Infrakymppi-ralli 07.03.2015

Kotimaan ralli- ja sprintkilpailujen ennakkopuinti, voittajaveikkaukset ja muu ennen kilpailua tapahtuva spekulointi.
Vastaa Viestiin
jonza
Yleinen
Yleinen

Re: Infrakymppi-ralli 07.03.2015

Viesti Kirjoittaja jonza » 04.03.2015 13:40

Lujaa kirjoitti:
jonza kirjoitti:Minä en henkilökohtaisesti käsitä, mikä tässä asiassa on vaikeaa kilpailijoille, enkä varsinkaan käsitä mikä asiassa on katsojille vaikeaa.

ME kilpailijat, voimme aivan vapaasti perua osallistumisemme, jos MEISTÄ tuntuu siltä. Kukaan ei pakota osallistumaan tähän, eikä mihinkään muuhunkaan ralliin.

Kyllä, varmasti on totta, että osa teistä tulee menemään jpa kohtuullisen huonoon kuntoon, mutta epäilettekö tosissanne, että LahdenUan väki ei ole asiaa miettinyt? Aivan varmasti on, ja aivan varmasti tiet tullaan saattamaan asianmukaiseen kuntoon kilpailun jälkeen. Siitä meidän ei tarvitse huolehtia.
EDIT: Ja tosiaan, kyllähän olosuhteet varmasti on suhteellisen tasaiset kaikille kilpailijoille luokittan/ ryhmittäin. On se keli talvisin mikä vaan, niin aina on lähtöpaikalla merkitystä, joten siitäkään meidän ei varmaan tarvitse olla huolisamme

Muistetaan se tosiasia, että ralli on kestävyyskilpailu, siellä ei välttämättä joka paikkaan voi aivan surutta laskea.

Tsemppiä järjestelykoneistolle!! Täällä ainakin odotellaan rallia positiivisin mielin.
Herran on helppo huudella kun on lahden ua:n jäsen ! Ja istuu autossa jossa on kohtuullisen pieni numero, mutta mitäs luulet onko +100 numerolla tulevilla enään paljon rallin ajosta kyse????? Kuinka moni rikkoo autonsa lahdessa se jää nähtäväksi ! Mutta tässä vaiheessa pitäis olla mahdollisuus palauttaa rahat jos järjestäjä väkisin meinaa ajattaa rallin läpi kilpailijoiden kustannuksella !
Jep, numero on 14, seura on tosiaan Lahden UA, ja arvaas mitä? Istun vielä seuran hallituksessa, joten totta, helppo on huudella.

En pikavilkaisulla löytänyt listasta Pena H:n nimeä, joten kerro toki, millä numerolla itse kilpailet. Koska pakkohan sun on olla ilmoittautunut, kun noin menee tunteisiin.

Jos haluat soitella, tai joku muu vaikka haluaa rupatella keleistä tääällä reitin eteläpäässä, niin laitan yhteystietoni loppuun. Koska tyhmähän täällä on nimimerkkien takaa huudella :D

Joni Kohtaniemi
Lahden Ua
Lisäpuntti autossa numero 14
045-8796870

PS: Tämä kirjoitus edustaa minua itseäni yksityishenkilönä, eikä täten välttämättä ole Lahden UAn kanta yhtään mihinkään

BLUEORANGE
KV
KV

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 04.03.2015 15:15

Ihan hyvää puintia muuten mutta kim75 ihan oikeesti. Mä en saa kilpuria ajettua edes pihassa kärrylle nastarenkailla. Lopeta nyt oikeesti toi trollaaminen 8O

OJR
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja OJR » 04.03.2015 15:16

Itselläni on puheena olevassa kisassa korkeintaan katsojan rooli, eikä minulla ole mitään kompetenssia arvioida pitäisikö kisa ajaa vai ei. Järjestäjän kantti on varmasti kovilla, mutta niin on tienomistajienkin. Järjestäjä voi vakuuttaa että kaikki tulee kuntoon, ja sit kysymys on siitä että onko tienomistajilla tähän luottoa.
Jokainen kilpailija sitten tekee valintansa itse, pakkohan ei ole kenenkään ajaa, mutta kuka tahansa maaliin pääsee jos itse haluaa, näin uskon.

Itse olen sihteerinä tiellä, jota ajettiin Urjalan cupissa. Kun tien käytöstä sovittiin, oli kaikille selvää että ei ajeta jos ei ole jäätä ja pakkasia ennen kisaa. No molempia oli, vaikka kisapäivänä olikin suojaa ja spooria tuli. Ei se ura jäiseen tiepohjaan kuitenkaan kovin syvälle mennyt, vaikka kilpailijoille homma ei takuulla ollut kärjen jälkeen enää nautinnollista.

Itse kuitenkin yllätyin suuresti siitä, miten rajusti mutkat leikattiin talvikelillä. Ajattelin että kyllä penkka suojaa sisämutkat, mutta pahimmillaan ne kynnettiin ihan ojan pohjaa, noin metri pois tieuralta. Jokainen ymmärtää että aurauspenkan sisältä ja ojan luiskasta sotkematon maa on ollut koko talven täysin sula, ja siihen piikkipyörä menee veto päällä kuin hokkarit lakritsiin.

Näiden sisämutkien korjaaminen on sitten kaivurihommaa, siinä ei soranajo auta yhtään. Lisäksi se voidaan tehdä vasta keväällä, joten pahimmillaan tien kunnostaminen kisaa edeltävään kuntoon on todella pitkä ja kallis projekti.
Tätä leikkaamista voisi hillitä lähinnä vain laittamalla JOKAISEEN mutkaan paalin tai renkaan sisäpenkan päälle, mutta eihän se ole realismia. Kuten ei sekään että kielletään maksavia kilpailijoita leikkaamasta, eihän heidän tarvitse tienomistajaa, järjestäjää tai viime kädessä lajin jatkumista ajatella.

Lahden UA:n porukalla tämä kaikki on varmasti tiedossa, sitä en epäile. Toivon myös että omalla tiellä kevät paljastaa pelättyä paremman tilanteen. Jos Lahdessa kuitenkin on kuten edellä kuvattiin että tien runko alkaa jo paikoin sulaa, tilanne on toki aika paha.

j67
KV
KV

Viesti Kirjoittaja j67 » 04.03.2015 16:02

BLUEORANGE kirjoitti:Ihan hyvää puintia muuten mutta kim75 ihan oikeesti. Mä en saa kilpuria ajettua edes pihassa kärrylle nastarenkailla. Lopeta nyt oikeesti toi trollaaminen 8O
Miten meinasit selvitä katsastuksesta. Jos sattuu olemaan jossain mäen päällä.

Taitaa tulla keskeytys ennen katsastusta :lol:

BLUEORANGE
KV
KV

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 04.03.2015 16:29

j67 kirjoitti:
BLUEORANGE kirjoitti:Ihan hyvää puintia muuten mutta kim75 ihan oikeesti. Mä en saa kilpuria ajettua edes pihassa kärrylle nastarenkailla. Lopeta nyt oikeesti toi trollaaminen 8O

Ainakin tähän mennessä katsastus on ollu hallissa. En tiiä miten teillä? Joka tapauksessa se ei nouse kärryyn siirtopyörillä lumella ja jäällä. Kärry on niin kapee että et 2 senttiä jää puolelleen,kesäpyörillä ei jää yhtään tilaa.Niin että sitä ei kärryyn vauhdilla ajeta

BLUEORANGE
KV
KV

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 04.03.2015 16:30

BLUEORANGE kirjoitti:
j67 kirjoitti:

Ainakin tähän mennessä katsastus on ollu hallissa. En tiiä miten teillä? Joka tapauksessa se ei nouse kärryyn siirtopyörillä lumella ja jäällä. Kärry on niin kapee että et 2 senttiä jää puolelleen,kesäpyörillä ei jää yhtään tilaa.Niin että sitä ei kärryyn vauhdilla ajeta
Siis kesäpyörillä yhtään ylimäärästä tilaa

BLUEORANGE
KV
KV

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 04.03.2015 16:46

Kerro nyt vielä j67 kun tiedät,että miten se auto ajetaan n. 2cm leveämpään kärryyn mitä auto on leveä. Talvella... takavetoinen auto.

kim75
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja kim75 » 04.03.2015 17:15

Osaisiko joku insinööri tms. "trollaamisen" vähentämiseksi selittää faktoihin tai kokemukseen perustuen miksi tulevana viikonloppuna ei pysty ajamaan kilpaa siviilinastarenkailla?

Minulle kommentit "ei vaan voi", no kun ei pysty", "oletko hölmö" ja "ei onnistu" eivät vielä riitä. Minä olen tutkijana tottunut siihen, että tuollaiset väitteet eivät merkitse mitään.

Löytääkö joku videolinkkejä tai jotakin muuta asian ymmärtämistä helpottavaa materiaalia? Myös siviilipyörillä kilvanajoa kokeilleiden kokeneiden rallikuskien kommentteja uskon, mutta mistä näistä nimimerkeistä tietää kuka on ajanut toistaiseksi vain neppiautolla hiekkalaatikolla kauniilla säällä pyhämekossa. Joku nimim. "Blueoranki" tuo mieleeni kuvan sinisestä apinasta vetämässä banaania poskeen jossakin vinkuintian viidakossa.

Frog
WRC
WRC

Viesti Kirjoittaja Frog » 04.03.2015 17:27

kim75 kirjoitti:Osaisiko joku insinööri tms. "trollaamisen" vähentämiseksi selittää faktoihin tai kokemukseen perustuen miksi tulevana viikonloppuna ei pysty ajamaan kilpaa siviilinastarenkailla?

Minulle kommentit "ei vaan voi", no kun ei pysty", "oletko hölmö" ja "ei onnistu" eivät vielä riitä. Minä olen tutkijana tottunut siihen, että tuollaiset väitteet eivät merkitse mitään.

Löytääkö joku videolinkkejä tai jotakin muuta asian ymmärtämistä helpottavaa materiaalia? Myös siviilipyörillä kilvanajoa kokeilleiden kokeneiden rallikuskien kommentteja uskon, mutta mistä näistä nimimerkeistä tietää kuka on ajanut toistaiseksi vain neppiautolla hiekkalaatikolla kauniilla säällä pyhämekossa. Joku nimim. "Blueoranki" tuo mieleeni kuvan sinisestä apinasta vetämässä banaania poskeen jossakin vinkuintian viidakossa.
TMS selvittää
Tottakai niillä pystyy. Mutta ne esim puhkeavat aika helposti kun sivut ovat ohkaiset. Renkaaseen kohdistuva paine jousituksesta ja tienpinnasta johtuen rasittaa renkaan runkoa varmasti enempi kuin sen on suunniteltu kestävän.

Siviilirenkaan pysyminen jopa vanteella voi olla tietyissä tilanteissa kyseenalaista.

Miksi niillä pitäisi ajaa?

Minun mielestä varusteet on hyvä olla lajiin tarkoitetut, joka suhteessa.

P.S. Jokuhan voisi tehdä testin ja ajaa siviilirenkailla. (Kim 75) ?

saana
KV
KV

Viesti Kirjoittaja saana » 04.03.2015 17:55

Kun ei ole enään talvirengaspakko miks ei voi vain valita ajaako sorapyörällä vai piikkipyörällä?Miks pitäs ajaa siviilirenkaalla kun ei ole siviiliajosta edes kyse??Mitä he..ettiä.Mutta jos sivarilla voittaa,niin siitä vaan!Nää "amatilaisethan" :P sen tietää. :lol:

1770
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja 1770 » 04.03.2015 18:04

Jäniskevennyksenä (siis kevennys ei alkuunkaan tosissaan otettavaksi tarkoitettu) voitaisiin sanoa, että sääntöjen mukaan ei saa ajaa "siviilirenkailla". Rallin säännöt määrittävät nastan, joita rallissa saa käyttää.
Kärkiosan poikkileikkauksen tulee
olla likipitäen pyöreä ja kärkiosan halkaisijan vähintään
2,5 mm
Taitaa kaikissa "siviilirenkaissa" nastan kärjen muoto olla nykyään joku muu kuin pyöreä.

kim75
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja kim75 » 04.03.2015 18:24

saana kirjoitti:Kun ei ole enään talvirengaspakko miks ei voi vain valita ajaako sorapyörällä vai piikkipyörällä?Miks pitäs ajaa siviilirenkaalla kun ei ole siviiliajosta edes kyse??Mitä he..ettiä.Mutta jos sivarilla voittaa,niin siitä vaan!Nää "amatilaisethan" :P sen tietää. :lol:
Jaa että miksikö pitäisi ajaa siviilirenkailla? No minulla ei ole mitään syytä, mutta kilpailun järjestäjällä on. Siitä tämä minun vouhkaaminen ja trollaaminen on lähtenyt kun kilpailun säännöissä on erikseen maininta siviilipyöristä. Sääntöjen kohta 15. "Kilpailun järjestäjä pidättää oikeuden kieltää ns. piikkirenkaiden käytön. Keliolosuhteiden niin vaatiessa kilpailu ajetaan tieliikenneasetuksen mukaisilla talvirenkailla."

Ja minä olen henkilökohtaisesti edelleen sitä mieltä, että ajetaan mieluummin piikkipyörillä jos se on teiden kunnon ja tienomistajien kannalta mahdollista. Jos ei ole mahdollista ajaa piikkipyörillä niin mieluummin ajan nastarenkailla kuin jään kotiin pitämään vaimon kanssa siivouspäivää. Toiset saa olla toista mieltä jos haluavat. Ilkeä ei tarvitse silti kenenkään olla.

henuzki
A-Junnu
A-Junnu

Viesti Kirjoittaja henuzki » 04.03.2015 18:41

Pakko hypätä keskusteluun mukaan. En minäkään kyllä näe järkeä ajattaa kisaa siviilipyörällä niitä ei ole siihen tarkotettu ainaki bemmii ku sellaset lyö niin luulen että niistä ei paljoa ole jäljellä (onhan siinä tietysti kaasu ja vaihteet millä säädellä) johan sitä pitää siirtymällekki laittaa parempaa pyörää alle jos polliisi setä pysäyttää. Joku kyseli videota siiviilipyörällä ajamisesta kisassa niin tuosta menoa rajan takaa kova pintaisella tiellä. https://www.youtube.com/watch?v=OoAlbLooCXM

temppa76
B-junnu
B-junnu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja temppa76 » 04.03.2015 18:55

Pakko heittää lusikka tähän sekametelisoppaan.
Ainakin meidän tiimissä olemme päättäneet kääntää olosuhteet voitoksi. Turha ajoharjoittelu on jätetty ja nyt on keskitytty menttaalipuolen hommiin. Olemme viimeiset kaksi viikkoa katsoneet lähes randomina ura-autojen kisoja teeveestä sekä vanhat kyntöopas VHS-videot on katsottu tarkkaan läpi. Tähän kun lisätään Hoppaan laitetut trooppisen vuoristoalueen alustasäädöt sekä VR:n poistomyynnistä hankitut veturinrenkaat niin olemme enemmän kuin valmiit pisteen ( 1 kpl ) metsästykseen.

Ai niin, kotimatkajuomaksi olemme vaihtaneet perinteisen Karhu oluen tilalle keväisen Riesling rypäleistä valmistetun valkoviinin 8)

Ei kai tää nyt niin hemmetin vakavaa saa olla :lol:

Lahti here we come!!

miki81
Yleinen
Yleinen

Viesti Kirjoittaja miki81 » 04.03.2015 19:28

kim75 kirjoitti:
saana kirjoitti:Kun ei ole enään talvirengaspakko miks ei voi vain valita ajaako sorapyörällä vai piikkipyörällä?Miks pitäs ajaa siviilirenkaalla kun ei ole siviiliajosta edes kyse??Mitä he..ettiä.Mutta jos sivarilla voittaa,niin siitä vaan!Nää "amatilaisethan" :P sen tietää. :lol:
Jaa että miksikö pitäisi ajaa siviilirenkailla? No minulla ei ole mitään syytä, mutta kilpailun järjestäjällä on. Siitä tämä minun vouhkaaminen ja trollaaminen on lähtenyt kun kilpailun säännöissä on erikseen maininta siviilipyöristä. Sääntöjen kohta 15. "Kilpailun järjestäjä pidättää oikeuden kieltää ns. piikkirenkaiden käytön. Keliolosuhteiden niin vaatiessa kilpailu ajetaan tieliikenneasetuksen mukaisilla talvirenkailla."

Ja minä olen henkilökohtaisesti edelleen sitä mieltä, että ajetaan mieluummin piikkipyörillä jos se on teiden kunnon ja tienomistajien kannalta mahdollista. Jos ei ole mahdollista ajaa piikkipyörillä niin mieluummin ajan nastarenkailla kuin jään kotiin pitämään vaimon kanssa siivouspäivää. Toiset saa olla toista mieltä jos haluavat. Ilkeä ei tarvitse silti kenenkään olla.
Täällä on muutamat kirjoittelijat aina ilkeitä jos joku erehtyy ehdottamaan mitä tahansa muutosta sääntöihin. Rakentavaa keskustelua on turha odottaa.

Kilpailuiden ja kilpailijoiden määrä laskee kuin lehmän häntä mutta mitäpä siitä kun itsellä on kuitenkin kaikki hyvin. Jatketaan entiseen malliin!!

Vastaa Viestiin