Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
laksak1
Viestit: 15
Liittynyt: 09.11.2012 12:34

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja laksak1 » 19.11.2012 13:31

Katsottuani lajifoorumin nauhoitukset, niin onko nyt ensivuonna todella se tilanne minkä esim Saxberg siellä kertoi, että Corollassa luurankolohkot ovat kielletty? Lisäksi tukivarsien, jousien ja iskareiden paikkaa ei saa vaihtaa. Eli jos F-ryhmään ei tule sääntömuutoksia kaudelle 2013 jatkuu tilanne ennallaan ja iso osa autoista on sääntöjen vastaisia!

Avatar
mexico
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 23.06.2004 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja mexico » 19.11.2012 16:26

Frog kirjoitti:
mexico kirjoitti:minua ainakin tänä vuonna ihmetytti suuresti f-ryhmäläisten hyvinkin villit tukivarsi viritykset?? esim E30 korisessa autossa ei ollut takana yhtään mitään alkuperäistä muistuttavaakaan osaa??(ehkä vetoakseli) onko jossain luokitustodistuksessa sellaisia?? ja eikö autot pitäisi jollain tavalla perustua vanhoihin luokitustodistuksiin??
Mitäs vakioo Escortissa on jossa on Volvon takasilta ja tarvike nelilinkit ? 8O Kyllä sääntö sallii aika innovatiiviset ratkaisut!
jäykkä taka-akseli ja suurinpiirtein luokitus todistusta muistuttava linkki,iskarikotelot,lehtijousi ym.
mutta jos bemmissä on etuvetoauton mc phersonia muistuttava tuenta,tukivarsien varassa,on se hieman outo??.

jos tuota sääntöä joutuu e36 korisessa bemmissä noudattamaan,pitäisi siis jousi olla poikittaisen ylätukivarren ja korin välissä,jolloin ei voisi käyttää säädettävää putkitukivartta ja iskarinpaikalla olisi pelkkä iskari ja joku apujousi???
joustovarat lyhenisivät todella huomattavasti ja miten toimisi tuo tynnyrin mallinen isomollukka??
jos näitä rakenteita katsastuksessa hylätään koskeeko se myös yleisen luokan kärki kuljettajia vai ainoastaan a-b junnuja??
kysyn vaan??
ja onko muuten jossain alettu sallimaan hiilikuituisia ovipaneleita?? taitaa säännöt edelleen vaatia äffäläiseen alumiinilevyä.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 19.11.2012 17:16

8)

Linkkirakenteet pitää olla luokiteltu ryhmään A että ne olis kelvolliset Escortissa!! Pyöräkoteloita voi suurentaa, mutta iskarinpaikkaa ei voi vaihtaa. HUOM nämä on vain spekulaatioita jos tuo 2013 sääntö jää voimaan !!!

Bemareiden joustoja ei rajoita vaikka käyttää omia varsia, kun käyttää oikeenmittaisia iskareita.

Oviverhoiluiden kohdalta kannattaa lukee uudelleen sääntökirjaa ! hiilikuidut on sallittu ja se linkittyy ryhmän N puolelta, mutta ryhmän F kohdalla on kyllä maininta että mikä on sallittu !

Avatar
LRT
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 125
Liittynyt: 25.09.2006 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja LRT » 19.11.2012 17:23

voidaan korvata ryhmän n art
254,6,7,2,3,b
tuo taitaa sisältää sen hiilikuitusen ovipahvin. vaikka suoraan ei lue että(HIILIKUITUINEN OVIPAHVI SALLITTU)

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja markomartini » 19.11.2012 17:50

b) Jos ovien sivutörmäyssuojia tai vahvikkeita ei poisteta
(edes osittain), voidaan ovipaneelit tehdä vähintään
0,5 mm paksusta metallista tai vähintään 1
mm paksusta hiilikuidusta tai muusta kiinteästä ja
palamattomasta materiaalista, jonka paksuus on
vähintään 2 mm.
Yllämainitut muutokset koskevat myös kaksiovisten autojen
takasivuikkunoiden alapuolista osaa.


Escortin linkkejä ei ole tietääkseni luokiteltu kuin vasta 650 luokkarilla ryhmään 4.
Mutta niitä käytettiin jo 1605 gr2 luokkarilla rs 1600 autoissa jo 70 luvulla (kuva aineistoa on tehtaalta tuolta aikakaudelta).Samalla tehtalla tehtiin radalle 1300gt escortteja jossa myös käytettiin 4 linkkejä.

Olen kuullut että 70 luvulla lite j antoi mahdollisuuden lisätuentaa ja 75 jälkeen se kiellettiin 2 vuoden siirtymällä jonka jälkeen autot siirtyivät ryhmään 4.

Voin olla väärässäkin, jos jollain parempaa tietoa voisi oikaista.

Miksi frog täytyisi olla lokiteltu ryhmä a että saa käyttää :?:

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Peke » 19.11.2012 18:08

Ja jos noi Escortit on jo reilut parikytä vuotta kelvanneet äffään ketä ne on ny ruvennu häiritseen? (liian vanhojako)

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 19.11.2012 18:17

Missähän vaiheesssa tota tietoa alkaa tulla kun en meinaa muuttaa mitään niin ei tulis suotta tota lisenssiä maksettua?

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja markomartini » 19.11.2012 18:30

Eikös joku ollut frogille sanonut kun kukaan ei valvo, ja vähän on tainut olla kanssakilpailijoiden vastalauseita.

Nytkö luodaan ilmapiiriä että joku alkais tekemään niitä vastalauseita :?: ,kun sillä on tollaset ja me ei saada niitä käyttää.
Lohko homma myös susi .

Vai palataanko aikaan että luokituksen mukainen :lol:

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 19.11.2012 18:48

markomartini kirjoitti:b) Jos ovien sivutörmäyssuojia tai vahvikkeita ei poisteta
(edes osittain), voidaan ovipaneelit tehdä vähintään
0,5 mm paksusta metallista tai vähintään 1
mm paksusta hiilikuidusta tai muusta kiinteästä ja
palamattomasta materiaalista, jonka paksuus on
vähintään 2 mm.
Yllämainitut muutokset koskevat myös kaksiovisten autojen
takasivuikkunoiden alapuolista osaa.


Escortin linkkejä ei ole tietääkseni luokiteltu kuin vasta 650 luokkarilla ryhmään 4.
Mutta niitä käytettiin jo 1605 gr2 luokkarilla rs 1600 autoissa jo 70 luvulla (kuva aineistoa on tehtaalta tuolta aikakaudelta).Samalla tehtalla tehtiin radalle 1300gt escortteja jossa myös käytettiin 4 linkkejä.

Olen kuullut että 70 luvulla lite j antoi mahdollisuuden lisätuentaa ja 75 jälkeen se kiellettiin 2 vuoden siirtymällä jonka jälkeen autot siirtyivät ryhmään 4.

Voin olla väärässäkin, jos jollain parempaa tietoa voisi oikaista.

Miksi frog täytyisi olla lokiteltu ryhmä a että saa käyttää :?:
Ryhmä F säännöt alkaa: Auton tulee olla luokiteltu ryhmiin 1,2 tai A ja ryhmä A,n lisäksi on sallittuja seuraavat muutokset !! eli ryhmien 1 ja 2 muutokset eivät ole sallittuja !!

Ei ne Escortit häiritse ketään sen enempää kuin muutkaan autot ! Älkää muutelko mitään ! ajakaa niin kuin olette ajanut tähän asti, jospa "pukki" tois jotain tiedotetta :lol:

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 19.11.2012 18:53

Se on toi yksi yö joka vuodesta toiseen vaan sotkee asioita, se uudenvuoden yö, pitäis kieltää jollain lakipykälällä kun se on jotenkin poikkeava yö.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Jankos » 19.11.2012 18:54

mutta onhan noissa f-säännöissä ollut ja on vieläkin että tukivarsia saa lisätä ja korimuutokset näille sallittu. Ja kun siellä eskon perusmallin alla akseli on lehtijousessa kiinni niin nelilinkit ja watt systeemit saa lisäillä.

Eikun kaikki vapaaksi...
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 19.11.2012 19:36

Jankos kirjoitti:mutta onhan noissa f-säännöissä ollut ja on vieläkin että tukivarsia saa lisätä ja korimuutokset näille sallittu. Ja kun siellä eskon perusmallin alla akseli on lehtijousessa kiinni niin nelilinkit ja watt systeemit saa lisäillä.

Eikun kaikki vapaaksi...
Siellä on myös vakio linkit 45 asteen kulmassa ! näiden lisäksi saat asentaa lisätukia siis OK . Mutta jos poistat tämän vakion, niin voit korvata sen uudella siis OK. Mutta jos jätät vakion kokonaan pois ja lisäät johonki muualle tuen, niin se tuki on korvaava ja sen kiinnitys pisteen paikkaa ei saa muuttaa !! Tämä on se pointti mikä tekee lähes kaikista autoista sääntöjen vastaisia jos niissä on lisätukia eikä alkuperäisillä paikoilla ole mitää !!

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Jankos » 19.11.2012 19:51

Juu tosiaan kun mietin niin olen kyllä nähnyt escortin alla ylätuen kiinnityspisteen.

Mutta olen ollut siinä luulossa että kaikissa malleissa ei olisi tukia ollut?

Nyt tiedän enää yhden sääntöjen mukaisen äffäläisen :D
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Peke » 19.11.2012 20:02

Jankos kirjoitti:Juu tosiaan kun mietin niin olen kyllä nähnyt escortin alla ylätuen kiinnityspisteen.

Mutta olen ollut siinä luulossa että kaikissa malleissa ei olisi tukia ollut?

Nyt tiedän enää yhden sääntöjen mukaisen äffäläisen :D
ei ole vakiona tukivarsia perus malleissa (mk1 ja2)

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Viesti Kirjoittaja Frog » 19.11.2012 20:20

Peke kirjoitti:
Jankos kirjoitti:Juu tosiaan kun mietin niin olen kyllä nähnyt escortin alla ylätuen kiinnityspisteen.

Mutta olen ollut siinä luulossa että kaikissa malleissa ei olisi tukia ollut?

Nyt tiedän enää yhden sääntöjen mukaisen äffäläisen :D
ei ole vakiona tukivarsia perus malleissa (mk1 ja2)

Silloin pitää käyttää myös perusmallin sylinterinlohkoo :lol: ei muuta kuin 1.1 F ryhmään :mrgreen: Eli luokitustodistuksen mukainen tuenta !!!

Vastaa Viestiin