Sivu 7/7
Re: Jäsenyyksistä
Lähetetty: 13.11.2010 23:02
Kirjoittaja Rallimax
emppu kirjoitti:Rallimax kirjoitti:hannulehessaari kirjoitti:
.............
Hannu !
Käväseppä joskus JM kisoissa niin huomaat, miten ihmeellisiilä laitteilla ja turvavarusteilla sielläkin ajetaan kilpaa.
Oikeasti JM porukka voisi pitää turpansa kiinni kaikessa mikä liittyy turvallisuuteen.
Rintanen: Noinko paljon sinua "genitaalialueenvärkittää" se että JM-porukkakaan ei ole sinua huolinut "tiedottajaksi"
Ovat näemmä olleet kaukaa viisaita jo tässäkin asiassa

Ihan vain tiedoksi !
Olen kerran ollut yhden kisan tiedottajana ja sekin oli ralli !
Ja lopetin moottoriurheilussa työn tekemisen koska sinne ei kaivata ammattilaisia ja ilmaiseksi ei kannata töitä tehdä.
Re: Jäsenyyksistä
Lähetetty: 14.11.2010 08:23
Kirjoittaja jonza
Rallimax kirjoitti:
Sanoin jo tuolla toisessa tobikisssa, että nyt on aika jätttää lisenssit lunastamatta oikein porukalla.
Ne jotka nöyrtyy AKK:n alati järjettömään sääntömaailmaan, nämä voivat pitää turpansa kiinni täälläkin.
Ne joiden mielesrtä me tarvitaan nyt toinen ns, alakerran harrastajatason AKK Suomeen voivat jatkaa tätäkin keskustelua.
Hannu !
Käväiseppä joskus JM kisoissa niin huomaat, miten ihmeellisiilä laitteilla ja turvavarusteilla sielläkin ajetaan kilpaa.
Oikeasti JM porukka voisi pitää turpansa kiinni kaikessa mikä liittyy turvallisuuteen.
Heh, meinaatko, että tälle foorumille saisi kirjoitella vain he, kellä on kovasti jotain purnattavaa lähes joka asiasta?
Itse tulen ensi vuonnakin lunastamaan AKK:n lisenssin, eli saanko edes lukea tätä itkuvirttä enää?
En todellakaan väitä, että kaikki sääntömuutokset olisivat hyviä, mutta eikait siellä nyt mitään niin kamalaa ole, että harrastamaan ei pystyisi? Ihminen on tiettävästi sopeutuvaa sorttia, joten eiköhän me näihinkin sopeuduta?
Luen itseni jonkin verran myös "JM porukaksi", niin minkä takia en saisi kommentoida turvallisuusasioita? Itsellä ainakin käytössä sielläkin kaikki FIA varusteet, hiilikuituhanssia myöden. On niitä kamalia varusteita/ autoja myös muissa lajeissa :D
PS: Koskahan me oltaisiin nähty Ralimax oikein kilpailemassa ilman näitä sääntömuutoksia?

Lähetetty: 14.11.2010 08:35
Kirjoittaja RossRauni
"Ja lopetin moottoriurheilussa työn tekemisen koska sinne ei kaivata ammattilaisia ja ilmaiseksi ei kannata töitä tehdä."
Ilmaiseksi autourheilua tekee tuhansia toimitsijoita. Ilmainen lääkäri on muutes paljon helpompi löytää kisaan kuin ilmainen kuuluttaja.
Lähetetty: 14.11.2010 09:44
Kirjoittaja Frog
RossRauni kirjoitti:"Ja lopetin moottoriurheilussa työn tekemisen koska sinne ei kaivata ammattilaisia ja ilmaiseksi ei kannata töitä tehdä."
Ilmaiseksi autourheilua tekee tuhansia toimitsijoita. Ilmainen lääkäri on muutes paljon helpompi löytää kisaan kuin ilmainen kuuluttaja.
Lääkärin ja kuuluttajan hommaaminen kuuluu kilpailun järjestäjälle !!
Talouteen vaikuttaa hinnat !!
Kilpailun onnistumiseen ammattitaito !!
Lääkäri saa palkkansa muualta, hommansa osaava kuuluttaja juuri kilpailuista, miksi sille ei siis voisi maksaa?
P.S. olipa huono vertaus

Lähetetty: 14.11.2010 10:06
Kirjoittaja RossRauni
Lääkärin ja kuuluttajan hommaaminen kuuluu kilpailun järjestäjälle !!
- Luuletkos, ettei me kaikki tuota ole tiedetty vuosia? Sekin tiedetään, että järjestäjä saa valita, kenet kutsuu/palkkaa.
Talouteen vaikuttaa hinnat !!
- Tänäänkös tuon vasta oivalsit?
Kilpailun onnistumiseen ammattitaito !!
- Järjestämisessä toimitsijoiden ammattitaito. Joillakin sitä on huomattavasti enempi kuin kuuluttajalla, mutta tekevät kuukausienkin työt ilmaiseksi. Ei kisojen talous kestäisikään tätä talkootyötä rahalla korvata!
Lääkäri saa palkkansa muualta,...
- Kisassa paikalla aina vapaa-ajallaan, ei saa silloin palkkaansa muualta!
...hommansa osaava kuuluttaja juuri kilpailuista, miksi sille ei siis voisi maksaa?
- Montako kuuluttajaa Suomessa toimii päätoimisesti? Maksettu on sivutoimisille ja lähes aina enempi kuin lääkärille! Se maksaa, kuka tilaa!
Lähetetty: 14.11.2010 12:04
Kirjoittaja Frog
RossRauni kirjoitti:Lääkärin ja kuuluttajan hommaaminen kuuluu kilpailun järjestäjälle !!
- Luuletkos, ettei me kaikki tuota ole tiedetty vuosia? Sekin tiedetään, että järjestäjä saa valita, kenet kutsuu/palkkaa.
Talouteen vaikuttaa hinnat !!
- Tänäänkös tuon vasta oivalsit?
Kilpailun onnistumiseen ammattitaito !!
- Järjestämisessä toimitsijoiden ammattitaito. Joillakin sitä on huomattavasti enempi kuin kuuluttajalla, mutta tekevät kuukausienkin työt ilmaiseksi. Ei kisojen talous kestäisikään tätä talkootyötä rahalla korvata!
Lääkäri saa palkkansa muualta,...
- Kisassa paikalla aina vapaa-ajallaan, ei saa silloin palkkaansa muualta!
...hommansa osaava kuuluttaja juuri kilpailuista, miksi sille ei siis voisi maksaa?
- Montako kuuluttajaa Suomessa toimii päätoimisesti? Maksettu on sivutoimisille ja lähes aina enempi kuin lääkärille! Se maksaa, kuka tilaa!
Nyt verrataan kuuluttajaa - lääkäriin (niin kuin aloitit) ja heidän palkkaukseen sekä ammattitaitoon kilpailun onnistumisessa! Eikä sekoiteta vapaa-aikaa työaikaan, osa ja kokopäiväisestä toimijasta ei ole mitään hajua mutta osaava kuuluttaja on pelkkää plussaa kisalle vaikka se maksaakin, lääkäri ei tee kisaa yhtään paremmaksi vaikka sen ammattitaito olis millä tasolla hyväänsä.
Siinä olet 100% oikeessa että monesti toimitsijoina olisi ammattitaitoisempia kuuluttajia! mutta itsepäs ne sinne valitsette
kaikki ammattiapu tai työ motorsportin hyväksi taitaa olla vapaa ehtoista ja siksi on siitä palkkaa saavien ja siinä harrastuksena työskentelevien vertaaminen ihan pöljän hommaa eikä siitä korvausta saavat ole rosvoja, kiskureita tai muuten ahneita vaan se on useille se leipätyö!!
P.S. Anteeksi ja näkemiin :D
Lähetetty: 14.11.2010 13:13
Kirjoittaja MJT
prinz kirjoitti:joo ... nää foorumit on täys kaikenlaisia puupäitä jotka kyllä täällä huutelee ja arvostelee mutta ei vaivaudu paikalle kun jotain koetetaan.
täkun j-race esitti toista oviputkea kuskin puoleelle, ei sitäkään katsottu tarpeelliseksi ei lisää ilmeisesti turvallisuutta.
sitä paitsi jokkis ei ole tarpeeksi hieno laji herroille... pikemminkin pakollinen paha. vaikka kai sekin rahaa tuo kujalle.
Varmasti jokkisautoon saa rakentaa oviputkia ja muitakin tukia aivan samalla lailla kuin muihinkin kilpureihin. Turvakehikko määräysten mukaan putkia voi olla erittäin runsaasti. Luulen että kilpailijat eivät vaan halua putkia lisätä. Jos se taas olisi määrätty sääntöjen mukaan pakolliseks niin minkälainen poru siitä sitten olisi syntynyt?
Lähetetty: 14.11.2010 17:35
Kirjoittaja prinz
juu näin on mutta tulee han kalsaritkin pakolliseksi, ja porua tulee.. mutta jospa pysyis penkki puhtaana. ei nimittäin auta kalsarit muuhun kun istuu mädässä pahvipussissa ja tormää kunnolla. olen nähnyt useamman auton jossa on tullut etupyörä sisään helmasta. pääkaari taitunut oviputkesta taaksepäin... onneksi apumiehen puolelta.
Turvallisuusvaatimukset
Lähetetty: 24.11.2010 23:27
Kirjoittaja kterkkila
Mihin te oikein suhteutatte noita käsityksiänne oikeasta turvallisuustasosta? Väitätte jokkisautoja turvattomiksi, ja että niihin pitäisi tehdä teknisiä muutoksia "oikean" turvallisuuden varmistamiseksi. Kuka tuon "oikean" turvatason teille on opettanut?
Maksimaalista turvatasoahan te ette tarkoita? Sehän tarkoittaisi esim. rallissa sitä että autot joko kulkevat max. 40 km/h hanssien kanssa, tai jos maksimi on 60 km/h, niin radan varressa ei saisi olla mitään mihin voi osua, kuten puita, siltoja, tai muutakaan. Paloturvallisuuttakin voisi maksimoida monella tapaa, esim. polttoainetta ei muutaman kilometrin EK:lle noilla nopeuksilla paljoa tarvittaisi, ja putkethan voidaan panssaroida auton alle niin että ne ovat viimeinen osa joka autosta jää ehjäksi pahimmassakaan katastrofissa. Nämä nyt ovat vain mielikuvitusta. Haluan sanoa lähinnä sen, että turvallisuustaso on aina valintakysymys, eikä oikeaa tai väärää valitettavasti ole, on vain ajan hengen mukaisia "käsityksiä" siitä mitä sen pitäisi olla.
Itse en aja rallia tai edes jokkistakaan, vaan endurancea. Omasta näkökulmasta sekä ralli että jokkis ovat vaarallisempia lajeja kuin omani. Itse hyväksyn nykyisten oman lajin sääntöjen mukaiset riskit, mutta ymmärrän niitä jotka pystyvät ottamaan riskin puiden välissä ajamisesta turvakaarilla varustetulla autolla. Ymmärrän myös niitä jotka ottavat riskin puiden välissä moottoripyörällä ajamisesta, lajista jota kai enduroksi kutsutaan, ja motocrossikin menee siinä sivussa. Kuulemma jonkun verran tulee vammoja noissakin. Löytyy maailmalta vaarallisempiakin lajeja, vaikkapa vuorikiipeilyä Himalajalla tai sukellusta haiden seassa. Millainen on todennäköisyys kuolla vuorikiipeilyssä?
Eikös se nyt ole niin, että tyhmiä riskejä ei vaan kannata ottaa, mutta rima vedetään johonkin kohtuulliselle tasolle? Tason täytyy olla lajikohtaisesti sellainen, että se voidaan harrastajien ja pelisäännöistä päättävien järjestöjen kanssa yhdessä hyväksyä (keskustelu AKK:n kanssa vaan ei ole toiminut?). Jos riskejä on hyväksytty, myös eri asteisia loukkaantumisia syntyy, joka tietenkin vaikuttaa myös lajin vakuutusmaksuihin. Itse en osallistuisi kilpailuihin kaarettomalla autolla tai ilman kypärää ja vöitä, vaikka jonkun lajin säännöt sen sallisivatkin (enkä lähde himalajallekaan), mutta sehän on vain minun oma valinta. Muut tehkööt omat valintansa.
Eikä tätä viestiä oltu tarkoitettu kellekään yksittäiselle henkilölle keskustelussa, tai kaikille teille, vaan ihan yleisenä näkökulmana.