Viesti
Kirjoittaja AN_ » 16.01.2013 09:42
Nykymuotoiset kyläkisat ovat jääneet nyt vähän väliinputoajan asemaan nyt, kun seurakilpailuja, rallispeciaaleja ja muita "kevytralleja" on opittu järjestämään. Tämä ei ole mikään ihme, kun katsoo osallistumismaksuja ja sillä saatavaa vastinetta.
Seurakilpailut ovat lähestyneet "oikeita" ralleja monipuolistumalla (esim. Tervakoskella oli sunnuntaina 2 kisaa yhteisellä huoltoalueella, eli käytännössä kahden ek:n setti). "Kyläkisojen" tulisi mielestäni nyt keventyä, jotta osallistumismaksuhyppäys ei olisi niin suuri. Samalle tasolle seurakisojen kanssa ei tietenkään päästä, mutta kun vertaa esim. viime viikonlopun ABC-rallia (n. 7e / ek-km) ja sunnuntain Tervakosken seurakisaa (monilla alle 2e / ek-km), niin eipä tarvitse ihmetellä, miksi pelkästä ajamisen ilosta ajavat tai sarjakisoja varten treenaavat valitsevat ennemmin seurakisan kun monipuolisemman, mutta kalliimman aluerallin.
Osallistujamääriä katselemalla alkaa nyt olla kaikille selvää, että alueralli talvikaudella harvoin vetää kahtasataa osallistujaa, tänä vuonna näytetään jäävän jatkuvasti alle 100 autoon. Silti esim. Imatran säännöissä maksimimääräksi ilmoitettiin 220 autoa. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tämähän tarkoittaa sitä, että kilpailu on mitoitettu 220 kilpailijaparille?
En ole rallissa ollut sulkumiestä kummemmissa tehtävissä, mutta maalaisjärjellä ajateltuna ainakin seuraavat asiat luulisi olevan helpommin järjestettävissä, jos osallistujamäärä rajattaisi esim. 90 autoon:
- Teiden löytäminen helpompaa, kun vähemmän kulutusta.
- Teiden jälkihuolto halvempaa, kun vähemmän kulutusta.
- Kilpailukeskuksen, huoltoparkin jne. löytäminen helpompaa (halvempaa?), kun vähemmän kilpailijoita
- Kilpailukeskukseen pienempi järjestysmiestarve, kun vähemmän kilpailijoita
- Sulkuajat lyhempiä (helpompi löytää teitä ja rekrytoida järkkäreitä?)
- Mahdollisuus käyttää osittain samoja teitä useamman kerran (vaatii sopivan tieverkoston ja ratamestarilta mielikuvitusta, mutta jos pystyy järjestämään vaikka 1. ja viimeiselle pätkälle yhteisen lähtö- tai maalipaikan, niin organisaatiota voi taas keventää).
Kaikki työt eivät tietenkään kevene, mutta aika moni asia on kuitenkin helpompi järjestää pienemmälle porukalle. Jos tämä säästö saataisiin siirrettyä osallistumismaksuun siten, että vaikkapa 50km aluerallin (josta vaikkapa 10 km kahteen kertaan ajattavaa osuutta) osallistumismaksu jäisi 200 euroon, niin uskoisinpa että 90 autoa saataisiin helposti kasaan.
Ja ennen kun kukaan asiasta mainitsee: tietenkin rallin järjestäminen per osallistuja on sitä halvempaa, mitä enemmän on osallistujia. Jos osallistujia ei kuitenkaan yksinkertaisesti ole, niin ylimitoituksesta seuraa varmasti tappiota.
- Antti