Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 09.11.2012 12:34
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Katsottuani lajifoorumin nauhoitukset, niin onko nyt ensivuonna todella se tilanne minkä esim Saxberg siellä kertoi, että Corollassa luurankolohkot ovat kielletty? Lisäksi tukivarsien, jousien ja iskareiden paikkaa ei saa vaihtaa. Eli jos F-ryhmään ei tule sääntömuutoksia kaudelle 2013 jatkuu tilanne ennallaan ja iso osa autoista on sääntöjen vastaisia!
- mexico
- B-junnu
- Viestit: 39
- Liittynyt: 23.06.2004 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
jäykkä taka-akseli ja suurinpiirtein luokitus todistusta muistuttava linkki,iskarikotelot,lehtijousi ym.Frog kirjoitti:Mitäs vakioo Escortissa on jossa on Volvon takasilta ja tarvike nelilinkit ?mexico kirjoitti:minua ainakin tänä vuonna ihmetytti suuresti f-ryhmäläisten hyvinkin villit tukivarsi viritykset?? esim E30 korisessa autossa ei ollut takana yhtään mitään alkuperäistä muistuttavaakaan osaa??(ehkä vetoakseli) onko jossain luokitustodistuksessa sellaisia?? ja eikö autot pitäisi jollain tavalla perustua vanhoihin luokitustodistuksiin??Kyllä sääntö sallii aika innovatiiviset ratkaisut!
mutta jos bemmissä on etuvetoauton mc phersonia muistuttava tuenta,tukivarsien varassa,on se hieman outo??.
jos tuota sääntöä joutuu e36 korisessa bemmissä noudattamaan,pitäisi siis jousi olla poikittaisen ylätukivarren ja korin välissä,jolloin ei voisi käyttää säädettävää putkitukivartta ja iskarinpaikalla olisi pelkkä iskari ja joku apujousi???
joustovarat lyhenisivät todella huomattavasti ja miten toimisi tuo tynnyrin mallinen isomollukka??
jos näitä rakenteita katsastuksessa hylätään koskeeko se myös yleisen luokan kärki kuljettajia vai ainoastaan a-b junnuja??
kysyn vaan??
ja onko muuten jossain alettu sallimaan hiilikuituisia ovipaneleita?? taitaa säännöt edelleen vaatia äffäläiseen alumiinilevyä.
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä

Linkkirakenteet pitää olla luokiteltu ryhmään A että ne olis kelvolliset Escortissa!! Pyöräkoteloita voi suurentaa, mutta iskarinpaikkaa ei voi vaihtaa. HUOM nämä on vain spekulaatioita jos tuo 2013 sääntö jää voimaan !!!
Bemareiden joustoja ei rajoita vaikka käyttää omia varsia, kun käyttää oikeenmittaisia iskareita.
Oviverhoiluiden kohdalta kannattaa lukee uudelleen sääntökirjaa ! hiilikuidut on sallittu ja se linkittyy ryhmän N puolelta, mutta ryhmän F kohdalla on kyllä maininta että mikä on sallittu !
- LRT
- A-Junnu
- Viestit: 125
- Liittynyt: 25.09.2006 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
voidaan korvata ryhmän n art
254,6,7,2,3,b
tuo taitaa sisältää sen hiilikuitusen ovipahvin. vaikka suoraan ei lue että(HIILIKUITUINEN OVIPAHVI SALLITTU)
254,6,7,2,3,b
tuo taitaa sisältää sen hiilikuitusen ovipahvin. vaikka suoraan ei lue että(HIILIKUITUINEN OVIPAHVI SALLITTU)
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
b) Jos ovien sivutörmäyssuojia tai vahvikkeita ei poisteta
(edes osittain), voidaan ovipaneelit tehdä vähintään
0,5 mm paksusta metallista tai vähintään 1
mm paksusta hiilikuidusta tai muusta kiinteästä ja
palamattomasta materiaalista, jonka paksuus on
vähintään 2 mm.
Yllämainitut muutokset koskevat myös kaksiovisten autojen
takasivuikkunoiden alapuolista osaa.
Escortin linkkejä ei ole tietääkseni luokiteltu kuin vasta 650 luokkarilla ryhmään 4.
Mutta niitä käytettiin jo 1605 gr2 luokkarilla rs 1600 autoissa jo 70 luvulla (kuva aineistoa on tehtaalta tuolta aikakaudelta).Samalla tehtalla tehtiin radalle 1300gt escortteja jossa myös käytettiin 4 linkkejä.
Olen kuullut että 70 luvulla lite j antoi mahdollisuuden lisätuentaa ja 75 jälkeen se kiellettiin 2 vuoden siirtymällä jonka jälkeen autot siirtyivät ryhmään 4.
Voin olla väärässäkin, jos jollain parempaa tietoa voisi oikaista.
Miksi frog täytyisi olla lokiteltu ryhmä a että saa käyttää
(edes osittain), voidaan ovipaneelit tehdä vähintään
0,5 mm paksusta metallista tai vähintään 1
mm paksusta hiilikuidusta tai muusta kiinteästä ja
palamattomasta materiaalista, jonka paksuus on
vähintään 2 mm.
Yllämainitut muutokset koskevat myös kaksiovisten autojen
takasivuikkunoiden alapuolista osaa.
Escortin linkkejä ei ole tietääkseni luokiteltu kuin vasta 650 luokkarilla ryhmään 4.
Mutta niitä käytettiin jo 1605 gr2 luokkarilla rs 1600 autoissa jo 70 luvulla (kuva aineistoa on tehtaalta tuolta aikakaudelta).Samalla tehtalla tehtiin radalle 1300gt escortteja jossa myös käytettiin 4 linkkejä.
Olen kuullut että 70 luvulla lite j antoi mahdollisuuden lisätuentaa ja 75 jälkeen se kiellettiin 2 vuoden siirtymällä jonka jälkeen autot siirtyivät ryhmään 4.
Voin olla väärässäkin, jos jollain parempaa tietoa voisi oikaista.
Miksi frog täytyisi olla lokiteltu ryhmä a että saa käyttää

- Peke
- KV
- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Ja jos noi Escortit on jo reilut parikytä vuotta kelvanneet äffään ketä ne on ny ruvennu häiritseen? (liian vanhojako)
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Missähän vaiheesssa tota tietoa alkaa tulla kun en meinaa muuttaa mitään niin ei tulis suotta tota lisenssiä maksettua?
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Eikös joku ollut frogille sanonut kun kukaan ei valvo, ja vähän on tainut olla kanssakilpailijoiden vastalauseita.
Nytkö luodaan ilmapiiriä että joku alkais tekemään niitä vastalauseita
,kun sillä on tollaset ja me ei saada niitä käyttää.
Lohko homma myös susi .
Vai palataanko aikaan että luokituksen mukainen
Nytkö luodaan ilmapiiriä että joku alkais tekemään niitä vastalauseita

Lohko homma myös susi .
Vai palataanko aikaan että luokituksen mukainen

-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Ryhmä F säännöt alkaa: Auton tulee olla luokiteltu ryhmiin 1,2 tai A ja ryhmä A,n lisäksi on sallittuja seuraavat muutokset !! eli ryhmien 1 ja 2 muutokset eivät ole sallittuja !!markomartini kirjoitti:b) Jos ovien sivutörmäyssuojia tai vahvikkeita ei poisteta
(edes osittain), voidaan ovipaneelit tehdä vähintään
0,5 mm paksusta metallista tai vähintään 1
mm paksusta hiilikuidusta tai muusta kiinteästä ja
palamattomasta materiaalista, jonka paksuus on
vähintään 2 mm.
Yllämainitut muutokset koskevat myös kaksiovisten autojen
takasivuikkunoiden alapuolista osaa.
Escortin linkkejä ei ole tietääkseni luokiteltu kuin vasta 650 luokkarilla ryhmään 4.
Mutta niitä käytettiin jo 1605 gr2 luokkarilla rs 1600 autoissa jo 70 luvulla (kuva aineistoa on tehtaalta tuolta aikakaudelta).Samalla tehtalla tehtiin radalle 1300gt escortteja jossa myös käytettiin 4 linkkejä.
Olen kuullut että 70 luvulla lite j antoi mahdollisuuden lisätuentaa ja 75 jälkeen se kiellettiin 2 vuoden siirtymällä jonka jälkeen autot siirtyivät ryhmään 4.
Voin olla väärässäkin, jos jollain parempaa tietoa voisi oikaista.
Miksi frog täytyisi olla lokiteltu ryhmä a että saa käyttää
Ei ne Escortit häiritse ketään sen enempää kuin muutkaan autot ! Älkää muutelko mitään ! ajakaa niin kuin olette ajanut tähän asti, jospa "pukki" tois jotain tiedotetta

- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Se on toi yksi yö joka vuodesta toiseen vaan sotkee asioita, se uudenvuoden yö, pitäis kieltää jollain lakipykälällä kun se on jotenkin poikkeava yö.
-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
mutta onhan noissa f-säännöissä ollut ja on vieläkin että tukivarsia saa lisätä ja korimuutokset näille sallittu. Ja kun siellä eskon perusmallin alla akseli on lehtijousessa kiinni niin nelilinkit ja watt systeemit saa lisäillä.
Eikun kaikki vapaaksi...
Eikun kaikki vapaaksi...
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Siellä on myös vakio linkit 45 asteen kulmassa ! näiden lisäksi saat asentaa lisätukia siis OK . Mutta jos poistat tämän vakion, niin voit korvata sen uudella siis OK. Mutta jos jätät vakion kokonaan pois ja lisäät johonki muualle tuen, niin se tuki on korvaava ja sen kiinnitys pisteen paikkaa ei saa muuttaa !! Tämä on se pointti mikä tekee lähes kaikista autoista sääntöjen vastaisia jos niissä on lisätukia eikä alkuperäisillä paikoilla ole mitää !!Jankos kirjoitti:mutta onhan noissa f-säännöissä ollut ja on vieläkin että tukivarsia saa lisätä ja korimuutokset näille sallittu. Ja kun siellä eskon perusmallin alla akseli on lehtijousessa kiinni niin nelilinkit ja watt systeemit saa lisäillä.
Eikun kaikki vapaaksi...
-
- KV
- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Juu tosiaan kun mietin niin olen kyllä nähnyt escortin alla ylätuen kiinnityspisteen.
Mutta olen ollut siinä luulossa että kaikissa malleissa ei olisi tukia ollut?
Nyt tiedän enää yhden sääntöjen mukaisen äffäläisen :D
Mutta olen ollut siinä luulossa että kaikissa malleissa ei olisi tukia ollut?
Nyt tiedän enää yhden sääntöjen mukaisen äffäläisen :D
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- Peke
- KV
- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
ei ole vakiona tukivarsia perus malleissa (mk1 ja2)Jankos kirjoitti:Juu tosiaan kun mietin niin olen kyllä nähnyt escortin alla ylätuen kiinnityspisteen.
Mutta olen ollut siinä luulossa että kaikissa malleissa ei olisi tukia ollut?
Nyt tiedän enää yhden sääntöjen mukaisen äffäläisen :D
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Uusi sääntökirja ja pyöräntuenta äffässä
Peke kirjoitti:ei ole vakiona tukivarsia perus malleissa (mk1 ja2)Jankos kirjoitti:Juu tosiaan kun mietin niin olen kyllä nähnyt escortin alla ylätuen kiinnityspisteen.
Mutta olen ollut siinä luulossa että kaikissa malleissa ei olisi tukia ollut?
Nyt tiedän enää yhden sääntöjen mukaisen äffäläisen :D
Silloin pitää käyttää myös perusmallin sylinterinlohkoo

