljyputki, painepuoli siis yläpuoleinen putki näytti vielä tihkuavan park fermessä. Tulipalo syttyy varmasti, kun öljyä tulee paineella punasena hehkuvan melkein keilapallon kokoisen pakopesän päälle. Liekö jäänyt putki löysälle, kun huhun mukaan olivat vaihtaneet turbon.
Ajattelin nyt pistää tulipalon SYYN tänne ettei turhat "varmat tiedot" kierrä.
Tulipalo aiheutui bensasta jotka varmasti tarkkaavaisimmat jo muutamista valokuvista huomasivatkin.
Turbo ja sen öljyputket sijaitsevat repsikan puolella ja taasen kaikki bensaan liittyvä kuskin puolella ja kun oikein katsotte esim
www.toniollikainen.com kuvia huomaatte varmasti että kuskinpuolelta se palo alkaa.
Turboon tuleva painepuolen letku samoin kuin öljyn paluu ovat pikaliittimellä ja nyt on tästä liittimestä hieman tiivisteet "kärähtäneet", tästä varmasti öljyn tihkuaminen palon jälkeen.
Öljystä ja turbosta johtuvat palot eivät räjähdä kuten minulle Apparalla kävi,
tämänkin tiedän kokemuksesta.
Oikea syy löytyy siitä että 1 ja 2 suuttimen tiivistekumit ovat "pullahtanneet" osittain ulos. Suuttimien tukki samoin kuin kaikki kiinnitysheebelit yms. tulevat aavikko Peugeot 405:stä ja sama konstruktio on käytössä suurimmassa osassa Peugeot/ Citroen moottoreita jotka crossissa ovat.
Miksi näin kävi en osaa vastata, nyt yritämme saada auton puhtaaksi, tutkimme vauriot ja toivottavasti saamme kaikki reilaan myös suuttimet yms ettei nyt vaan tule lisää näitä.
Ja se ensimmäinen palo oli hyvinkäällä ennen kouvolaa, läppärungon puoleinen suuttimen kumi poikki. Kouvolassa oli jos jonkimoista viritystä ja teippiä kuten myös nokea ja paskaa konehuoneessa, nämä oli kyllä korjattu ennen Apparaa joten ei ollut palon syy.
Kiitokset kaikille jotka toivat sammuttimia, jos ne tyhjeni ja jouduitte täyttämään tulkaa juttelemaan Kauhajoella niin hoidetaan asia pois.
Marko Jokinen